Friday, 24 June 2016

SAH MAHATHIR DIHALAU KELUAR DARI YAYASAN KEPIMPINAN PERDANA

KOMEN:
LEGASI MAHATHIR JATUH TERHEMPAS?
Tak setuju bab "legasi mahathir jatuh terhempas". A legacy is a thing of the past, built over many years, and recorded as history. You cannot rebuild the thing of the past, or rewrite recorded history, especiallybwhen it is still fresh in living memory. People did that sort of thing only during like ..3000 years ago, when oral history was common. Mahathir's legacy is assured. Those who try to "destroy" it dont even know what they are doing. In fact, they are only downgrading their own integrity and maruah diri. Because what Tun is doing now is not even wrong....asking questions related to 1mdb and derma is not wrong. Asking more questions, when answers are not satisfactory, or when clarifications are needed, is not wrong, and should already be part of our culture since thecBrits left us. Of course it is wrong from umno's perspective, and we know why, but we need not care about it. I prefer to leave God out of this mess. He gives us brains...good enough la tu, nak apa lagi-Anonymous 27 June 2016

Mantan Perdana Menteri ,Tun Dr.Mahathir  dihalau keluar dari Pejabat Yayasan Kepimpinan Perdana di Presint 8 Putrajaya sebagai tindakan balas atas gerakannya untuk menggulingkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib.

Tindakan ini  akan menyusuli keputusan Majlis Kerja Tertinggi semalam  yang menyetujui desakan  Pemuda UMNO Malaysia supaya dana bantuan termasuk gaji pegawai dan kakitangan yayasan itu dihentikan.

Yayasan Kepimpinan Perdana telah ditubuhkan pada tahun 2003  atas idea Mathias Chang  Setiausaha Politik Perdana Menteri Tun Dr Mahathir  dibawah Jawatakuasa Amanah yang dianggotai oleh wakil sektor swasta diketuai oleh Tan Sri Azizan Zainul Abidin Presiden Petronas (Allahyarham)

Dalam surat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib, Naib Ketua Pemuda UMNO Khairul Azwan Harun menuduh Dr.Mahathir telah menyalahgunakan kuasa  sebagai presiden kehormat yayasan itu dengan menggunakannya sebagai platform menjalankan gerakan serta mengatur program menentang kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak.

Beliau mahukan Perdana Menteri menghentikan serta-merta segala bantuan serta dana kewangan yang disalurkan kepada yayasan itu.

Dengan persetujuan  Perdana Menteri Datuk Seri Najib bersertuju atas  desakan  " membalas dendam " itu maka Tun Mahahtir akan terpaksa keluar dari pejabat yayasan itu di Presint 8 Putrajaya yang beliau diduduki sejak ditubuhkan.

Setakat ini  kemudahan pengiring  peribadi  telah pun ditarik balik oleh kerajaan yang meyebabkan Tun  terpaksa membatalkan kehadiran ke beberapa majlis termasuk  majlis berbuka puasa kerana  tidak dapat sampai pada waktunya oleh kesesakan lalu lintas.

Datuk Seri Najib nampaknya tidak lagi dapat menolak desakan pemuda UMNO itu oleh kerana Utusan Malaysia dalam kempennya menggambarkan sokongan besar-besaran dari berbagai pihak dari dalam UMNO sendiri terhadap  desakan pemuda UMNO itu.

98 comments:

  1. Semuanya menunjukkan perjuangan Mahathir sangat terkesan sampai ke tulang hitam mereka.

    Dalam perjuangan, ini dianggap kejayaan yang akan dilakarkan sejarah.

    Jika ada seorang lagi yang simpati dan menyokong Mahathir atas insiden ini, ianya sangat bernilai

    ReplyDelete
  2. epitaph (kata2 kenangan) ds najib mungkin berbunyi saperti ini 'a probable statesman that lost his way thru greed" - seorang yg sedang menuju k taraf negarawan tetepi tersesat d tengah jalan kerana tamak haloba.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Elok la tu yg cakap pun seorang ahli politik tahap penyeleweng wang negara no 1 Malaysia kemudian pula satu dunia tahu hal korup beliau dlm 1MDB ha ha ha jenis muka tak malu tahap al munafikun boleh lagi nak cakap mcm mcm.

      Delete
  3. Jika Tun menermana rumah kerajaan sepertimana diperuntukkan, rumah itu pun pasti di tarik balik. Continue your struggle Tun

    ReplyDelete
  4. mereka kata najib curik duit 2.6b. najib kata derma dari arab.mereka tetap berkeras najib curik.menteri luar arab saudi mengaku derma.mcm2 fitnah nista kutukan cacian makian dilempar kepada najib.kata bn akan kalah 2 prk dgn teruk.akhirnya bn menang besar.pengajaran disini kesabaran itu sebahagian dari iman,dari apa semua yg berlaku ada hikmahnya,Allah balas dgn berganda2 setiap perbuatan.bertaubatlah buat mereka kerana semua sdh terbukti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 14:55

      banyak benar dedak yang hang mentedarah ni. ingat2 sedikit tentang pembalasan di hari akhirat.

      Delete
    2. 22:02 Kami ambil rasuah brim 'kenapa tak lapurkan pada bpr ITU dibawah jabatan pedana menteri tun m itu

      Delete
    3. Kau faham omputih tak? Kau baca paper mana? Menteri luar saudi tak pernah sahkan ianya "derma dari keluarga diraja saudi". Kerana orang macam kau la, malaysia diketawakan di peringkat global.

      Delete
    4. Ingat Firaun. Allah buai dia dgn macam-macam nikmat. Masih zalim dan degil juga. Sampai masa Allah sentap Firaun dan dia tenggelam didlm laut.

      Delete
    5. Mereka membuat tipu daya dan Allah membuat tipu daya terhadap mereka. Mungkinkah sumpah laknat yang di buat Najib sudah dan sedang berlaku keatas diri nya dan kemuncaknya bakal tiba.....pada kita kebetulan tapi pada Allah tiada sesuatu yang berlaku secara kebetulan. Syabas orang2 yang menegakkan kebenaran! Teruskan berjuang!
      #UMNO Pagoh

      Delete

    6. 08.51

      Sumber berita 14.55 dan 01.24 hanya Utusan dan TV3. Sebab itu mentaliti dia macam itu.



      Delete
    7. Tak payah meniti sumbar utusan Dan tv3, barat akan ambil kesempatan apabila kita bergaduh sesama sendiri, barat akan menfitnah terbesar mereka terutama 100 ngo media bawah icij berpakat untuk memburukan sebuah negara dengan mengunakan duit yahudi ADA faham tak.

      Kalau tun m betul kenapa dia tak kemukakan bukti di,
      PAC,polis Dan sprm

      Kalau tak pun dedahkan dokumen dia dapat di blog dia, sehingga sekarang dia masih gagal

      Sebab dia telah biasa menipu gunakan bpr bawah jabatan pedana menteri sebab ITU dia tak percaya pada sprm ITU.

      Sebab dia berjasa korang fanatik percaya cakap dia lain Kali siasat betul APA dia cakap diserta bukti nya sekali , kenapa dulu dia tangkap anwar siap perbagai bukti tapi kes 1mbd tum m gagal siap berbagai bukti. Orang keling2 dia dan orang berpentingan semua hanya pergunakannya, sebab aku nasihat tun m ITU jauhkan kroni dia merosakan dia cukup Anak dia senang lelang, APA lagi tun m mahukan aku pun tak tahu. Bagi orang lain senang pulak, cukuplah tun m gagal laksanakan dasar deb ITU Dan gagal dalam 30% ekuati bumiputera. Tak akan orang melayu minta2 duit Dari bukan islam apa bila pilihanraya, sebab ITU aku tekankan dasar deb diperkasakan oleh najib , mahu kita bila pilihanraya minta duit pada cina, adakah kita Jenis tak sedar diri, mana kroni malayu patut Bantu umno jika kita tak mencapai dasar deb ITU.

      Anda berfikir APA saya cakap ini

      Delete
    8. Tun tu tong kosong belit yang lebih.

      Delete
  5. Sumbangan naib ketua pemuda kepada agama, bangsa dan negara sangat tinggi....kena dengar saranan dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia proxy ketua pemuda sahaja.

      Delete
  6. I dint blame Najib for this. What do you expect him to do? If you are in his position, would you continue funding someone who is out to dethrone you?
    The most honorable thing for Tun to do now is leave before they show him the door.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh men wat are you bladdy hell talking roundbout ober there is river full of kronkodile that eat dedak, Tun M leave from wat now you bloddy full mother F****r he already leave the throne that he did himself witout any force or scandall or if la if he a dictators he wouldnt leave so the thing now if he didnt see he beloved country on fire and mostly people on burden better he just keep quite n enjoy his retirement but as a Malaysian and Muslim he now the wrongdoing he must take action at least he got ball to speak not like jibby have ball to pressure whos again Jibby, Jibby realise his wrong doing will put him beside annuar ibrahim rock one door castle (sory my broken english bad i just want to scholl this idiot)

      Delete
    2. You wan tun to leave what? You donno aaa he leave pm opis many years oredi. You got go school aaa? Wanna talk, dont talk rubbish la

      Delete
  7. Assalamu'alaikum TS Zam. Sy saya ingin bertyakn ttg Buku sy menteri. Sy telah mmbuat byrn pd 6/6 & belum menerima hantarannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak ada nama pesanan saudara dalam Gmail saya .Adakah suadara mengikut arahan yang telah di-berikan dengan betul. Sila berikan sekali lagi menerusi blog ini butiran pengiriman saudara.
      Agak mengherankan semua pesanan lain telah pun menerimanya.

      Delete
    2. Adakah saudara telah membuat pesanan on line menerusi CIMB atas nombor yang tertera diatas disebelah kanan tajuk posting ini?

      Delete
    3. Adakah nama saudara Zuazita?

      Delete
    4. Zuazita tulong beri no talipon dan juga adress saudara(i)

      Delete
    5. Saya baru terima pesanan itu 54 jam lalu

      Delete
  8. Berita berita dari putrajaya dah tak best. Dari zurich lagi best, khas untuk orang sabah.

    ReplyDelete
  9. Even Roman Empire n Islamic Caliphate falls. Who is Mahathir in comparison?

    As an old man he should wise up Newton 3rd Law on Action n Reaction.

    Bonk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Politicalamity925 June 2016 at 10:15

      your analogy of roman and caliphate empire to Tun M. I dont quite understand.

      Delete
    2. InsyaAllah najib's downfall is on the way. Amin

      Delete
    3. Newton third law will prevail.

      Delete
  10. Siapa musuh Pemuda UMNO sebenarnya? Adakah Dr. Mahathir yang bukan siapa-siapa dan tidak akan bertanding dalam PRU akan datang? Apabila Pemuda UMNO memusuhi Dr. Mahathir yang tua yang tidak ada apa-apa kuasa, memang bangsat sangatlah tindakan itu. Nampaknya kualiti pemimpin-pemimpin Pemuda UMNO (bukan semua) sudah terlalu rendah kalau dibandingkan yang terdahulu.

    Saya fikir kalau setakat hendak menyerang seorang tua, tidak menjadi pemimpin Pemuda UMNO pun boleh. Sewajarnya Pemuda UMNO melihat politik dengan sudut pandang pemikiran yang lebih luas. Sedarkah Pemuda UMNO bahawa lawan mereka adalah angkatan muda PKR dan DAP yang sangat terancang tindakannya.

    Saya faham individu dari Pemuda UMNO yang berbuat demikian kerana menjaga nyawa politiknya. Kalau tidak menampakkan membela Najib Razak mungkin hayat politiknya pendek. Tetapi hendak mengampu ketua pun berpada-padalah. Tak payahlah nampak sangat kurang ajar kepada seorang tua.

    Saya setuju dengan Tan Sri, Dr. Mahathir pasti akan dihalau kerana desakan itu datang daripada pejuang-pejuang Melayu yang hebat pada abad ini. Buatlah semahu-mahunya kerana Dr Mahathir tidak ada kuasa. Lainlah mereka yang menjadi "tiang negara" yang hampir hancur ini. Tambahan pula berbuih mulut panglima -panglima UMNO berkata Dr. Mahathir tidak ada pengaruh. Nah, kalau begitu apa yang ditakutkan sangat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya ada cadangan yang terbaik untuk PM Malaysia yang paling bangang dan bangsat dalam sejarah negara untuk mengatasi masalah daripada Tun ini,iaitu buang kerakyatan Mahathir.Dengan itu tidak timbul lagi soal Mahathir berjuang untuk negaranya kerana dia sudah tidak ada negara.Daripada tarik itu,tarik ini,...hanya buang masa sahaja.Pahlawan Bogus boleh bebas lakukan apa sahaja.

      Delete
    2. "Pahlawan Bogus boleh bebas lakukan apa sahaja".

      PakLawak Bogus dah macam Dear Leader Korea Utara.

      Delete
    3. Siapa ajar taktik ideologi nepostism utara Dan kronima barat freemason pada murid dia 'kalau bukan tun m itu suka baca ideologi barat Dan tirunya, boleh dikata semua murid tun m berasal dari pembangkang hanya satu muridnya tak ikut ajaranya iaitu najib. He.he.he

      Delete
  11. TS Zam,
    Sejak dari dulu lagi saya merasa yg Tun M ini sehingga akhir hayat akan hidup dlm menongkak arus perjuangan semasa pemerintahan beliau yg lama pun sentiasa ada cabaran dan tentangan baik dlm parti maupun diluar parti.

    Justeru setakat ambil balik segala benda diberi mcm buruk siku tu perkara kecil kerana mcm perangai budak budak mereka,bagi pejuang yg penting bangsa dan negara,perjuangan yg belum selesai dan tak kan selesai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berjuang menutup kes derma misteri tu akan meningkatkan maruah bangsa, gitu?

      Delete
    2. Dia kena tulah Tunku. Apa yang Tunku buat dekat dia semasa jadi PM berulang kembali. Sekarang dia pula buat dekat Najib.

      Delete
  12. Alhai datuk ...
    Inikan adat resam berpolitik ...
    Ado winners ... ado loosers ...

    Tun M dah diboghi perbagai kemudahan dan kelongaran dalam dio hontam DSN .

    Ado sampai tahap dio sabotaj gomen melalui komen ,yang takdo asas atau fakta , dongan akhbar luar negaro .

    Tun M pun sabotaj 1MDB hinggo gagal nak laksanokan IPO yang dirancangkan .

    Tun M pun maghah dongan rakyat salopeh prk KK dan SB yang mano rakyat boghi mandat lobih bosar pado DSN .
    Tun M nuduh rakyat 3B dan 'pemakan dodak '

    Kalau dah tahap camni , eloklahlah Tun M dihobing ...

    Takdo kesian do kek Tun M ni ...
    Den simpati amek sangat kek Dr Mahathir.

    Waghih

    ReplyDelete
    Replies
    1. kurangkan sket membaca utusan tu tok waghih...ikut perkembangan global sket..crite di singapore ka, di luxemborg ka, di switz ka... tak habih2 dengan dongeng ipo tu

      Delete
    2. Pemakan dedak dari Rosmah ni.

      Delete
    3. panglimo potaseh25 June 2016 at 17:10

      Ini musti waghih Isa .. dulu oghang gola isa khinzir. Isa apo koba eeaa tak do cadang nak bolo kobau pendek kek rancangan felda ko .. bolo kobau pendek copek dapek untong .. buleh jua kek Taiwan, Jopon. Buleh kaber saham felda yang tongah honggeh. Felda tongah honggeh pon dapek duit ghayo rm500 sorang tu. Nak tanyo mano dapek duit ni .. Pak Arab dormo ko?

      Delete
  13. Tan Seri itulah dia budi pekerti org melayu seperti melepaskan anjing tersepit dimana nilaii akhlak org melayu sebab duit kuasa ego sanggup menghina Tun org Melayu yg telah banyak berjasa kpd negara klu dah melayu hina melayu mana mungkin bangsa asing nak hormat org melayu segala2nya kerana rasuah duit dan kuasa

    ReplyDelete
  14. Siapa biodata whogih ni????mesti hebat orangnyaaaaaa....

    ReplyDelete
  15. Siapa waghih ni.....aku nk tau jugak kehebatannyaaaa......tulisan dia mcm gang keruak jerrr...

    ReplyDelete
  16. Apa kata Tun? Rujuk http://chedet.cc/?p=2162

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rujuk pada orang menghapu tun bolehlah, sebab ITU disitu tak ADA kebebasan bersuara

      Delete
  17. Just in from Malaysiakini:

    "Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan sumbangan kerajaan kepada Yayasan Kepimpinan Perdana yang diterajui Tun Dr Mahathir Mohamad akan dihentikan.
    Keputusan itu dibuat selepas beliau mempengerusikan mesyuarat majlis tertinggi Umno di Menara Dato' Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra, di Kuala Lumpur, petang tadi.
    Katanya, peruntukan kerajaan akan dihentikan serta merta dan semua kakitangannya akan diberi notis berhenti."

    - A letter from Umno youth veep actually was just a ploy to get the ball rolling. They already decided beforehand to sack the duo. To make it look as if the suggestion coming from Umno youth not the higher ups.

    ReplyDelete
  18. Pelik sangat dengan tindakan reaktif gerombolan Najib Razak yg makin nampak ego dan terasa terlalu kuat sejak tanat PRK kualanv kangsar dan sg besar ! Rejim Najib ingat itu petunjuk yang hakiki ???

    ReplyDelete
  19. Cuba berfikir di luar Negara mantan PM Dan president mana mendapat keistimewahan, kalau ADA hanya pegawai pribadi bukan nya polis terafik, sepatut yayasan pendana ITU sokong dengan Wang swarta bukannya sokong dengan Wang kerajaan, Cuba cerita dengan saya 'bekas president American tubuhkan yayasan pun tak pakai duit kerajaan semua sokong oleh kroni bekas president American ITU.
    Kami ambil brim menunduh kami makan dedak Dan rasuah salah ke gst dapat ITU bagikan untuk Rakyat Dan pembanguna negara,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang awak makan dedak sebab duit tu datang dari duit haram yang Najib songlap dari 1MDB.

      Delete
    2. Semak dulu keistimewaan yang diterima oleh mantan-mantan Presiden Amerika dan juga Perdana menteri Britain sebelum kamu menulis benda yang bodoh.

      Ayat bahasa Melayu pun tunggang langgang. Dari kelok bahasa saya syak awak ni orang Sabah.

      Delete
    3. Aku tak kisah kau nak tumbuk Tun tarik apa yg perlu tarik
      jika seluar tu duit kerajaan lucutkan

      PERSAOLAN AKU PADA BANGANG2 NAJIB
      kau hentikan semua staff yayasan perdana -nikan nak raya kesian
      berapa sen sangat byar gaji merek ?
      Aku nak tau APA yg kita DAPAT lihat dari wang lesap rm50billion ??? Apa2 apa2 mana gi duit2 tu ??
      Eh mentri2 ni tak mau tanya najib ??apa lah otak kamu ni ,,,, tun bertanya ,,,naktau,,,ini melibatkan maruah negara
      tak malu ke najib jumpa pembesar negara lain ?? Ap jadi dgn rakyat2 yg masi kanak2 >?? apa yg akan meninpa mereka ??
      50b hilang
      kapal terbang 1 hilang 1 hancur 1 masuk laut 2 heli
      kpl selam jadi kapal timbul .....aku le ni tengok muka dia ''malas'' tv dah bertahun tak mau tengok ,,,penuh penipuan
      TUN ,,,,PILAH DGN APA YG NAJIB TARIK TAPI ALLAH ANUGERAHKAN TUN FIKIRAN WARAS KESIHATAN BAIK UMUR 91 MALAH ISTERI MASIH DISAMPING
      Bertuah tanda Allah Yg satu Sayang TAPI pihak lawan pembodek ramai taktau apa akan terjadi pada umur mendatang
      INGAT jgn tolong org bila kita tolak nik keatas dia akan pasti PIJAK KITA
      Tun go go go tak menamng didunia pasti diakhirat
      TUN ini cadangan tulis wasiat jika tun mati jgn kebumikan di masjid negara cuma di tanah perkuburan BIASA ,,,,,maaaf tun kami syg tun tapi kami cuma rakyat bawahan saja ,tampa kuasa sedih kami rasa masih lagi hidup jasa tun dilupuskan ,,,sabar tun allah ada kita ni macam di palastine negara ini pun bnyk dulu tun tolong .....kenapalah segalat ini hati mereka

      Delete
    4. Politicalamity925 June 2016 at 10:11

      bab ni nak ikut US.. bab liberalisasi dan lain lain tak mau pulak... dasar hipokrit.

      Delete
    5. Kalau ikut bab liberalisasi dah lama kau kahwin sejenis ok.
      Kalau ikut ajaran demokasi sebenar dah lama kahwin sejenis OK
      Cuba tengok sejarah dewa Dan tuhan Greece Dan ROM yg amalkan demokasi semua suka sejenis OK
      He.he.he.
      Amerikan dah menuju kearah sejenis OK, ITU demokasi sebenar
      Kami tak suka sejenis OK, kami ambil APA baik je

      Delete
  20. apapun yang najib and the geng lakukan terhadap tu M, yang pasti setiap malam dia tidak dapat tidur dengan lena. demi kelangsungan hidup yang bebas selepas bersara nanti, najib terpaksa harungi segalanya demi kepentingan diri dan keluarga di masa hadapan..

    ReplyDelete
  21. Pada pendapat saya, apa yang Najib lakukan ialah apa yang semua PM akan lakukan jika berhadapan situasi yang sama. Jikalau Mahathir jadi PM, ada bekas PM yang bersekongkol dengan pembangkang untuk kalahkan BN dalam PRK atau PRU, Maka Mahathir pun akan buat perkara yang sama seperti Najib iaitu tamatkan lantikan dan peruntukan bagi orang yang jelas memusuhinya. Begitulah dunia politik, tiada kawan dan musuh yang kekal. Jasa2 politik seseorang tokoh bila2 masa boleh dikenang dan bila2 masa boleh dilupakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lihat sejarah nyata apa yang Dr Mahathir buat pada Arwah Tunku dan Arwah Tun Hussein yg jelas menentang beliau secara berangkai terutamanya pasca PAU 1987.

      Dia tidak sekejam anak Tun Razak !

      Delete
    2. Baca sejarah Tun Hussein tak penah bersekongkol dengan pambankang nak jatuh PM
      Baca sejarah tunku 'tun m ambil kesempatan ketika 13 mei untuk menjatuhkan kepimpinah ada

      Kalau baca sejarah tun m
      Dia Cuba jatuhkan PM Dan masuk tiga Kali
      1)Tunku
      2)Pak lah
      3)najib

      Orang sekali 'dua Kali 'orang boleh terima tapi dah Kali ketiga, baling dadu tiga kali nomber sama pasti orang akan rasa pelik .

      bakata ibaraham pendek baling nomber sama lebih tiga Kali nanti kena beduk

      Delete
    3. panglimo potaseh25 June 2016 at 17:18

      Tuan Anon 14.50

      Buku sejarah mana yang kamu baca. Atau kamu baca hikayat Pak Pandir. Den nenggok sondiri gimano Usin dan Tunku ko darek ko baroh kempen untuk Semanagat 46 .. Kit Siang pon ado .. Eng Guan kocik bona maso tu lom sunat laaee.

      Delete
    4. Tunku mana hidup dizaman semangat 46 ditubuhkan, tun Hussein tak penah keluar umno dan tak penah sabotage parti walau pun ketika ITU dia sokong team b ,tak payah bohong aku ini

      Delete
    5. panglimo potaseh27 June 2016 at 09:34

      Bila kah S46 ditubuhkan dan bila pula YM Tunku meninggal?

      Saya tak sebut Husin keluar UMNO .. tapi dia bersama S46 berkempen untuk menjatuhkan Tun M dan parti yg memerintah masa tu.

      Pak Zam .. dengan keadaan pemikiran dan kepercayaan sebegini, nampaknya susah Najib atau UMNO ditumbangkan.

      Baru saya percaya satu ceramah ustaz berbadan besar di Utube. Yang bagai dirasuk ustaz bercerita hubungan Firaun dan Rome dan kaitannya dengan Yahudi .. para hadirin hanya hangguk, mempercayai cerita itu?

      Delete
  22. Tan Sri,
    seperti dijangkakan, kamjat najib memang lagu nie dah...
    tak ada teloq !!!
    saya pasti rakyat akan kuburkan umno for next election...
    kami sekeluarga dah kerat 8 kad keahlian umno kami and dah viralkan utk tatapan rakyat malaysia....

    ReplyDelete
  23. TS Zam, saya ingin mendengar pendapat TS sendiri. Adakah tindakan Tun M yang menyokong calon PAS dan Amanah serta berharap BN kalah dalam PRK baru2 ini tindakan yang tepat? Dan adakah itu satu cara yang paling tepat dalam Tun M hendak membuktikan kelemahan Najib dan keharusan Najib diturunkan dari kepimpinan Umno dan negara? Tidakkah menyokong kemenangan calon pembangkang akan menyebabkan kerusi parlimen pembangkang bertambah dan menguatkan suara pembangkang di parlimen? Saya mahu dengar sendiri pendapat TS Zam sama ada tindakan Tun M ini rasional dan tepat atau lebih kepada emosional. Terima kasih TS Zam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro, Tun M tak sokong PAS tapi sokong calun yg sokong Deklerasi Rakyat sahaja. Adakah bro rasional dlm menilai tindakan Tun M atau saudara emosional kerana terlebih dedak? Lain kali banyakkan membaca dan datang ke majlis bersama Tun M untuk mendengar dan bersama-sama berfikir dgn waras. Baca juga berita dari luar negara. Jika tidak percaya pada WSJ baca dari NYT, The Guardian, The Independent, ST Singapore, Kompas Indonesia dll. Jangan harap berita tentang kebobrokan Najib and the gang akan keluar di Utusan Malaysia, BH, NST Malaysia, TV3 dan RTM. Bro, bukalah minda anda terutama di bulan Ramadan yang penuh berkat ini. Wassalam.

      Delete
  24. if only the Pemuda was firm about the 1mdb thing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Well they did actually....KJ kan ada bagi statement Jho Lo perlu di soal siasat???

      Sekarang, timbalan pula yang bunyi kuat while KJ has his nuts 'cranked' a little with the KBS 100 million corruption-case.

      Oxford grad will definitely get his feed from overseas and simply knew on an international front Najib is TOAST! Yet KJ is just stucked between a ROCK and HARD place thinking his ambition to be PM prior to being 40 pretty much has fallen off the back of the truck.

      1MDB, 2.6 Billion & 42 Million banked into Najib's private account will be the ring-of-stench sticking to NAJIB's neck like a gauntlet for a very long time until the time this will be the exact reason for him to finally be in the slammer, however long!

      You can rest assure by the time DOJ get hold of the 'Fat Boy', he will plea-bargain or rather the offer are already on the table.....by then Najib will be SMOKED! Just think why the 'Fat Boy' is doing a fire sale on his 'prized-art-collection' at a LOSS???

      For now GOODSTAR has already confirmed Najib and the bunch in Putrajaya and/or PAC-Chairman are simply LIARS based on what had came out!!! Nih bukan FITNAH di bulan Ramadhan sebagaimana 2.6 Billion tidak masuk kemudian KANTOI terpaksa mengaku duit ada MASYUK!

      Najib and all his lickers for now can busk and gloat all they like while they not realised it took Anwar Ibrahim 15 or more long years to dodge with all his might but the malay saying sepandai tupai melompat justify how the person that coined these phrased has a far-reaching wisdom compared to the people that line the Hall of Government of Malaysia!

      Saya kongsi lagi cerita yang saya sudah pernah comment...." I have seen with my own eyes a squirrel not only DROPPED, but TOAST-DRIED with fireworks whilst happy-hopping over powerline between poles. Walau cerita nih di North America, peribahasa melayu nih terpakai buat Najib and his band of 40 Thieves!".

      Having said these, should that happened...its entirely of Najib's arrogance and disregard for the Rule of Law which will dragged him down, period!

      MLN

      Delete
  25. Backhand compliments pengundi cina sarawak, k kangsar dan sg besar menjadi. Mereka nak lagi ramai tinggalkan umno.

    ReplyDelete
  26. Kita tengok apa kafir spore, swiss, new york, hong kong, london buat nanti. Bandingkan dengan islam abu dhabi dan riyadh

    ReplyDelete
  27. Datok Najib kata dia TAK ambik duit kenapa kau TAK faham-faham ..kalau ada bukti tunjukan jumlah duit Dato Najib dalam bank..jangan hanya tahu sambong fitnah saja,sila tunjukkan bukti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang ni baru keluar dari gua ka?

      Delete
    2. Anon 10.24 tu bukan baru keluar dari gua macam ASHABUL KAHFI.

      Dia batu rembat dedak kat kedai kopi.

      Delete
    3. Dedak Tun spesial suci dari debu. Yang dah terputus suap tu sabor je le.

      Delete
  28. penakut akan terus takut pada bayang2nya sendiri. tindakan yg dibuat dgn menamatkan kontrak, pecat orang, buang parti, tukar orang semuanya menunjukkan takut nak berhadapan kenyataan dan nak mendiamkan siapa saja yg berani menentang.

    ReplyDelete
  29. Assalamuaikum Warohmatulloh Tan Sri.
    Di Bulan Ramadhon Al Mubarak ini saya ingin memanjatkan doa kehadrat Allah SubhanawaTaala agar mengurniakan kesabaran yang tinggi untuk Tun Dr Mahathir Mohammad, Tan Sri Muhideen Mohd Yassin, Datok Seri Mukhriz Tun Mahathir dan Datok Seri Syafiee Afdhal. Ya Allah dengan kekuasaan Zat Mu yang Maha Agong kau bantulah mereka berempat untuk mengatasi masalah dan kemelut sedemikian. Bantulah mereka meraih kejayaan untuk menumbangkan yang bathil. Ya Allah kabulkanlah doa hamba2Mu yang teraniaya oleh pemimpin yang berkiblatkan kemunafikan dan kekufuran.

    Amin Allahumma Amin Ya Robb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita akan tengok siapa benar Dan siapa salah ok, sekurang2 nya kami bukan kaki hampu di blog che det ,walau kami pemakan dedak brim Dan kami terima rasuah brim 'seperti kata kaki hampu ITU OK

      Delete
    2. Anonymous 25 June 2016 at 14:38
      KENAPA PANASSSS????.... dalam doa tu tak sebut pun nama najibb.... memang terbukti makan dedak.

      Delete
  30. Najib wajib gantikan Zahid Hamidi dengan Hishamuddin sepupunya bagi menjamin terus berkuasa kerana hanya ada dua pilihan sahaja baginya kuasa atau penjara kecuali dia tidak berdosa macam Abdullah Badawi

    ReplyDelete
  31. Apalah yg pentaksub Tun M disini merapu meracau tak habis-habis. Aku pun hormat pada Tun M, tapi taklah seteruk mrk ni. Heran betul aku tengok.

    Terimalah kenyataan atas apa yg terjadi. Semua yg berlaku tu dlm dunia politik, tidak ada teman setia, tidak ada musuh sejati.

    Tengok saja skrg ni, Tun M pun berpeluk berpimpin tangan dgn musuh ketat politik dia sejak berpuluh tahun dulu, selamba saja.

    Kalau Tun M ditempat DS Najib skrg ni pun rasanya dia pun akan lakukan apa yg PM lakukan, malah dia sendiri pun ada kata begitu baru-baru ni. Jadi apa yg nak diherankan sangat.

    Tak payahlah kita nak heret apa pembalasan yg kita akan terima nanti diakhirat, krn apa yg kita percaya dan yakinkan sesangat tu pun belum tentu betul atau salahnya disisi Tuhan. Hanya Tuhan saja Yang Maha Mengetahui.

    Jgn pulak kata aku baru keluar dari gua mcm Ashhabul Kahfi. Aku tengah nonton EURO2016 saat aku taip komen ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahid Omar pun tidak sanggup lagi duduk bersekongkol dengna penipu dna pencuri, sebab itu dia keluar dari Jabaan Perdana Menteri. Wahid Omar orang Johor, bapanya dpesara kilang Steadler. Mungkin bapanya menasihatkan dia. Apa pun kesilapan Wahid, dia anak yang baik . Mendengar nasihat bapa. Dia tidak sanggup lagi makan dedak macam kamu. Dia tahu, terlalu banyak dedak dalam darah, boleh memudaratkan kesihatan. Tunggulah, bukan lama. Samada kena serang stroke atau terus goal!

      Delete
    2. Apa yang nak di herankan dengan org yg awk kata pentaksub tu.Mereka ada hak cuma bezanya awk tu relak je..tak excited and not effected at all atas setiap perjuangan.Jadi sudah semestinya awk tidak termasuk dlm golongan yang perihatin ttg perjuangan TM.TM berjiwa besar..Pentaksub tu pun berjiwa besar.Mereka nak jd pembela mcm TM.Saya kata mereka bersama TM tu sebahagian dr suara rakyat bukan pentaksub.

      Sepatutnya awak heran dengan kekuasaan Allah yang sahingga sekarang tidak membuka minda rakyat untuk bersatu menegakkan hak dan keadilan untuk bangsa dan negara.Tidak membuka peluang kepada Malaysia untuk mencapai kemakmuran yang unggul menjelang tahun 2020.

      Yang utamanya,patutnya menjadi heran mengapa Allah swt. membiarkan setiap perbalahan berterusan di kalangan pemimpin rakyat. Ada kah Tuhan tidak mendengar segala keluhan rakyat yang menderita dalam kesusahan?atau adakah Tuhan sengaja membiarkan kepincangan berleluasa dalam corak kepimpinan yang ada.

      Tapi kita semua kena ingat,masing-masing mempunyai hak bersuara dan pilihan.Bukan satu ketaksuban yang di luahkan..itu satu rayuan, satu keluhan, satu kesedihan.Tak semua rakyat mcm awk ..relak je.Saya juga menghormati TM dan pemimpin yg telus tapi saya tidak pernah bersetuju dengan mana-mana bentuk kezaliman terhdp masyarakt Marhein.Apa tah lg membiarkan mereka semua melihat bentuk kemewahan yg di warisi pemimpin sedangkan mereka rakyat hidup dalam kesempitan.
      Hdup berhutang,bergadai,bergolok dan bergaduh.Jangan biarkan diri hidup dalam zon selesa.Jangan heran dengan mereka yg bersuara heran lah dengan hati yang telah di kaburi kemewahan dunia.

      Rakyat berbalah sesama sendiri kerana pemimpin.Berpecah belah menyokong sana sini,Tetapi berapa ramai antara pemimpin kita bersedia atau berani untuk berunding demi kebaikan.Berani menjawab setiap persoalan yang di ajukan.

      Mungkin di negara kita belum ada yang bersedia untuk mengadakan perundingan yang telus bersama-sama.Pemimpin berbalah dan rakyat juga ikut berbalah sesama sendiri. Apa yang mereka semua cuba tegakkan.

      Saya lebih heran dengan setiap apa yang Allah swt.tentukan.sy lebih heran kepada kekuasaan Tuhan membiarkan mentaliti rendah terus di warisi bangsa.
      Sy lebih heran,di manakah Allah meletakkan hati setiap masyarakat masakini untuk membela nasib anak bangsa di masa depan.

      Delete
  32. Rasanya dlm blog ni entah2 sorang saja penjilat @pengampu @pengharap dedak gred AAA Tun M. Menyamar dgn bermcm2 nickname konon2nya utk menampakkan mcmlah ramai sama mcm RBA DAP beroperasi.

    Tapi yg bestnya jenis pemburu dedak ni dimana2 blog pun dia akan terus mengecap org yg tidak sependapat dgn mrk sbg 'pemakan dedak', istilah ciptaan Tun M bagi yg tidak mau bersekongkol dgnnya. Tapi bila terasak dlm sesuatu isu yg dibangkitkan pandai pulak kata 'itu hak mrk utk bersuara'.

    Cara pentaksub ni senang dikenali dgn cara membuat komen yg tidak peduli apa komen balas org lain ttg perkara yg dibangkitkan, jauh sekali utk menerima sesuatu yg logik atau benar. Dia dgn ego bengapnya terus bercerita secara fantasi apa yg dia yakin dia betul saja, seolah-olah apa yg dia kata betul itulah yg benar disisi Allah swt.

    Cth : 'Sy lebih heran,di manakah Allah meletakkan hati setiap masyarakat masakini untuk membela nasib anak bangsa di masa depan.' Menyalahkan siapa agaknya ni? Beristigfarlah ...

    ReplyDelete
  33. Assalamualaikom Ts Zam.
    Drama menyakinkan rakyat ni semakin memuncak.Satu persatu keputusan di buat tanpa menilai kesannya.Siapa yang untung ,siapa yang rugi.Rakyat jugak yg terkesan.

    Satu ketika dulu..
    TM telah membuktikan membawa kemajuan untuk negara tetapi segala keistimewaan untuk nya di tarik balik hanya selepas bersuara sbgai rakyat biasa.

    Ds Najib buat keputusan kononya atas desakan pemuda UMNO sekaligus naib ketua pemuda merasakan TM tidak layak menerajui kepimpinan yayasan tersebut.

    Sebagai pemimpin pemuda, sepatutnya berusaha kearah memandang lebih jauh..
    Fikirkan lebih mendalam mengapa seorang bekas pemimpin yang telah berjasa bertindak di luar jangkaan pihak parti.Tidak mungkin setelah bersusah pyh dan berlelah diri membangunkn negara begitu sng nk memporak perandakn negara tercinta.Hanya Tuhan lebih mengetahui apa yg tersemat di hati seorang pejuang berjasa.

    ReplyDelete
  34. Logiknya,mana datang duit 2.7 b dalam akaun Najib?Nasib baik Tun dan lain lain dedahkan jika tidak senyap saja.Dulu memang menyokong Najib ,tetapi selama mana nak telan hakikat bahawa sememangnya berlaku pecah amanah,penyelewengan,serta salah guna kuasa Najib..rentetan tindakan Najib sememangnya tindakan orang bersalah,hanya penafian tiada bukti yang menyatakan beliau 'innocent '.....kes saman terhadap beliau nak lihat setakat mana beliau nak tangguh .....semua ini tidak akan terjadi jika Najib menjalankan tugas dengan amanah.....apa yang kami dapat jika kami menyokong Tun,tetapi perjuangan Tun adalah selari dengan prinsip kami rakyat yang bertamadun yang tidak mahu berPmkan perasuah serta tidak amanah...imej integriti beliau sudah terjejas teruk ,jangka hayat politik beliau hanya pada wang dan kuasa,.....pemimpin luarpun terutamanya pemimpin negara maju pun memandang serong,habis dengan imej rakyat Malaysia yang bekerja,belajar serta menetap di luar menerima tempias....kesalahan Najib berskala besar tidak mungkin dapat dipertahankan,lambat laun akan menerima akibatnya,bukan salah Tun,bukan salah di kalangan rakyat yang tidak menyokong Najib,tetapi salah diri sendiri,kerana Najib adalah Pm bukan sekadar En A,B ,C dan lain lain...setiap tindakan beliau semasa memegang jawatan eksekutif akan memberi kesan jangka panjang......Najib Pemusnah Umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. You are being fair in your judgement....need more people to be writing more often only to put down people like 14:55 whom only assume but not thinking straight.

      I for one resides overseas with many more thousands and you are absolutely right malaysian overseas especially yang berkulit sawo matang (brown people) got ridiculed much easily compared to fair-skinned cina from Malaysia or the Indian simply because these bunch got away by impression of being from China, HK or even Singapore (sad Tanah Temenggong Johor gadai ke Raffles) while the Indians look just the same from India, Pakistan or Bangladesh....

      Keep dropping lines at every blog pushing to save Malaysia from continuous blatant disregard Rule of Law by the Pirates of Putrajaya!

      Delete
  35. Apa yg kita boleh lihat skrg, dgn pemecatan dua biji coklat 'M & M' dari UMNO, sama ada mahu diakui dan diterima atau tidak, era politik TM telah sampai kepenghujungnya secara penuh aib, dan legasinya telah jatuh terhempas berkecai menjadi debu-debu yg berterbangan.

    Persoalannya : Adakah apa yg berlaku kpdnya skrg ini sbg balasan atas apa yg dia telah lakukan sepanjang penguasaannya sbg PM selama 22 thn dahulu?

    Ini juga secara tidak langsung bertepatan dgn apa yg dituturkan oleh TAR dulu, dlm erti lebih kurang 'suatu masa nanti akan ada seseorang yang akan menewas dan menamatkan pengusaan politik TM'.

    Begitu juga dgn dgn apa yg dilafazkan oleh Ustaz FN yg 'Tuhan akan memanjangkan usia TM utk melihat sendiri balasan yg akan diterimanya nanti atas segala apa yg pernah dilakukannya'.

    Apa komen anda? Boleh terima atau tidak? Atau masih dlm alam khayalan?

    Krn itu kalau betullah dakwaan DSN ada menyalah-gunakan kuasa, bertindak sesuka-hati dsbnya dlm pemerintahannya sbg PM, kini tunggu sajalah biar masa yg menentukannya, walaupun diwaktu itu kita sudah tidak ada lagi utk menyaksikannya. Kan senang begitu dan semua persoalan, yg entah betul entah tidak, tidak pula membebankan otak dan perasaan kita sendiri.

    Apa yg kita dapat? Dedak gred AAA?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak setuju bab "legasi mahathir jatuh terhempas". A legacy is a thing of the past, built over many years, and recorded as history. You cannot rebuild the thing of the past, or rewrite recorded history, especiallybwhen it is still fresh in living memory. People did that sort of thing only during like ..3000 years ago, when oral history was common. Mahathir's legacy is assured. Those who try to "destroy" it dont even know what they are doing. In fact, they are only downgrading their own integrity and maruah diri. Because what Tun is doing now is not even wrong....asking questions related to 1mdb and derma is not wrong. Asking more questions, when answers are not satisfactory, or when clarifications are needed, is not wrong, and should already be part of our culture since thecBrits left us. Of course it is wrong from umno's perspective, and we know why, but we need not care about it. I prefer to leave God out of this mess. He gives us brains...good enough la tu, nak apa lagi.

      Delete
    2. Betul legasi tidak boleh/dapat dimusnahkan krn telah teertulis dlm 'sejarah', TETAPI 'boleh' dipandang atau dinilai dari beberapa sudut yg berbeza mengikut masa.

      Legasi Tun adalah legasi seorg PM memimpin negara saja, bukannya peradaban manusia atau sebuah kerajaan lama. Sangat berbeza.

      Jgnlah dicalarkan sesuatu yg sudah diterima baik secara umum dgn persepsi negatif krn penilaian rakyat boleh berubah mengikut apa yg dilakukan. Dan yg pentingnya Tun masih hidup lagi bukan sudah menjadi sejarah spt TAR.

      Dan bagi setiap manusia sama ada percaya/yakin atau tidak, sama ada dia seorg Muslim atau kafir sekali pun, perancangan Tuhan itu tetap mengatasi perancangan seorang makhluk, sehebat mana pun dia berkuasa didunia.

      Tuhan bagi akal utk kesempurnaan berfikir bagi membina kesempurnaan hidup dan kehidupan supaya kenal siapa diri kita sbg matlamat utama, bukan utk kegunaan sebaliknya.

      Delete
    3. 13:20...kau percaya Anwar adalah Anugerah Tuhan untuk selamatkan agama,bangsa dan negara?

      Delete
    4. mengapa pulak aku mesti percaya apa yg kau sesangat percaya?

      peliwat tu anughairah tuhan utk kau sbg ketua kan kan ...

      Delete
    5. Anon.22:30 adalah orang yang tulis"Legasi Tun adalah legasi seorg PM memimpin negara saja".Jangan baling batu sembunyi tangan.Apakah legasi seorang pemimpin yang merosakkan negara seperti Najib dan Anwar?Kau nak pemimpin 'peradaban manusia atau sebuah kerajaan lama'?

      Delete
  36. PM yang mengamalkan rasuah adalah PM yang tidak sah,kerana dia sudah melanggar sumpah dan pecah amanah.Sebenarnya pemimpin begini layak digulingkan,dan dihalau keluar dari pejabatnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku baca mcm karangan bebudak sekolah kebangsaan darjah 5 aje. buat lawak ke kau ni hah?

      Delete
    2. 22:40...sayang bonar kau dengan Rosmah ye!

      Delete
  37. Golongan munafik berhujah bahawa, Najib akan terima balasan di akhirat,..jadi kita rakyat tak perlu buat apa-apa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo ko tak faham bahasa kebangsaan apatah lagi utk mengerti makna apa yg ditulis, tlglah jgn jawab komen, memalukan diri sendiri saja. Nasib baik ko pakai samaran Anonymous.

      Delete
    2. 'ko' pun sama,...'pakai samaran Anonymous' juga.Apa hak kau,...tak bagi orang lain komen?

      Delete
  38. DS Najib, we are behind you. We will support you. Your campaign is for the rakyat and not attacking other people. You climb political ladder step by step. You do not betray superior. You easily mix with rakyat. As certain time you are very low profile. You go to the ground. You give people adequate chance. You give BRIM so that every rakyat receive something. Klinik 1M is very affordable. Although not all plans are perfect, but overall it is very much fine. KL public transport improved. I personally hope you will be PM for 3 more national elections.

    ReplyDelete