Thursday, 8 September 2016

MCA MINTA UMNO KELUAR DARI BAWAH TEMPURUNG EKORAN PERTEMUAN MAHATHIR ANWAR

APA KATA NURUL IZZAH
Nurul Izzah Anwar said her father chose to move beyond the personal suffering he had to endure under Dr Mahathir Mohamad when he shook hands with the former prime minister.

In an interview with Australia-based programme ABC's News 24, Nurul Izzah, the PKR vice-president, described the encounter between Anwar Ibrahim and Dr Mahathir as "not easy".
"The fact that my father shook his hand and managed a warm smile, symbolised the importance of moving forward to strengthen Malaysia's democracy rather than focusing on personal suffering," she was quoted as sayingRead more: https://www.malaysiakini.com/news/355160#ixzz4Jkq5WE10
APA KATA ZAM
Seperti yang telah saya ramalkan  pertemuan mengejut  antara Dr.Mahathir dengan Anwar Ibrahim musuh politik utamanya ternyata telah membawa suatu dimensi baru dalam arena politik Malaysia yang tidak boleh dipandang kecil oleh parti-parti komponen BN terutama  UMNO sendiri.

Kenyataan MCA hari ini telah melihat ini sebagai simbol  dinamisma taktik politik  Mahathir menggambarkan  keyakinan baru orang Melayu dan meminta UMNO keluar dari kepompongnya yang takut dengan bayang-bayang  orang Cina dan memomokkan sebagai Islam berada dalam ancaman.

Pengerusi Biro Keharmonian agama MCA Datuk Seri Ti Lian Ker menganggap bahawa retorik yang menakutkan ini  yang menggambarkan seolah-olah orang Melayu terancam tidak lagi berkesan kepada generasi baru  Melayu kerana orang Melayu sekarang  dalam keadaan lebih kuat dari dahulu.

Jika Dr.Mahathir boleh menjadi Machiavellion untuk mendakap Anwar dalam perubahan suatu permainan, mengapa tidak  UMNO? Tanya Datuk Ti.

Kenyataan Datuk Ti ini jelas meletakkan  UMNO dan khususnya Pemuda UMNO sebagai parti yang tidak  lagi sejajar dengan perkembangan minda generasi baru walaupun diketuai oleh seorang yang berkelulusan Oxford tetapi masih membiarkan pemuda-pemudanya bermain dengan politik kekampungan yang tidak relevan dengan generasi terpelajar Melayu kini .

Walaupun  ini tidak dinyatakan oleh Ketua Pemuda sendiri, Khairy Jamaluddin tetapi beliau ternyata lebih mementingkan survival dirinya dari survival UMNO. General-generalnya sentiasa  menggambarkan Melayu berada dalam ketakutan dan menunjukkan reaksi sanggup berperang  dan tidak bersikap  rasional.

"Telah berlalu hari hari-di mana UMNO boleh menunjukkan jari kepada golongan minority dengan mempamerkan  kekuatan dan menjerit supaya Melayu dan Islam bersatu untuk menentang orang lain",kata Datuk Ti.

Pandangan Datuk Ti ini tidak boleh dipandang sebagai berunsur perkauman tetapi adalah suatu pandangan yang dinamik dan relavan kepada realiti politik terkini dari kebangkitan  generasi Melayu baru yang mahukan kepada kepimpinan yang berwibawa, bersih, cekap dan amanah dari hanya mencari undi atas teriakan perkauman dan keugamaan.

Ti berkata keyakinan di kalangan  orang Melayu sekarang  membolehkan mereka berfikir di luar kotak atau feudalistics

Saya percaya  pandangan Datuk Ti ini tidaklah hanya merupakan fikiran beliau sahaja tetapi tentulah juga fikiran pemimpin-pemimpin MCA yang melihat dinamisma politik dalam kesanggupan Mahathir berjabatan tangan dengan musuh lamanya Anwar Ibrahim disamping bersama dengan DAP yang dianggap sebagai parti perkauman Cina demi keselamatan maruah bangsa Malaysia dan negara.

MCA: JIKA DR.MAHATHIR BOLEH BERUBAH,UMNO JUGA  
BOLEH HENTIKAN TAKTIK MOMOKAN BUKAN MELAYU
  
An MCA leader has urged Umno to review and change its political game plan in view of how Dr Mahathir Mohamad has changed his.
"If Mahathir can be Machiavellian enough to re-embrace Anwar Ibrahim in a game changer, why not Umno?" asked central committee member Ti Lian Ker (pic above) in a media statement.
"Gone were the days where Umno can step or pick on minorities to display their strength and as a clarion call for Malays or Muslims to unite or stay together against the others," he said.
Ti, who also heads MCA’s religious harmony bureau, said the scare-tactic of "the Chinese are coming; the Malays are under siege; our Islamic faith is being threatened, etc" is no longer effective to unite or force the Malays to stay together.
Furthermore, he argued, the Malays no longer fall for this and have now stepped out of the racial or religious barricades to trap them.
"The Malays are stronger and can no longer be cowed into succumbing or falling into or under the Umno political umbrella to protect them.
"Their insecurity complex can no longer be exploited to give in or surrender their fate or livelihood completely up to Umno’s call," he said.
Malays gaining confidence and self-esteem
Instead of caving in to these fear tactics, Ti said the Malays are now gaining confidence and self-esteem that allow them to think out of the old political or feudalistic mindset.
"Gone are the dependency syndrome or the 'jiwa hamba' or 'tak kan Melayu hilang' political psyche of the past.
"On the contrary, the issues played up such as 'Kalimah Allah', verbal attacks on vernacular schools, questioning the freedom of worship or locations of temples, churches, etc, have failed to gather or unite the Malays of today.
"Many Malays no longer fall for these political games of victimisation and some have openly disagreed with these racial religious games," he added.
Ti said instead of producing the desired result of uniting the Malays, these issues were proven to be counter-productive and had inadvertently united the Christians, Indians, Chinese into taking an "anti-Umno" stand.
Therefore, he added, "strategies of old" must be halted by Umno.(Dari Malaysiakini)






47 comments:

  1. Saranan DS Ti dari MCA ini ada asasnya. DS Ti nyebut bagaimana UMNO telah membentuk bayang-bayang kaum Cina didalam bentuk yang menakutkan kaum Melayu dan Islam. Pada pengalaman saya kemuncak penyatuan kaum dinegara ini, telah berlaku pada pada tahun 80an, dimana ketika itu ramai penyanyi bukan melayu menjadi sangat popular dengan lagu melayu. Apa dah jadi pada mereka sekarang ini. Saya belum lagi dapat melihat seorang Cina membibit akhbar atau majalah bahasa melayu, apa lagi membacanya. Ramai kaum muda cina masih sangat pelat berbahasa melayu dan ada hanya tahu menyebut beberapa perkataan sahaja. Saya sangat runsing, ngapa orang Nepal, Bangla atau Vietnam jauh lebih fasih berbahasa melayu. Ingat bahasa itu melambangkan jiwa bangsa. Kaum cina masih berasa syak pada kaum melayu, kalau tiada keperluan, mereka kaum cina ini masih sangat sombong pada kaum melayu .. malah kalau boleh mereka cuba elak untuk berjual beli dgn melayu .. melayu sangat sengkek pada mereka, apa lagi dalam keadaan sekarang lagak pemimpin melayu tampak sangat sengkek dari segi moral dan etika. Sebenarnya melayu dan cina perlu disatukan pada satu arah .. dimulakan dengan bahasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan, saya sangat bersetuju dengan pandangan Tuan...tapi saya rasa banyak kaum Cina yang beragama Kristian sudah kurang sikap selfish mereka...mgkn elemen agama juga turut menyumbang, Wallahualam...

      Delete
  2. Zam sanggup ke bersalam dengan Anwar Ibrahim? Hehehe

    ReplyDelete
  3. Atas apa yang DAP dan LGE buat ke atas orang2 Melayu Islam di Penang hari ini, dengan dasar mengusir secara halus orang Melayu dari Penang anda rasa kita tak perlu risau? Maknanya benarlah dedak Mahathir telah mematikan sel2 otak para pencacai dan pentaksubnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya nampak sebaliknya, yang mematikan sel2 otak para pencacai dan pentaksubnya..ialah Najib.
      Rahman Dahlan kata MO1 ialah Najib, bagi pecacai,...so what?

      Delete
    2. Umno dah panik...isu perkauman anti cina dan dap berterusan. Inilah contoh apa yang diperkatakan DS Ti.

      Delete
    3. Zaman Tun, Melayu Pulau Pinang Ok je.

      Delete
  4. Kalu budak oxford tak main politik kampong, habihh, sapa nak undi dia? Pemuda mana tau cakap omputih, mana ada baca WSJ? Depa baca utusan, so kena la main politik kampung, baru ada berita dia keluaq dalam paper utusan.

    ReplyDelete
  5. Saya tengok MCA memang dah lama tunggu saat untuk tempelak umno sampai berdesing dada. Saya fikir Ti Lian Ker ni ada betul nya cakap dia.
    Sekarang kita boleh tanya umno pulak "apa lagi umno mahu ?"
    Takkan nak tunggu sampai ranap Malaysia ni baru nak sedar diri ? dah terlambat kalau macam tu.

    umno hari ni di mulut aje berjuang untuk bangsa, agama & negara. Di hati & di perbuatan kita tak nampak begitu. Yang jelas kita boleh nampak umno hanya memperkaya kan pembesar umno yang ramai nya tangan penuh taik. Dan ramai yang tangan belum nampak terpalit taik, tahap kecerdikan mereka maha meragukan ataupun masing masing kena menampakkan tahap kecerdikan yang rendah sebab kalau tak kena join Tan Sri Muhyiddin, Datuk Shafie & Mukhris dan no more dedak free tak payah kerja kuat kuat.

    Kalau ini la objective berpolitik, apa lah lagi kita boleh harap kan daripada umno ni ?

    Kita sedang tunggu apa sererus nya agenda PPBM

    ReplyDelete
  6. Satu peristiwa bersejarah berlaku di sidang DUN Pahang hari ni. Aku terkedu....bye bye umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...budak mb Pahang ni x dak abenda...big 👄 ajee...kalau dilondehnya serwai dlm sidang DUN pahang...itu baru betoi lagi benar dan berani....kot nak terkedu..

      Delete
  7. Mustahil UMNO boleh keluar dari bawah tempurung. Lebih senang Dan berfaedah MCA dan lain-lain parti keluar dari BN. Dan masa tidak mengizinkan MCA berlengah-lengah lagi. Kalau tidak parti itu akan tenggelam ke dasar lautan kerana bahtera UMNO sudah bocor dan tikus-tikus di dalamnya akan mula bertempiaran sebaik sahaja parti baru klon UMNO didaftarkan.,

    ReplyDelete
  8. Tan Seri sebenarnya otak fikiran sikap org melayu telah lama mati jumud dan diperbodohkan oleh umno pemimpin umno hanya cari harta kuasa utk diri sendiri tetai org melayu lain diperbodohkan itulah yg berlaku kesian org melayu yg tak sedar mereka diperbodohkan oleh umno

    ReplyDelete
  9. Saya setuju dgn Anon 2137 yang menyatakan Umno mengkayakan pemimpin besarnya sahaja. Ya, ia mula berlaku sejak pentadbiran Tun M di mana beliau menjalankan misi jutawan melahirkan jutawan. Lihat sahaja kroni2 Tun M yang kaya raya mencapai gelaran bilionair spt Ananda Krishnan, Vincent, Mokhtar, Halim Saad, Daim, Tajuddin dan lain2. Rakyat bawahan dipaksa dalam akhirnya menanggung padah membayar tol, Astro dll kerana hak ekslusif yang Tun M berikan kepada Ananda utk Tv satelit. Bebannya kita yang menanggungnya kerana tiada pilihan. Terima kasih Tun M.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tarak duit, jangan la langgan astro....kau tahu berapa ratus ribu orang melayu digaji oleh syarikat2 syed mokhtar? Hakikatnya hanya billionaire yang boleh wujudkan beratus ribu pekerjaan, berapa banyak pekerjaan diwujudkan oleh 1MDB?

      Delete
    2. 07.45, kerja kedai mamak boleh tengok astro free. Kau layak.

      Delete
    3. Kalau tak mau bayar tol, bangun awal pagi pakai jalan biasa, ikut nasihat rahman dahlan.

      Delete
    4. Buat 2 kerja, ikut nasihat ahmad maslan....maka boleh la kau langgan astro

      Delete
  10. Dalam satu kenyataan, Raja Sara yang juga anak blogger reformasi terbuang, Raja Petra Kamaruddin menceritakan penderitaan keluarganya 18 tahun lalu semata-mata untuk membela Anwar yang dipecat daripada UMNO oleh Dr Mahathir pada September 1998.

    Menurutnya, bukan sahaja ayahnya, Raja Petra yang menjadi salah seorang tunggak utama reformasi, kemudiannya mengepalai FAC (Free-Anwar Campaign) menanggung penderitaan daripada tindak balas kerajaan yang ketika itu diketuai Dr Mahathir, bahkan dia dan ahli keluarga yang lain turut menanggung beban yang sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Raja Sara tak cerita pula... bagaimana bapanya, Raja Petra Kamaruddin, pernah bersumpah melalui SD pada 18 June 2008, mengatakan Rosmah berada ditempat kejadian, dimana Altantuya diletopkan, sebelum suboh, 19 October 2006. (Suasana ketika itu, menjelang Raya Puasa. Penduduk di hujung Jalan Paip, 7 KM dari Pekan Meru Klang, tidak mengesyaki apa-apa kerana sangka letopan itu... meriam buloh)

      Dan...sekitar 2010... sebaik saja buat sidang-akhbar... untuk menerangkan mengenai SD beliau... RPK terus lari ke Manchester, UK, sehingga hari ini.

      Oleh yang demikian... Jangan Anon 08:38 cuba nak menipu atau fitnah... mengatakan:-

      RPK... "menanggung penderitaan daripada tindak balas kerajaan yang ketika itu diketuai Dr Mahathir, bahkan dia dan ahli keluarga yang lain turut menanggung beban yang sama."

      Dr.M bersara pada 2003... ~3 tahun sebelum Altantuya dibunuh.
      Oleh itu... 2 tahun selepas Dr.M bersara... Najib sebagai TPM dan Menteri Pertahanan, telah guna orang-tengah kelabu-asap, bernama Razak Baginda dalam urusan Kerajaan, beli kapalselam dari Perancis.

      RPK ketika itu bersama Pakatan, telah berkempen memburuk-burukan UMNO dan telah berjaya mendesak Pak Lah, letak jawatan.

      Ketika Pak Lah menjadi PM... RPK di tahan 2 kali dibawah ISA pada 2008... mogok lapar... mungkin takut diberi makan racun dalam penjara... yang sama, dimana pembunuh Altantuya, Sirul & Azhar ditahan.
      Ya... ketika itu memang RPK dan keluarga beliau dalam kesusahan... sebelum dan ketika baru menetap di UK.

      Tetapi itu dahulu... sekarang ini... dia dah banyak 'senang'. Dengar khabar dah buka pub di Manchester dan telah bertukar menjadi pembela-celebrity paling berprofil-tinggi di kalangan penjilat UMNO-Najib.
      Yang pasti... tiada RBA DAP mampu menandingi kehebatan RPK, dalam mereka-cipta cerita-cerita sensasi. Hebat RPK ni... Maklum lah... ada darah-Raja mengalir dalam tubuhnya. Pasal itu beliau seolah-olah 'kebal'.

      Harap Maklum.

      Delete
  11. Kita orang Melayu takdelah nak anti kaum cina sangat. Kita semua orang Islam, sukakan keadilan. Tapi yang buatkan kita anti cina sebab orang cina mmg suka provokasi, biadap, bagi betis nak peha:

    1- ADUN Cina tak segan silu sindir tulisan jawi.

    2- MP cina tak segan silu sindir sambutan hari raya.

    3- Adun dan MP cina sindir Melayu Islam bab sijil halal Jakim.

    4- Adun dan Mp Cina yang sokong Mat Sabu bela komunis yang serang Bkt Kepong.

    5- Cina datang Malaysia buat kongsi gelap payung kegiatan perjudian, pelacuran, kelab malam yang mencambahkan penyakit sosial.

    6-Namewee cina hina lagu negaraku, hina rmh ibadat.

    7- korporat cina tutup peluang ekonomi orang lain, bolot kuasa pasaran.

    8-Cina plg kuat merasuah orang utk dapat itu ini dan elak tindakan.

    9-Cina paling licik lari dari cukai.

    10- Orang cina Malaysia tak hormat negara, tak belajar BM sebagai Bahasa Kebangsaan. Lebih selesa dengan imej pendatang iaitu mandarin tapi nak semua keistimewaan sbg warganegara.

    11- Orang cina plg lantang bila Melayu Islam bercerita bab menaikkan kuasa Mahkamah Syariah.

    12- Vivian Lee dan pasangan cinanya yang lucah menghina umat Islam dgn berlakon berbuka puasa dengan sup tulang babi.

    13- Cina juga yang beria2 minta Chin Peng ditanam di Malaysia.

    Dan banyak lagilah kebiadapan cina terhadap agama dan negara yang bukan senang hendak dilupakan.

    14- Pemimpin cina Malaysia tak malu minta kerakyatan utk 100 ribu kewarganegaraan utk bangsa cina dengan alasan mrk dah byk menyumbang kpd negara. Apa sumbangan mereka? Bahasa Malaysia pun tak boleh cakap, tapi ada hati nak jadi warganegara Malaysia.

    Jadi dengan sikap mereka ini, bagaimana mrk rasa kami Melayu Islam nak bertoleransi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah lah kalu sekadar nak main sentimen anti cina untuk tarik undi melayu pada umno.

      Delete
    2. 85000 anak melayu kat sekolah cina (maknanya 170,000 ibubapa/penjaga), gaul dengan orang cina, tarak masalah. Engko guna contoh perlakuan individu. Kalu kaum lain guna contoh perlakuan tak senonoh melayu, apa ko rasa?

      Delete
    3. Aset 1mdb jual pada komunis cina kau tak bising pulak

      Delete
    4. Cina paling kuat perasuah? Siapa paling kuat makan rasuah?

      Delete
    5. Betapa ramai ADUN melayu tau baca jawi?

      Delete
    6. Curi duit rakyat tak biadap ke?

      Delete
    7. Itu pun.... Najib.... demi sokongan pengundi Cina, berikrar; 'Selagi ada bulan dan bintang... beliau akan mempertahankan sekolah vernacular.

      Hidup Najib... mampus UMNO?

      Delete
    8. Tak susah kalau nak tutup rumah pelacuran, penguatkuasaan ditangan pdrm dan pbt, maksudnya penguasaan di tangan melayu. Tak susah bro, tak susah...

      Delete
    9. Bab bab biadap dan suka cetus kontrevasi ada pada semua kaum. Kalau nak samakan tindakan individu sebagai tindakan mewakili kaum, melayu pun apa kurangnya. Kafir mengkafir tu biadap dan kurang ajar. Satu masjid 2 imam pun biadap kerana mempolitikkan agama. Jual kontrak dan lesen balak serta AP kereta pun biadap kerana gagal menunaikan amanah yang diberi untuk meniaga dan lantas mempertingkatkan tahap ekonomi melayu. Menyalah guna kuasa dan membazir wang rakyat oleh penjawat awam seperti dilapor oleh jabatan audit pun kira biadap juga, kerana gagal menjaga amanah wang rakyat.

      Delete
  12. MCA patutnyo tengok diri sendiri .
    Berapo percent ahli MCA yang nyokong parti tu sendiri ?
    Jawapan: 30 % nyokong MCA dan 70% nyokong DAP pado PRU yg lalu .

    Bagi UMNO lak 90% ahli nyokong parti dongan hanyo 10% sajo yang berdondam.

    Yang sabonar ehh MCA YANG KONO KELUAR TEMPURUNG .

    Sobab2 yang ketaro untuk MCA .

    1. Kajiselidik olih pakar akademik unversiti pado tahun 2014 , 16 % oaghang cino keluaran sekolah cino tak tahu LANGSUNG cakap melayu .

    2. Responden dari pengurusan PLKN dulu ngato ramai keluargo dari pelatih bangso cino datang melawat BERSERTO dongan jurubahaso .

    3. Kajiselidik dari ahli akademik unversiti tempatan tahun ini dapati, purato syarikat pengurusan cino keberangkalian akan interview bangso melayu hanyo 20% berbanding dongan 70% untuk bangso cino .

    4. Kaji selidik olih NGO tempatan dapati HANYO 1 % OGHANG CINO AKAN MASOK KODAI KEPUNYAAN OGHANG MELAYU berbanding dongan 60 % oghang melayu yang masok kodai kepunyaan oghang cino.

    5.TREND sekarang syarikat2 pengurusan cino akan memaklomkan keperluan untuk berbahaso mandrin untuk tawaran jawatan kosong.

    6. Kalau lihat syarikat MNC , purato pengurusan , 60% berbangso cino dan bangso melayu hanyo 20% .

    So ... siapo yang sabonar ehh yang kono keluar tempurung .
    URGENTLY ... TENTU MCA .

    Ti Lian Ker kono buek homework banyak2.
    Jangan terpedayo dongan GAME OF PERCEPTION OLIH TUN M AND HIS ANC GANG.

    Waghih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waghih asyik bercakap pasal MCA jo.

      Pasal PAS berbaik-baik ngan UMNO... tak cito pulo.

      Kamu ingat parti-parti komponen dalam BN... suko sangat ko... pada PAS?
      Ketika PAS 'berpeluk' ngan DAP dulu...yo le... kerana... hanya melalui 'berlakon suko PAS' sajo... DAP boleh tewaskan UMNO. Sebab itu dahulu... agree to disagree, ke apa... DAP langsung tidak membantah hasrat PAS mahu laksana Hudud di Kelantan. DAP bijak. Meraka sedar... selagi RUU 355 tidak dipinda, Hudud tidak boleh terlaksana di Kelantan. Sebab itu juga... dari dahulu & sehingga hari ini pun, tugas membantah Hudud 7 pindaan RUU 355... diambil-alih oleh MCA.
      Oleh yang demikian; jangan berfikir hanya PAS & UMNO saja yang 'friendly'.... MCA & DAP jugo sudah lebih lama 'friendly'. Hanya penyokong UMNO-Najib sajo yang buto, tak nampak.

      Dalam masa yang sama, Perinsip 'Cash is King' akan menyebabkan PAS berpecah-bolah, lebih teruk selepas ini. Sudah tentu di kalangan Kepimpinan & Pengikut PAS, ada yang jujur dan berperinsip... tidak mahu maruah Party & Agama Islam tercemar dan tepalit najis rasuah, klepet & pembaziran WANG Rakyat.... akibat 'berpeluk' dengan UMNO-Najib.

      Sebab itu, Haji Hadi tidak berani istihar secara terbuka, sokongan PAS kepada UMNO-Najib. Disamping Haji Hadi takut akan bantahan dari ahli PAS sendiri, Najib juga takut terhadap bantahan dari party-party komponen BN, terutamanya Partiparti Bukan-Islam di Sabah & Sarawak. Setakat bantahan dari MCA, MIC & Gerakan... boleh la Najib bakul-sampahkan saja. Kerusi yang mereka tandingi pun atas ikhsan UMNO-Najib.

      Apa-apa pun... kita tunggu & lihat akhir bulan ini, apabila cadangan pembentangan Rang Undang-Undang (RUU) Persendirian Haji Hadi, Pindaan Akta 355... Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah)... dibahas nanti.
      MCA sudah menolak dari awal lagi dan mengesyaki, agenda tersirat berhubung pindaan tersebut adalah bagi membolehkan undang-undang hudud dilaksanakan di Kelantan.

      Delete
  13. Saya teringat seorang penulis menulis ttg kejayaan Mahathir mewujudkan jutawan melahirkan jutawan.Iaitu apabila seorang jutawan lelaki itu menceraikan isterinya, tuntutan isteri terhadap suaminya itu berjumlah jutaan RM. Maka lahirlah jutawan baru dari hasil perceraian itu. Sungguh hebat dan menakjubkan.

    ReplyDelete
  14. Datuk

    parti Bersatu menyatakan bahawa mereka mempertahankan hak2 orang melayu dan agama islam selain bangsa dan agama lain di negara kita.Kenapa kita harus takut dengan kenyataan dan hujah mereka bahawa orang melayu akan terbangsat.

    Realiti nya orang melayu tetap berkuasa di malaysia meskipun umno kalah dan tidak memerintah negara seperti sekarang. Sebab majoriti kerusi parlimen kebanyakan di malaysia adalah diwakili oleh kaum melayu.

    Umno takut hilang kuasa dan kemungkinan pemimpin2 dan ahli2 mereka disiasat dan di penjarakan sekiranya mereka didapati ada melakukan pecah amanah dan salah gunakuasa semasa memerintah.

    ReplyDelete
  15. Kaum Cino naik kadok sebab pemimpin melayu juga. Tiap kali melayu berjuang sentiasa berserampang dua mata yang bermatlamatkan, perut sendiri perlu di isi dulu sehingga termuntah-muntah. Cara paling senang ialah dengan beralibaba dengan tokeh cina .. prosesnya dengan membentuk kroni sebagai proksi. Bila perut dah penuh senang tokeh cina tu masuk jarum. 4 tahun sekalu bila nak sambung kontrek pemerintahan cari melayu balik untuk dapat undi .. dedak mula di tabur, nak kasi panas lagi kutuk tokeh cina tadi, masukan bab agama sekali .. siap .. dah tentu menang .. lepas tu cerita sama akan berulang dan berulang. Cakap nak tolong melayu yg kenyang pemerintah .. cina pun turut kenyang .. cina tak perlu Bahasa Melayu untuk terus hidup senang di Tanah Melayu ini .. yang penting LUWIT .. luwit boleh beli PM.

    ReplyDelete
  16. Dasar Mahathir selama 22 tahun lah sebenarnya yang mendidik kaum cina menjadi racist dan biadab. Selepas pencen jawatan PM baru Mahathir terpekik2 nk buat Sekolah Wawasan. Selama 22 tahun dia memerintah kenapa dia tak usaha hapuskan jurang perkauman tersebut? Mungkin kerana Mahathir dah banyak termakan sponsor Vincent dan Robert Kuok barangkali. Sejenis dedak juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi sorang sekolah pondok....

      Delete
  17. Mahathir tidaklah sentiasa betul. Banyak kali juga beliau melakukan kesilapan dan kelamahan. Sebagaimana keputusannya tersilap memilih Anwar, Pak Lah dan Najib untuk menerajui negara, demikian juga dia mungkin tersalah dalam penilaiannya terhadap 1MDB. Kesilapannya itu diakui oleh ZAM sendiri dalam satu bicaranya suatu ketika dulu:

    Kesilapan terbesar yang dilakukan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad ialah memilih Datuk Seri Najib Razak dan bukannya Tan Sri Muhyddin Yassin sebagai pengganti Tun Abdullah Ahmad Badawi, kata bekas menteri penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin.

    Zainudin berkata antara kelemahan bekas perdana menteri itu ialah beliau teramat mudah mempercayai individu yang 'dilihat bijak, kacak dan berkarisma'.

    “Dr Mahathir mudah percaya kepada orang yang berkarisma, dia senang terpengaruh…

    “Dia (Dr Mahathir) lihat (pada) Datuk Seri Anwar Ibrahim, Najib yang nampak sangat bijak dan dia (Najib) kelihatan kacak tapi dia tidak pilih Muhyiddin, sebaliknya dia pilih Najib.

    “Itu kelemahan Dr Mahathir, dia mudah terpengaruh,” katanya dalam wawancara bersama Malaysiakini , FMT dan Berita Daily .


    ReplyDelete
  18. ZAM AKUI KESILAPAN BESAR MAHATHIR IALAH BAWA ANWAR MASUK UMNO

    Zainuddin berkata Dr Mahathir juga dilihat membuat salah percaturan apabila membawa Anwar masuk Umno.

    Katanya, perkara itu telah diakui sendiri oleh bekas presiden Umno itu.

    “Saya kata pada dia (Dr Mahathir) kesilapan terbesar you bawa Anwar dalam Umno, Saya dari awal lagi tak dapat menerimanya,” katanya.

    ReplyDelete
  19. Tuan,

    APA hebatnya DRM yg bersalaman dgn DSAI . Najib lg hebat dah berpelukkan dgn Hj Hadi .

    ReplyDelete
  20. Demikianlah perbezaan 2 orang yang menjilat kahak masing2.

    Mahathir menjilat kahaknya semula dengan berbaik dgn Anwar demi survival politik masing2 selaku political animal.

    Hadi Awang menjilat kahaknya semula kerana mencaci maki Umno dulu2, demi survival Islam dan perpaduan Melayu.

    Di situlah perbezaannya.

    ReplyDelete
  21. Demikianlah perbezaan 2 orang yang menjilat kahak masing2.

    Mahathir menjilat kahaknya semula dengan berbaik dgn Anwar demi survival politik masing2 selaku political animal.

    Hadi Awang menjilat kahaknya semula kerana mencaci maki Umno dulu2,lalu berpeluk dengan Najib demi survival Islam dan perpaduan Melayu.

    Di situlah perbezaannya.

    ReplyDelete
  22. Najib pernah dan sanggup bersalam dengan Netanyahu (PM Israel) lagi hebat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jho Low lagi hebat

      Delete
    2. 100% sokong,jo lo lg hebat,dia peluk paris hilton...

      Delete
  23. MAHATHIR BUKAN KAWAN SAYA - ZAM

    Saya kembali terbaca tulisan lama ZAM yang agak menarik berkenaan campurtangan Mahathir dan ketidakpuasan hatinya kepada Pak Lah kerana tidak meneruskan projek mega jambatan bengkoknya. ZAM juga mengakui bahawa Singapura adalah negara kecil yang sombong, katanya:

    "Saya tidak sahaja menegur Dr. Mahathir di belakang tentang ketidakwajaran baginya untuk kembali mencampuri urusan negara, tetapi juga dihadapannya sendiri dalam pertemuan empat mata di rumahnya untuk mendapatkan persetujuan tentang orang tengah pada 30 Jun 2006.

    Dalam pertemuan ini Dr. Mahathir memberitahu saya, Abdullah telah memungkiri janji beberapa perjanjian mulut untuk meneruskan beberapa projek mega termasuk "Jambatan Bengkok"

    Bagaimanapun saya mulai melihat kembali kebenarannya yang semakin terserlah apabila projek tertentu yang dibatalkan, dijalankan semula memakan kos yang lebih besar dan ada projek yang kos asalnnya hanya berjuta ringgit telah meningkat berbilion ringgit untuk dilaksanakan dan terpaksa ditangguhkan.

    Sebuah Jambatan Monorail di Putrajaya terbengkalai hingga sekarang menjadi pandangan yang menjolok mata.

    Sebuah lukisan Jambatan Bengkok tergantung di suatu sudut di Geleria Perdana Langkawi di Pulau Langkawi untuk menjadi nisan kenangan pahit dan pedih terkuburnya harapan tinggi Tun Dr. Mahathir untuk membangunkan maruah kemuliaan dan keberanian bangsa dan negara di pintu sebuah negara kecil yang sombong yang meanggap dirinya lebih kuat dan lebih besar."

    Rujuk selanjutnya buku ZAM bertajuk Mahathir Bukan Kawan Saya.

    ReplyDelete
  24. ZAM AKUI CAMPURTANGAN MAHATHIR DALAM PENTADBIRAN PAK LAH MERUGIKAN BN DAN MAHATHIR MUNGKIR JANJI DENGAN MENGGANGGU PENTADBIRAN KERAJAAN.

    Antara lain ZAM mencatitkan:

    "Saya tidak pasti mengapakah saya terus dianggap sebagai orang Tun Dr.Mahathir walaupun hubungan ini telah melalui proses turun naiknya.

    "Saya dipandang serong oleh ramai orang kerana mengkritik Dr. Mahathir kembali campur tangan dalam pemerintahan negara ketika Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri. Beliau telah pun berjanji tidak lagi akan kembali ke dalam politik dan pentadbiran negara."

    Selepas Pilihan Raya Umum 2008, saya menyatakan Dr. Mahathir sewajarnya turut menerima tanggungjawab di atas berlakunya tsunami, kerana berbagai kecaman dan kritikannya telah mengalih sokongan rakyat dari BN.

    Dalam Star keluaran 2 Mac 2008 tersiar kenyataan saya "Mungkin beliau tidak sedar, bahawa kredebilitinya sebagai bekas pemimpin masih kuat dan pengaruhnnya di kalangan akar umbi Melayu dan bukan Melayu sangat besar."

    Saya juga mengkritik keenganan Dr. Mahathir untuk mengadakan pertemuan damai dengan Abdullah Ahmad Badawi menjelang Hari Raya Aidilfitri Oktober 2006. Usaha saya untuk mendapatkan orang tengah bagi mendamaikan kembali Dr. Mahahtir dengan Abdullah gagal, apabila akhbar The Star mendedahkan orang tengah ini, walaupun Ketua Pengarangnya, Datuk Wong Chong Wai menjanjikan kepada saya yang memberitahunya sebagai kawan rapat untuk tidak mendedahkannya.

    ReplyDelete