Wednesday, 14 October 2015

GIVING FALSE INFORMATION IS A CRIME


LIHAT DI BAWAH  KENYATAAN TERKINI TIMBALAN PRESIDEN UMNO TAN SRI MUHYIDDIN MENGENAI PENYELEWENGAN SOSMA 



Saudara Zam

Giving false information to any institution for that matter constitutes a crime. Those giving false information, filling in wrong information in forms or has any intention to cheat to obtain or to get things done have obviously committed a crime. And action can be taken against the offender. There is no clause in law to say that those who have cheated by falsifying information have not committed a crime.

Take for instance, a person falsifies his documents and state wrong information in his application form to get a job or enter university, he is committing a crime. And thus he can be charged for a crime committed. Even a first year law student knows this.

In this matter, BNM has done the right thing. Reportedly, they discovered after perusing the information given by 1MDB and coming to know to where the money actually flowed to, there was a case against the latter. I'm sure BNM has been furnished with more information and evidence from foreign monetary bodies to this effect that they have no disclosed to the public.
.
And what is more crucial here is that the rakyat wants to know what actually happened to the money that flowed to the foreign entities. Allegedly, it went into other bank accounts. And this must be made known to the public.

Just be truthful. This is not a small amount of money. It involves the rakyat's money - the taxpayers. 



KENYATAAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO:
MUHYIDDIN TANYA: SIAPA SEBENARNYA SABOTAJ SISTEM PERBANKAN DAN KEWANGAN NEGARA? 
Saya telah membaca beberapa kenyataan yang dibuat oleh segelintir pihak yang mendakwa bahawa saya telah membantah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma) dalam kenyataan bersama yang dikeluarkan pada 12 Oktober lalu.
Dan ini kononnya bercanggah dengan pendirian saya menyokong SOSMA semasa di dalam kabinet dan ketika rang undang-undang Sosma dibentangkan di parlimen.
Pendirian saya tidak pernah berubah.
Saya menyokong Sosma untuk menangani kesalahan-kesalahan keselamatan yang menggugat keamanan dan ketenteraman awam.
Yang saya tidak bersetuju ialah penyalahgunaan Sosma yang bercanggah dengan tujuan asal akta ini digubal sepertimana yang berlaku dalam kes penahanan Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dan Matthias Chang.

Tindakan mereka membuat laporan mengenai dakwaan salah laku 1MDB kepada pihak-pihak berkuasa dalam dan luar negara tidaklah boleh dikatakan sebagai satu tindakan sabotaj bawah Seksyen 124L Kanun Keseksaan, iaitu satu kesalahan keselamatan yang membolehkan penggunaan Sosma.
Bukankah mereka sekadar melaksanakan tanggungjawab sebagai warganegara yang prihatin?
Pendirian saya ini adalah selari dengan jaminan kerajaan ketika akta ini digubal bahawa ia tidak akan disalahgunakan untuk tujuan-tujuan lain, terutamanya yang bermotifkan politik.
Moga perjuangan diberkati
Ini termasuk mendiamkan pengkritik dan menyekat kebebasan rakyat untuk bersuara dan memberikan pandangan.
Jaminan ini adalah selaras dengan langkah transformasi politik yang diambil oleh kerajaan.
Adakah 1MDB terlalu kebal sehinggakan pihak yang mengkritik dan membuat laporan terhadapnya didakwa di mahkamah?
Seorang yang berfikiran waras pastinya akan bertanya siapakah yang sebenarnya mensabotaj sistem perbankan dan perkhidmatan kewangan negara?
Orang yang membuat laporan kepada pihak berkuasa supaya menyiasat dakwaan salah laku 1MDB atau orang yang mengakibatkan berbillion ringgit wang rakyat dalam 1MDB lesap?
Apakah pemimpin Umno harus berdiam diri dalam hal ini dan bersekongkol dengan para petualang?
Janganlah dibiarkan jiwa perjuangan yang mengalir dalam darah setiap pejuang Umno dibeli dengan harga yang murah.
Adalah menjadi tanggungjawab setiap pejuang Umno untuk bangkit menentang penyelewengan dan perompakan harta negara oleh pihak-pihak tertentu.
Barulah Umno akan disegani dan dihormati oleh rakyat seluruhnya dan diberkati perjuangannya oleh Allah SWT.

TAN SRI MUHYIDDIN MOHD YASSIN Timbalan Presiden Umno dan bekas timbalan perdana menteri. Kenyataan ini dimuatkan kali pertama di Facebook beliau sebentar tadi.




16 comments:

  1. Najib dah hijack negara agama utk dirinya dan 1mdb.
    Rakyat kena beza kepentingan negara dgn yg lain. Mata mesti jelas jgn kabur dek jerebu.

    ReplyDelete
  2. TS Zeti dianugerah Gebenor Bank Terbaik Dunia banyak kali. Tun M pula Negarawan & Pemimpin Terbaik Kelas Dunia (World Class).

    Najib, Zahid, Pandi & Khalid....APA ADA.......??????

    ReplyDelete
  3. Jawapan mudah je zam ketika anwar merusuh dulu kenapa tahan anwar itu guna isa kenapa tak tahan anwar sebab merosak harta benda awan, satu persoalan saya kenapa anwar didakwa sebagai salah guna kuasa sebab cuba halang polis menyasat kenapa tak dakwa mencuri saham dan duit negara sedang bukti berel-jela dibuat oleh tun m itu Anwar juga ada hak di makamah tapi akta isa tak boleh gunakan di mahkamah

    Sehingga sekarang jadi persoalan saya ini?
    Perkara sama berlaku di zaman najib cuma kahairudin ada hak pertahan diri di mahkamah sosmah di banding dengan isa, aku nak tengok tun m datang ke mahkamah macam kes pkfz menyatakan dia tak bersalah ,bukti dah ada saksi tak ada, berani tak tun m bela macaiday buruk2 kan negara ini, kalau dulu tun m boleh cakap orang macam ini pengikhnat negara sekarang orang macam ini di sayang termasuk anwar itu,memang betul perangai tun m sangup gunakan siapa saja jatuhkan orang, mungkin zam tak sedar sebab apa syafie di buang jawatan sebab dia gagal laksanan projek kementerian luar bandar di sabah 40projek terbekalai, sebab apa mahyudin di buang jawatan gagal simpin rahsia umno, kalau ia berlaku era dr mahathir dah lama macaiday di buang dan tangkap sebab rasuah, kena tangkap sebab rasuah

    mungkin zam tahu kontovesi najib terima dari mula2 masuk jadi pemimpin umno dia mampu bertahan kontovesi itu ,Jika najib tak bertahan tekanan dari tun m tak gunalah jadi pm, saya sendiri lihat mahyuddin tak ada kebolehan tahan tekanan dia tak layak jadi pm. sebab mahyuddin tak penah alami kontovesi besar dan kecih pun, anwar pun tak tahan tekanan dia pun tak layak jadi pm

    Orang mahu jadi pm malaysia kena tahan tekanan desakan dari pemimpin veteran termasuk tun m itu, jika tidak Dia akan jatuhkan. Kalau dulu tun m boleh bertahan desakan tun hussei oon suruh behenti ,saya yakin najib mampu bertahan, jika lihat sejarah najib mula jadi menteri dah banyak kontovesi di terima dengan tenang

    Zam tolong keluar atikal ini jika percaya pada kebebasan media

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jibby boleh.bertahan sebab dia pakai cash is king. Dia.boleh bertahan sebab semua saluran undang2 dia sekat. Dia boleh bertahan sebab macai moron tu jadi AG.
      Zam tolong siarkan.

      Delete
    2. Ngape Najib boleh bertahan setakat ni tidak mcm Anwar, Muhyuddin sbb nya Najib masih berkuasa itu shj, jika Najib dikedudukan org no.2 skrg n dipecat nasibnya sama spt Tun Musa, Anwar n Muhyuddin - tidak susah utk difahami....

      Delete
    3. Bodohnya.......

      Delete
    4. Keburukan Najib tidak mensucikan anwar.Liwat tetap liwat.

      Delete
    5. Dia ini bercakap macam Najib bersih dari RM 2.6 billion dan kehilangan wang IMDB sebaliknya cuba ungkit keburukan Mahathir yang orang dah tak peduli. Orang nampak muka Rosmah dan Najib yang penuh dengan dosa mengtasi dosa-dosa Mahathir kerana jasanhya Mahathir leih besar dari dosanya.

      Tak usahlah nak tutup pekong dengan cerita bangang.

      Delete
  4. zulkarnian Pekan.14 October 2015 at 18:40

    Untuk pengetahuan Datuk Seri Najib orang tidak lagi membaca sebarang kenyataan dari belaiu atau mahu mendengarr ucapan beliau. Orang membca kenyataan Muhyiddin yang terbaru.
    AG tak berani hadapi wartawan dalam sidang akhbar berbanding dengan Zeti. Bolehkah AG cabar authority Gabenor Bank Negara dengan pengalaman yang diiktiraf dunia.

    Siapakah yang DYMM percaya AG atau Zeti. Adakah Najib pernah bertanya akan hal ini. Sedih Mahfuz boleh kata AG bodoh.

    ReplyDelete
  5. Hello hello sumo .....

    Dah dongar n baco statemen AG kan ....
    Kalu tak paham , poi balik sekolah taska ...
    Duduk situ ontok2 ... dan baco mulut cikgu .
    Kalu tak paham gak .... memang hampeh ko..

    Waghih the patriot .

    ReplyDelete
  6. Itu startegi najib yg tak ketahui ramai peanalisis mahyuddin kira bernasib baik tidak hina seperti anwar walau pun ramai ahli umno tahu anwar ada masalah morel dan suka rebat saham walau pun saham itu majukan 30%ekonomi bumiputera,

    Ini pendapat saya melalui mahyuddin umpan untuk najib korek mana pengkhinat umno dah keluar sikit2 demi sikit akan keluar khairudin salah salah berjaya tangkap, akan ramai lagi jerung akan tangkap, najib perhatikan dari belakang ,mahyuddin nak pergi tun m dia bersalah nak pergi najib dia bersalah walau dia sokong tun m itu , cuba zam perhati kenapa pak lah gagal sebab dia gagal hapuskan legasi kroni yg dibuat tun m itu sehinggakan ia boleh merosak umno, kroni bukan setia pada umno pun ia setia pada tun m itu, jika najib gagal tunduk akan kroni tun m itu dia gagal jadi pm malaysia ini pada 2008 kroni bn berpihak pada pr dan bn, mereka tak setia lagi pada bn ,nasihat aku jalan paling selamat mahyuddin berdiam diri itu cara terbaik Jika tidak di jadikan di pergunakan tun m dan najib guna umpan tangkap muka2 pengkhinat akan keluar satu persatu.

    ReplyDelete
  7. N asihat aku pada Najib jangan terlalu banyak patahkan hati orang Melayu. Perjuangan Utusan Malaysia untuk wujudkan satu aliran sekolah dipatahkan dengan pengumumannya untuk kekalkan sekolah Aliran Cina.

    Saifudin yang dilantiknya dalam majlis untuk moderation belot, masuk PKR lahirkan 25 gulongan Melayu moderate menerusi Star untuk hentam orang Melayu dan prinsip Perlembagaan,.
    Inikah seorang pemimpin Melayu yang boleh diharap. Derhaka kepada bapanya dan khianati bangsanya.

    ReplyDelete
  8. Mohd Abdoh Perai15 October 2015 at 09:09

    Apa Pak Lah buat, butakah mata Awak dia kayakan menantu dia dan hilangkan kekuatan negara yang dibangunkan oleh Mahathir yang diwarisinya. Kemenangan cemerlang pertamannya bukan atas kekuatannya sendiri tetapi yang diwarisi dari Tun dan kekalahannya kemudian kerana hancurkan semua rancangan dan pembinaan maruah yang dibina Mahahtir yang telah pun meyakinkan rakyat.
    Janganlah awak jadi trooper bangang yang telah disebutkan oleh tuan awak bernama Najib atau isterinya bernama Rosmah yang denagr suara mereka orang lari dan tengok wajah mereka di TV orang tinggalkan.
    Datang ke Putrajaya lihat monorail yang terbengkalai. Nak buat balik berbiliion.

    ReplyDelete
    Replies
    1. , Anwar dan tun m banyak menyusah rakyat buat masa sekarang cuba korang berfikir dasar perswataan dia seperti tol telah terbukti menekan rakyat, mana2 pm ambil ahli kerajaan terpaksa menbayar subsidi yg tinggi tun m hanya berjaya bersih sikit je tol ada itu pun di cheras dan kawasan setapak. tol selangor gagal di bersih oleh tun m itu Tol memang perlukan tapi jangan menekan rakyat, semua kerja anak didik dia yg tak dipantau tun m itu.
      Malu sikit aku tak cerita pun 2.6billon itu nanti adalah orang cakap gst bayar duit 2.6billon ,kalau sejarah daim mula2 rancang untuk buat gst sebab daim dah tahu awal lagi bawah kowangan malaysia tak mencukup dengan cukai tahun itu banyak menipu itu kemudian anwar pun merangcang laksanakan gst tapi gagal juga atas desakan syarikat besar perkara itu tak dilaksanakan

      jika lihat anwar dan tun m rembat duit umno kerajaan tak ada pulak korang cerita, mana ada manusia suci ,anak tun m boleh kaya aset mana gunakan bangunkan syarikat anak tun m kalau bukan dari aset kerajaan, kami tahu dasar deb 30% ekonomi bumiputera di bandar gagal di capai oleh tun m sendiri tun razak amanah akan tun m bangunkan melayu bandar tapi gagal dilaksanakan, malu sikit pada tun m itu terlalu sayangkan anak ,felda lebih berjaya bela nasib orang melayu di kampung dari tun m buat buku malay delema itu gagal bela nasib melayu bandar sekarang melayu penang di bandar itu pun dah jadi mangsa sebab gagal 30%ekonomi bumiputera ,tak ada kesedaran pada tun m itu, tak salah saya lah buku malay delema tulis selepas 13mei , 13 mei bermula di bandar sepatut nya tun m menbetulkan keadaan melayu di bandar selepas ambil kerajaan bukan manjakan anak
      Cakap orang dasar 30% gagal capai nya di bandar, ini bandar baru di buat je yg ramai meniaga bukan orang melayu yg meniaga, kalau gagal tetap gagal buat apa bela orang macam itu, kalau setakat fasiliti moden dibina tapi gagal ubah nasib melayu bandar baik seperti apa dibuat perjuang asal dia tak gunanya kita hormat dia sebagai negarawan , bapa pemoden tapi gagal bela nasib melayu di bandar

      Pak lah lakukan kesilapan jual agostar dengan harga murah itu je sebab terperangkap main tun m itu itu kesilapan dia, cuba berfikirlah orang dalam proton dan kementerian kowangan yg lakukan nya untuk kenakan pak lah itu , paklah lemah dari segi pengurusan ekonomi, tun m gunakan kelemahan itu, jika pak lah ambil sikip berhati-hati perkara ini tak terjadi, jika pak lah melantik pakar ekonomi setia pada dia perkara ini tak akan terjadi,
      Pak lah sikap belembut hati itu tak baik yg tak patut ada pemimpin, senang dipujuk oleh wan aziah itu konon anwar sakit pinggang itu kesilapan pak lah itu

      dibanding perwaja, pkfz , mas , celcom hampir bankrap dan lain lagi anda cari bukti lagi
      Yg agak mengherankan saya ini sehingga sekarang mas dan perwaja rugi di sebab perangai tun m itu gemar bilout, dasar perswastaan bagus kurang beban kowangan kerajaan perlu di lakuan secara berhemah ,tapi rakyat tak salah tun m pun dia patut bersyukur

      Delete
    2. Anon kejora Liberal.....

      Sewaktu 13 Mei 1969, anda dah lahir belum...?

      Pengajian anda sampai tahap apa untuk anda merubah fakta sejarah...?

      Kalau hingus masih meleleh, sunatpun masih kering & ilmu hanya sejengkal, toksahlah nak klentong...!!!!

      Delete
  9. UMNO SUDAH DIBAKULSAMPAHKAN!!

    ReplyDelete