Wednesday, 4 January 2017

"KITA PERLUKAN BARISAN BARU BUKAN LANUN"

MAHATHIR PAK LAH  NAJIB SAMA SAHAJA
(Komen ini adalah merujuk kepada posting : MENUJU KE PENGADILAN MAHA TUNGGAL"

Oleh: Panglimo Potaseh

4 January 2017 at 13:05

Itu lah tanggal 14/1/76 .. hari yg aku lihat pertama kali bapa ku nitis beberapa titik airmata. Hari pertama kali aku perasan, ayah aku beli buku .. buku perihal Razak karangan Subki Latif.

Kalu Rahman dilihat berjaya menanggalkan saka yg boleh mendatang musibat masa akan datang.

Maka Razak pula telah mengolah DEB,iaitu ramuan yg diambil drp Sosialis Komunis Russia .. sebagai penawar penyakit umat Melayu.

Usaha Razak dgn DEB tampak lancar .. masa tu kerajaan beri rm55 sebulan utk aku ambil HSC .. rm55 tu nilai 40 tahun dulu .. roti canai masa tu 20 sen je, kasut Trovolta baru rm18, Jeans Levis ori. rm37.

Bila aku masuk ITM, aku di bagi 3 kali mkn percuma, tmpt tinggal percuma, peralatan pon free .. daftar pulak setelah dirunding bayar rm10 je .. aku nasib baik kursus aku tiap sem ada kerja luar dpt lah aku rm800 satu sem .. aku ckp kat ayah aku tak yah hantar duit .. camne ayah aku tak nanggis bila Razak meninggal.

Era Usin dia hanya nyambung apa yg Razak buat dia tak mahu memandai-mandai. Lagi pun dia sibuk nepis geletek drp Chedet.

Era Chedet harga petrol sgt tinggi hasil drp Perang Irak .. Malaysia jadi kaya. DEB era Chedet tidak lagi seperti era Razak .. lebih lagi bila Chedet berpasangan dgn Sudara Nuar yg berbatik disiang hari, berjubah pada senja dan malam bersinglit.

DEB dah jadi biznis anak-beranak, ipar-duai .. aku ingat sebaris kata hikmat Chedet masa tu "kalu tak bagi projek ini pada depa ini .. sapa lagi Melayu yg mampu buat"

Era Dolah .. Dolah telah memilih cara Chedet utk kendali projek yang melibatkan anak-beranak dan ipar-duai.

Ha sekarang Zaman Najib pula. Najib dah pun melebar layar tapi aku tak tahu apa yg dibuat dengan sauhnya. Tapi telingga aku sememangnya mendengar yang Najib pada masa sama melabuh sauhnye .. kalau camtu, macam mana kita nak belayar kedepan? Tenggelam mungkin.

Lepas Najib siapa pula .. aku tak nampak yang layak, yang berohkan jiwa Razak.

Samada kalangan mereka drp kerajaan atau pun pembangkang, mereka ada sejarah melanun .. kita perlu barisan baru yang bukan drp kalangan lanun. Yang ada roh Razak.

63 comments:

  1. Kalau kita korek cerita bagaimana Genting Highland ditawan lim goh tong, nama Tun Raxak tidak sebersih mana.

    Mungkin Zam boleh sahkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dihantar oleh atuk untuk bersekolah rendah di UK.Mungkin sukar untuk cucu-cucunya ketika bersekolah di sana membesar dengan nilai yang baik.Sumber kekayaan atuk pula adalah hasil kerjasama dengan Lim Goh Tong.Kemungkinan macam-macam mereka makan,dan bila besar tidak menjadi masalah jika sekadar makan rasuah.Hasilnya negara menjadi rosak angkara cucu durjana.

      Delete
  2. Era razak...
    Dikampung, bercahayakan lampu minyak tanah, mandi air perigi, kesekolah berkaki ayam mengharungi lumpur, orang sakit kena usung keluar sebab kenderaan tidak boleh masuk kekampung, nak beli basikal pun susah, kereta teramat jarang nak jumpa, tengok tv guna ganerator bayar 20sen. Tak semua rumah ada tv. Kebanyakan kerja pertanian. Gaji tak sampai pun rm100 sebulan. Barang memang murah, tapi nak dapat rm50 bukan senang.
    Yang belajar diuniversiti, belum tamat dah ada kerja menunggu. Tapi cikgu saya pun naik vespa saja sb gaji sekadar cukup makan walaupun barang murah.
    Dalam kelas saya, ramai pelajar yang pakai pakaian sekolah bertampung, beg buku dari uncang gandum. Tulis atas papan hitam dengan kapur. Buku pun tak ada. Waktu rehat pergi minum air telaga.
    Rumah bertiang batang pokok, berdinding buluh, beratap rumbia,
    Akibat melarat hidup, bila diberi peluang masuk felda yang diberi tanah percuma dan rumah, maka berpusulah orang mohon. Dalam felda waktu iti hanya tuhan yang tahu, belum ada hasil, anak kelaparan, ada yang lari tinggalkan felda dan bercerai kerana miskin.
    Bila musim tuai padi ramai orang miskin, bawa uncang minta sumbangan beras dari rumah kerumah.
    Menitis airmata mengenang hidup dizaman razak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat pemerhatian anda.Itulah zaman saya membesar.Orang Melayu nazak di zaman Razak.

      Delete
    2. 1280 K Taman Malik5 January 2017 at 12:42

      This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  3. Tan Sri Zam,

    Roh Razak sudah dalam kuburan bersama anaknya Najib dan menantunya Rosmah.

    Biar la mereka dalam kuburan itu supaya anak2 dan cucu2 aku tidak akan tau.

    Atas kuburan itu kita bina jamban baru supaya tiada orang tau dibawahnya ada kuburan.

    ReplyDelete
  4. Saya kurang bersetuju dgn pandangan penulis berkenaan Tun M. Seolah-olah menafikan anjakan paradigma yg hebat ketika zaman Tun M memerintah negara. Di zaman Tun Abdul Razak sememangnya ada keperluan mendesak merapatkan jurang ekonomi di antara kaum melayu dan bukan melayu. Barisan kepimpinan Tun Abdul Razak sedar betapa org2 melayu dahagakan peluang2 kecil dlm ekonomi yg dimonopoli oleh cina sejak sekian lama. Aspirasi inilah yg memungkinkan org2 melayu "melupakan" seketika kerugian2 yg berlalu lantaran diskriminasi penjajah yg mementingkan cina kerana pasaran besar di Tanah Besar China melalui rangkaian2 perniagaan kaum cina yg telah sedia terjalin sekian lama.
    Di zaman Tun M, org2 melayu disedarkan drp mimpi didodoikan oleh kerajaan majoriti melayu melalui pendekatan melayu boleh dan kebolehan kita sama sahaja dgn kaum2 lain. Zaman emas ini lah yg memberi anak2 muda nafas baru utk bersaing secara yakin dalam segenap bidang. Saya adalah antara ribuan anak2 muda yg teruja dgn wawasan 2020, semangat melayu boleh dan menimba ilmu di bidang kejuruteraan komunikasi di UK dan sekarang menjadi salah satu jurutera terbaik dlm sebuah syarikat multinasional terkemuka. Saya bekerja di negara maju seperti Jepun, Sweden, Singapura dan Jerman...berdiri sama tinggi duduk sama rendah dgn teman2 pelbagai bangsa.

    Airmata saya menitis ketika Tun M mengumunkan secara mengejut pada 31 Oktober, 2003 dan saya dapat merasakan kehidupan rakyat malaysia tidak akan sama seperti dulu. Ketika itu arwah ayah saya pernah berkata org2 melayu pasti akan kembali mundur seperti dulu malah mungkin lagi teruk kerana barisan pemimpin selepas beliau lebih mirip "YB cari makan", suka dimuliakan oleh rakyat, petah berkata2 bermain sentimen dan rata2 kurang cerdik. Sampai sekarang masih terngiang2 di telinga bila arwah ayah saya kata "Habis la negara lepas nie.."
    Sekarang, sebagai manusia yg tidak lari drp kelemahan, org2 melayu lebih menunding jari ke Tun M atas kesilapan2 lampau beliau berbanding melihat realiti sekeliling dan kelemahan diri sendiri atas musibah yg menimpa negara lantaran berkompromi dgn pemimpin2 yg jelas terpalit rasuah, skandal2 dan sebagainya. Jgn menafikan sumbangan Tun M yg terpahat dlm sejarah sebagai bapa pemodenan malaysia. Tunding la ke arah mana pun jari kita nasib melayu tidak akan berubah sekiranya kita mengambil sikap buta mata buta hati atas perkara2 yg jelas mungkar yg sedang berlaku walhal kuasa di tangan kita. Akhir sekali, Tun M tidak sama seperti Pak Lah dan Najib...jauh berbeza dari pelbagai segi baik drp kebijaksanaan, integriti dan sumbangan kepada negara. Pada saya Pak Lah adalah pencetus segala masalah negara dgn retorik yg tidak berkesudahan dan Najib adalah ibarat minyak yg dicurah ke atas api yg dinyalakan oleh Pak Lah yg bakal memusnahkan negara tercinta ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1280 K Taman Malik5 January 2017 at 12:45

      This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  5. Salam zTan Sri,
    Saya sekali2 tidak bersetuju dengan komen panglimo potaseh diatas yang menyatakan zaman Tun Mahathirlah zaman paling terok kroni dan anak beranak!!....kalau hendak dikirakan kroni dan anak beranak ni memang telah wujud sejak Perdana Menteri pertama lagi sehingga kepada Perdana Menteri sekarang.Tetapi apa yang sepatutnya kita memberi perhatian ialah sejauh mana kroni dan anak beranak itu mendatangkan kemudaratan kepada rakyat dan Negara!!...tetapi kalau macam Tun Mahathir dimana boleh dikatakan semua kroni2 beliau tdlah membawa manafaat kepada rakyat dan Negara,apakah itu masih mahu dipertikaikan lagi setelah beliau kini sudah tidak berkuasa??....begitu jugalah soal DEB,bukankah dizaman Tun Mahathir berbagai penambahan baikan DEB telah banyak dilakukan,contohnya ramai pelajar2 Melayu yang telah dihantar untuk melanjutkan pelajaran diluar Negara?.Pada hal kalau nak dikirakan Megara pada masa itu masih dalam keadaan membangun tetapi rakyat kita sudah ramai belajar diluar Ndgara,saya nak tanya saudara patoseh,atas usaha siapakah ini semua??....dan kalau tidak dengan kecekapan dan kecerdikan Tun Mahathir dimanakah kedudukan Negara Malaysia ini pada hari ini??..sudah2lah saudara menjadi orang Melayu yang tidak mengenang budi.

    ReplyDelete
  6. Saya juga tidak setuju tentang comment Tun Mahathir.

    Tun M, telah berjaya melonjakkan negara dan menyedarkan seluruh rakyat. Kejayaan rakyat Malaysia sekarang walaupon bermula dari Tun Razak tapi di lonjakkan oleh Tun M. Baik dari segi spiritual dan kekayaan dunia.

    Saya adalah product dari Tun M dan amat bangga dengannya. Dapat berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bangsa eropah dan Amerika. Begitu juga Jepun dan Korea. Tun M berjaya membuka minda orang Malaysia. Keterbukaan beliau dalam future technology seperti internet dapat kita rasa hingga hari ini.

    Cuba bandingkan dengan apa kemajuan yang Pak Lah dan Najib buat... sekadar meninggalkan najis hutang utk dipikul rakyat. Tak ada satu pon kemajuan kecuali terdapat "hidden" kemungkaran.

    Masih ingat kata2 Pak Lah.... kita kurangkan subsidi minyak supaya dapat kita majukan "public transportation". Hampas!!!!

    Najib kata.".. kita mahu rakyat kita berpendapatan tinggi..." Only a stupid people believe this. Harga barang melambung tinggi, GST dan nilai RM jatuh teruk... pendapatan tak tinggi mana, tapi nilai jatuh hampir separuh. NAJIB PENIPU !!!

    GST... satu lawak jenaka. "... kita gabungkan 2 cukai menjadi 1 cukai...namanya GST...". "Dengan GST, harga barang sesetengahnya akan menjadi murah.....". Najib kata..." harga kangkung saya beli dah jatuh !" Najib KANGKUNG! Inikah mentality seorang Perdana Menteri ?

    Tepuk Dada Tanya Iman masing2. Masihkah kita mahu mereka ni memimpin kita?

    Sudah tentu saya tolak mereka. Mereka tak layak dan sewajarnya mereka ni dipenjarakan dan harta mereka dijadi milik Negara untuk menanggung hutang yang mereka buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  7. Jangan lupa bincang roh ts lim goh tong dan rakan kongsinya ts mohammad noah. Hasil keusahawanan mereka, keturunan mereka kini kaya raya, siap dgn yayasan memberi bakti kpd masyarakat.

    ReplyDelete
  8. Kepada para mufti2...happy New Year 2017 "vivalasvegas"...apa pandangan tuan2 mufti bila melayu sambut new year di DALAM KASINO las vegas? Oraaitt ka tarak orraaitt? Nik abduh pula boleh bagi apa nasihat?

    ReplyDelete
  9. Zaman Tun Razak adalah zaman kemiskinan orang Melayu dan juga Malaysia.Sebagai bangsa yang mengenang jasa,Tun Razak tetap disanjung atas ideanya.Hari ini kita boleh lihat di mana-mana sahaja terdapat nama Tun Razak.Tun Razak adalah seorang peneroka,....namun yang merealisasikan segalanya dan menjayakan penerokaan,malah lebih daripada itu adalah orang yang dicaci hina dan dicap sebagai musuh negara oleh anak Tun Razak sendiri.Najib menukar Malaysia daripada negara demokrasi kepada kleptokrasi.Malah dengan sokongan golongan agamawan,Najib mengubah nilai dari sikap mengenang budi kepada sikap tidak mengenang budi.Hari ini sikap dan nilai baharu ini adalah lebih islamik.Allah ada memperingatkan di dalam Al-Quran agar kita tidak mengagung-agungkan segala ciptaanNya,...manusia adalah makhluk ciptaan Allah.Cuba kita renung secara teliti larangan ini.Natijahnya sangat buruk.Apabila kita mengabadikan nama manusia pada sesuatu yang kononnya adalah hasil usahanya,maka kesan akibat buruk bakal menanti di hadapan.Setiap apa yang diusahakan oleh kita semasa hidup adalah satu amanah.Bila kita pergi,amanah ini akan dipikul oleh orang lain pula.Nama orang politik dan tok guru diabadikan di sana sini.Perkara ini wajib dihapuskan,sekiranya kita adalah orang yang benar.Orang yang selalu kita panggil kafir kononnya tidak tahu agama mungkin lebih faham peringatan Allah itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  10. Saya setuju. Kerana sesiapa pun tak dapat nafikan kroni dan anak2 Mahathir jadi kaya raya pada zamannya. Beribu2 org lagi pandai berniaga tapi kenapa yang billionair Mokhzani dan Mirzan? Mukhriz pun tak kurang bertaraf jutawan. Marina punya syarikat bersusun dalam senarai. Adakah mrk semata2 pandai berniaga atau ada campurtangan ayah mereka Mahathir untuk menaikkan mereka? Tiada sesiapa pun dapat nafikan kroni2 Mahathir spt Ananda,Eric Chia, Daim, Tony, Kamarudin, Halim Saad, Tajudin Ramli, Vincent Tan, Robert Kuok dan lain2 adalah kroni tegar Mahathir yang melahap semua konsesi, yang d bail out sekian ramai. Semua mereka mewariskan taarif letrik dan tol yang tinggi kepada kita buat selama2nya. Kita harus berbangga dengan semua itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  16. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  22. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete