Saturday, 10 September 2016

JAWAPAN" OXFORD " KHAIRY JAMALUDDIN

MCA: UMNO HANYA JAGUH KAMPUNG
Umno menjadi punca di sebalik kejatuhan BN kerana lebih mengutamakan survival sendiri dan menikmati sokongan pengundi luar bandar di kawasan majoriti Melayu dengan mengorbankan rakan-rakan gabungannya, kata MCA.
Ahli Jawatankuasa Pusat MCA, Ti Lian Ker berkata, kecenderungan Umno untuk menjadi jaguh kampung telah menyebabkan kekalahan BN di kawasan bandar.
Ujar beliau, tidak berguna jika BN terus menjadi wira kampung , bersorak di luar bandar tetapi terpaksa menggadai kerusi bandar sebagai balasan-Malaysiakini
JAWAPAN KHAIRY:
Ketua Pemuda UMNO Malaysia ,Khairy Jamaluddin telah memberikan jawapan "Oxford" kepada kritikan saya terhadapnya kerana membiarkan general-generalnya terus memainkan politik kekampungan untuk mendapat sokongan di kalangan orang Melayu dan Islam.

Maksud saya politik kekampungan ialah mencari kekuatan dengan membangunkan ketakutan  dan ketidakyakinan di kalangan orang Melayu dan  Islam atas isu-isu yang bersifat bogey dan kesamaran sedangkan sekarang  seluruh  rakyat melampaui batas kaum berkongsi kebimbangan yang sama dalam  isu lebih besar  yang melupakan mereka dari isu perkauman.

Khairy berpura-pura tidak nampak hal ini kerana berasaskan kepada kenyataannya di Utusan Malaysia hari ini" kita serasi dengan  kampung dan kita  mempunyai kekuatan sendiri di kampung."

Ini tidak boleh dinafikan dan merupakan  suatu jawapan poltik yang bijak,tajam,tepat ,realis dan  berkualiti dari seorang yang berkelayakan Universiti Oxford.

Mustahil Khairy tidak faham apa yang tersirat  dari kenyataan Pengerusi  Biro Keharmonian Agama MCA Datuk Seri Ti Lian Ker bahawa "telah  berlalu hari- hari di mana UMNO boleh menunjukkan jari kepada golongan minority dengan mempamerkan  kekuatan dan menjerit supaya Melayu dan Islam bersatu untuk menentang orang lain. Keyakinan di kalangan  orang Melayu sekarang  membolehkan mereka berfikir di luar kotak atau feudalistics."

Walaupun termasuk dalam keyakinan ini tetapi sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Khairy tidak dapat memenuhi hasrat rakyat walaupun diluar bidang politik seperti  melantik peneraju FAM  yang bukan dari kalangan kerabat diraja walaupun disedarinya bahawa hal ini telah menjadi halangan besar kepada kemajuan bola sepak negara.

Khairy  tidak kehadapan dalam permainan politik kekampungan yang berpandu kepada pemikiran yang  cetek tetapi menampilkan general-generalnya untuk memburukkan tokoh-tokoh profesional negara yang mahu membantu menegakkan kerajaan yang bersih.

Dengan laporan "buruk" mengenai mereka dibuat kepada polis, kalangan profesional ini digambarkan  seolah
-olah akan membunuh masa depan Melayu sebaliknya mereka  inilah yang diharapkan oleh orang Melayu untuk mengangkat maruah Melayu.

Khairy tidak berani untuk mengambil kesempatan dari kehilangan keyakinan rakyat terhadap kepimpinan negara untuk bertindak sesuai  dengan citarasa kebangkitan generasi Melayu baru yang mahukan kepada kepimpinan yang berwibawa, bersih, cekap dan amanah.

Khairy berada dalam krisis keyakinan diri  untuk bertindak berani  samada mengambil risiko melancarkan suatu revolusi dalaman  atau meneruskan tradisi evolusi politik cara UMNO untuk survival politiknya.

Bagi saya, pastinya  Khairy tidak akan berani  melawan arus.

Maka itu untuk suatu jangka masa yang panjang, Malaysia  tidak akan dapat melihat suatu revolusi sosial dan politik yang dinamik, kecuali jika parti-parti pembangkang bersetiakawan bagi  membangkitkan gelombang besar yang boleh menjatuhkan kerajaan BN pada pilihanraya akan datang.


.

63 comments:

  1. Akal dia kena sama level dengan ahmad maslan . Kalau tak, cam nerrr nak jadi jaguh umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak Melayu lari dari UMNO masuk DAP10 September 2016 at 23:19

      Masaalah sekarang, rompakan oleh syarikat yang UMNO tubuhkan seperti PEMANDU dan Khazanah Nasional selain dari 1MDB telah di dapati menipu orang Melayu.
      Siapa dalang yang mengangkat orang Kristian Kelabit untuk mengetuai syarikat bajet 22 bilion?
      Siapa orang yang melantik Cina dan India majoriti ke dalam syarikat Pemandu dan Syarikat Khazanah Nasional.
      Hingga semalam Khazanah Nasional menjual saham TNB yang diamanahkan untuk mendapat 1.2 bilion.
      Minggu ini lagi Khazanah pajak saham untuik 1.7 billion.
      Ke mana pergi duit ini semua? Orang Melayu tak rasa pun.
      Orang Cina dan India dan Kelabit menjalankan tugas kerajaan melayu UMNO dan meminggirkan orang Melayu.
      Jadi kenapa Melayu patut sokong UMNo Najibb?
      Ini yang perlu dibaiki oleh pribumi.
      Mahathir dan Najib adalah bekas sistem taat yang menghancurkan ketuanan Melayu memperkasakan orang Cina sehingga mereka terkaya dengan berpuluh bilion.
      Kita boleh ubah ini.
      Kita boleh hadkan kekayaan Cina kerana Melayu berkuasa tapi bukan pada UMNO.
      UMNO Najib cuma memperkudakan orang Melayu dan disogokkan dengan indeks syariah konon.
      RUU 355 tidak sah disegi perlembagaan kerana Wilayah Persekutuan bukan sebuah negeri dan Parlimen tiada hak untuk membuat undang undang ugama untuk WP.
      Ini semua membuat orang Melayu lari dari UMNO hingga anak-anak gadis sanggup masuk DAP kerana bencikan undang undang Syariah Najib dan Hadi yang mendera mereka dan menyekat kebebasan mereka.
      ini tidak pernah terjadi kerana Tunku adalah seorang yang liberal dan secular.
      Bukan saja lari dari UMNO tapi masuk parti sekular dan sosialis Cina!!
      Inilah kehancuran Umno dibawah Najib dan Mahathir.

      Delete
    2. 23.19...tak habis habis salah cina

      Delete
  2. Kalau dia cakap oxford, mat rempit tak paham.

    ReplyDelete
  3. Kalau Mahathir dan ZAM duduk di tempat Khairi sekarang ni, nescaya kalian akan buat perkara yang sama juga. Kerana ia berbentuk perhitongan politik, tiada lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu depa2 nie duduk kat tpt khairy... depa mesti tak ghaibkan 100juta dan kesnye sekarang nie

      Delete
    2. Kalau madey duduk tempat kj, tentu banyak FDI masok, tak sampai 100000 graduan menganggur

      Delete
    3. 16.25...baca sejarah...madey pernah berada di tempat kj, dia tak setuju dengan dasar tunku, dia tak duduk diam2, dia kritik tunku secara terbuka, dia bukan main angguk. Tu pon dia belajar takat singapore jerrr, tak sampai okpot.

      Delete
    4. Ramai lupa sejarah...side effect dedak....

      Delete
    5. hanya harap pelabur asing tak akan kemana punya, apa jadi pada British kilang tempatan Dan kilang antara bangsa merema mereka pun ditutup pergi keluar he.he.he sekarang British hanya harap gst 20% untuk mereka hidup.

      Delete
  4. LKS kata dia ni the richest unemployed, dalam Parlimen...

    alahai...boleh ka jadi Pemimpin lagi?...parti jahat untuk orang jahat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sangat... tp org luar bandar masih ramai menyembah mereka... ketua2 mereka banyak buat onar dekat luar, tempat org lain, dibandar2...

      mari tunjukkan bantahan pada keputusan PRU14...

      Delete
  5. Tan seri mana ada pemimpin umno yg berari bertanding diluar kawasan mereka terutama diluar bandar klu ada sudah tentu bungkus mereka cuma juara kampong cuba lihat Lim Kit Siang dari Dap dimana dia bertanding melaka perak penang johor tidak penah kecundang ada ke pemimpin umno yg hebat seperti itu yg padti org mdlayu harus tolak pemimpin umno yg pengecut ini akap saja berdegar2 tetapi penakut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dgn NordinabilaH. LKS bolih menang dimana2 saja. Najib hanya berani diPekan dan pengecut ditempat lain. Respek bekas MB Johore TS Ghani sanggup berlawan ditempat lain dan menentang LKS di Gelang Patah walau pun Ghani tewas. Betul2 anak jantan!

      Delete
  6. Pelik....kata Tun baling gelas pun tak pecah, Bersatu tak ada impak. Tapi sejak Bersatu diluluskan, menteri2 umno dah cakap macam2. Pelik sungguh! Kah kah kah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno Kelantan cakap selamat berjuang tun m ITU sistem demokasi.
      Umno lain cawangan cakap apa bagus nanti bila kalah jangan pulak merusuh ia?
      Umno veteran cakap APA pulak tun m usia anda dah tua lebih habis usia ADA di surau Dan masjid ITU.
      Pakar sikologi umno cakap APA pulak tun m jangan lupa makan ubat nanti sakit masuk ijn, jangan lupa ambil ubat tetap pada masanya supaya anda tak nyanyuk..

      He.he.he
      Semua bentuk nasihat tak ADA cakap bukan2

      Delete
    2. 00.14...APA la kau merepek ITU?

      Delete
  7. Hamidi presint 4 Puterajaya.10 September 2016 at 21:59

    Mereka cakap macam2 kerana mereka ingat generasi sekarang bodoh macam mereka juga.

    ReplyDelete
  8. Mat Said itu org teganu bodoh sombong. Lepas dapat mb teganu terus tak sedar diri, akhirnya kena buang.
    Masih gila talak nak jadi mb semula. Tak berperinsip.

    ReplyDelete
  9. Parti2 Cina lihat sikap resis mereka sendiri ini pekong patut mereka kena terima menasabah diri mereka sendiri..

    1)jika cina berkuasa didalam syarikat bertaraf dunia walau pun ceo orang putih mereka lebih suka ambil kaum cina kerja je 'mereka cipta alsan konon orang melayu tak tahu bahasa inggris, ITU hasutan yg tun m dengar pada orang cina yg bersikip resis. Padahal mereka cakap inggris pun tak betul..

    2)Di syriakat cina bersikip resis jika zam baca mana2 mereka papan cari perkerja mereka akan sebut chinases only

    3)jika mereka ambil perkerja mereka can speak manderin and Read Chinese mereka ingat ini negara china, hongkong Dan taiwan ke?

    4)Kenaik jawatan jika mereka nak naikkan pangkat atau Naik gaji mereka lebih utama kaum cinanya walau pun ITU bukan syarikat kaum cina ia adalah syarikat antara bangsa.

    5)kaum cina lebih penting cina dari isu pengambil perkerja dia lebih utamakan kaum cina dari kaum melayu ITU sikap resis mereka

    6)orang cina suka letak orang bukan dari kaum mereka dalam stor jawatan angkat barang sedangkan letakan tempat yg ada elaun lebih Dan gaji lebih kerja malas 'ini saya lihat sikap orang cina Sekarang

    Tun m tungok perkara yg berlaku ini 'zam tahu perkara ini, ajaran tun m selama 22tahun tun m dengar dari pada mereka yg paling menyedihkan tun m dengar hasutan konon orang melayu tak tahu bahasa inggris, saya Tanya berapa ramai kaum cina tahu bahasa inggris mereka ambil berkerja sedangkan sama tak tahu bahasa inggris tak ambil kerja. Saya penah cakap isu ini tapi tun m lebih percaya cakap kroni cinanya je ini pemimpin konon cakap orang melayu tak tahu bahasa inggris, kuam cina pun sama 2x5 tak tahu bahasa inggris diletak jawatan lebih baik.

    Orang melayu sangup terima mereka dari zaman dinasti Ming hingga ke zaman perang sudaran komunis vs komantang, mereka datang dalam keadaan miskin singga orang melayu sangup bagi tempat tinggal dan tempat kerja pelongbongan bijit timah untuk mereka berkerja ,APA mereka balas pada orang melayu mereka bawa budaya kongsi gelap dan pelacuran di tanah melayu sehinggakan perak di jajah gara2 sikap orang cina ITU sendiri Tamak mahu kakayaan orang melayu.

    Jadi parti2 cina patut belajar APA mereka lakukan APA cerita ini perkara benar2 berlaku jadi, siapa cuba guna bahasa resis adalah bersikap bodoh, jika saya cerita ini terjadi dimalaysia Dan tanah melayu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sikap, pe'el atau tabiat Melayu terhadap kerja... seperti rajin, tekun, amanah dan... kerap ambil-cuti sakit, kerap ponteng dengan berbagai alasan (terutamanya, hujung bulan,lepas dapat gaji), pergi surau dalam waktu kerja... bagaimana?

      Tak mahu ke.... Anon 23:36... ulas sedikit?

      Delete
    2. He.he.he aku penah berkerja dengan orang cina dia orang pun dah malas kerap ambil-cuti sakit, kerap ponteng dengan berbagai alasan (terutamanya, hujung bulan,lepas dapat gaji,kau nak cakap APA he.he.he
      Bagus APA ingat tuhan daripada kau tak ingat tuhan langsung itu..
      Habis cina sembah tokong semasa kerja ITU tak ada pun orang bising sebab 'kami cakap bagus ingat tuhan sekurang nya dia ingat sembayang..
      Kau golongan liberal tak ingat langsung sembahyang

      Delete
  10. Di zaman tun m veteran menbenci tun m sendiri tak ADA bezanya 2x5,
    Tun m bijik kumpul veteran gemuk kaya raya hanya dapat bilout dari najib, najib tak bodoh nak tolong mereka berulang kali, tak reti ke mereka ini berdikari kasi orang lain kaya pulak,

    cukup tun m 22tahun gagal dasar DEB
    Cukup tun m 22tahun merendah orang melayu konon tak tahu bahasa inggris
    Cukup tun m 22tahun bagi kroni cina kaya raya disebab curi duit petronas
    Cukup tun m 22tahun menbenarkan golongan liberal selam 25...
    Cukup tun m 22tahun golongan lGBT masuk menyusup masuk ke dalam umno iaitu ketua anwar Dan mariah tun m Cuba peangruhi orang Malaysia terima golongan sejenis ITU..

    Mari kita katakan tak nak pada golongan liberal selam 25
    mari kita katakan tak nak pada golongan lgbt
    Hanya najib berjaya hapus mereka ini
    Tun m kerjanya 22tahun menbela golongan selam librel Dan bela NGO lgbt marina tun m itu

    ReplyDelete
    Replies
    1. NAJIB pulak, TUJUH TAHUN kerjanya menyonglap duit.
      Mula-mula songlap sikit, bila berjaya bertambah berani. Songlap puluhan juta pulak. Berjaya lagi sampai sanggup bersumpah laknat. Najib ingat sumpah laknat dalam mesjid cuma lakonan untk tipu orang. Dia tak sedar, sumpah itu memakan dirinya.
      Dimulakan dengan helikopter meletop, orang kanan tunkang urus kerja di US meletop bersama heli.
      Lepas tu Justo dedah kisah Petro Saudi menipu duit.
      Cereta mula berkembang bila Tun M percaya cakap Justo. Pelan-pelan segala penipuan tersingkap.
      Inilah kesannya, bila Allah menjalankan perancangannya. Nak semunyi kat mana.......????
      ALLAH TAHU SEGALA-GALANYA.
      Sekarang kita tunggu apa jadi kepada Najib & his band of robbers. MASA AKAN MENENTUKANNYA.

      Delete
    2. Intipati bahas kau memualkan. Kerana orang2 macam kau lah lagi ramai benci umno.

      Delete
  11. KJ, its time to recognize that umno and its office bearers are suffering from narcisstic personality disorder. Tq.

    ReplyDelete
  12. Nak tanyo sikit TS Zam lah ...
    Apo yang TS nampak dari dari keputusan PRN Sarawak dan PRK Sabak Bernam dan K.Kangsar baru2 ni ?
    Ghamai yang terkojut dongan keputusan yang menyobolahi BN .
    Kalau tengok detail sokongan dari oghang melayu dan bumiputra meningkat .
    Sokongan dari oghang cino tu bonus lah.

    Makno ehhh , strategi affirmatib dongan oghang melayu / bumiputra berjayo dan amat ponting untuk menjago 'fix deposit' ni .
    Takdo sobab untuk tinggalkan sesuatu yang berjayo .

    Camno pun , kito bolih faham ngapo TSZ kutuk waghih KJ dan Umno dongan memperlekehkan oghang kampong . Iolah Parti Tun M nak cubo dapek sokongan dari oghang kampong lak . So ..cagho ehh dongan buek persepsi negatib tontang sokongan oghang2 kampong ni .
    Tapi oghang kampong lobih bijak . Dah nampak putar alam Tun M ni dongan caro tarik balik tindakan transfomasi yang dilakukan olih DSN pado oghang melayu / bumiputra .

    TSZ tontu bolum lupo kan ... yang bermulonyo Umno adolah dari oghang kampong dan disokong olih istano Johor.
    Jadi takdo sobab untuk tinggalkan oghang kampong ni .
    Waghih KJ memang topek pertahankan resepi kampong . Dio tak lupo asal usul dio ... tak macam gang ANC yang dah lupo daratan bilo duit berkotak masok poket .

    Ti Lian Ker ni iolah Trojan Ultrakiasu DAPig ... den raso sumo oghang MCA dan Gerakan pun samo ... Trojan Ultrakiasu DAPig . Bangso sendiri pun dio tak dapek bokojosamo dongan 70 % ahli MCA sokong Ultrakiasu DAPig dalam PRK lopeh. Dio nak jadi nyamok zika kut .

    Untuk yang ningalkan Umno tu ... bondo biaso lah . Tun M pun ningal Umno bersamo TSM , Shafie dll . Ghamai yang dah ningalkan Umno dolu balik semulo .
    Jangan lak tokojut beruk ...Datang dan poi tu adat .

    Anyway ...den ucapkan All the Best pado Parti Tun M ni ...PTTN ? PLKN ? PTTN ? eishh apo2lah namo yo .

    Oghang kampong amek banggo dongan waghih KJ ni . Terutamo anak2 mudo .
    Ghamai penggikut berbanding dongan Mukhriz tu .

    Waghih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waghih 01.42,
      Jika nenek kau bangkit dari kubur pun mesti tempeleng kau....banyak sa gat nakan dedak, sebab itu negara dah nak mampus pun kau sokong najib..tunggu perut kau pecah barangkali baru sedar makan duit rakyat.

      Delete
    2. anti pemakan dedak.11 September 2016 at 22:23

      Ha ha....ko memang lucu. Hujah2 ko cukup lucu bercampur tolol.
      Lawak merapu tak habis2.
      Memang ko badut No 1 dlm blog Zam...lucu giler cerite ko.

      Memang ko layak digelar 'clown'.

      Delete
    3. Mano tak banggo ngo... Waghih sokong wahih oxpod kaya.

      Macam Anon diatas cakap... dio ni... "the richest unemployed"... maso tu... lopeh PAU 2009... dia monang jawatan KP selopeh di boo perwakilan dalam PWTC... KJ Rasuah, KJ Rasuah, KJ Rasuah. Sebab itu... dio KP UMNO yang tak ado sebarang jawatan. Tak po... dio dah banyak WANG. Nasib dia baik kerana bapak-mertua adalah PM ketika itu.

      Pada 26 November 2004, Proton beli M.V.AGUSTA dengan harga RM560. Pada 2005, tanpa pengetahuan Dr.M, sebagai Penasihat Proton, Pak Lah & menantunya telah menjual AGUSTA dengan harga RM4, kepada syarikat tidak ternama dari Italy. Syarikat Italy ini kemudiannya. menjualkan pula sebahagian kepada Harley Davidson & sebahagian lagi kepada BMW... dengan keseluruhan harga, RM680 juta.

      Baca di URTL berikut:-
      http://chedet.cc/?p=385

      Itu belum termasuk penjualan... Pantai Holding kepada Parkway Singapura... Scomi & ECM Libra.

      Baca di URTL berikut:-
      http://www.rockybru.com.my/2006/07/majulah-singapura-part-3.html

      Patut pun KJ ramai orang yang 'ukut' dia.
      Orang kaya saja yang dapat 'bertahan' dalam UMNO.

      Delete
    4. RD 'Kau sambung pulak cerita ini ,Lepas itu Harley Davidson menjual balik pada pada syarikat agusta pada itali aprilia sebab tak nak tanggunng biawak hidup agusta itu, anda boleh cari cerita ITU di mana2 web akan keluar fakta kenapa Harley Davidson balik jual agusta pada aprilia ITU..

      Lupa is gara2 projek bakun tun m itu 'sime daby jual syarikat tayarnya pada German 'semuanya sebab tun m ITU punya projek Dan syarikat ranging hutang tinggi

      Kau ITU hanya percaya cakap tun m, tak mahu cari fakta sebenar, sebab ITU kau senang kena tipu dengan denganya

      Delete
  13. Nordina dan Watie tersilap. Dalam sejarah, LKS pun pernah kalah bertanding. Dan lagi satu keberanjan LKS hanya di kawasan ramai majoriti cina. Kalau dia betul2 dapat sokongan masyarakat Malaysia berani bertanding di kawasan kurang cina. Mesti dia kalah punya. Kalau anda study betul2 kawasan2 LKS bertanding, semuanya kawasan majoriti cina. Itu menunjukkan dia pengecut untuk uji kekuatan pengaruhnya di kawasan campuran.

    ReplyDelete
  14. Kalau LKS betul2 otai, PRU akan dtg ni cuba dia bertanding di Kelantan atau Terengganu. Atau majoriti Melayu Islam seperti Bangi. Mesti dia tak berani punya. Saya tahu anda syg Mahathir. Tapi takkan hanya kerana Mahathir salam LKS jer anda bleh membabi buta memuja LKS. Memalukan.

    ReplyDelete
  15. Tak Payah Pegi Öxford kalau tak nak ubah perangai ...Duk kat Madrasah kampung sudah cukup...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu. Perangai penyokong dah berubah, perangai pemimpin masih kekampungan. Dia orang ingat mentaliti malaysia ni masih di tahap kota belud.

      Delete
  16. Khairy ni macam katak yang keluar tempurung pergi Oxford...Lepas balik Oxford terus masuk balik kedalam tempurung

    ReplyDelete
  17. Najib masih ada akaun yang belum dibekukan dan mungkin ini akan digunakan untuk membeli ahli parlimen katak untuk menyokong nya pada PRU 14 bagi memastikan kemenangan nya

    ReplyDelete
  18. ZAM TAK SETUJU MAHATHIR CAMPURTANGAN DAN MENGGANGGU PENTADBIRAN NEGARA

    Dalam buku Mahathir Bukan Kawan Saya ZAM ada menulis:

    "Saya tidak pasti mengapakah saya terus dianggap sebagai orang Tun Dr.Mahathir walaupun hubungan ini telah melalui proses turun naiknya.

    "Saya dipandang serong oleh ramai orang kerana mengkritik Dr. Mahathir kembali campur tangan dalam pemerintahan negara ketika Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri. Beliau telah pun berjanji tidak lagi akan kembali ke dalam politik dan pentadbiran negara."

    Selepas Pilihan Raya Umum 2008, saya menyatakan Dr. Mahathir sewajarnya turut menerima tanggungjawab di atas berlakunya tsunami, kerana berbagai kecaman dan kritikannya telah mengalih sokongan rakyat dari BN.

    ReplyDelete
  19. Memang Mahathir sejenis diktator senyap. Meskipun diam tapi kejam. Kalau dia nak jatuhkan Najib atas alasan 1MDB, Kalau Pak Lah dulu dia nk jatuhkan sebab apa pula? Itu namanya diktator dalam diam. Dan itu bukti Mahathir jadi agresif kerana kepentingan peribadi dan kroninya terjejas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab Pak Lah kuat tidorrrrrr.
      Pak Lah EGO, mungkir janji.
      Dia batalkan semua projek yang sudah dirancang dan ditetapkan harganya. Sanggtup dia bayar pampasan bila projek macam jambatan bengkok, Bakun Dam dan dual track railway dibatalkan kepada pemajunya. Hutang negara dari 90 billyon naik jadi RM230 Bilyon di zaman Pak Lah kerana bukan je kena bayar pampasan berbilyon, Pak Lah juga bayar gantirugi berpuluh juta kepada hakim-hakim yang berhenti, padahal masa b erhenti masing-masing dah pun diberi pampasan yang sesuai dengan perkhidmatan mereka.
      Lihat Singapura dan Indonesia.
      Bila pemimpin bertukar, adakah program pem bangunan yang sudah dirancang, DIBATALKAN.....??????
      Mereka cuma menambah baik.
      Itu sebab Singapura maju dan Ekonomi Indonesia sedang berkembang pesat. Tak lama lagi, kita pulak kena jadi buruh kasar,pembantu rumah dan pendartang harem ke Indonesia. Singapura toksah cakaplah, memang warga Malaysia menguasai semua keraja 3Dnya.

      Delete
    2. Pak lah tak cerita sebab APA dia hentikan projet jawapannya paklah terpaksa tangung hutang dibuat oleh tun m ITU bina puterajaya, klcc,sepang , jika paklah tak banyar 90 billon hutang kita akan meningkat 2xganda lebih tinggil projek hentikan jambatan benkok, rel keretapi,terpaksa jual agustar sebab sikip kroni tun m beli kemudian kerajaan tanggung hutang nya , ITU Cara tun m uruskan ekonomi.
      Jika di lihat Pak lah ketika ITU kerajaan terpaksa bergantung pada cukai minyak je dengan cukai syarikat dan cukai pentabatan selalu sangat kroni elak cukai. Anda faham akan APA saya cakapkan ini

      Delete
    3. 22.19...Tak faham APA kau cakap, tapi tak pa, tak payah hurai seterusnya, lagi bercelaru blog ni kang

      Delete
    4. Sebenarnya... Pak Lah di'turunkan' kerana tugas pentadbiran Negara telah diambil-alih oleh 'Tingkat-4' yang diterajui menantu beliau. Setakat Jambatan Bengkok, Landasan KTM berkembar, penjualan MV AGUSTA, Pantai Holding kepada Tumasek... Dr.M masih boleh bersabar lagi.

      Malah... Bigdog, Rocky Bru, RPK, OSTB, ABITW... dan banyak lagi... semua sokong Dr.M, ketika itu. Pasal itu, Pak Lah letak jawatan. lagi pun... menantunya... sebagai KP UMNO, masih ada untuk meneruskan... 'penjuangan'.
      Hari ini... hampir kesemua blogger 'tersohor' sokong Najib, 1MDB dan Jho Low.

      Delete
    5. FAHAM, FAHAM, FAHAM........HEHEHE

      Pak Lah bangun tidor, terus jual MV.Agusta dengan rega Euro 1, dibeli oleh Harley dengan rega 45 juta Euro or USD109 juta!!!!!
      Maknanya Harley pun bodohkan, sebab a year later, Harley jual balik dengan rega Euro3. Hehehehe........lebih 2 Euro je daripada Pak Lah sebab kata Harley,"At the time of the purchase, it was a totally different environment,".
      Masa Harley jual balik Agusta ni, US mengalami masalah Ekonomi tahun 2009. Masalah ekonomi US sudah pasti mempengaruhi ekonomi Malaysia juga, sebab kita bergantung pasaran kepada US, tak gitu, Encik Anon 22.19....???

      Apa jadi dengan PROTON.......???

      Proton was CASH-RICH semasa Pak Lah amik alih.
      Pak Lah letak Proton di bawah Dana Harta.
      Kroni Pak Lah pegang Dana Harta masa tu.
      Dalam tempoh 3 tahun, Proton yang CASH RICH
      berubah jadi MERAH dan kemudian HITAM sampailah sekarang.

      Bagaimana dengan ekonomi Malaysia......?
      Hutangnya yang cuma RM90 Billyonpada masa zaman Tun Mahadir, terus melambung jadi RM230 BILLYON di zaman Pak Lah sebab Pak Lah kena bayar pampasan bila dia batalkan semua projek yang Tun Det rancang. Sekarang, kalau nak buat projek-projek tu, harganya dah 10X ganda mahalnya!!!!
      Nasib baik KLCC, Sepang, Putrajaya dan Cyberjaya dah membangun, kalau tak kita masih macam dalam tahun 70han. Takda apa yang nak dibanggakan.

      En.Anon 22.19.....Membina negara, samalah macam mengumpul harta dalam sebuah keluarga. Kalau mak bapak kita tak berani berhutang untuk membeli harta - rumah, tanah kebun, kereta dan sebagainya, APA YANG KITA ADA UNTUK DIWARISI dan DIBANGGAKAN.......?????
      Yang penting, berhutang tapi ada benda yang kita nampak dengan mata dan boleh dibanggakan. Bukan BERHUTANG BERBILLYON tapi habok pun tarakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

      Delete
    6. 22.19....kalau bodoh sangat, diam jerrr laaa...apa pun tak tau, auta merata, umno tipikal

      Delete
  20. MAHATHIR BUKAN KAWAN SAYA

    ZAM menulis:

    Saya tidak sahaja menegur Dr. Mahathir di belakang tentang ketidakwajaran baginya untuk kembali mencampuri urusan negara, tetapi juga dihadapannya sendiri dalam pertemuan empat mata di rumahnya untuk mendapatkan persetujuan tentang orang tengah pada 30 Jun 2006.

    Dalam pertemuan ini Dr. Mahathir memberitahu saya, Abdullah telah memungkiri janji beberapa perjanjian mulut untuk meneruskan beberapa projek mega termasuk "Jambatan Bengkok"

    Bagaimanapun saya mulai melihat kembali kebenarannya yang semakin terserlah apabila projek tertentu yang dibatalkan, dijalankan semula memakan kos yang lebih besar dan ada projek yang kos asalnnya hanya berjuta ringgit telah meningkat berbilion ringgit untuk dilaksanakan dan terpaksa ditangguhkan.

    Sebuah Jambatan Monorail di Putrajaya terbengkalai hingga sekarang menjadi pandangan yang menjolok mata.

    Sebuah lukisan Jambatan Bengkok tergantung di suatu sudut di Geleria Perdana Langkawi di Pulau Langkawi untuk menjadi nisan kenangan pahit dan pedih terkuburnya harapan tinggi Tun Dr. Mahathir untuk membangunkan maruah kemuliaan dan keberanian bangsa dan negara di pintu sebuah negara kecil yang sombong yang menganggap dirinya lebih kuat dan lebih besar."

    Berdasarkan tulisan ZAM itu, saya menemui 2 perkara:

    1- ZAM akui bahawa Mahathir marah Pak Lah kerana isu jambatan bengkok tak diteruskan. Barangkali pembatalan projek itu menyebabkan kepentingan Mahathir atau kroninya terjejas.

    2- ZAM dan Mahathir akui bahawa Singapura adalah sebuah negara kecil yang sombong, yang melihat dirinya lebih kuat dan lebih besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua PEMBATALAN projek yang dibuat oleh Pak Lah menjejaskan kewangan KERAJAAN. Takda kena mengena dengan KRONI sebab kalau yang dapat projek itu kroni Tun Mahadir, apa yang nak dirugikan, PAJK LAH BAYAR PAMPASAN BERATUS JUTA kepada mereka menyebabkan kerajaan berhutang dari hanya 90 bilyon di zaman Tun Det (ini dah termasuk harga projek yang fibatalkan Pak Lah) men jadi 230 bilyon oleh Pak Lah!!!!!!

      Delete
  21. LKS Pernah kalah bertanding..

    Lim telah berkhidmat sebagai Ahli Parlimen (MP) sejak tahun 1969, dan telah mewakili pelbagai kerusi di kawasan Melaka, Selangor dan Pulau Pinang. Beliau meninggalkan parlimen selama lima tahun dari tahun 1999 hingga tahun 2004, selepas beliau kalah dalam Pilihanraya Umum 1999, ditewaskan oleh Chia Kwang Chye di kawasan Bukit Bendera.

    ReplyDelete
  22. komen berdegar degar, korang ni faham isunya apa ke tak?

    ReplyDelete
  23. Laporan akhbar hari ni...3 diculik di Sabah. Zahid patut sedar, Sabah bukan lagi fixed deposit BN. Orang sabah tak boleh digula gulakan lagi dengan perbelanjaan beratus juta untuk ESSCOM.

    ReplyDelete
  24. Cik Minah, adakah layak seorang pemimpin mcm Pak Lah yang hanya menyebabkan hutang negara meningkat serta tidak meneruskan projek kerajaan sebelumnya diburuk2kan oleh Mahathir dan ditekan supaya meletak jawatan? Dia tak buat jenayah pun. Takkan sebab Pak Lah kuat tido dia dilayan sebegitu rupa oleh Mahathir? Apa jenayah Pak Lah buat? Cik Minah jgn taksub dan fanatik sgt dgn Mahathir kerana ia tak boleh membawa anda ke syurga pun. Buat tambah dosa lagi ada. Kasihan Cik Minah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan terpaksa membayar beratus juta ringgit tanpa penjelasan dan bukti yang meyakinkan kepada kontraktor setelah Jambatan Bengkok di batalkan bukankah suatu perbuatan jenayah?
      Menyalahgunakan wang negara tidak akan membawa ke surga.

      Delete
    2. Anon 17.20...kalau kau tak tau fakta sebenar, jangan bahas la kat sini, pi ceramah kat mat rempit atau kat budak2 pink. Golongan kelas pertengahan yang berpendidikan macam cik minah dan suhana, banyak membaca dan research sebelum buka mulut. Soal pak lah tu dah jadi sejarah, orang dah tau fakta....well, orang yang banyak membaca dah tau fakta. Kau tak tau fakta keseluruhan, agaknya kerana tengok tv3 dan utusan sahaja. Bukan nak pendang rendah kat kau, sekadar menyatakan bahawa tak perlu pandang langsung pada orang2 cam kau. Kenyataan Datuk Ti dari MCA bahawa umno jaguh kampong, sebenarnya merujuk pada orang2 macam kau.

      Delete
    3. Sila jawab 'projek klcc, litar sepang,puterajaya banyak menghabiskan duit kerajaan walau baik negara tapi ia tak memberi pulangan baik pada negara. Jadi apabila Pak lah ambil pentakbiran negara alir hutang ITU meningkat anda boleh ke teruskan jika hutang meningkat dua kali Ganda anda kata 90billon Jika teruskan pasti 2kali Ganda jadi siapa nak bebayarnya, katalah projet jambatan benkok ITU siap dibahagian Malaysia dibahagian Singapore tak nak buat suruh je tun m buat bancer jamping itu, atau pun siapa2 bunuh diri ITU boleh pergi ke jambatan bengkok itu dengan bayaran 'ITU kerja bodoh yg buat oleh tun m ITU.
      Kami tahu kelemahan Pak lah gagal atasi perangai tun m dan kroninya.

      Harus ingatkan gara2 perangai tun m penang, Kelantan, terengganu,Kedah,perak jatuh kepembangkang siapa buat

      Delete
    4. 22.36...kebodohan kau makin bertambah

      Delete
  25. re: "Khairy tidak dapat memenuhi hasrat rakyat walaupun diluar bidang politik seperti melantik peneraju FAM yang bukan dari kalangan kerabat diraja walaupun disedarinya bahawa hal ini telah menjadi halangan besar kepada kemajuan bola sepak negara."

    Kerabat diRaja berkenaan itu dia terlalu lama degil dengan ketidakmampuannya mengendali kesejahteraan Harimau Malaya . . . ramai pemain2 pemuda kita yang berbakat dan yang berimpian tinggi telah terkorban hasrat mereka ke peringkat antarabangsa. Tentu ada akibat kelak hari untuk manusia yang mementingkan diri sendiri walaupun berpangkat apa pun di dunia.

    ReplyDelete
  26. Suhana menuduh tanpa bukti. Ia adalah satu fitnah. Jika ia jenayah, dah lama Pak Lah masuk penjara. Kalau ada bukti pun, ia hanyalah ada dalam khayalan Suhana. Pembatalannya pasti ada alasan dan pertimbangan seorang PM. Pasti selepas kajian dibuat. Jangan ingat PM bangun tido terus rasa nak batal projek, terus batal tanpa alasan yang relevan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kajian apa? Sila nyatakan fakta.

      Delete
  27. Nazri has basically told MCA to get the f**k out of BN. So MCA, just wtf are you waiting for? Your maruah has gone down the toilet. Leave, just leave, safe your tongkang and the 5% crew, and work with Tun and Pakatan. Your mothership, the umno bahtera, is sinking anyway, just in case you havnt notice. The same applies to MIC. Gerakan....should stay in BN, we still need someone to laugh at.

    ReplyDelete
  28. MCA Memang Takde Maruah...Semua Pengemis!!

    ReplyDelete
  29. Kalau nak tau soal ekonomi semasa negara secara detail, baca The Edge. Sekian, begitu lah adanya.

    ReplyDelete
  30. Laporan malaysiakini hari ni....Nazri kata dia berhak bongkak terhadap Ti sebab dia (nazri) orang besar, Ti Lian Ker orang kecil. Kalu Ti yang berjawatan dalam parti komponen pun orang kecil, apakah agaknya status rakyat biasa macam kita ni? Nak bagi undi kat umno lagi, supaya mereka dapat jadi pembesar, dan berhak bersifat bongkak kerana mereka pembesar? Jangan jadi bodoh!

    ReplyDelete
  31. Apa yang kita nak marah Cina?

    Jibby Nazak pon dah jual 40% assets kpd China ....

    ReplyDelete