Sunday, 14 May 2017

PERBEZAAN ANTARA PM TAK POPULAR :NAJIB DAN TUNKU ABDUL RAHMAN

Komen:
THE COUNTRY CERTAINLY NEEDS A BETTER LEADER
You are right, Zam. 
Malays and non-Malays alike have no faith in Najib anymore. This has nothing to do with anti-Malay sentiment. This has nothing to do with DAP either. The non-Malays want a stable country and they would for sure want a capable Malay leader to lead. The non-Malays are not that ambitious to take over as prime minister of this country but they want to see some semblance of quality and integrity in a premier and they wish the country had a better Malay leader. A leader who keeps on telling lies after lies cannot be a good leader. 
I agree with you that the Opposition now has capable leaders among them and Azmin Ali, the chief minister of Selangor, can be a good choice. He has proven himself in Selangor. Rafizi is another prodigy that can be elevated to hold the post. Khairy has a lot more to do to gain confidence of the people. So sad that Najib has tarnished the image of Umno badly and this has made the people lose confidence in the party and its other leaders within, including Zahid or Hisham. The country certainly needs a better leader.(Sila baca komen sepenuhnya di bawah)
Bapa kemerdekaan Malaya dan Malaysia  Tunku Abdul Rahman Putra berakhir pemerintahannya dalam keadaan yang tidak popular di kalangan Melayu  kerana sikap tolak ansur dan pro Cina tetapi ketika itu rakyat melihat masa depan yang lebih terjamin di tangan beberapa pemimpin UMNO yang lain.

Mereka melihat ramai pemimpin UMNO yang lebih meyakinkan dan lebih berkaliber tanpa  pernah hilang kepercayaan pada UMNO.

Orang Melayu melihat masa depan mereka di tangan Tun Abdul Razak, Dr. Ismail, Hussein Onn dan Mahathir Mohammad. UMNO tidak kemiskinan pemimpin berwibawa dan berkaliber besar malah ada ramai  pemimpin yang lebih berupaya dari Tunku.

Tetapi  sekarang siapakah dalam UMNO yang dilihat  lebih baik dari  Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak yang sudah kehilangan keyakinan rakyat bukan sahaja di kalangan Melayu tetapi juga bukan Melayu.

Di kalangan ahli UMNO mungkin mereka yakin kepada beberapa orang dan tentunya Dr. Zahid Hamidi mengatasi populariti  Hishamuddin Onn.

Di kalangan rakyat umum Melayu dan bukan Melayu mereka melihat potensi Perdana Menteri  berada di luar UMNO. Mereka terdiri dari Azmin Ali,Mohd Rafizi Ramli, Mukhriz Tun Mahathir dan tidak menolak kemungkinan Khairy Jamaluddin sekiranya ia melompat keluar  bila  UMNO di gulingkan dalam pilihanraya 14 kelak.

31 comments:

  1. You are right, Zam.
    The people have lost faith in Najib. I am wondering why he should still helm the country when he is carrying a lot of baggage. I also cannot understand why some Umno members are still supporting him as premier and president of Umno. Najib has become a liability to the Malays and the nation. Getting too close to China, the selling of assets to Chinese companies and bringing in Chinese workforce and numerous establishments into the country have disturbed the minds of the Malays.
    Malays and non-Malays alike have no faith in Najib anymore. This has nothing to do with anti-Malay sentiment. This has nothing to do with DAP either. The non-Malays want a stable country and they would for sure want a capable Malay leader to lead. The non-Malays are not that ambitious to take over as prime minister of this country but they want to see some semblance of quality and integrity in a premier and they wish the country had a better Malay leader. A leader who keeps on telling lies after lies cannot be a good leader.
    I agree with you that the Opposition now has capable leaders among them and Azmin Ali, the chief minister of Selangor, can be a good choice. He has proven himself in Selangor. Rafizi is another prodigy that can be elevated to hold the post. Khairy has a lot more to do to gain confidence of the people. So sad that Najib has tarnished the image of Umno badly and this has made the people lose confidence in the party and its other leaders within, including Zahid or Hisham.
    Corruption is perceived by the people as part and parcel of Umno and Barisan Nasional. The people have even lost faith in the justice system after the appointment of the present AG and the ousting of the previous AG. The 1MDB and SRC fiascos have seen many government servants being shuffled here and there and some transferred to other departments. Some have resigned too due to unhappiness with political intrusions and interventions. All this have made the people unhappy.
    The country certainly needs a better leader.

    ReplyDelete
  2. Tan Sri

    Saya tidak nampak sesiapa yg layak Menjadi PM dalam UMNO sekarang.

    Semua pemimpin UMNO skg akan lebih Haprak drp Najib

    ReplyDelete
  3. KJ minta maaflah kalau dia lompat keluarpun mandi 7 sungai 7 lautanpun kita tak perlu terima dia selepas sehidup semati pertahankan segala kebodohan kegilaan dan khianat amanah yg dilakukan si tuan besar selama ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya juga berpendapat sedemikian.

      Delete
    2. Kalau tak suka KJ, mungkin Fendi Ahmad suka Kudin Botox kot. Pm la Kudin, untung2 dia sejuk hati join PPBM. Keahlian ke 4 juta.

      Delete
    3. Si Anonymous penakut, kesianlah kamu ni. Sakit hati sangat dengan PPBM yer. Alahai. PKR, DAP tak perlu ahli berjuta2 tapi mampu dapat undi berjuta2 hingga tertewas BN punya undi majoriti hahaha

      Delete
    4. Fendi Ahmad masih lagi dilanda mimpi basah meskipun telah berbelas2 atau puluh tahun akil baligh. Rakyat Malaysia masih x nampak kenapa mrk perlu undi PPBM krn parti ini hidup segan mati tak mahu.

      Delete
  4. Jongkang-Jongkit14 May 2017 at 18:14

    Maaf Tan Sri, kalau Khairy Jamaludin yang dahulu saya amat yakin akan kewibawaan beliau, tapi itu dulu.

    Khairy Jamaludin yang sekarang adalah sama seperti orang-orang umno yang lainnya, terutama mereka-mereka yang di atas, beliau lebih kurang sama saja dan tak ada beza lagi dengan sekelian mereka.

    Jadi sudah tidak ada siapa lagi yang boleh diharapkan. Yang boleh diharapkan ialah temolok masing-masing saja.
    Sekian noktah.

    ReplyDelete
  5. Potensi dalam umno terbaekkkk ialah mat maslan.

    ReplyDelete
  6. Zahid hamidi tidak mempunyai kepimpinan "leading" lwbih kepada follower..


    Jika pun hishamuddin atau zahid menjadi PM, siapa yang endorse?
    Hakikatnya yang endorse pun "teruk"

    Memang selayaknya umno dikalahkan..

    ReplyDelete
  7. Rakyat 1Malaysia, bukan setakat sudah hilang keyakinan kepada UMNO-Najib, tapi... sekelumit kepercayaan pun sudah tidak ada kepada mereka untuk mentadbir dan menguruskan asset dan keWANGan Negara.
    Bukan setakat popularity, integrity mereka juga sudah hancur akibat penggunaan atau bersubahat dalam penggunaan khidmat orang-tengah kelabu-asap seperti Razak Baginda, Deepak Carpet & Jho Low, dalam urusan Kerajaan.

    Sudah jelas... mereka juga tidak berwibawa dan berkaliber, malah tidak mampu boleh berfikir sendiri demi kemajuan Negara, apabila membazirkan berBillion WANG Rakyat untuk menerima idea dan nasihat dari sebegitu ramai Penasihat dan Consultant yang dilantik dan dibayar diluar scala tangga-gaji normal penjawat-awam.

    Tidak keterlaluan jika saya katakan.... salah satu dari penyebab nilai Ringgit kita jatuh lebih teruk dari Bath & Rupiah adalah akibat deficit integrity kepimpinan tertinggi Negara.

    ReplyDelete
  8. uat lawak ke ape ni..zahid nk jd PM..,xde leadership lgsg..plz la..nk xnk u kne admit xde spe dr UmNo yg capable..xde spe tan sri..semua yg ade haprak..haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selain zahid; salleh kruak, shahrizat, ahmad maslan, shahidan, rahman dahlan, tajuddin, jamal, noh omar pun layak jadi pm...jangan lupa juga annuar musa, ahmad bashah, azeez rahim pun layak.

      Delete
  9. 7 juta rakyat malaysia terima BR1M. Sedih!

    Dan... laporan bernama pula 4000 lebih warga china diberi permit kerja dan pass sementera utk projek forest city. Tu dia, depa mai dah...ni baru satu projek. Habisss orang2 johor berapa ramai dapat kerja? Kontrak? Tak kan jual nasi lemak tiap2 pagi kat orang china jer kot, bukan dia orang tau makan pun.

    ReplyDelete
  10. Anon 2235
    Orang Johor bolehla komplen kepada Sultan Johor atau kepada Hishamudin. Cuba tanya kepada Zahid kenapa keluarkan permit kerja kepada Cina Kominis tu. Veteran tentera tak marah ke ? Dia orang diam aje nampaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dap bawa orang2 cina yg ada dua kerakyatan jadi dun di serawak lagi malu

      Jadi aku cakap apa?

      apa yg bawa dap orang bankrap dan penjenayah di yg buat kesalahan di luar negara bawa masuk jadi ahli dap itu

      Pesan pada dap Ingat negara ini macam isreal dan amerika ada dua kerakyatan

      Delete
  11. Tuan Guru Haji Hadi lebih layak... Kenapa Tan Sri double standard dalam Hal ini...

    ReplyDelete
    Replies
    1. YA YA DIA LAYAK JADI GURU PONDOK

      Delete
    2. Hahahahaha.... Pan Islamic Malaysian partai...

      Delete
    3. Guru pondok ada jota2 kira okey la tu, donia dpt akhirat mendapat..

      Delete
  12. Tan Sri,

    "...sekarang siapakah dalam UMNO yang dilihat lebih baik dari Najib...Zahid?...Hishamuddin?"

    1. UMNO itu macam soto campur special, tetapi ada sehiris kecil daging babi...bukan, saja mee dan sayurnya haram dimakan, malahan mangkuk dan sudu ia pun kena samak.

    2. Begitu la tercemarnya Zahid dan Hishamuddin, kena samak sebab terpalit daging babi.

    3. Perjuangan 3 juta Melayu UMNO yang tidak bersalah itu bolih diteruskan dengan peghijrahan, contoh terbaik adalah Tun.

    4. Hijrah itu adalah tuntutan Islam. Berubah dari kejahatan kepada kebaikan. Bukan susah dan tidak rugi bagi 3 juta orang Melayu UMNO.

    5. Tentu penghijrahan itu juga akan disambut baik sekali sebab mereka tidak bersalah.

    6. Perjuangan Melayu bukan putus bila kita berhijrah.

    7. Kita bina perjuangan baru demi anak cucu kita.

    8. Bukan semua akan naik "bahtera Nabi Nuh".

    9. Itu adalah lumrah alam.

    10. Moga2an perjuangan kita orang Melayu selamat dan diberkati.

    ReplyDelete
  13. Blogger umno pun mcm haramjadah..langsung takde nilai Bila berhujah..

    ReplyDelete
  14. Dah tiba masanya BN jadi pembangkang. Tiada siapa lagi yg tinggal dalam UMNO yg berwibawa untuk jadi PM. Semuanya penyapu dan penyamun.

    Bila PH menang, kita mesti tubuhkan KARI Malaysia. Harta2 bekas menteri mesti diaudit. Mana yg tak boleh diexplain mesti dirampas untuk bayar hutang negara yg hampir 1 trillion tu. Masa depan anak cucu kita is at stake.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia tak perlu jadi pembangkang langsung pun... otak mereka dah korup... diaorang patut ditolak secara total...

      Delete
  15. Semua pemimpin politik hari ni tak layak jadi PM. Yang hanya layak ialah Mukhriz sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SILAP BESAR INI. YANG LAYAK JADI PM MALAYSIA HANYA DATUK SERI NAJIB SAHAJA ATAU PUN ROSMAH. BETUL2 HANG BUTA AKAL BUTA MATA

      Delete
    2. Anon 13:16 ni, bukan setakat buta-akal dan buta-mata saja... malah buta-perut.

      Perut dia buta. Bagi apa benda kat dia, pun dia 'makan'. Perut dia boleh terima apa saja... termasuk dedak. Pasal tu orang kata, buta-perut.

      Buat masa ini... Mukhriz bukan dalam kedudukan, status atau stature calon PM. Dia kena bertanding jadi Ahli Parlimen terlebih dahulu, kemudian membuktikan kewibawaan beliau diperingkat Nasional dalam Kerajaan selepas-Najib. Lepas itu, baru boleh diangkat sebagai calon PM. Itu pun jika dia punyai - leadership-quality, jujur, bersih & tidak berbelanja melebihi kemampuan gaji/elaun yang diterima.

      Dan... dalam masa terdekat... Dr.M tidak layak/berhak, melantik atau mencalonkan anaknya sendiri menjadi PM.

      Delete
  16. Itu secara tersuratnya. Secara halusnya Madey tetap mau Mukhriz juga. Madey terhutang budi dgn Tun Razak, maka dia naikkan Najib. Tapi Najib tak faham bahasa, tak mau balas budi Madey dgn naikkan Mukhriz, maka Najib pun kena bedal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu bangang ke apa?... buat dakwaan bodoh tak kena tempat.

      Sebenarnya... Madey istihar keluar UMNO & tidak lagi menyokong Najib setelah scandal 1MDB-Jho Low meletop dan Najib tidak beri jawapan yang meyakinkan mengenai RM2.6 Billion yang masuk akaun peribadi beliau. Disamping itu akuan Rosmah pun, masuk RM2 Juta.

      Untuk Pengetahuan Anon 01:06... ketika Najib sebagai Menteri Pertahanan, guna 'orang-tengah' bernama Razak Baginda untuk beli Kapalselam dari Perancis, Madey masih menyokong Najib. Malah turun berkempen untuk UMNO pada PRU13.

      Bila Najib dah jadi PM, Najib & isteri 'baik' pula dengan Deepak Carpet... sehingga Deepak dapat Pinjaman RM30Juta, TANPA FAEDAH dari Bank Rakyat.
      Itu pun... Madey masih sokong Najib.

      Lagi satu Anon... Kalau betul Madey nak anak dia jadi PM, lebih baik dia bawa kesemua anak-anaknya masuk UMNO ketika jadi PM selama 22 tahun.

      Harap Maklum.

      Delete
  17. Sungguh berperisa dedak yang ditabur Mahathir kepada anda. Sehingga melumpuhkan sel2 otak anda berfikir. Saya tidak pernah melihat seorang yang amat fanatik dengan Mahathir selain anda. Atau anda sebelum ni pernah dapat apa2 projek dari kroni Mahathir?

    ReplyDelete
  18. Cakaplah apapun TS Zam, Najib tetap menang dan menjadi PM kita selepas GE akan datang .
    Rakyat suka dia kerana bersikap inklusif dan sentiasa connect dengan neteka. Tua dan muda dapat layanan sama.
    Belum pernah ada PM kita yang selalu melawat kampung dan kawasan pedalaman untuk bersama orang kampung atau orang miskin
    Datuk arau nenek tua yg sakitpun beliau datang melawat ke rumah metejs. Sungguh terharu mereka PM sudi datang melawat mereka yg sakit. Dalam setiap fungsi nesti dia ajak rakyat biasa datang sama dan menghormat mereka seperti yang berlaku pada upacara Transfomasi Negara malam Semua laum diraikannya dengan citation kerana sumbangan mereka kepada negara.
    Mahathir atau Anwar pernah buat macam tu. Najib pandai menghormati orang. Tengok mcm mana Pak Lah dihormati sekarang walapun telah dipecat oleh Dr M.He has been redeened. While Tun dah tak dihargai langsung sekarang.
    Imejnya sebagai negarawan telah dicelakanleh Najib dan orang UNNO kerana tidak menjaga makamnya debagai PM yang dulunya dissnjungi.
    Jarngan haraplah Anwar ke Kit Siang ke atau Azmin Ali nak jadi PM. Tunggu jelah kalau tak percaya cakap saya.
    Segelintir saja yang sibuk menuduh Najib korup dan mengambil duit IMDB. Dah dibuktikan tidak benar.
    Tolonglah naihatkan Tun duduk diam-diam dan hentikanlah menjatuhkan Najib. Kot nanti Tun yang tumbang. Tak terfikirkah Najiblah yang aka nenentuksn kedudukan Tun bila meninggal kelak. Layakkah Tun disemadikan di makam Nasjid Negara seperti Tun Razak, Tun Dr Ismail, Hussein Onn dan Ghafar Baba. Takut tatkala Tun meninggal terpaksa bawa balik ke Kedah.Bertaubatlah sebelum terlambat. Sayapun macam Nik Abduh yang mahu Tun duduk atas tikar sembahyang di penghujung hayatnya. Takkan nak hidup menongkat langit.
    Percayalah imej Tun dari hari ke hari semakin tercela. Sedihlah kita yg mahu Tun kekal sebagai negarawan. Brianna pejuang hampeh mcm Kit Suang atau Anu-war. Tak malukah Tun mcm melutut kepada Anwar dan kekuarga. Takkan dengan sekelip mata menjadikan Anuwar hebat walapun seorang peliwat. Tak malukan kita di mata dunia si-peliwatpun kita nak naikkan darjatnya menjadi PM. Let him be a has-been dan tidak menempatkan beliau sebagai pemiinpin yang berhemah tinggi. On a oedestal worshipped by the people. Not being scoffed sebagai bekas PM.

    ReplyDelete