Saturday, 7 July 2018

PENYOKONG ANAK TUNGGANG ARAK DI TAIWAN HANYA RELEVAN DENGAN UMNO



Bersama dengan bekas Imam Masjid Negara
Ustaz Haji Abdullah Bin Mat, bekas penasihat
undang-undang JAKIM Datuk Bukhari dan seorang kawan
lagi di Majlis Aidilfitri di Surau Al-Mizan malam tadi.

APA KENA MENGENA NAJIB DENGAN ANAKNYA YANG  BERPOYA-POYA DI TAIWAN?
Seorang dalam  komennya  bertanya apa kena mengena anak Najib bekas PM mimum arak dan berpoya-poya dengan perempuan di Taiwan dengan Najib dan   kenaapa tidak sentuh anak Tun Mahathir yang didakwanya mempunyai kilang arak.
 Jawapannya ialah tidak ada sesiapa yang mengutip derma untuk membantu Mahathir tetapi sedang orang berfikir mustahil Najib tidak mempunyai wang untuk membayar sendiri  kos pembelaannya di mahkamah  dan anaknya  pula mampu berjoli di luar negara ,maka apakah perlunya penyokong-penyokong UMNO mengutip derma untuknya?
Kelihatannya macam nak meniru langkah kerajaan PH mengutip derma untuk Tabung Harapan bagi membantu negara dalam krisis kewangan tetapi ini bagi  membantu Najib yang tiba-tiba  jatuh miskin disebalik cerita berbilion. Rakyat kecuali penyokong UMNO amat sinis,marah dan mual dengan sandiwara murahan UMNO ini.

MUJAHID: TUNGGANG AGAMA DAN KAUM TIDAK RELEVAN

PARTI TUNGGANG AGAMA DAN PERKAUMAN  TAK RELEVAN LAGI DENGAN MALAYSIA, KATA MUJAHID YUSOF RAWA MENTERI AGAMA BARU  DI JABATAN PERDANA MENTERI. SYABAS MUJAHID. SYABAS MUJAHID!

PANDANGAN AGAMA YANG PROGRESIF  SEUMPAMA INILAH YANG MENAMPAKKAN KEPIMPINAN BERHARAPAN  UNTUK MEMBAWA KELUAR UMAT ISLAM MALAYSIA  DARI AMALAN AGAMA JUMUD YANG DIPROMO OLEH PAS SEKIAN LAMA DAN DENGAN SOKONGAN ORANG-ORANG AGAMA YANG TIDAK MENDAPAT PENDEDAHAN.

SAYA HARAP MUJAHID  AKAN DAPAT MEMAINKAN PERANAN BERANI DAN TEGAS  UNTUK MEMBAWA UMAT ISAM NEGARA INI KEPADA REALITI DAN KEPERLUAN KEPADA SIKAP DINAMIK DAN MENOLAK  KEARABAN SEBAGAI  KEISLAMAN.

PERTAMA SEKALI LANGKAH MESTI DIAMBIL UNTUK MENUTUP SEMUA SEKOLAH TAHFIZ DI NEGARA INI YANG TIDAK MEMBERIKAN HARAPAN MASA DEPAN KEPADA GENERASI BARU ISLAM.

CEGAHLAH SEKOLAH-SEKOLAH AGAMA MENJADIKAN PAKAIAN ARAB SEBAGAI UNIFORM SEKOLAH. GALAKAN  MEMAKAI SONGKOK, BERSELUAR DAN BERKEMEJA. CEGAH KUPIAH  DAN BERJUBAH. SUNNAH NABI TIDAK ADA LAGI DALAM JUBAH YANG TELAH PUN DIMODENKAN OLEH COMMERCIALISM.

DALAM PADA ITU JANGAN LUPA BAHAWA PENYOKONG-PENYOKONG NAJIB ATAS NAMA PEMANTAU MALAYSIA BARU YANG MEMPERTAHANKAN ANAK PEMBESAR NEGARA MINUM ARAK DAN BERPOYA-POYA DI TAIWAN  SEBAGAI HAK INDIVIDU JUGA TIDAK RELEVAN DENGAN NEGARA INI

PEMANTAU  INI WAJIB DIHARAMKAN KERANA TIDAK RELEVAN DENGAN NILAI  MALAYSIA YANG MAHU MEMBINA AGAMA SEBAGAI  DISPLIN MURNI RAKYAT. MEMANTAU YANG HARAM DAN MENGHUKUM HALAL ADALAH MENYESATKAN. PEMANTAU INI CUMA RELEVAN DENGAN UMNO SAHAJA.



PERHIMPUAN SOKONG ANAK NAJIB MINUM ARAK DAN BERPOYA DI TAIWAN




It is the prerogative of former prime minister Najib Abdul Razak’s son Mohd Nazifuddin Mohd Najib as a private person to travel to Taiwan, said Pemantau Malaysia Baru president Lokman Noor Adam.

Lokman was responding to critics who contrasted his aggressive campaign for Najib to be treated fairly against Nazifuddin’s overseas trip at a time when his father was charged.

“Who is the politician, me or him? It is me, so it is my job to take care of the people; he is a businessman, so his job is to enjoy his life...

43 comments:

  1. Setuju setuju..

    ReplyDelete
  2. Sini yamseng haram maaaa.

    ReplyDelete
  3. ZAM ZAM ALA KAZAM

    ReplyDelete
  4. Salah menyalah, tuduh menuduh, dan membiarkan orang berbuat zalim pada orang lain adakah dihalalkan dalam agama.. Pemimpin akhir zaman yang zalim memang di angkat dan dipuja seolah2 tiada dosa, suci murni dan boleh menghukum orang lain sesuka hati..Meraikan kejatuhan saudara seagama dengan orang kafir umpama mereka akan menyelamatkan kita di alam kekal.. Yang tua tidak mencontohi yang muda yang mudah terbawa2 dengan darah muda.. Layakkah kita hamba yang hina mengambil tugas tuhan dalam menghukum sesama manusia..kadangkala apa yang terzahir belum tentu benar. Ini lah keadaannya jika meletakkan agama ditangan dan dunia kepala..bila datang masalah agama dicampak dunia yang dicari.. Allah dah kata jika kamu berselisih kembalilah pada Al-Quran, panduan hidup untuk seluruh kehidupan manusia.. Janganlah menjadi insan yang muflis diakhirat kelak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mamaq erection ni
      dulu kini mmg anti
      islam kafankan dia
      nnt dgn senaskah
      federal constitution
      bukti dia secularist

      Delete
  5. Rosak betul cara berfikir penyokong2 umno sekarang,syukur alhamdulillah mereka tewas tempoh hari dlm pru ke 14,
    Tak boleh dibayangkan jika najib dan kuncu2nya masih memerintah malaysia lagi....
    Masing2 gila tak keruan setelah hilang kuasa.........

    ReplyDelete
  6. ZAM ZAM ALA KAZAM

    ReplyDelete
  7. panglimo potaseh7 July 2018 at 16:03

    Pak Zam.

    Nak tanya pada sesiapa yang tebal eilmu ugamanye.

    Contoh: Jika kes macam anak Najib ini yang togok arak hingga 2 botol.. lepas tu "check in" di hotel dgn teman wanita yang Kapir pulak tu.. jika dah ada itam putih begini ..apa kah reaksi Pejabat Ugama kita? Atau jika kita buat laporan aduan ini.. boleh ke Pejabat Ugama bertindak?

    ReplyDelete
  8. kutoklah diri sendiri
    jnagan cepat perasan kita dah cukup bagus didunia ni

    Sesungguhnya Allah memasukkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Dan orang-orang yang kafir itu bersenang-senang (di dunia) dan mereka makan seperti makannya binatang-binatang. Dan neraka adalah tempat tinggal mereka.

    jangan lupa bahasa arab bahasa Al Quran
    kita ngaku Islam tapi setakat tu saja
    bila denagr bacaan Ayat ayat Quran kita tak paham
    apa yang sedang dibaca jadi tak paham lah kita
    ada yang dah sampai mati tak paham paham
    apa pelajaran yang dapat diambil dari Al quran ?????

    salah sapa salah makpak kita ynag tak bagi
    kita belajar b arab sebab depa pun di didik macam tu

    bila kapir tanya lu ada paham ka itu bacaan quran
    mula lah terkial kial nak jawap
    sebab malu

    cukuplah kita jahil dalam bab ni jangan biarkan anak cucu kita ikut jejak langkah kita yang dah terjahil

    janganhany pandai cakap berubah
    tapi tobait kiat dalam bab ni liat nak berubah
    janganlah kita bangga ngan kejahilan keturunan kita disebabkan kesombongan kita pertahankan kebodohan selama
    ni ynag merugikan kita
    tidak sama orang ynag tahu ngan tak tahu

    janagn sampai anak cucu kita satu hari nannti kutok kita sebab tak peduli bab quran ni
    lalai dalam bab quran
    tapi yang ramai orang hidup hanya pandai cari makan saja

    sendiri mau pikir laaaaa sebelum dimatikan

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1belajar bahasa arab, itu ilmu bagus. malah dituntut memahami kandungan Al quran.

      tp menjadi arab, maaflah, bangsa arab sejak hilangkan kepimpinan nabi dan sahabat sudah menjadi bangsa yg hanya tau berperang dan memburukkan islam. menjadi fitnah pada agama sendiri,

      malah kita org melayu terlebih melayu dr islam kadang2 turut membawa malu pada islam. bagaimana kita berdakwah ? mudah. jadilah insan yg terbaik akhlaknya, jaga kebersihan, sampah jgn buang merata2, beratur bila nk masuk lift. senyumlah selalu itu sunnah bukan muka mencuka, bila memandu ingat2 la iman dan beristighfar selalu. jadilah org yg ikut undang2, dan bukannya champion merempit dan buang anak, jadi jiran yg baik dan jgn memaksa nilai kita pada bkn islam.

      buang sikap minum kopi sampai terlajak 2 jam time bekerja, dan byk lagi insyallah org akan tertarik pada islam.

      tp realiti msia hari ni, org kafir tgk org melayu maukah mereka masuk islam ? sekolah agama bagai tp ajaran islam tidak sampai ke hati, hanya amali, penghayatan tiada, jgnkan al quran, bacaan semayang fahamkah ? bukan kene faham saja, hayatikah ?

      maaf saya kata sekolah agama kita x ajar semua ni. kurikulum saya dahulu tiada pn belajar maksud sembahyang. dr iftitah sampai ke tahhiyat akhir dan salam.

      Delete
  9. Siapa Ketua Pemuda UMNO Pekan, Pahang? Nak tanya saja.

    ReplyDelete
  10. Zam, Mirzan tu anak sapa ya sampai ada kilang arak kat Filipina bernama San Miguel? Jangan hipokrit Zam hanya menelanjangkan anak Najib sahaja.

    ReplyDelete
  11. Sekolah tahfiz tidak boleh ditutup. Hak kebebasan agama kan? Ini termasuk hak mendapatkn pendidikan agama. Kamu ingat kamu sapa nk bagi cadangan tutup sekolah tahfiz? Setakat menulis blog bolehla. Kerajaan tidak akan tutup sekolah tahfiz selama2 nya.

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum wbt,

    Saudara dengan sebegitu cepat mengaitkan 'parti tunggang agama' dengan sekolah tahfiz.

    Saya tidak jelas di mana relevannya. Adakah saudara sebenarnya sebegitu membenci sekolah tahfiz, atau cuma sekolah tahfiz tertentu ataupun saudara sekadar ingin suara anda terdengar apabila saudara mempertikai sikap anak Najib itu.

    Yang pasti, MalaysiaKini mengutip artikel anda dengan penegasan bahawa saudara mencadangkan agar sekolah tahfiz ditutup 'secara umum' (bererti, ternampak keseluruhan sekolah tahfiz).

    Apa kata saudara cadangkan supaya semua sekolah tahfiz diletakkan di bawah pemantauan jabatan agama islam. Ada beberapa sekolah tahfiz aliran sains yang baik dan pelajar-pelajarnya melanjut pelajaran di dalam dan luar negara dalam bidang sains dan teknologi.

    Saya fikir ini lebih wajar.

    Kalau tidak, apa kata saudara menulis dan memberi komentar tentang masalah UEC. Selain dari Tan Sri Rais Yatim, saya rasa kita perlu lebih ramai orang bersuara tentang isu ini.

    Berlaku adil lah.

    Salam hormat.

    ReplyDelete
  13. mamaq CAPS LOCK lol
    mamaq tongkang sudah
    marah la

    ReplyDelete
  14. Itu urusan dia dengan Tuhan.. menteri apa masalah..

    ReplyDelete
  15. Kenapa nak marah pulak .. kerajaan sekarang mengamalkan "free speech" semua orang boleh bagi pandangan . . Belum tentu diterima kerajaan .. kalau tak setuju sertakan hujah jangan pulak bagi takzirah panjang berjela..

    ReplyDelete
  16. Selamat Tan Sri.

    Saya ni, tak berapa nak setujulah kalau cadangnya nak tutup sekolah Tahfiz. Kita perlu bagi peluang dan kebebasan sama rata kepada semua orang. Disebabkan kita mengecap semua orang yang dilahirkan oleh ibubapa Islam sebagai Islam maka perkara pelik seperti tak solat tapi puasa berlaku. Tak makan babi tapi kerjanya mencuri dan menyamun. Kenapa kita tidak menurut Al-Quran dan hadis nabi? Kita sepatutnya mengecap semua manusia yang lahir di Malaysia sebagai Islam semenjak lahir, tak kiralah ibubapanya Islam atau tidak. Siapa yang baca Al-Quran dan hadis pasti tahu akan hal ini. Oleh itu dengan memaksa seseorang yang minum arak di Taiwan menjadi Islam adalah tidak adil, padahal kemungkinan dia hanya berlakon sebagai Islam sebab tiada pilihan.
    Saya tertarik dengan persoalan dari panglimo potaseh. Apakah tindakan pejabat agama? Bagaimana pula kalau yang empunya badan meminta bukti dari pejabat agama bahawa dia, Islam? Adakah pejabat agama mempunyai bukti selain daripada perkataan "bin" yang terdapat pada namanya? Adakah kayu ukur atau mesin untuk menilai seseorang itu Islam atau tidak? Bagaimana dengan bayi-bayi Islam (menurut Al-Quran dan hadis) yang dilahirkan oleh ibubapa bukan Islam? Saya sering percaya, bahawa keislaman seseorang itu adalah antara dia dan tuhannya. Kita sebagai manusia tidak akan tahu siapa yang Islam atau tidak. Jadi, bolehkah kita mengenakan undang-undang Islam keatas manusia hanya kerana ibubapanya Islam? Walhal empunya diri tidak pernah mengamalkan Islam. Kekeliruan ini berpunca akibat pahaman sesetengah manusia bahawa mereka dilantik Tuhan sebagai wakilnya. Kekeliruan ini berpunca daripada penaksiran bahawa Melayu itu Islam. (Pertama kali dalam dunia, agama dikaitkan dengan bangsa. Malah orang Arab sendiri rasanya tidak berani mengaitkan bangsa dengan agama melainkan Yahudi) Sedangkan tuhan membiarkan malah menyesatkan sesiapa yang ingin disesatkannya. Malah tuhan memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang diinginkannya. Jadi mengapa, kita sebagai manusia menjadi penghukum? Sedangkan Nabi Muhammad saw hanya diluluskan menjadi penyampai sahaja dan bukan pemaksa. Berkali-kali nabi diingatkan oleh tuhan yang dia hanya penyampai dan bukannya pemaksa. Jadi kita sebagai mengikut contoh nabi, sepatutnya menyampai bukan menjadi pemaksa dengan mencipta undang-undang yang rapuh dan boleh dipersoalkan di akhirat kelak. Sudah-sudahlah kita menghukum seseorang itu Islam, walhal dia tidak Islam pun. Dan kita menyeksa mereka dengan undang-undang ciptaan kita.

    Sekian Tan Sri.
    Terima kasih.
    Selamat.

    ReplyDelete
  17. TSz dah macam tak rasional. Pihak yg berdemo minta Najib diadili dengan adil bukan memyokong salah laku Najib.

    Kalau AG berjaya buktikan salhlaku najib, semua pihak kena akur.

    Masalahnya awal2 lagi dah meragukan.
    Sbb kata 2.6 bilion duit 1mdb tambah 1 bilion dut dirampas dari kondo Najib, tapi hanya 42juta yg didakwa seleweng bukankah ini boleh merosakkan kredibiliti pihak berkuasa? Apa yg Tun M jaja pun dah jadi fitnah.

    Isu anak najib adalah isu lain. Biar kita tangani cara lain. Kata nak demokrasi dan malaysia yg lbh baik, tp cara berfikir TSZ pun tak berubah lbh bagus. Biarlah rakyat meluahkan perasaan minta keadilan utk pemimpin mrk. Itu Lbh baik drpd mrk buat cara subversif.

    Adakah kerana anak najib bermaksiat maka kita tak pyh lagi bawa najib ke mhkamah utk dibicarakan dan terus jatuhkan hukuman Najib bersalah dan dipenjarakan? Undang2 rimbakah yg kita nak gen masa depan amalkan?

    Jenis Malaysia dan jenis adab apakah yg TSZ nak perkenalkan kpd Malaysia baru ni? Saya nampak lbh kpd emosi dan tak matang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu intipati kes pun ko tak paham; dok diam diam la. Kredibiliti kau tu yg jahanam. Apa dan di mana kes ni meragukan? Apa yg tak kena? Kau tau ka apa persamaan dan perbezaan serta kaitan 1mdb, src, kwap, TIA...peranan jho lo, goldman sachs, tim liessner, eric tan, aabar???

      Kau nak persoal kredibility kes tapi satu habuk pun kau tak paham. Kutu kampong pubya mentaliti.

      Delete
    2. Bila ko suh orang lain diam tu la petanda ko syiok sendiri. Ko punya perangai tu level budak mentah je. Biar aku bg general idea bagaimana persepsi rakyat tentang kes Najib ni.

      Dokumen pertuduhan pun tak siap-siap lagi. Apa hal?
      Memalukan kerajaan pujaan ko je. Bila beria-ia tuduh Najib 2.6 bilion duit 1mdb macamlah bukti dah bertimbun. Bila dah berkuasa, nak kemuka satu bukti nak kaitkan 2.6 bilion dengan 1mdb pun tak siap2. Kenapa tak siap2 lagi pertuduhan?

      maknanya selam ni, korang agak2 je dan main2 tuduh je supaya persepsi buruk ditimbunkan kpd Najib. Kalau dia memang bersalah pun akan disangka fitnah kalau macamni cara urus kes. Buat kerja tak profesional dan main-main.

      Kerajaan haprak dan takda standard je buat mcmni. Aku ingat kerajaan pujaan ko ni lebih bagus tapi 2 x 5 je dengan kerajaan lama yang dipimpin Mahathir dalam kes liwat Anwar Ibrahim dulu. Usung tilam turun naik mahkamah, habuk pun tarak. Sampai sekarag rakyat yang berguling dan menyalak dulu tu tak tau fitnah ke bersalah ke si Anwar ni. Kemudian bila orang yang menuduh Anwar ni jadi PM semula, aikk? Dia pula yang beria ia minta tolong dengan Agung minta Anwar diampunkan. pelik tak? PM jenis ni serba boleh. hehehehe

      Era Mahathir ni era mengaibkan orang. Malangnya yang dia aib semua bangsa melayu yang melawan dia. Cina DAP yang ada kes terowong boleh pulak dilepaskan jadi menteri. Apa ke jenis Malaysia baru ni..

      Delete
  18. Hang tak payahlah merapu nak suruh orang tutup pusat tahfiz.Muqaddam dah khatam ke belum?
    Bahasa Malaysia hang tunggang langgang macamana boleh jadi wartawan BM dan Tokoh Wartawan Negara.Tak payah dok sibuk dengan orang punya kearaban...Hang otak dah jadi keomputihan tu sebab dah tak center...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju dengan saudara. DAP pun tak suruh tutup sekolah tahfiz.

      Delete
  19. Para pembaca dapat menilai taraf pembacaan, juga pemikiran dan pergaulan orang ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat menilai tulisan kamu sekarang. Generasi baru ramai nak anak pergi sekolah tahfiz dan ramai juga yang dah hantar ke sana. Ramai juga dari golongan terpelajar yang hantar anak2 mereka. Mereka pilih ape yang mereka suka. Katanya Malaysia ni bebas. Bukan orang2 macam awak ke yang selalu championkan "cause"ni. Jadi sekarang awak suruh tutup pula sekolah tahfiz. Mana kebebasannya?

      Saya nampak kamu ni sama sahaja dengan ahli umno. Nak rakyat ikut telunjuk kamu je. 2x5 lah.

      Delete
    2. Nanti ko mati baru ko tahu azab suruh tutup sek tahfiz ni..skrg ko x rasa lagi..tunggu lah dlm kubur wahai zam..ko tu dah tua..

      Delete
  20. Memang la boleh menilai. Boleh membandingkan dengan ideologi penulis blog ini yang membawa isu ikut sedap mulut. Kebejatan akhlak dan sikap menghina agama lain di kalangan masyarakat makin menjadi2 sekarang ini. Apa jadi jika sekolah2 ini ditutup? Sistem persekolahan sekular yang terbentuk dari zaman dahulu sehingga kini pon belum betul2 berjaya membentuk akhlak para pelajar. Apa jadi dengan isu NGO2 seperti COMANGO yang gigih tanpa putus asa meminta pegawai2 kerajaan tertentu di Kementerian Pendidikan Malaysia menandatangani petisyen meminda silibus sekolah berkaitan Islam. Perlu sangatkah isu pakaian arab itu yang diutarakan untuk menyelesaikan masalah ini? Adakah penulis blog sendiri salah seorang yang terlibat aktif/pasif dalam kegiatan NGO2 ini? Utamakan isu2 yang lebih penting.

    ReplyDelete
  21. Pelik jugak la org tua zam ni bercakap pasal cadangan tutup sekolah tahfiz.. bagi aku tak perlu pun nk tutup .. sbb apa yg kita mahu adalah melahirkan ilmuan Islam yg bijak menghafal dan mentafsir Al Quran. Bab pakaian tu tkde hal pun. Mereka nk pakai mcmana pun tkde masalah. Nak letakkan syarat berpakaian liberal pun letak lah.. yg penting tutup aurat.. tp apa sebab nak tutup pulak..? Cetek sgt agama bekas pak menteri ni...hmmm

    ReplyDelete
  22. Ini lah kebodohan PENGIKUT kera JAAN baru ni..

    THAILAND n VIETNAM yg kerajaan KAPIR tu pon masih ada SEKOLAH TAHFIZ , ni kera jaan baru MLYSIA nk HAPUS TAHFIZ..

    ADA BETOI keeee??

    Cube ler hapuskan nk tgok sjauh mane? JANGAN BERCAKAP jer!!!

    ReplyDelete
  23. 21.47
    Jika bodoh tak payah le nak berdialog2
    Bangang betul,tak tau bezakan antara isu 1mdb,duit src dan rampasan di apartment mewah anak2 najib dan juga villa di jln langgak duta tu....
    Ini orang pasti penyokong totok umno,dah tak dpt membezakan antara yg benar dgn yg batil...hidup kamu bertahun2 dah ditipu oleh umno,dgn bertopengkan agama islam dan kaum melayu.......

    ReplyDelete
  24. panglimo potaseh8 July 2018 at 08:50

    Pak Zam.

    Saya sebenarnye masih terkeliru dgn kewujudan pusat2 tahfiz kebelakangan ini.

    Kewujudannye dah semacam tumbuh mcm cendawan lepas ujan .. ustat yang ngusha nye pun dah semacam katak menguang.. yg juga lepas hujan.

    Hampir 80% Pak Ustat yang beri ceramah magrib di masjid tempat saya akan mintak ulur untuk pembinaan dan urusan pusat tahfiznye. Sambil tu ada juga menjual produk bagi tujuan yg sama.

    Mungkin Menteri Agama dan Pendidikan kita yang baru ini boleh bagi cerita..tentang rasional nye sekolah tahfiz ini pada pembangunan negara. Ingat pembangunan yg dah jauh ditinggalkan oleh Korea dan Taiwan..

    Saya mungkin kenal dgn Menteri Ugama kita ni melalui buku2 nye. Pemikirannye cantek, segar dan sesuai dgn invironmen negara kita.

    Tak mcm menteri agama yg terdahulu.. sibuk menjaga bontot Raja dan bossnye. Begitu juga dgn Menteri Pendidikan.. dah di lantik oleh Tun M.. mesti happening punye.

    Jadi kalau lah boleh kita meneliti apa kah impak sosial terutamanye dan ekonomi dgn kewujudan kelas tahfiz ini.

    Apakah sumbangannye.. takat ngapa je ke.. atau apa yang ada disebaliknye. Sebab perniagaan yang bersandar dgn pakej ugama sangat lumayan.. dan senang dijual.. main takut-takut kan orang supaya beli.. ini realiti.. betul.

    Adakah kewujudannye sesuai dgn dasar pendidikan negara. Apa kah sumbangannye pada agama dan masarakat.

    Pada saya agama islam yang saya kenal dah cukop dimomokan dimimbar2 masjid sekarang ini. Ia seakan membawa kita membentuk masarakat zombi.

    Teringat saya pergerakan Arkam dulu. Syukur dibawah penangan Chedet dan Sudara Nuar kita berjaya membotolkannye dan membuangnye kelaut.

    Kalau tidak kirna semangat pahlawan dua orang ni entah lah.. abis anak dara kita. Saya tak nampak jika masa tu Pak Lah atau Pak Jib akan buat perkara Yg sama.. ..

    Jadi ayok jangan membiarkan Pak Zam dan Chedet kita keseorangan.. nak tanya Pak Astora Jabat kita mana?









    ReplyDelete
    Replies
    1. panglimo potaseh8 July 2018 at 12:06

      Pembetulan:
      ngapa - ngapal (hafal)

      Delete
  25. Saya cadangkan ketua wanita umno dan kuncu kuncu dia buat demo depan rumah anak najib ni dan jerit "perempuan melayu perempuan melayu"...."bukan cina bukan cina".

    Lepas tu jerit la pulak "air kelapa air kelapa"...."bukan wine bukan wine".

    Kah kah kah kah demi agama bangsa dan negara yamsenggggg kah kah kah

    ReplyDelete
  26. PI MABUK LAH KO MAMAK MAIDIN OIIII!!!!

    ReplyDelete
  27. Salam Tan Sri, setuju dengan pandangan Tan Sri agar Jakim (Dr Mujahid) menilai semula kewujudan sekolah tahfiz juga sekolah berorentasikan agama yang sama dengannya agar ia dapat beperanan dan tidak menjadi elemen merosak agama.
    Cuma untuk tutup langsung kurang sesuai dan agak kejam. Apa yang boleh diperlakukan memperkemaskan dan mengsistemkan sekolah berkenaan. Mungkin pemantauan menerusi satu peraturan khusus baik dari segi kegiatan pelajar, kewangan dan latar belakang pembangunnya diwujudkan. Iya, kita tidak mahu maksud peribadi atau kumpulan terus menggunakan nama agama. Wassalam.

    ReplyDelete
  28. Abaikan blog yang sebegini. Hanya menyebakan ukhwah rakyat malaysia berpecah belah. Pulaukan bekas menteri yang berfikiran kolot ini. Skrg baru nk bersuara sbb nak tunjuk bagus je....mari kita sama2 abaikan blog org yg merapu ni.....org lain nak tulis blog, dia pun nak juga, tapi hampas je isi nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang yang tidak terbuka fikiran cuba menyekat orang lain dari membaca pandangan yang menggugat kepercayaan dan sentimennya. Dia takut ornag lain dapat melihat kebenaran dari blog ini dan keupayaannya menjawab sangat lemah,kecuali menuduh orang lain kolot.

      Delete
  29. Mak oi 21.47,pendakwaan pd 4 julai tu hanya berkaitan src aje dulu,yg lain2 pasti menyusul kemudian......,byk sy yg terkait dgn penyelewengan dan salah guna kuasa mdb ni yg dikerjakan dek najib...
    Sabar le dulu...

    ReplyDelete
  30. Ramai yg tak faham apa mesej yg mahu disampaikan oleh TS Zamm
    Cepat benar nak menghentam.......
    Setuju dgn 10.59

    Namun jika sek tahfis melebihi bilangan sek berasaskan sains dan tek,sukar juga msia nak maju,kita juga perlukan golongan profesional melayu..jika semua anak2 melayu ke sek tahfis,tiadalah lagi doktor,jurutera,pakar matematik,akaun,seni bina,saintis,dp kalangan org2 melayu
    Agama dan ekonomi,perlu seiring dgn sains dan tek

    ReplyDelete
  31. Saya juga setuju dengan pandangan Tan Sri.
    Kerajaan patyut amil alih pendidikan TAHFIZA dengan memasukkannya sebagai salah satu kurikulum. Takat ini cuma ada 3 kurikulum selepas PT3 iaitu SAINS TULIN, AKAUN dan SASTERA. Patut tambah satu lagi iaitu AGAMA bagi mereka yang cenderong untuk menjadi TAHFIZA atau
    mendalami hal-hal berkaitan ISLAM. Dengan cara ini tidak perlu ditubuhkan pusat-pusat TAHFIZ sendirian untuk mengkayakan ustaz- ustaz secara mudah. Dengan cara ini, anak-anak yang minat dalam bidang TAHFIZ tidak perlu jadi peminta sedekah, memalukan ISLAM.

    ReplyDelete
  32. Zam, masa saudars kau kassim ahmad tu mati hari tu. Apasal x de kau kat situ utk sembahyangkan dia. Apasal aku nampak org PAS yg kuburkan dia, bukan ko yg sama fahaman

    ReplyDelete
  33. Pak mamak, kalau ada atok 93 tahun sorang ni, anak angkat laki gay, anak angkat pompuan lesbian kaki tonggang, dibiarkan bebas mcm serupa kapir, yg sokong macam mana pulak? Tanya je na. Boleh tolong define hypocrite sekali while you're at it LMAO

    ReplyDelete