Friday, 18 September 2015

TIME IS RIPE FOR UMNO TO BE DEFEATED


Anonymous18 September 2015 at 13:15

Brother Zam

THE COUNTRY NEEDS GOOD, HONEST MALAYS TO LEAD

1. Muslims must go back to the Quran. Islam is a peace-loving religion. But the Muslims have given the religion a bad name. All human beings are treated equal in Islam. The light (nur) of Islam should reach all mankind. This has to be done peacefully not with aggression. 

2. The clerics (ulama) are just ordinary human beings. They have no place in the Quran. They exist to seek power and followers. Many are the "cari makan" kind of clerics. We have local clerics who have come up with silly decrees (fatwa). Muslims must be given the freedom and rights to disagree with them.

3. Let Anwar stay in peace in prison. After all it's not a death sentence. If he has done wrong he has to repent and change. Allah is All-forgiving if the repentance (taubat) is (sincere (nasuha). If he has done no wrong then let those who have accused him of wrongdoing be punished by Allah - God is All-merciful. As good Muslims we should not be judgmental when there is any controversy. Anwar's 5 year sentence will end in 40 months (after one-third remission). He will be out of prison when he is 71. Hope he is a changed man then. 

4. Hadi or Harun are just opportunists. I don't regard them as clerics. They (plus a few holding high posts in Kelantan PAS) are the spoilers for PAS. PAS with them around will fall flat in the next GE.

5. Umno too has lost its usefulness. It has become a corrupted party. Money talks in Umno today. It has become a party for cronies, opportunists and power hungry Malays. Umno is now devoid of good leaders. Time is ripe for Umno to be defeated. The people just want a change.

6. The country needs GOOD, HONEST Malays to lead. They can come from any political parties. Malaysians have to change their mindset. Vote for CLEAN leaders.

7. The country is now in a sorry state. We have a leadership crisis. We need a better leader for the good of our future. 

8. Those who have no faith in God will have faith in God when he is about to breathe his last. I have noticed this happening. Life is quite a mystery ... yeah... when we pit the human mind with the metaphysical world.

Thank you and Salam

27 comments:

  1. zam tak setuju kata2 saya ini ramai tak sedar setiap pemimpim baru naik pasti akan berhadapan orang lama terutama veteran serupa tun m hadapi masalah dengan tun hussin onn itu menyokong team b sejak dari zaman berzaman jika lihat pepecah umat islam karana tak bersetuju pentakbiran kalifar osman itu akhir sekali system pentakbiran osman paling gunakan dunia islam sebelum kalifar al rashid mungkin tun m berasa dasar2 dia buat berjaya tapi sebenar gagal menbangun bumiputera kerana angkohan dia sendiri engan menagkui kesalah dia itu , jika dulu tun m gagal penjuang asas dia biar dia dengan keangkohan dia itu saya setuju berjaya bangun malaysia tapi tun m gagal perjuang asas dia 30% bumipuetra apa dalam buku malay delema pengang oleh nya, najib baru penggal pertama dia memerintah bagi saya bagi peluang najib betul kesilapan dia buat oleh tun m itu jika gagal penggal tiga baru umno akan singkir dia seperti tun m empat penggal gagal ubah orang melayu, umno sendiri singkirkan tun m itu, zam sebagai pemimpim veteran anda sendiri tahu tun m di singkir dari umno sebab dia gagal perjuang asas dia sendiri ramai tak tahu hanya orang veteran umno je penah cerita saya sebab tun m mahahir di paksa letak jawatan mt dan bekas mt itu kerana kegagalan 30% ekonomi bumipuera, kesilapan lepas kita tak patut ulangi

    saya ucapkan terima kasih pada tun mahathir (m) kerana menbangunkan malaysia ini, mungkin orang ingat saya anti tun m , sebenar tidak perkara sejarah harus jadi pedoman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setahu saya TDM sendiri yang letak Jawatan. Bila dia umumkan keputusannya, hampir seluruh AMT merayu supaya dia menarik balik keputusannya itu. Macammana awak kata UMNO yang singkirkan TDM?

      Delete
    2. Doncin cai
      Anda tak jawab soalan.
      Tanya lain jawab lain.
      Jenis berjangkit dengan PMO !

      Delete
    3. Mereka mt dan umno orang hanya berpura2 kenapa tun m menagis ketika dia letak jawatan, pasti atas desakan orang tetentu di sebab dia gagal meningkat 30% ekonomi bumiputera itu mereka suruh tun m meletakkan jawatan, ingat tak tun m penah bercakap geng tingkat 4 lebih berkuasa di mt apa dilakukan geng itu tindakan betul sebelum tun m hayut dalam hayalan nya menjadi pm , kalau betul letak jawatan dia ucap terima kasih selama menyokong saya dia dia pasti sedih sebab letakan jawatan itu . Orang sayang umno pasti sedar apa dilakukan tun m gagal bangun bumiputera hanya memperkaya kroni apek je korang berfikir sendiri

      Delete
    4. Ini adalah pendapat yang oenuh dengan prejudis,kebencian atau bodoh sombiong.Tidak perlu saya bangkitkan tugu tugu kejayaan Mahathir dari Lebuh Raya,KLIA hingga ke Putrajaya sebagai status Islam dan Melayu yang menhimpunkan ribuan pegawai Melayu dan kediaman Melayu yang dapat menjadi simbul maruah Melayu Islam negara ini.

      Namun yang paling utama sekali ialah mematahkan serangan Soros yang mahu meruntuhkan ekonomi negara yang disokong oleh gulongan Anwar Ibrahim yang menyelamatkan tidah sahaja orang Melayu tetapi bukan Melayu dan seluruh ekonomi negara.
      Dan yang lebih dari semuanya adalah menyelamaktan negara ini dari jatuh ketangan homosexual yang mengambil kesempatan membuat berbillion ringgit semasa dalam UMNO dan BN dan kemudiannya menggunakannya untuk membiayai berbagai pihak bagi melumpuihkan UMNO dan maruah Melayu.

      Delete
    5. "tun m gagal bangun bumiputera hanya memperkaya kroni apek je"
      Ada pula pendapat yang mengatakan,
      "Tun Dr Mahathir Mohamad created without strife or rancour, 3 millions famillies of the Malay Middle Income Group which up-lifted the 3 millions famillies of the non-Malay Middle Income Group by the purchases of the goods and services of the latter by the former."
      Anda fikirlah sendiri

      Delete
    6. Tambahan:
      Semasa Mahathir mengumumkan perletakan jawatan saya berada dalam Dewan.Dia sebak bukan dibuat dan menimbulkan kegemparan tidak sahaja dalam Dewan tetapi diseluruh negara.

      Jika dia gaga selama 22 tahun memerintah, l,jika orang tidak mempunyai kepercayaan kepadanya dan jika orang masih tidak lagi mengharapkan kepadanya maka kenaapa orang tiba-tiba merasa suatu kehilangan yang besar malah di Kelantan sendiri orang yang sedang berkereta memberhentikan keretanya untuk mendengar pengumuman ini secara langsung di TV di kedai-kedai kopi.?
      Dalam keadaan ini saya meminta izin dari Menteri Penerangan Tun Khalil ( Ketika itu saya sebagai Timbalan Menteri Penerangan) untuk menjalankan peranan menenang keadaaan secara langsung menerusi RTM dan dibenarkan. Ada orang jadi hysteria dan pengsan di luar dewan.Kenaapa mereka merasa kehilangan besar jika dia tidak memberikan sesuatu yang besar kepada mereka.

      Berapa ramaiorang Melayu yang dapat berniaga di sepanjang jalan di R& R di Lebuh Raya malah ada yang sudah kaya raya. Berapa ramai Melayu Langkawi yang menjadi jutawan senyap hasil dari pembangunan dan kenaikan harga tanah Langkawi?

      Adakah dia gagal sepenuhnya. Berapa bandar Melayu diwujudkan di bawah pemerintahannya seperti Bangi dan juga Shah Alam.Dia mahu MB lahirkan sekurang-kurangnya 100 jutawan bumpiutera disetiap negera. Ada yang berjaya hingga kehari ini tetapi semua ini sukar untuk dikemukakan satu persatu. Tanylah Glomac dan Indahwater dan lain lain dan banyak lagi samada secara besar-besaran atau kecil-kecilan.termasuk kepakaran dalam pembinaan dan sebabainya.

      Berapa pula Melayu yang mahu membunuh diri apabila projek-[projek yang diberikan kepada beberapa mereka telah dibatalkan masa zaman Abdullah Badawi. Ada yang datang mengadu kepada saya termasuk arktek
      .Anwar mengkayakan kroni-kroninya dengan mudah,dengan pembahagian saham .Apa yang awak tahu selain dari membuat tuduhan melulu.
      Ada rakan-rakan saya yang menjadi jutawan by night kerana menjadi kroni Anwar dan bukan dengan berniaga dan berusaha sendiri. Saya tidak cemburu tetapi ini ada buktinya.
      Keluarlah diri dari mimpi-mimpi prejudis yang tidak beertepi.

      Delete
  2. Salam TS Zam,
    Saya teringat dulu dari zaman PM pertama hingga PM keempat UMNO dinaggap sebagai the "Guardian" kepada semua penduduk negara ini tak kira bangsa , sebab UMNO di lihat parti dominan moderate dan lebih berhikmah dalam apa saja tindakan yang ia buat berbanding lain lain parti lebih menjurus kepada kaum , chauvanis , agama kelopok dan terbaru ,violence . Tapi malang nya sejak himpunan merah , banyak cakap cakap dan imej umno pun terus berubah malah digambarkan semacam DAP lebih kearah satu kaum , kenapa ini boleh berlaku ,pada pendapat saya UMNO sekarang sedang mengalami zaman kepimpinan yang lemah dan kurang kepintaran dalam membuat keputusan ,ini bukan setakat President di tampok kuasa malah barisan kepimpinan yang bersama dengan nya juga dilihat lemah dan tiada wisdom of decision making ,Jadi TS sekiranya kepimpinan ini kekal dan tiada perubahan adakah UMNO sudah sampai ke penghujungnya .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anda lupa kata2 tun dr ismail di club sulaman di kampung baru umno boleh memerintah malaysia ini jika orang melayu bersatu besok beliau meninggal dan belaku 13 mei 'betul kata orang baik cepat meninggal ,orang jahat lambat mati sebab tuhan nak tengok dia bertaubat atau tak , sekarang orang melayu bersatu ia menjadikan dap gentar dan takut dengan umno ini,

      Delete
    2. .. dari ayat dan cara penyampaian, saya tak berfikir yang saudara Anon 20.45 18.09 ni se orang ......
      tulisan sekadar untuk mem provoke.. nafikan anggapan serong saya ni...

      Delete
  3. Saya sependapat dengan saudara. Saya rasa keputusan mengadakan perhimpunan Baju Merah sbagai tindak balas kepada Baju Kuning adalah tidak bijakdan lebih banyak mendatangkan pandangan negatif terhadap UMNO.
    Ucapan Najib yang seolah olah menunjukan beliau tidak memihak kepada unsur perkauman walaupun tidak dirujuk kepada perhimpunan itu adalah hipokras besar dan tidak dipercayai oleh kaum lain dengan keterampilan beberapa orang pemimpin UMNO di barisan depan Baju Merah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pandangan negatif terhadap UMNO...pandangan dari siapa Tan Sri...from Dapigs or all the oppotoons...lupakan pandangan positif dari mereka...they are now power hungry ultra kiasu...all in their mind was to find a way how to really gives UMNO and all malay entity a bad name!. Dan mereka sangat beristiqomah dlm melaksanakan perang saraf ini.If the malay stay united...we should be able to dictate this war!

      Delete
    2. Tan Sri, saya bukanlah "wartawan politik" atau "penganalisis politik" tetapi daripada pengamatan saya perhimpunan itu tidak lebih untuk menaikkan rating kepada kepimpinan UMNO sekarang. Kalau tidak, sudah tentu Noh Omar tidak membuat kesimpulan mudah bahawa kehadiran "200 ribu orang" itu sebagai tanda kepinpinan sekarang diterima oleh rakyat.

      Begitu juga dengan keputusan pilihan raya kampus yang menunjukkan parti kampus yang menyokong kerajaan menguasai banyak universiti. Maka untuk menyedapkan hati ada pihak membuat kesimpulan bahawa generasi muda menyokong kepimpinan sekarang.

      Sesetengah daripada kita mencipta ruang selesa. Bagi saya ini satu bahaya kerana mereka menafikan realiti yang berlaku di alam nyata. Hakikatnya keadaan Barisan Nasional adalah sangat genting. Kalau tanggapan tentang perhimpinan baju merah dan pilihan raya kampus dijadikan indikator oleh UMNO sebagai "penerimaan" rakyat kepada kepimpinan sekarang, mereka mungkin akan kecewa selepas PRU 14.

      Saya fikir lebih baik kita dalam keadaan berjaga-jaga, tidak selesa dan sentiasa memikirkan tentang masa depan daripada terperangkap dalam ruang selesa yang kita cipta sendiri. Kalau kita menganggap perhimpunan baju merah menyatukan Melayu, adakah kita hendak menafikan perhimpunan baju kuning tidak menyatukan Cina? Tambahan pula saya melihat orang Cina lebih komited menyertai Bersih berbanding "rombongan Cik Kiah" dari seluruh pelosok ke Kuala Lumpur 16 September lalu.

      Delete
  4. Jika najib pandang jauh dan berjiwa besar dia sepatutnya halang baju merah. Bukan semua melayu sokong. Apa lagi kaum cina 100%/tak setuju. Tapi apakan daya najib sendiri lemas nyawa politiknya. Baju merah bagaikan oksigen utk najib sementara waktu.
    Najib perlu buktikan dia pemimpin semua tanpa kira kaum.

    ReplyDelete
  5. Jumaat Jakarta:Hari ini saya bersama istri saya diundang ke Yayasan Pendidikan Soekarno di Chikini Jakarta.Tujuan saya adalah utk adakan pertemuan dgn Ibu Rachmawati Soekarno(Ketua Yayasan Pendidikan Soekarno/Universitas Bung Karno)untuk sampaikan ucapan Setinggi Terima Kasih atas penganugerahan 'Star Of Soekarno' pada Tun Dr.Mahathir pada 27 Sept 2015 di Hotel Borobudur Jakarta.Saya di maklumkan oleh Ibu Rachmawati bahawa Tun Mahathir akan diberi layanan Tamu Negara dgn protokol dari Deplu/department luar negeri Indonesia.Saya bersama hampir satu jam dgn Ibu Rachmawati Soekarnoputri,anak beliau(cucu Soekarno),Rektor Universitas Bung Karno serta Comittee.Alhamdulillah saya sebak pabila mereka semua kagum dgn Tun Dr.Mahathir.inilah coretan insan kerdil dari bumi garuda dan saya menanti kedatangan Negarawan Tun Dr.Mahathir pada pagi 27 Sept 2015.Doa saya Tun sentiasa sehat dan dgn senyuman manis beliau.Salam Hormat TS Zam.

    ReplyDelete
  6. Saya lihat tun m bagus memilih pelapis semasa pentakbiran dia.tun m seperti takut pentakbiran baru yg dipilihnya, ini sesuatu tak baik pada negara, jika takut pada masa depan pemimpim lama yg memilih pemimpim baru mentakbir dan yg jadi pilihan rakyat '
    jangan jadi pm ,atau pun jadi akan kerajaan ini monaki atau pun jadi negara nepotism macam korean utara itu akan senang

    Jadi rakyat biasa macam pak lah, dia diam je tak kacau orang ,tak hina orang , tak buruk orang

    ReplyDelete
  7. Melayu berhimpun bersatu bukan tujuan menyokong individu, sebaliknya bersatu demi perjuangan bangsa melayu mempertahankan kuasa dan hak orang melayu di negara sendiri. Apapun penganjur yang ada berniat sebaliknya mungkin terkejut beruk melihat sokongan orang melayu luar bandar yang begitu semangat disepanjang perhimpunan tersebut.
    Barang diingat bahawa orang melayu berpegang pada janjinya.. Seandainya penganjur mungkir janji atau bahasa glamornya " kuat kencing " nescaya lebih besar lagi perhimpunan melayu akan berlaku tanpa diundang selepas ini.
    Kepada pemimpin atasan melayu, janganlah syok sendiri pulak. Orang melayu tidak perlukan anda yang hanya pandai bercakap serta penakut dan mengharapkan penasihat bangsa asing untuk mencatur masa depan kehidupan bangsa melayu dinegara ini. Kepada pemimpin melayu yang lemah serta takut mempertahankan perjuangan bangsanya sendiri, berundurlah secara bijaksana kerana itu adalah lebih baik dari anda diundurkan secara terpaksa... Melayu Bersatu 16 September 2015...

    ReplyDelete
  8. Kalam himpunan has been perceived having nothing to do with menunjuk sokongan kepada najib razak aku ingat sejuta Melayu keluar tanpa perlu bagi elaun. Baru betul himpunan Melayu. Tak betul, Tan Sri.

    Jadi..orang UMNO, berhenti lah dari melalaikan diri dengan hasil sampingan memgemudikan Tanah Melayu ni dan bangun betul betul berjuang untuk orang Melayu. Baru boleh dapat semula kepercayaan orang Melayu seperti diterima Dato' Onn, Tunku, Tun Razak, Tun Hussein. Melayu mula berpecah belah zaman Dr. Mahathir dan melarat larat berlaku perpecahan. Tapi itu harga untuk mencelikkan orang Melayu tapi Melayu Mudah Lupa. Bila Dato' Seri Dr. Mahathir letak jawatan.. tak payah cakap lagi lah...akubatnya Malaysia dah jadi bahan ketawa dunia dibuatnya anak Tun Razak. Huru hara....

    ReplyDelete
  9. Tak cukup dengan perhimpunan baju merah ditambah pula dengam perhimpunan silat dimana dalam ucapan Najib itu akan menambahkan lagi kebencian orang bukan melayu tidak akan menyokong UMNO/BN. Termasuklah kaum Iban dan Kadazan di Sarawak dan Sabah. sudah pon sekarang orang Melayu ramai dah meluat dengan Najib dan Rosmah. Ditambah pula dengan laungan Cina babi olih Jamal ikan. Apa perassan orang Cina Muslim?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...apa kena mengena cina muslim dgn cina dapigs...ustaz riduan tee abdullah banyak kali mengingatkan kan kita tentang fahaman atau ideologi parti majoriti cina dapigs ini.

      Delete
    2. Sudahlah jangan pulak kau tambah provakasi pada orang lain

      Delete
    3. Perasaan orang cina muslim...memang risau...bolih tanya ustaz ridhuan tee abdullah. Beliau seringkali mengingat kan kita tentang bahayanya ideologi politik cina dapigs.Sebagai seorang cina muslim beliau amat faham tentang helah dan permainan mereka. Cuma kita yang tak sedar diri.Cuba nak berlagak macam orang highly educated malay konon!

      Delete
  10. Orang Melayu jangan melukakan hati Orang Asli dan Orang Asal. Mereka lebih awal tinggal di bumi Malaya dan Borneo. Merekalah TUAN sebenar. Kita semua harus hormat mereka.

    Isu ketuanan atau "pendatang" tidak harus ditimbulkan lagi. Rakyat Malaysia harus belajar hidup bersama. Ingat bahawa sudah ramai rakyat negara ini berdarah campur..... sejak berzaman hasil perkahwinan campur. Jika tidak kerana "pendatang" tidak terlahirlah Dr Mahathir - seorang pemimpin yang telah banyak berjasa kepada negara. Ramai lagi tokoh yang berdarah campur telah berjasa kepada negara.

    Maki hamun kaum lain tidak akan menjadikan Umno parti yang relevan lagi. Mengapa perlu panggil "Cina Babi". Bila ditanya mengapa, dijawab, "Kerana mereka makan babi". Ini sudah melampau. Bayangkan kalau kita makan daging lembu orang panggil kita "X lembu". Marah tak?

    Agama sangat melarang kita hina sesiapa pun. Malah Orang Asli dan Orang Asal pun tidak pernah dilaporkan menghina kaum lain. Jangan kita terlanjur cakap. Ini hanya akan memalukan kaum kita.

    Kesimpulannya Umno sekarang TENAT kerana ada dalam kalangan penyokongnya terlalu beremosi dan bermulut celupar. Rosak parti kerana penyokong. Rosak Umno kerana Najib. Perhimpunan Baju Merah GAGAL dan hanya dapat membuat orang ramai lebih benci Umno.

    Siapa lagi mahu beri undi pada Umno? Munglin orang dah fed-up....

    ReplyDelete
  11. setiap kepimpinan lama yg veteran pasti tak rasakan diri dia tercabar dan dicabar oleh kepimpinan baru, pemimpim baru mesti menghadapinya jika tidak ia tak layak jadi pm.

    Aku Yakin buat masa sekarang najib bersikap tenang dan akan serang musuh secara Pelahan2 aku telah baca blog cet det kebanyak di kitar semula tak perubahan cet det telah masuk perangkap dia buat untuk najib itu, diri dia akan luka percaya cakap aku ini

    ReplyDelete
  12. Anon 14:37

    Aku rasa penilaian ko silap.
    Legasi dan pencapain gemilang Tun M tak mungkin berulang kembali jika pemimpin seperti Najib ini yg memerintah Malaysia.

    Pencapaian Tun M takkan boleh dipadam kerana ia bertebaran keserata alam Malaysia ini dan juga dunia.
    Ingat negara2 Balkan, ingat Tun.
    Ingat Yasser Arafat, ingat Tun.
    Ingat PBB, ingat Tun.
    Semua perwakilan negara2 dunia terpaku bila tubuh kecil Tun M bersuara di pentas dunia.
    Amerika Syarikat, Britain, German etc mengiktiraf Tun M sebagai jurucakap negara2 membangun dan sedang membangun.
    Tun M tenang dan senang bersendirian menjawab setiap pertanyaan dalam bilik yg penuh dgn pemberita2 antarabangsa.
    Beliau mantap memberi hujah seiring dgn sindiran2 pedas kpd pemberita2 yg cuba membuat provokasi.

    Beliau benar2 mengembeleng tenaga dan idea utk memajukan negara berasaskan legasi yg ditinggalkan oleh 2 TAR.
    Tunku, meletak asas.
    Tun Razak membuka jalan.
    Tun M pula berusaha menggilap, melebar dan menyuntik idea2 baru bersama teknologi terkini.

    Berbeza dgn Pak Lah, yg hanya mengimbangi dan sedikit menuruti legasi2.

    Tapi Najib, cuba membuat putaran berlawanan dgn menidakkan legasi2 terdahulu.
    Ia dibuat secara terang2an sehingga puak pembangkang yg pada mulanya terpinga2, akhirnya bertepuk tangan kerana kerja2 yg membuntukan mereka telah diselesaikan oleh Najib.

    ReplyDelete
  13. TSZ..Yang suka tuduh tun M gagal selama 22 tahun hanyalah budak budak yang habis belajar di zaman pak lah. mungkin ada yang baru menjadi ahli umno atau pembangkang. zaman najib memang kurang bercakap tetapi banyak bagi penampar. Budak budak bila sekali kena penampar raja duit memang pening lalat. dua kali kena tampar terus pitam cakap pun merapu sakan..

    ReplyDelete