Saturday, 31 October 2015

SHARIR AND ACTION AGAINT DISSENT

MAHATHIR TAK SIASAT SHAHRIR UNTUK DIBUANG DARI UMNO

By A Reader

Shahrir Abdul Samad
Shahrir Samad said in JB on Saturday that Umno has a history of smothering dissent, dating back to
the time of Tunku Abdul Rahman.

As a flippant, loosely revisionist Umno historian, the senior-veteran MP didn't offer specifics except for his own episode which was blurry at best.

Shahrir is a one-agenda politician and super proud of it. And that has always been to oppose Dr Mahathir Mohamad. For that he has been consistent and unforgiving.

He reminded his listeners the other day that he was a Team B stalwart, referring to the movement that challenged Dr Mahathir in 1987 with a view of ousting him at the party polls. Shahrir said the likes of Muhyiddin Yassin should not be complaining about eadership issues because the current political leadership belonged to Team A!

 Shahrir must be extremely proud of his role in Team B. They went on roadshows to denounce Dr Mahathir. This movement eventually was supported by two former Prime Ministers. These personalities were not investigated with a view of expelling them from Umno. Shahrir did contest as an Independent in 1988 retaining JB in a byelection with a 15, 000-majority.

 He returned to Umno and by 2000 was describing Dr Mahathir, then Prime Minister, as a leader who "is a liability to his own party." Shahrir polled significant number of dissenting votes in the 2000 party elections. He stayed in Umno and subsequently made a brief return to the Cabinet.

The Tunku-era expulsion from Umno must be Dr Mahathir's. Dr Mahathir left Umno during the leadership of Abdullah Ahmad Badawi. The long-serving MP for Kubang Pasu was prevented from going to the Perhimpunan Agong as a G7 delegate.

Johari Baharom, Mahadzir Khalid and Osman Aroff reportedly ganged up to see to it that Mahathir failed in his attempt to win one of the seven slots.

Dr Mahathir returned to the Umno fold minus rancour. He had a hand in ensuring Najib Razak assumed the leadership but did not fuss about the presence of the Kubang Pasu conspirators -  Johari Baharom and Mahadzir Khalid who is Minister of Education. One could sense, judging from the Minister's public remarks, that he has been one of those working to get seven Umno personalities suspended or removed outright.

Shahrir is supposedly supporting this move as well. He was merely defending the Johor MB who in his reckoning has not sinned against Umno to be including in the Gang of Seven. Khaled Nordin was Shahrir's political secretary.

16 comments:

  1. Shahrir, adnan mansor, rahman dahlan, ismail sabri, ahmad maslan are our leaders? Elected reps, yes....leaders? Aaaahhhh, why bother with umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. How do we make sure we only elect real leaders instead of dummies such as those you named above? Quite problematic isn't it, when only dummies who thought they are leader material, offered themselves and approved by the highest office for election (these are usually not only dummies but also sycophants - recall "I prefer loyalty over...."). Those with real leader potential were shunted out much earlier in the game when they were still vulnerable with neither anchor nor mentor. Anchors were often provided by parental legacies. But then, illustrious parent may sometimes produce duds as we currently have the misfortune of experiencing first hand. Subsequent to this (wonder how long more this dud will reign), we might even have another one if we do not choose wisely when the time come, since he had been chosen not so wisely earlier on.

      To address this UMNO may have to institute a mentoring system where new recruits are screened by the MT - no less (not Ketua Bahagian/Cawangan of course), for leader material and mentored, first to provide the necessary experience and knowledge for party and national leaderships, and secondly and most importantly not to be shunted out or aside too early in his/her budding political journey. Recruitment should also be handled by state machinery rather than at the Bahagian or Cawangan levels. Once recruited, only then the recruits be placed at their cawangan of choice.

      .....Ahak....my 2 sen.

      Delete
  2. KIKIHKIH.................takda komen.
    It just shows that, Shahrer Samad is not important any more.

    ReplyDelete
  3. Di kalangan pemimpin tertinggi UMNO hari ini, saya tak nampak seorang pun yang berkhidmat demi 'Bangsa , Agama, dan Negara'. Yang saya nampak, hampir kesemuanya pandai berlakon, demi tempolok dan kedudukan diri sendiri.

    Sharir....emmm. Kalau kita tengok perangai adik dia, setelah tersingkir, melompat ke party baru akibat perpecahan PAS, kita boleh teka apa sebenarnya yang kedua beradik ini dambakan, apabila berkecimpong dalam politik.

    ReplyDelete
  4. Sy setuju dgn sdra RD.

    Kedua2 beradik adalah 'survivors' yg memang tiada pendirian jauh sekali rasa malu atau bersalah.

    Ingin sy cerita sedikit sikap org2 yg begini...kerana sy sendiri pernah ada pengalaman dgn org seperti ini.

    Sy seorg yg peniaga......mempunyai 2 rakan kongsi dari 3 org.....kami walau pun rapat....tetapi sentiasa berhadapan dgn masalah.

    Ini kerana yg seorg itu bersikap 'survival' kerana dia menganggap itu pendirian yg terbaik untuk berterusan hidup. Bila kami bermesyuarat untuk mndpt persetujuan beliau langsung tidak 'add value' tetapi akan bersetuju pd mana2 rakan yg akan memberi dia kelebihan tanpa rasa malu atau bersalah....asalkan kedudukan dia selamat.

    Org ini dlm bahasa kasar kita kata...'sanggup makan kawan'.

    Tetapi Shahrir bukanlah berseorgan yg bersikap begini....malah boleh dikatakan ramai..'berlori - lori' didlm parti Umno yg begini.

    Sy percaya...sdra Zam lagi tahu.
    Cuba kita lihat....bagaimana sikap mereka terhadap Muhyiddin pun kita boleh buat rumusan....siapa mereka dan wajah sebenar org2 Melayu.

    Sdra RD....mengharap mereka berkhidmat untuk bangsa...ugama dan negara cuma suatu mimpi sahaja.....suatu lamunan yg akan tinggal lamunan hingga bangsa menjadi bersepai.

    Siapa kata Melayu hebat !!!

    ReplyDelete
  5. This is getting to be utterly ridiculous, Datuk Zam ... those clowns in high places with ignoble interests.

    ReplyDelete
  6. Nampak gaya nya strateji character assasination yang di laku keatas semua pemimpin melayu islam telah benar benar berjaya !!! Haji Hadi...Najib...Khalid Ibrahim...Hassan Ali...Nasarudin...dan mereka mereka yang menentang dominasi politik atau ekonomi puak DAP...maupun dlm BN ataupun dlm Pakatan. Mereka yang sedia jadi pak turut pula akan di grooming sebagai melayu islam yang hebat...Contoh Parti Amanah...walaupun terang terangan telah membuat pusingan 360 darjah dlm perjuangan politik mereka...dan ramai juga orang melayu islam yang telah menelan bulat bulat umpan beracun puak Dap ni...konon atas dasar atau prinsip nak menentang kezaliman...sadarkah kamu kezaliman besar yang bakal menanti umat melayu islam jika puak Dap dapat berkuasa dan menetapkan dasar dasar negara kita ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak payah nak spin, salahkan DAP...DAP tak ada kena mengena dengan 1MDB, GST, nilai RM turun....DAP tak ada kena mengena dengan statement2 bodoh seperti pasal nasi goreng gst, pak arab derma untuk lawan isis, rakyat malaysia nak internet slow....dan yang terbaru, bangun awal, keluar awal, guna jalan biasa untuk elak toll....sendiri buat isu, sendiri mau settle laaa,, zaman spin2 dah berlalu. Spin untuk orang kota belud boleh laaa

      Delete
    2. Pusingan 360 darjah? Orang amanah tak pusing 360 darjah, kalau dia orang pusing cam tu, maknanya dia orang pusing masuk PAS balik. Tak belajar matematik ke?

      Delete
    3. Dalam politik...matematik bolih pakai ke?

      Delete
  7. Saya ada terbaca berita di sebuah portal yang melaporkan Tan Sri antara tujuh yang akan dikenakan tindakan oleh UMNO. Kalau benar, syukur alhamdulillah kerana sudah keluar UMNO. Biar kita sama-sama berada di luar. Berterima kasihlah kerana dikeluarkan atau dipecat daripada UMNO.

    Kalau Tan Sri buat kenduri kesyukuran dipecat dari UMNO jangan lupa menjemput saya.

    ReplyDelete
  8. The maverick Shahrir who is nothing more than a politician who speaks to himself. To him politics is everything.

    Nobody from Johor takes his bone of contention fervently nor succumb to his known political polemic and his anarchist rhetoric.

    I bet you, Shahrir do not know the meaning of Article 3 stipulated in the Umno constitution. By that Rahman Dahlan and Salleh Kuak who join Umno by certification.

    ReplyDelete
  9. Seperti yang telah dijangka Menteri RTM, Salleh Keruak hanya berdrama apabila menawarkan RTM sebagai penyiar debat 1MDB antara Tony Pua dan Arul Kandasamy. Hari ini Salleh memberitahu RTM tidak akan menyiarkan debat itu kerana yang berdebat bukan Tony Pua.

    Speaker Dewan Rakyat, Pandikar Amin Mulia menggunakan kuasanya melarang Tony Pua berdebat dengan alasan 1MDB masih dalam siasatan. Ini dilihat lebih kepada strategi untuk menggagalkan debat yang akan membuka banyak lagi penyakit 1MDB. Maka larangan Pandikar Amin Mulia diikuti oleh kenyataan Salleh Keruak bahawa RTM tidak mahu menjadi penyiar, akan gagallah debat itu.

    Ini taktik lapuk yang boleh dibaca dengan mudah. Sekarang mereka berjaya menghalang debat yang kononnya akan disiarkan secara langsung di RTM. Itu hanya gula-gula seolah-olah RTM sangat terbuka. Walaupun berjaya menghalang debat secara langsung tetapi rakyat yang waras boleh berfikir agenda tersembunyinya.

    Sekadar bertanya, apa istimewa sangat Tony Pua hingga Salleh membatalkan siaran langsung kerana Tony Pua tidak dapat berdebat? Jawapannya bukan Tony Pua istimewa tetapi alasan untuk tidak mahu menyiarkan secara langsung seperti yang dijanjikan. Inilah yang dikatakan "janji capati" dan bukannya janji ditepati.

    Kalau Salleh benar-benar jujur dan telus untuk menyiarkan secara langsung, siapa pun yang berdebat dengan Arul Kandasamy bukan menjadi isu RTM. Tetapi disebabkan tujuan sebenar untuk tidak menyiarkan, maka diciptakan alasan demi alasan yang bagi saya......ah malas nak cakaplah.

    ReplyDelete
  10. Semuanya sendiwara sahaja. Selagi ada pengarah , penerbit yang mengeluarkan modal dan ada pula krew sementara penoton masih tidak bergerak selama itu penulis skrip , pengarah dan penerbit akan mempersembahkan lakonan sendiwara yang mengasyikkan penonton .

    ReplyDelete
  11. Simple je masalah ni, sape2 boleh jadi penganjur, bukan rtm je, rekodkan, masuk kat YouTube, pastu viralkan. Media sosial lebih ramai penonton dari media perdana. Menteri komunikasi pun takleh watpe, dia bukan boleh control Internet

    ReplyDelete
  12. "Shahrir is a one-agenda politician and super proud of it. And that has always been to oppose Dr Mahathir Mohamad. For that he has been consistent and unforgiving."

    Then clearly he is a shallow person/politician. He opposes for the sake of opposing. He did not bring to bear his intellectual capacity to consider what was good and worth supporting and whats not. This is the epitome of the "loyalty above intelligence" preference as expounded by Najib the prime moron. He was blindly loyal to Musa Hitam, hence his unending vengefulness against Mahathir after Musa was ditched from the cabinet and now extends this to Najib since Mahathir is the prime mover against Najib. Shahrir sacrificed his intellect in favor of irrationality. What is hatred if not an irrationality governed by emotion. If he reasoned out well he would have supported Mahathir in bringing down Najib since clearly Najib is bringing not only disrepute to Malaysia but also hardship to the common Malaysians. Being blinkered towards supporting the PM no matter what, is like being a horse with no place to go except the path forward even if it means plunging down a cliff. His contention that Mahathir "is a liability to his own party" was just echoing Soros' "Mahathir is a menace to his own country" assertion in 1997 which was soundly proven wrong.

    Shahrir took the wrong path in his political journey. He survives, in fact prospers. But he wouldn't get the respect that he was meant to deserve. Its like cutting his nose to spite his face.

    ReplyDelete