Thursday, 2 June 2016

BAGAIMANA JIKA RAKYAT BIASA HASUT JOHOR KELUAR DARI MALAYSIA???

  1. PLEASE PUT A STOP 

  2. KOMEN:Perbuatan anak raja ini jatuhkan maruah Istana Johor dan juga libatkan Institusi Raja pada keseluruhannya. Majlis Raja-Raja juga mempunyai kuasa untuk bertindak. PM and TMJ  futher should put a stop to his wild utterances


  3. TWITTER
  4. Tengku Mahkota Johor bertitah : "Anda boleh ramai2 jumpa PM usulkan deklarasi untuk keluarkan Johor dari Malaysia".Bagaimana jika ini disuarakan rakyat biasa. hasutan? 
  5. Saya tidak kira hanya Najib tetapi setiap PM mestilah dihormati sebagai benteng pertahanan perlembagaan negara termasuk kedaulatan raja-raja.Exploitasi kelemahan politik sesaorang Perdana Menteri oleh pihak Istana adalah lebih buruk kesannnya dari di exploitasi oleh rakyat sendiri.

  6. Adakah suara2 seperti ini akan dapat didengar jika Mahathir masih PM
  7. TMJ:Suruh PM keluarkan Johor dari Malaysia. 
  8. Dlm catitan di Johor Southern Tigers di Facebooknya baginda berkata "Jangan salahkan negeri Johor.
  9. Adakah semuanya nak harapkan Nazri Aziz sahaja yg membela perlembagaan.Adakah dia seorang shj yg fahami perlembagaan. Apakata Said Keruak Juara Gagah Perkasa Hulubalang Mahasetia Panglima Wira Datuk Seri Najib?
  10. Apakah PM tidak lagi dihormati. Apakah Umno sudah bisu dan bacol?


  11. RAKYAT JOHOR TENTUKAN KELUAR MALAYSIA

  12. Rakyat Johor yang akan menentukan sama ada Johor patut keluar dari Malaysia dan bukan Yang di-Pertuan Agong mahupun perdana menteri, kata bekas editor The Malay Mail, Ahirudin Atan.
    Ahiruddin menambah, beliau bagaimanapun belum berjumpa mana-mana rakyat Johor yang mahu melihat perkara itu berlaku.
    Bekas editor itu berkata demikian sebagai respon kenyataan Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sutan Ibrahim di Facebook baginda Rabu lalu, yang menyatakan mereka yang tidak senang hati dengan negeri itu boleh bertemu perdana menteri untuk mengusulkan agar Johor keluar daripada Malaysia.
    Ahiruddin berkata, beliau mendapati kenyataan Tunku Ismail itu sebagai lucu dan pada masa sama membimbangkan.
    "Nah, bukan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk tendang Johor keluar dari negara yang tercinta ini, walaupun jika perdana menteri bersetuju dengan pengkritik cemburu bangsa Johor.
    "Begitu juga Yang Dipertuan Agong, jawatan yang (putera mahkota) akan ambil alih satu hari nanti, InsyaAllah.
    "Orang yang membuat keputusan itu adalah rakyat. Rakyat Johor. Dan saya tidak berjumpa dengan seorang pun anak Johor yang mahu negerinya dikeluarkan dari negaranya, Malaysia, walaupun selepas catatan (putera mahkota).

    "Mungkin saya perlu berlegar berhampiran istana untuk mencari seorang!" katanya dalam catatan di blognya, Rocky Bru hari ini.
    Sebelum ini, Tunku Ismail menyenaraikan sebab-sebab individu yang melahirkan rasa tidak senang dengan Johor, dan berkata Johor tidak harus dipersalahkan untuk itu.
    "Jangan salahkan Johor. Anda boleh beramai-ramai berjumpa dengan YAB Perdana Menteri di Putrajaya untuk mengusulkan satu deklarasi kepada beliau untuk mengeluarkan negeri Johor dari Malaysia," kata baginda.


41 comments:

  1. biarpun ada sesetengah aku x suka perangai nazri tapi dia tu aku tgk x takut pun pada apa...ckp x berlapis...tapi dia harapan untuk berdepan untuk orang mcm orang ehem2 tu...xleh seru nama beliau takut kena tangkap.

    ReplyDelete
  2. apa yg mahathir buat sebelum ini pun belum dpt menutup selamanya masalah yg dibawa mereka ini...dendam yg dipikul selama ini.

    ReplyDelete
  3. Masalahnya putera istana bebas buat komen tapi apabila ada reaksi rakyat marhaen terus kena cekup. Klu nak bebas mengomen janganlah berlindung di balik istana kena turun ke bawah spt rakyat marhaen itu baru adil diatas padang sama rata.
    Satu lagi sebut fasal bangsa bangsa ni apa? Kita satu bangsa bukan 13 bangsa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku bangga jadi bangsa Johor. Cuma Istana Johor je yang kerap bersuara pasal kerajaan najib yang terang2 amalkan rasuah, satu dunia dah tahu cuma kita je yang malu nak ngaku.
      Salah ke TMJ sentuh perkara2 yang sememangnya nyata , yang rakyat biasa takut nak cakap? Dia sedar dia siapa dan kuasa yang ada pada dia... dia tolong rakyat terutama bangsa Johor dengan cara yang dia tahu.
      So macam dia cakap To all Haters out there... Keep on Hating. Dia peduli apa.

      Delete
    2. Apa tu bangsa Johor ?.

      Delete
    3. Setuju Johor keluar Malaysia.Kalau Kelantan nak keluar,lagi baik.

      Delete
    4. 1 malaysia.. puas dikutuk sedangkan 1 malaysia bawa perpaduan... malaysia dihormati dipentas dunia.. pengerusi oic... pengerusi nam... pengerusi asean... hanya kerana ianye malaysia... singapore Brunei 2 negara kaya tetap tidak sepengaruh malaysia kerana negara kecil... dan negara indon dan yg lain tidak begitu stable berbanding malaysia... mengapa perlu diubah suatu ikatan yg selama ni berjaya... seorang pm masih boleh dipilih oleh rakyat sedangkan raja mengikut keturunan... jika baik.. baik le.. jika tidak sejarah kerana buah nangka perut dibelah mungkin berlaku lagi...

      Delete
    5. semua yg komen nak keluar dari johor tolong baca UN Law....jika Johor keluar dari Malaysia Johor akan jadi negera tidak berdaulat...

      malaysia semasa memohon jadi negara berdaulat aka ahli PBB perlu mendapat undian dari sekurang2nya dua jiran....iaitu Filipina dan Indonesia(malaysia ketika itu termasuk singapore)...

      sinilah terjadinya konfrontasi dimana indonesia tidak mahu sokong malaysia jadi negara berdaulat...

      akhirnya, tun razak(bukan najib) yang bijak berjaya memujuk aquino presiden filipina untuk sokong sekaligus mengurangkan "ketegangan" indonesia...

      malaysia akhirnya diterima menjadi negara...

      kalau johor keluar dari malaysia...malaysia perlu undi, singapore juga perlu sokong untuk johor jadi negara berdaulat...jika gagal....

      johor akan jadi negara tidak berdaulat dimana ia boleh diserang dan tidak akan dibantu pbb, semua hasil lautnya termasuk gas dan petroleum milik PBB.....

      itu belum kira pergolakan kuasa dan peperangan saudara antara "bangsa johor" untuk merebut kuasa istana dan politik dimana ia tidak akan dibantu oleh sesiapa termasuk PBB!!

      ini fakta bukan auta...mimpilah sabah johor kelantan nak keluar...

      Delete
    6. dan saya kurang pasti dengan isu "undian" dari negara jiran tentang kedaulatan ataupun penyertaan ke dalam PBB yang memerlukan undian. Sila sertakan dokumen kerana segala "arguement" harus mempunyai bukti yang sah. Kalau dibawa ke mahkamah antarabangsa pun, memerlukan hujah2 dan bukti yang sah.
      dengan bukti di atas, ini bermakna pihak2 yang tengah membawa isu "KELUAR MALAYSIA" di sabah dan sarawak telah membuat kajian menyeluruh tentang isu hak untuk keluar.

      Delete
    7. tentang isu johor keluar malaysia, johor harus rujukan apa2 perjanjian yang ditandatangani pada tahun 57 untuk membentuk persekutuan tanah melayu.

      Delete
    8. cuba buka buku PBB..lihat tarikh kemasukan malaysia ke PBB..date of admission
      1957.
      SAYA NAK TANYA 1 SOALAN. MALAYSIA DIBENTUK TAHUN 1957 ATAU 1963.
      kat situ kita sudah boleh lihat status malaysia dan penipuan yang berlaku dan kerana perkara seperti ini lah, ramai pihak di sabah dan sarawak mula sedar dan bangkit.

      Delete
  4. Ada komen yang dihantar pada saya telah ter delete.Mereka yang komen tak tersiar harap hantar semula. Terima Kasih

    ReplyDelete
  5. Para menteri yang bertangungjawab terutamanya PM Datuk Seri Najib haruslah memberikan perhatian berat terhadap gerakan Istana untuk mengeluarkan Johor dari Malaysia.
    PM hendaklah terlihat tidak sahaja dari cakap tetapi juga dari tindakan bersikap adil terhadap seluruh rakyat.
    Kabinet patut membincangkan soal ini. Mungkin Nazri Aziz boleh menginisiatifkan perbincangan dan mengsyorkan tindakan wajar.

    ReplyDelete
  6. Wan Ahmad Wan Ariffin TGN3 June 2016 at 07:36

    Datuk Seri Najib: Tak Boleh tunjuk taring sikit ke? Dimanakah maruah kita sebagai rakyat. Datuk mewakili rakyat,jadi perdana Menteri kerana rakyat dan bukan di pileh oleh raja. Ini masalah maruah negara dan maruah raja-raja juga yang mesti di jaga kesucian dan kedaulatan institusinya oleh PM

    ReplyDelete
  7. Joejb
    TMJ boleh bersuara apa saja soal rasuah, bola JDT dll. Tapi ada batasnya. Tmj atau Najib sama aje rakyat bawah klu bersuara kena tindakan pihak berkuasa. Depa sonang2 bercakap sedap mulut. Rakyat sedap mulut juga tapi takut kena ngap.

    ReplyDelete
  8. Najib tak bolih nak salahkan sesiapa TAPI dirinya sendiri kerana terpalit dgn terlalu banyak skandal.

    ReplyDelete
  9. Johor tidak akan dpt mempertahankan diri daripada red dot malah dlm tempoh 10thn akan datang sekàlipun.

    ReplyDelete
  10. Najib dah fault, bola kena tangan dalam kotak penalti...leferi kata...sepakan penalti...what you want to say?

    Bangsa Johor refer kepada melayu cina india yang lahir di johor dan yang bermaustatin dan sebati dengan johor. Tidak banyak beza dengan sikap kenegerian orang kelantan.

    isu bangsa johor juga merujuk bangsa johor tidaklah boleh diperbodoh untuk menyokong seseorang membabi buta walaupun orang itu mirip salah dan menyeleweng.

    selagi TMJ tidak melanggar mana mana undang dan perlembagasn, bangsa johor di belakangnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju...apa jadi dgn serawak? Senang senang mengugut Najib n umno...sanggup letak jawatan km Klu umno masuk serawak... Sekali pandang macam serawak negeri diluar malaysia....

      Delete
    2. Persekutuan malaysia ada tiga. Sabah sarawak malaya. Paham?

      Delete
  11. Tak payah cakap pasal maruah laa, mahathir la, nazri la, etc. Ask the real question: why? Kenapa ada suara dari sarawak , dan sekarang johor, pasal nak keluar dari malaysia. Yang nyata , orang sarawak dan johor tak timbulkan masalah. Masalahnya di putrajaya. Rakyat makin marah, tapi buat derkkk jerrr. Tu la, asyik syiok sendiri. Sedar la sikit, zaman sekarang orang tak dengar lagi propaganda putrajaya. TV3 dan utusan tak laku lagi.

    ReplyDelete
  12. Najib is a lame duck..itik mana ada telur hanya boleh menelur.Kalau di zaman TDM benda2 macam ni 'kerabat2'berlawan hujah dgn rakyat takkan berlaku (bkn kerana masa dia takde internet!).TDM akan menjaga maruah raja2 dan kedaulatan raja2 sebagai payung bangsa melayu dan rakyat Malaysia am nya.Dia buat dgn cara dia tetapi mendapat sokongan rakyat.
    BTW apa ITU BANGSA JOHOR? Harap TMJ dapat jelaskan dgn secara ilmiah.TQ

    ReplyDelete
  13. inilah pertama kali saya dengar ungkapan 'bangsa johor'.

    dulu mereka amat berbangga jika dpt d gelar 'orang muar'.

    mingkin masa sudah berubah .

    wallahualam.

    ReplyDelete
  14. When the PM is affected by scandals, he becomes the easy target of people seeking to take advantage over his weakness. The only way forward is to absolve himself from any scandals or wrongdoing, failing which he has to walk away. But then again, he does not want to walk away isn't it ? Therefore do not expect others to do the same !

    ReplyDelete
  15. Kalau nak keluar ... keluar lah ...

    PM DSN maleh nak layan budak bolom baligh tu ...
    Biar ajolah dio main guli2 samo budak2 lain .

    Untuk oghang yang dah nyanyok pun , biarkan ajo lah...
    PM DSN pun tak layan oghang tuo tu ...

    Jawapan untuk sumo tu dah jelas ...

    Waghih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janji simpan kota belud!

      Delete
  16. waghih 23:38, "PM DSN maleh nak layan budak bolom baligh tu ..." dan "oghang yang dah nyanyok" sebab dia sibuk...sibuk songlap du*it rakyat

    ReplyDelete
  17. ...assalamualaikum TS...pandangan sy ini mgkin tidak berapa kena dgn paparan di atas...ia lebih sesuai dengan paparan pada 7 mei...harap maaf TS...
    ...saya adalah peminat tegar TS dan menyokong apa pandangan dan idea TS...tapi tulisan di pada 7 mei agak menyentuh pemikiran sy...pertama kali rasanya sy tidak bersetuju dgn TS...org2 melayu ini sebenarnya mempunyai dua budaya iaitu budaya melayu dan budaya islam kerana mereka beragama islam...selain memperkasa budaya melayu mereka juga sngt perlu membudayakan budaya islam dalam kehidupan harian mereka yg selama ini bnyk telah ditinggalkan...bila menyebut budaya islam ianya tidak lari dari sunnah Rassulullah...oleh kerana Rassulullah itu berbangsa arab maka memakai jubah dan sebagainya telah menjadi sunnahnya...jadi org2 melayu ingin mempraktik dan membudayakan sunnah Rassulullah dlm kehidupan mereka sebenarnya...yg mana akan mendapat ganjaran yg besar...adakah menjadi satu kesalahan mereka mengikut saranan ajaran agama mereka...mereka bukan mengikut amalan budaya sesuatu bangsa lain...hanya menuruti saranan agama mereka...walaupun selama ini kita sedang mengamalkan budaya barat yg tiada seorang pun mempertikaikannya...pohon komen TS

    ReplyDelete
  18. ��The news is going around that a very heavy guilty conscience has floored the Group Editor of the New Straits Times, Mustapha Kamil who recently tendered his resignation. Here is a message from Mustapha's Facebook that has gone viral.

    My dear friends,

    Since I still receive numerous private messages enquiring why I opted to leave the New Straits Times early, I now relate to you the final moments before I tendered my resignation from a place I had until then treated as my second home.

    On the morning of April 25th I walked into the CEO’s room with my resignation letter in hand. We sat and talked about my wish for a good one hour where naturally, the CEO enquired why I had wanted to do so.

    The CEO is a chartered accountant, a man who took his job very seriously, one who is adept with numbers and besides heading the company, someone whom I also considered a friend. In those rare occasions when our time permitted, we did battle on the golf courses.

    There were two things I related to him that morning. First, just as he, a chartered accountant, would not hesitate to qualify a set of flawed accounts, signing each of them not only by his name, but also by the ethics enshrined within the professional body in which he was a member, I too take journalism ethics seriously.

    In my line of work, there is this element called the ‘truth discipline’. It is one that requires a journalist to be correct, right from the spelling of names of persons or places, to all the reports he must file. His responsibility is first to the truth, by which he must then guide society in navigating the path they had chosen.

    Second, I told him that I had weighed the situation for as long as I could but when an American newspaper, headquartered somewhere in Lower Manhattan in New York, wrote a story that got nominated for the coveted Pullitzer Prize, about an issue that happened right under my nose, I began to seriously search my conscience and asked myself why was I in journalism in the first place.

    We had a cordial discussion that morning and the CEO fully understood my predicament and the fact that there was little else that I could do. In my 27 years of being a journalist, I never once subscribed to the saying that if you can’t beat them, join them.

    In this line of work, there is no such thing as the path of least resistance. You have to stick to your principles. Around the world, an average of 110 like us, pay the ultimate price each year to get the true stories out. At the very least, I felt that as a journalist, I
    had to honour the sacrifices they had made in abiding by the discipline.

    I hope that answers everything. I am trying now to embark on a new journey, but will still give my all to this beautiful nation where I was born and where I will probably be buried one day.

    Mustapha Kamil (ex NST Editor)

    ReplyDelete
  19. The problem is not with TMJ. The problem lies with Najib - a lame duck prime minister. Najib has failed the people and the country. He has lamed ducked Umno and BN. The economy is sagging, investors are making flights, the ringgit is shrinking, the education system is in chaos, religious extremism in the name of politics is rearing its ugly head, the costs of living has risen, racial relations has come to a naught, politics of religion have teamed up strange bedfellows. The people are not happy with Najib. What more can TMJ say? He is hinting at Najib - the weakest prime minister the country has ever had, and the latter should be aware of this. Nobody seems to like Najib now. Even those "licking" day and night, bullshitting on his behalf are doing it not out of love for him but are forced to do so for some self-interests.

    Najib should quit. This is what the people want. MONEY STOLEN AND LOST SHOULD BE RETURNED TO THE PEOPLE OF THIS COUNTRY. This is a must. They say there is no such thing as FREE LUNCH for anybody in a law-abiding society.

    ReplyDelete
  20. Janganlah kita rakyat Msia berpecah sebagai satu bangsa Malaysia. Bayangkanlah kalau setiap negara mwngamalkan sikap nationalisma yang berdasarkan negara kelahiran masing2. Rakyat yang berasal dari Pahang walaupun bekerja dimerata Msia di gelar anak Pahang. Justeru mana taat setia kita pada negara dan bangsa kita?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan,
      APA ITU BANGSA MALAYSIA? Harap Tuan dapat jelaskan dgn secara ilmiah.TQ

      Delete
  21. Sepatutnya Raja-Raja Melayu menjadi agent penyatuan rakyat bukannya menjadi batu api.

    ReplyDelete
  22. I am from perak. With neighbours like kedah, penang, kelantan and yala in southern thailand, i feel that i am doing ok, and my state perak is doing fine. But i can imagine the frustrations of johoreans. They and singaporeans were equal at one time. Now the state is within a walking distance to a first world country, with world class facilities, education, system of governance, and most importantly, a high income nation. When you see a huge gap developing between you and your neighbor, year in and year out, with you own eyes, you will start asking questions like the johoreans do too. I am sure johoreans already ponder hard if they can count on leaders like ahmad maslan, nur jazlan, puad zarkasi, etc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. im in 01 but was 02..i likes both!

      Delete
  23. apa jadi jika semua negeri ingin tuntut kemerdekaan?

    ReplyDelete
  24. apa akan jadi jika kebebasan besuara mengutuk PM digunapakai sama utk mengutuk istana?

    ReplyDelete
  25. Masih ramai dah lupa, atau tidak tahu apa itu feudalisma, absolute monarchy dan yg sewaktu dengannya.

    Hari ini anda gembira, esok anda tidak ada apa2. Mengikut, menyerah bulat2 segala2nya.Tidak boleh bersuara apalagi membantah. Kerana perintah itu hukum !

    Lihat sejarah mereka ini sebelum
    merdeka ...

    ReplyDelete
  26. "Jangan salahkan Johor. Anda boleh beramai-ramai berjumpa dengan YAB Perdana Menteri di Putrajaya untuk mengusulkan satu deklarasi kepada beliau untuk mengeluarkan negeri Johor dari Malaysia," kata baginda.

    Bila masa pulak dia cakap Johor yang nak keluar dari Malaysia? Adakah dia tulis dia nak buat usul kepada PM suruh keluarkan Johor dari Malaysia? Ada ke?

    Paling lawak komentar pakat tulis macam TMJ pulak yang nak buat usul. Siap feudalisme, monarchy bagai. Hehehehe




    ReplyDelete
  27. Ramai kat atas ni tak paham apa yg tersirat dalam message TMJ. Tahu nak hentam saja....!! Itu lah bezanya orang yg berfikiran waras dgn orang yg umpama tong kosong hanya tahu menghalalkan perbuatan haram seperti rasuah....

    ReplyDelete
  28. tahu nak melatah jer,, tmj tu ckp dkt haters2 johor,, jgn tipu diri sendiri, semua pun tahu berapa ramai rakyat malaysia ni yg benci dgn johor ni,, asalnya sebab penyokong2 bola johor,, salah ke kalau rakyat johor bersatu utk negeri sendiri,, kalau nak ckp pasal bersatu utk malaysia,, nampak bersatu ke? pegi negeri ni kena baling batu, negeri tu kena bakar bas,, bukan johor je,, mane2 negeri pun,, same je,, tmj mungkin keluar kenyataan mcm tu sbb setiap ape yg jadi dkt johor ni semua nampak negative,, hospital terbakar yg ade meragut nyawa tu pun johor jgk yg disalahkan,, katanya stadium mahal2 blh buat,, walhal hospital tu hospital kerajaan,, dah2 lah,, jgn tipu diri,, dah terang2 dah rasuah depan mata,, penyelewengan duit depan mata,, alasan pun budak tadika,, wang rakyat tu,, wang anda2 semua,, pada yg mampu mmg blh ikut,, pada yg tersepit mcm mane? tak semua org dkt malaysia ni senang,,

    ReplyDelete