Sunday, 29 November 2015

TIDAK LAGI HANYA PERJUANGAN RAKYAT

TAMPARAN SULTAN JOHOR KEPADA PIMPINAN KUCAR KACIR

Fendi Ahmad29 November 2015 at 17:11
Tiba-tiba Sultan Ibrahim Sultan Iskandar bertitah vape diharam terus sama ada dijual mahupun diguna di seluruh Johor.

Tuanku jelas menyindir Menteri Ismail Sabri Ya'akob yang menjadikan vape isu perkauman.

Saya "membaca" titah Sultan Johor ini sebagai satu tamparan nyata kepada kepimpinan PM Najib yang kucar kacir. Isu vape jelas menunjukkan Najib hilang kawalan kepada pak pak menterinya yang saling memberi komen / tindakan yang tidak ada koordinasi. Menteri Kesihatan kata lain, Ismail Sabri kata lain, Menteri Belia kata lain.

Baru isu vape dan asap pun sudah bercelaru, macam mana nak jaga bangsa dan agama ???
SINDIRAN SULTAN PERAK
Seluruh rakyat tentunya  dapat mengenali  pemimpin negara yang bersifat munafik pepat di luar,rencong di dalam yang dititahkan oleh Sultan Perak sempena Hari Keputeraan baginda .Sudah terang lagi bersuluh,nampak jelas satu demi satu wajah-wajah munafik ini  lelaki dan perempuan.

Antara lain,Sultan Nazrin bertitah" kejatuhan dua tamadun besar  iaitu Rome dan Parsi disebabkan kepimpinan negara yang lemah,para pembesarnya hidup mewah(termasuk isteri-isteri ?), raja-raja tenggelam dalam kenikmatan dan lupa tanggungjawab selain melakukan kezaliman,penindasan  serta kekejaman.

Tindakan itu menyebabkan kehidupan rakyat terumbang-ambing dan anggota tentera runtuh moral perjuangan serta luntur semangat kepahlawanan,titah baginda.

Ini telah pun berlaku secara rampant di negara kita apabila pegawai-pegawai tinggi kerajaan,Polis Diraja Malaysia ,SPRM dan Bank negara  di tukar dan ditakutkan  dengan sewenang-wenang  yang menyebabkan keruntuhan moral institusi berkuasa  yang  berprestig pada pandangan umum. Inilah tentera barisan depan negara  di zaman sekarang.

Titah Sultan ini membuktikan bahawa kesedaran  terhadap kejatuhan  moral dan semangat negara sekarang tidak terbatas kepada rakyat biasa sahaja tetapi juga telah sampai keperingkat raja-raja,tidak lagi hanya suara rakyat semata tetapi juga suara istana.

Awang Selamat yang memendam rasa juga melepaskan perasaan terpendamnya diatas titah baginda itu dengan berkata " Banyak ungkapan daripada titah itu penuh mendalam dan tajam,lebih -lebih lagi dalam konteks hariini yang wajar menjadi rujukan seluruh rakyat."

Awang  memberikan ucapan Dirgahayu  kepada Sultan Perak.

Sebagai suatu sindiran  kepada kecemaran kepimpinan negara,Sultan Perak menganugerahkan darjah kebesaran  negeri kepada Allahyarham Dr.Burhanuddin Helmi dan Aminuddin Baki dua tokoh nasionalis yang diketahui mencerminkan kemurnian keperibadian tinggi  dalam perjuangan.

Bagi saya dalam menghadapi  keruncingan krisis penyelewengan  kepimpinan negara sekarang, maka sangat tepat masanya baginda ingatkan rakyat  tentang kualiti pemimpin terdahulu  dibandingkan dengan sekarang.

Thursday, 26 November 2015

MUHYIDDIN TIDAK PERLU GUNA PENTAS UMNO

PEJUANG YANG AMANAH TIDAK  AKAN ADA DI PWTC

OLEH: KU SEMAN
Jumlah pejuang dan pemimpin yang akan bangkit bersuara berani menyokong atau mencetuskan gelombang perubahan kearah memenuhi harapan ahli-ahli UMNO, penyokong penyokong UMNO dan rakyat seluruhnya di luar  tidak akan ada dalam perwakilan di Perhimpunan Agung UMNO di di PWTC  bulan depan. 
Oleh yang demikian Muhyiddin Yassin tidak perlu menggunakan pentas perhimpunan agung UMNO kali ini untuk menyuarakan pendiriannya. Beliau akan tersilap pentas apabila sebahagian besar para perwakilan yang terdiri daripada ketua bahagian telah disihirkan dengan wang, jawatan dan pelbagai imbuhan.Suara-suara sihir ini bukan lagi diri sendiri atau suara mereka yang sebenarnya.

Saya bimbang pejuang kebenaran macam Muhyiddin akan diketawakan oleh puak oportunis yang datang menanguk peluang dan bermuka-muka di depan Najib ibnu Razak dan rejimnya. Puak oportunis sudah lihat apa yang berlaku kepada Muhyiddin yang akhirnya bukan sahaja dipecat sebagai Timbalan Perdana Menteri tetapi dinafikan secara paling tidak demokratik sebagai Timbalan Presiden UMNO.

Jangan terkejut kalau tahun lepas Muhyiddin dijulang dan didendang semasa perhimpunan agung UMNO walaupun keras mengkritik sikap UMNO tetapi kali ini ketua bahagian UMNO sudah tidak kenal lagi dengan Muhyiddin. Mereka takut untuk bersalam kerana bimbang terlepas peluang daripada rejim yang memerintah. Inilah dunia UMNO.

Muhyiddin kena mencari pentas lain, pendekatan lain dan khalayak lain kerana bukan semua orang UMNO telah termakan nasi kangkang. Banyak yang ada prinsip dan kenal agama. Banyak yang tidak buta membaca semiotik yang kerapkali ditayangkan di depan mereka. Maknanya banyak orang UMNO yang mahu hidup secara bermaruah dengan menjauhkan diri daripada perbuatan yang tidak amanah. Mereka inilah yang akan bersama-sama Muhyiddin,

Tuesday, 24 November 2015

MUHYIDDIN TETAP AKAN BERUCAP WALAUPUN DISEKAT

SAMPAI BILA TSMY NAK DUK BELAKANG TUN?
KOMEN:
Dulu azmin, Rafizi dan tony pua tak ada pentas2 khas untuk berucap pun, dewan orang ramai pun out of bound. Tapi tahun 2008 dulu 5 negeri tumbang. Thats what happens when leaders speak directly to the people.

Tapi TSMY sampai sekarang kita pun tak tau apa dia nak buat. Nak dok belakang Tun sampai bila? A leader must lead, full stop. Speak directly to the people, not just umno members. Tell the nation what your plans are.

Soal perhimpunan agong tu, lupakan lah, bukan pentas untuk TSMY, audience dia tak ada kat situ. Ucapan2 bakal disampaikan pun very predictable....ABC...ampu, bodek, cium tangan. Bagi warning kat DAP, kutuk PKR, lepas tu jerit2 hidup umno. Tapi tahun ni ada something different...tak ada yang berani kutuk PAS. Ye lah, nyawa2 ikan kan, kena lah ada talian hayat.
TETAP AKAN BERUCAP
Walaupun disekat dari merasmikan serentak  tiga sayap UMNO iaitu Wanita,Puteri dan Pemuda di Perhimpunan Agung UMNO Disember ini  tetapi Timbalan Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin  akan mempunyai cara tersendiri untuk menyampaikan ucapannya kepada mereka bagi meneruskan tradisi  zaman berzaman.

Inilah konklusi  yang dapat dibuat oleh saya setelah mengemukakan kemungkinan sekatan itu  akan berlaku dalam perbualan dengan Tan Sri Muhyiddin di Cafe saya  Zam Newsroom Cafe di Ayer@8 Putrajaya baru baru ini.

Bagaimanapun Muhyiddin tidak mahu memberitahu saya bagaimanakah cara beliau hendak menyampaikan ucapannya yang  tentunya  akan lebih menarik perhatian umum.

Presiden UMNO Datuk Seri  Najib Tun Abdul Razak mendakwa  keputusan untuk menggantikan peranan  Timbalan Presiden UMNO  oleh ketua-ketua sayap UMNO sendiri   telah diputuskan oleh mesyuarat MKT UMNO  di bangunan  Parlimen malam ini. Alasan yang diberikannya adalah atas permintaan ketua-ketua berkenaan sendiri.

Najib sedar bahawa alasan yang diberikan olehnya itu tidak dipercayai oleh ahli UMNO apatahlagi orang ramai sebaliknya itu  adalah  hasratnya sendiri yang dalam keadaan  takut dan gementar untuk hadapi ucapan  Muhyiddin.

Muhyiddin  tentunya akan menggunakan  pentas yang sangat penting itu untuk mendedahkan segala-galanya.Beliau  sedar bahawa ucapannya sedang ditunggu oleh  rakyat diseluruh negara.

Halangan kepada Muhyiddin untuk berucap pastinya akan menambah simpati, populariti dan  mengangkat  maruahnya kepada taraf yang lebih tinggi tidak sahaja kepada ahli UMNO,tetapi juga pembangkang  dan kalangan rakyat berbilang kaum di seluruh negara.

Pertanyaan popular ialah kenaapa Najib mahu menutup mulut Timbalan Presiden untuk menyempurnakan amalan  tradisi zaman berzaman yang  tidak melanggar perlembagaan parti.

Sokongan beratus  Bahagian Umno nampaknya tidak memberikan keyakinan,kekuatan dan keberanian  kepada Najib untuk menghadapi Muhyiddin seorang.

Sekatan ini juga menghakiskan lagi kewibawaan Datuk Seri Najib sebagai Presiden UMNO dan menyebabkan semakin ramai rakyat sedar bahawa beliau tidak segagah keterampilannya.

Ketua Pemuda UMNO,Puteri UMNO dan Wanita UMNO janganlah membisu sebaliknhya mestilah mengesahkan dakwaan Najib bahawa mereka sendiri yang mahu memecahkan tradisi UMNO bagi membuktikan bahawa Najib benar-benar King Of Money.



Tan Sri Muhyiddin di bilek kecil Zam  yang menumpang di Zam Newsroom Cafe di Ayer@8 Putrajaya.Beliu sedang membelek buku terbaru Zam  Mahathir Bukan Kawan Saya yang dihadiahkan kepadanya. Zam juga menunjukan buku bergambar Jejak Bertapak Tun Abdul Razak karyanya  yang diterbitkan oleh Yayasan Tun Abdul Razak. 














APA SALAH MKT UMNO BERMESYUARAT DI PARLIMEN

Bukan saya sahaja yang terkejut tetapi ramai orang tertanya-tanya  mengapa Majlis Tertinggi UMNO bermesyuarat di  bangunan Parlimen hariini kerana biasanya mesyuarat itu  diadakan Ibu Pejabat UMNO di Menara Dato' Onn.

Alasan kerana ramai ahli MKT menjadi anggota Parlimen yang diberikan oleh Setiausaha Agung UMNO  Tengku Adnan Tengku Mansor  tidak logik dalam zaman kecanggihan teknologi  komunikasi sekarang untuk membolehkan  MP UMNO berkejar ke Parlimen jika mereka diperlukan hadir segera.

Lagipun Pejabat UMNO dengan Parlimen sangatlah dekat.

Soal ancaman keselamatan juga tidak timbul oleh kerana telah pun diumumkan oleh SUA UMNO bahawa Timbalan Presiden  Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Naib Presiden UMNO Shafiee Apdal tidak akan di  pecat tanpa siasatan menyeluruh.

Muhyiddin sendiri tidak nampak apa alasan untuk membolehkan pemecatannya tetapi barangkali beliau masih berfikir dari segi nilai tradisi dan peradaban parti.

Jika tanpa pengesahan benar atau salah dalam  isu  IMDB,  Muhyiddin boleh dipecat dari Timbalan Perdana Menteri maka tentunya lebih mudah untuk mengadakan alasan bagi pemecatan sebagai Timbalan Presiden UMNO dalam keadaan Najib adalah King of Money.

UMNO bukanlah  lagi parti yang berperadaban tinggi yang berjijak diatas kemurnian etika dan  ideologi tetapi menghalalkan cara untuk mengekalkan kuasa.

Mungkin MKT telah mendapat maklumat, rusuhan seperti yang berlaku selepas Anwar dipecat oleh MKT di Ibu Pejabat UMNO Menara Dato'Onn dahulu akan   berlaku jika Muhyiddin dipecat.Maka itu  Parlimen adalah kawasan selamat dan lebih  mudah di kawal.

Maka itu persetankan  anggapan ramai perbuatan ini sebagai diluar tradisi dan jika parti-parti pembangkang juga nak adakan mesyuarat jawatankuasa parti mereka di Parlimen, bolehlah dibenarkan.

Hanya terasa oleh saya seperti Parlimen dijadikan benteng bagi protection penyalahgunaan kuasa parti politik.





Saturday, 21 November 2015

THEY ALL GUILTY OF BETRAYING THE PRESIDENTIAL UMNO

  1. THE VERDICT IS ALREADY MINDED
  2. BY TAN MELAKA
    Najib lembab membuat perbandingan antara kaca dan permata:
    There is a saying, befriend to the one who regards himself as your enemy. Be friendly to your enemy and politically explore it to your benefit. If Najib had applied his leadership values through cultural practice of diplomacy in comradeship and articulation, he won't be engulfed by this unprecedented mass.

    Najib should have personally look more insight of Muhyiddin's and act wisely with moral-rational values for his political judgment.

    It was reported that seven or more Umno members will be investigated under the created penal code of the president and the presidential men.

    The charge will be about their "disloyalty" to Umno in relation to "1MDB's scandal". In addition to that, their assumption of advisory words contrary to the president.

    Many believe the verdict is already minded. They are all assumed guilty of betraying the presidential Umno. In other words, they were first guilty until proven Innocent underlying by their meaning of "loyalty", the so-called derived from their collective and suspicious definition.

    Many wonder what would the Disciplinary Action Committee in obligation to do? Many also doubt the committee will act in a positive mannerism.

    However, if Muhyiddin is permitted to show cause before the committee, would the committee conducts the hearing without prejudices? Many doubt it too.

    Would the committee engaged into observing the ethical meaning of loyalty or disloyalty based on the victim past demonstration and commitment. Many doubts it. It be no surprise to many if yet it reaches the committee.

    Let's look into some of Muhyiddin's track records. The following events should be consciously mapped on record with regard to Muhyuddin's loyalty to his party by leadership.

    Najib was seemed stronger by virtue of him being number one among the three Vice Presidents of Umno then. He collected the highest number of votes. A potential marked for a deputy Prime Minister.

    However, the sentiment for Muhyiddin's durability as deputy was overwhelming.

    At that time Muhyiddin's political machineries were at its highest ability, subtly organized, connected and was ready for his disposal. He was a pragmatic and a signature chief, across the board the delegates were with him.

    Pak Lah had full consideration for Muhyiddin. Muhyiddin was a tested, abled matured and "dare to fail" leader.

    On record, he was abled to unite Umno Johor from the dismaying political episode. In spite of that, Johor economic growth was second to Selangor. He was a marked for Pak Lah's deputyship. Apparently, Tun's compelling self deputation for Najib overpowered Pak Lah's discretion.

    Regrettably, at one particular juncture, prior to Pak Lah's appointment as the Prime Minister, Muhyiddin signed up for his political blank check which spelt him out as a non ambitious politician. He abided by Pak Lah's, (the coming Prime Minister) prerogative whoever his deputy were. Further, he pledged not to contest for Umno deputy presidentship. His vow of loyalty holds and remains to this day.

    The reason was simply then, to maintain political stability and harmony in Umno. Power struggles in Umno had let Umno to disunite as shown in the past. Umno can't effort to go against each other through the craziness of power struggle.

    Muhyiddin dropped off his political gut and instincts to do that. What it meant, he offered his priceless and undivided loyalty to his party, Umno first.

    Integrity, honesty, rational values and morality are pivotal characteristics of good governance by leadership. The combination of all these is loyalty with integrity.

    Hope Najib and the First Lady have acquired those characteristics for the betterment of this beloved nation.

Monday, 16 November 2015

TAN SRI MUHYIDDIN TAK AKAN DISEKAT HADHIR KE PERHIMPUNAN AGUNG UMNO



NO WAY OF UNSEATING NAJIB. NO WAY!

KOMEN: Mafeeah17 November 2015 at 15:01 : The way I see it, there will not be any major upset or problems  occurring with the Presidency and Premiership of DS Najib. Regardless of whether TSMY attends or not, Najib will still hold on to his positions and there is NO WAY of unseating him. Yes, read the ones in Caps; NO WAY !
Based on the recent voting trend in the suspension of LKS and the Budget yesterday, any fool can see what is happening. When you ask an influential Umno man why Umno wouldn't want to vote Najib out, the answer was pretty simple and straightforward. Why should Umno dispose Najib when fellow BN component parties still support Najib wholeheartedly ? Therefore, Umno will stand by Najib, continue to support him and will ensure Najib remains where he is.


If you don't believe me just go and ask every Umno division delegates this question. So in conclusion, I will tell you that Najib will remain where he is and TSMY's attendance in this Assembly will have ZERO impact on Najib's position. In fact Najib will remain until the next GE14.
Sounds not like me, BUT sometimes we got to face the Reality when it comes to Umno. AND Reality Does Hurt .





Mantan Timbalan  Perdana Menteri dan Timbalan Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengadakan kunjungan lebih dari satu jam  ke ZAM NEWSROOM CAFE  di Ayer@8Putrajaya semalam( 16 November 2015).

Beliau tertarik hati dengan cafe ini yang berlatarbelakangkan gambar Jabatan Pengarang Utusan Melayu yang kecil sempit diawal tahun 60 an dan disampingnya tergantung fewter sebuah sajak Tun Dr.Mahathir dan berbagai buku dan gambar bersejarah dari sejak era Perdana Menteri Pertama Tunku Abdul Rahman sebagai hiasan utamanya.

Saya membawanya masuk kebilek kerja saya yang sempit yang juga dihiasai dengan buku dan gambar -gambar bersejarah mengenai pengalaman hidup saya termasuk gambar penyampaian kurniaan "Wartawan Negara" kepada saya oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib.

Tan Sri Muhyiddin kelihatan lebih segak dan segar kerana berat badannya susut , nampak ceria seperti seorang yang tidak bermasaalah.

Dari perbincangan terbuka dengannya ,beliau mempunyai keyakinan bahawa Perhimpunan Agung UMNO pada bulan hadapan akan berjalan mengikut  tradisi dan lunas lunas demokrasi yang telah berakar umbi dalam UMNO sebagai sebuah parti yang telah sekian lama  menghormati hasrat dan inspirasi rakyat dan Raja-Raja Melayu.

Pada pentafsiran saya ini berarti Muhyiddin tidak akan disekat atau ditahan dari berucap di Perhimpunan Agung UMNO itu kerana beliau adalah masih Timbalan Presiden UMNO yang sah.

Sebagai wartawan yang mengenali Tan Sri Muhyiddin sejak beliau menjadi Menteri Besar Johor dan tidak rapat dengannya semasa menjadi menteri .saya mengamati sikap aristokratik dan birokratiknya sebagai orang Johor tidak berubah dan beliau tidak karismatik,sukar mesra dengan sesiapapun  tetapi disamping itu ada kualiti sebagai no nonsense leader, keugamaan yang tinggi, sikap tegas dan tidak akan bertindak diatas fitnah,hasutan, prejudis atau asas yang lemah.

Saya memberitahunya bahawa beliau tidak terpileh sebagai Perdana Menteri kerana Tun Mahathir cepat terpengaruh dengan personaliti dan karismatik sesaorang.Itulah  kelemahannya dan maka itu dia telah memileh Anwar Ibrahim dan Najib Tun Abdul Razak.

Pemilihan Datuk Abdullah Badawi kerana dia telah underestimated cita-cita besarnya dan kerana keugamaannya.

Saya masih ingat apabila Abdullah Badawi dipilih sebagai Perdana Menteri,Muhyiddin berkata kepada saya" Saya setakat ini sahajalah,Zam" berbanding dengan Najib yang mengatakan kepada saya " Saya dapat undi lebih dalam UMNO" bila saya katakan padanya"biarlah Pak Lah jadi Perdana Menteri dahulu",

Sebelum dia meninggalkan cafe saya,saya membawanya ke bilek sempit saya dan menghadiahkan buku saya terkini " Mahathir Bukan Kawan Saya"







Saturday, 14 November 2015

ANTARA SAYA AHMAD NAWAB DAN MOKHZANI

                                                                                                                                                                         
Embedded image permalink


BARU-baru ini dua orang tokoh muzik terkemuka tanahair; Datuk Mokhzani Pengarah Muzik RTM dan Datuk Ahmad Nawab pemain saxophone dan  penggubah lagu terulung telah singgah di cafe saya;ZAM NEWSROOM CAFE di Ayer@8 Putrajaya.

Pada mulanya hanya Mokhzani merancang untuk datang bersembang-sembang tetapi bila diberitahu kepada Ahmad Nawab,beliau juga ingin turut serta kerana kami  lama tidak berjumpa  walaupun Ahmad terpksa menangguhkan pemergiannnya ke Ipoh untuk pertunjukannya.

Walaupun kami hanya bersembang-sembang kecil kisah lalu,zaman muda yang romantis dan kawan-kawan yang telah pergi lebih dahulu  tetapi tiba tiba muncol suatu idea besar antara Mokhzani dan Ahmad Nawab untuk mengadakan suatu pertunjukan bersama,Ahmad Nawab bermain saxophone dan Mokhzani bermain piano.

Mereka sendiri  kemudian terpesona dengan Idea ini yang datang dengan tiba-tiba dan akan memulakan latihan bersama untuk suatu persembahan  yang sangat berarti bagi mereka kerana seumur hidup mereka tidak pernah mengadakan pertunjukan bersama kecuali bersama dalam Orkestra.

Saya tidak pasti bilakah pertunjukan ini akan diadakan tetapi mungkin akan mengambil kesempatan dari sesuatu pertunjukan besar kerana di Malaysia penghargaan kepada hanya pertunjukan muzik tidak bagitu dihargai oleh ramai seperti di Barat atau di China..

Menurut Ahmad kejadian besar tanpa dirancang sering berlaku dalam hidupnya terutama yang bersifat romantis.

 Sebenarnya dalam kehidupan saya sebagai seorang wartawan,pengarang atau orang poiltik( laluan sementara) , saya lebih rapat dengan para artis dari orang politik dan cepat mesra dengan mereka.

Saya lebih senang dilihat sebagai seorang pengarang atau wartawan  dari seorang bekas menteri.

Kebanyakan artis yang berjaya  yang terjumpa dengan saya telah  membangkitkan semula bantuan saya kepada mereka  ketika saya  menjadi wartawan dan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Melayu tetapi saya sendiri sudah lupa siapa yang saya pernah bantu dan meanggap ini sebagai sebahagian dari tanggungjawab saya.

Bagaimanapun hubungan saya dengan Ahmad Nawab dan Mokhzani adalah agak istimewa kerana sumbangan mereka  menyebabkan  saya tidak boleh melupakan mereka. 

Ahmad Nawab saya kenali dari sejak beliau tinggal di Kampung Baharu Kuala Lumpur  dalam awal tahun 60an.Beliau  merupakan kawan rapat kepada Ketua Pengarang Utusan Zaman Allah Yarham Adi Mas (nama sebenar Rashid Ahmad) kerana karier seni mereka bermula sebagai anggota Pencaragam Polis Diraja Malaysia.

Adi menceburi diri dalam lapangan  penulisan dan menjadi penulis  cerpen dan nobel yang terkenal Sering kali di hujung minggu kami bersembang  di rumah Adi Mas di Kampung Baharu.

Atas permintaan saya Ahmad Nawab telah mencipta lagu Koporat Utusan Melayu yang lyriknya ditulis oleh saya bertajuk Suara Keramat dan Mokhzani telah mencipta lagu Sepi Sekali yang lyriknya  oleh saya setelah isteri saya diserang stroke beberapa tahun lalu.

Lagu ini  telah dirakamkan dan berada dalam pasaran diinyanyikan oleh Jamal Abdillah dan Salim.Mereka yang senasib dengan saya lebih dapat merasakannya. 
Lyriknya:

Thursday, 12 November 2015

TAK DIKENALI PENDATANG JIKA PANDAI BERBAHASA MELAYU

  1. DARI TWITTER:
  2. NAJIB PERLU SINGKIR KETUA BT

  3. Kita tak merasa langsung orang India sebagai pendatang bila kita dengar kefasehan mereka berbahasa Melayu di di banyak program TV3 dan TV1 sempena Deepavali.
  4. Kalaulah orang Cina faseh berbahasa Melayu seperti orang India, orang Cina tak akan diingat sebagai pendatang.Sebabnya kebenyakan anak orang India ke Aliran Kebangsaan sejak sekolah rendah.
  5. Menjelang Deepavali pemimpim MIC ingatkan orang India tentang mereka dianggap sebagai pendatang.Sebenarnya tiap hari mereka lebih ingat tentang GST, bukan ingat diri sebagai pendatang.Orang Melayu senang sahaja,bila orang bukan Melayu pandai cakap bahasa Melayu,mereka dah lupa dari mana usul asal mereka. Nov 10
  6. Perlu Star kempen supaya orang Cina dapat berbahasa Melayu dg baik utk hilangkan identiti pendatang. Bahasa kenalkan Indonesian Chinese
    MD Star Datuk Wong Chun Wai lupakanlah perjuangan untuk kembalikan English Medium School di Malaysia,lebih baik tumpukan usaha galakan orang Cina berbahasa Melayu dg betul.Lebih 50 tahun merdeka mereka masih cakap bahasa pasar. Shame on you sir!
  7. Dekat Cina, Najib janjikan tak hapus aliran Cina, didepan India dia ingatkan Melayu henti panggil pendatang. Dia peduli apa perasaan Melayu
  8. PM Najib seru henti gelar pendatang kepada bukan Melayu.Ini bercanggah dg KetuaBiro Tata Negara.Najib akan kata apa saja untuk sukakan hati bukan Melayu kerana dia tak lagi disokong Melayu
Untuk pastikan jadi lagi popular,Najib mesti buang Ketua Biro Tata Negara yg timbulkan isu pendatang.Datuk,buat apa kau rejam lagi Najib yang sudah pun dalam kelemasan?