Friday, 12 June 2015

TV3 BURUKAN PROTON ATAS ARAHAN JPM

PROTON TARIK BALIK IKLAN DARI TV3 YANG DIPULAUKAN RAMAI (lihat di  bawah)
UNTUK NAJIB TINGGALKAN LEGASI 1MDB

Saya memileh hanya sebuah komen yang tersopan diantara berpuluh lagi komen yang kebanyakannya mencurahkan perasaan marah,benci,mengutuk dan  memaki hamun TV3 berhubung dengan kempennya memburukan industri automotive yang dibangunkan di era pemerintahan Tun Dr. Mahathir.
  1. Tan Sri,
    Mungkin TS boleh komen pasal sekarang ni dah 3 malam berturut-turut TV3 menyiarkan keburukan kereta Proton bila digunakan sebagai teksi. Kenapa ada yang tergamak untuk mematikan industri kereta kita. Saya pengguna setia Proton dari tahun 1997 sehingga sekarang. Masalah mmg ada cuma boleh diatasi dgn berjumpa dengan mekanik yg betul. Yang penting servis ikut jadual. InsyaAllah semuanya boleh berjalan dgn lancar. Terima kasih.

Sementara itu   dinturtle.blogspot.com 11 June 2015 di bawah  tajuk TV3 Serang Proton-Apa punya bangsat  TV3 Ni !  berkata " Spin baru TV3 sudah dua malam berturut-turut  menyerang salah satu ikon kebanggaan Malaysia iaitu kereta Proton .Terkejut saya sampai ketahap itu sekali.

"Adakah itu yang dimaksudkan oleh penasihat terbaru Najib....... sebagai menghapuskan legasi Tun Mahathir.?

"Adakah Proton itu legasi Tun Mahathir seorang? Proton itu adalah legasi seluruh rakyat Malaysia dan menjadi kebanggaan negara Malaysia. Bukan hanya  legasi atau kebanggaan Tun Mahathir."

Saya tidak mahu menyalahkan kawan -kawan di  TV 3 dalam hal ini kerana mereka adalah  hamba setia yang menerima perintah  dari penasihat-penasihat di JPM.

Apa yang mereka lakukan adalah langkah paling efektif , penuh etika dalam nilai baru profesionalisme TV3  untuk membangunkan  maruah 1MDB sebagai legasi teragung Datuk Seri Najib Perdana Menteri  yang akan mengatasi kebesaran ,kemuliaan dan kehebatan Putrajaya, Menara Petronas, KLIA, Lebuh Raya,Jambatan Pulau Pinang  dan lain-lain lagi.

Syabas Pahlawan Bugis Teragung di abad ini.

PENJELASAN TV3 
Editor Urusan Kumpulan (berita, isu semasa dan jaringan TV) Media Prima Bhd, Datuk Mohd Ashraf Abdullah diminta mengulas dakwaan bahawa TV3 diarah memburukkan Proton kerana ia legasi Mahathir.

“Tiada kena mengena dengan keadaan politik dalam negara sekarang ini, dan bukan juga cubaan secara langsung atau tidak langsung untuk menyerang mana-mana individu,” kata Ashraf dalam kenyataannya kepada Malaysiakini.

“Hanya pihak yang baca banyak sangat laporan ini yang buat kesimpulan sebegini,” katanya.

Ashraf berkata stesen itu memang dikenali sering mengetengahkan masalah rakyat, termasuk aduan daripada pemandu teksi.

“Mereka juga berhak didengar,” katanya.
Malaysiakini 12 Jun 2015.







Saturday, 20 June 2015


Avoiding TV3

First, let me say that I don't watch too much TV, except the Astro's cinema and cooking channels during weekends.

I hardly watch the free channels.

TV3 is now running a smear campaign against national car Proton or to be more truthful, trying to destroy the legacy of former PM Tun Dr Mahathir Mohamad.


Do excuse me as I feel the need to be direct to that point.

However, it's so stupidly and tastelessly done that I think it will only further reduce the support for DS Najib Razak whom Dr Mahathir was trying to remove from the PM office.

"Ini mesti Najib yang suruh TV3 buat sebab nak lawan Mahathir," the orang kampung would probably remarked.

Well, too bad for you Mr PM. Your people in TV3 are too lazy to do things properly...or is it that they are so lacking in talent that they don't know how to do it better.

I cringed when someone showed me a clip of the TV3's Bulletin Utama on how it was done.

Now I wouldn't say that I don't watch TV3 anymore, but instead I'm avoiding it completely.

Sorry to the ordinary folks who work in TV3, but I just can't bear watching the whole thing.

I totally agree with what Rocky wrote here,

No "balik kampung" ad for TV3 this year

While TV3 is losing advertisement revenue, that development should also mean that Proton lost advertisement airtime.

So, for Proton, I decided that I'm giving it a bit of free advertisement on this blog page..

I know it's not much but I'm trying my best to support the national car.

As for TV3, I don't think it needs the help of an insignificant anonymous blog like mine.

It's big, strong and powerful.

It can survives even if no one is watching it....at least that's what the powerful media bosses, advisers and consultants thought.

They must have thought that it's a channel where they can air all the garbage and the orang kampung will swallow it all.

Very clever of them.



DARI  ROCK' BRU

Proton hits back at TV3 "smear campaign". So you won't see any "balik kampung" Proton commercial in TV3 this year, no thanks to the television station's mysterious series of unflattering reporting about the national car in the past week or so. 

I hear Proton spends quite a bit on TV3 - the benefit of a long-standing relationship and the same political qibla - so this is going to pinch the management on the cheeks. If Proton's retaliation extends to the Media Prima group that owns several other TV stations, radio channels, newspapers, billboards and digital platforms, we will be talking about millions down the drain, and with 2015 already a challenging year even before all this mess, pinch could turn into punch.

Proton Ertiga?
Proton, the Malay acronym for Perusahaan Otomobil Nasional,  is the brainchild of Tun Dr Mahathir Mohamad when he was Prime Minister; now he's chairman of the company that has sold some 4 million cars since the first Saga back in July, 1985. Proton has lost a lot of market share and quite a bit of our special affection in recent years due to various reasons, mostly quality and apathy issues, but a lot of people I talk to have no love whatsoever for whatever it was the TV3 bosses thought they were trying to do for themselves or thier political masters by running down the national car during prime time news.

To be fair, TV3 (and Media Prima) journalists are not answerable to the government or any politician, but to their editors; in fact, there are quite a few supporters of the late Pakatan Rakyat making an honest living in Balai Berita and Seri Pentas. Only the very top editors are answerable to the Prime Minister's Office. I can say for a fact that PM Najib Razak provides these editors all the latitute in the world but trouble is, sometimes special directives come from powerful go-betweens.  Whether they are doing it for themselves or on behalf of their Boss, I can't say.

What's clear is that propaganda 70s style doesn't work anymore. You gotta be subtle, savvy and smart. Which the exissting go-betweens are not.







.

47 comments:

  1. MUSLIM MAHAT PAHANG12 June 2015 at 16:06

    Sewajarnya kempen ini dibantu oleh Utusan Malaysia, Berita Harian dan NST.Maka kesannya akan lebih besar untuk orang ramai melupakan Tun Mahathir yang banyak membazirkan wang negara jika dibandingkan dengan Najib yang membelanjakan lebih 40 billion untuk membangunkan bangsa,agama dan negara.Hidup Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. i feel u, man.
      rasa getik dgn tv3
      tp letaklah inverted comma pada awal dan akhir komen supaya org tak salah faham.
      terima kasih

      Delete

    2. Padah Melanggar Larangan Bersekutu Dengan Yahudi dan Nasrani.

      Firman Allah taala dalam Surah al-Maaidah, ayat 51 yang bermaksud: "Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani itu sebagai teman rapat, kerana setengah mereka menjadi teman rapat kepada setengahnya yang lain; dan sesiapa di antara kamu yang menjadikan mereka teman rapatnya, maka sesungguhnya ia adalah dari golongan mereka itu. Sesungguhnya Allah tidak memberikan petunjuk kepada kaum yang berlaku zalim."

      Kempen mencemuh Proton adalah idea pengkhianatan terhadap negara cetusan dari musuh2 Islam . Padah dari menerima pakai perunding Yahudi Apco & Goldman Sachs, Idris Jala, Lim Kok Wing, pihak USA/British & Spork oleh Najib....negara hilang maruah, jati diri & menanggung beban hutang + riba.

      Sebaliknya, Tun Mahathir sejak dulu tetap teguh/konsisten mengecam tindakan musuh2 Islam... apatah lagi bersekutu dgn mereka.. tidak seperti Najib mengidolakan mereka atas nama Liberalisme.

      Delete
    3. Lagi satu firman Allah dalam surah ali imran ayat 118, mafhumnya " Wahai orang orang yang beriman , janganlah kamu menjadikan orang orang yang di luar daripada kalangan kamu (yang seagama ) sebagai orang kepercayaanmu , kerana mereka tidak akan berhenti untuk menyusahkan kamu . Mereka mengharapkan kehancuran mu. Sesungguhnya telah nyata kebencian daripada mulut mereka , dan apa yang tersembunyi di hati mereka adalah lebih dahsyat . Sesungguhnya telah Kami (Allah) telah terangkan kepada mu ayat ayat Kami , jika kamu mengerti ". Benarlah Allah Yang Maha Besar .

      Delete
  2. Tahniah TV3!! Apa kata siaran tv Ananda pun ikut sekali. Tak cukup dengan itu, ajak Syed Bukhari jugak sebab dia pun ada digital tv jugak baru nak perkenalkan kat luar bandar dulu.

    Dan betul kata Muslim Mahat Pahang, Utusan, BH dan NST harus sama naik dengan TV3. Sebab dorang pun hamba yang setia bak kata TS Zam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TV3! Jom Bodek .....

      Delete
  3. JPM memang setan..knp nak hancurkan Proton..itu hak malaysia dan rakyat,,..bukan hak mahathir atau sapa2...idea dtg dari Tun utk membangunkan industri automotif...utk beri peluang businss utk rakyat malaysia..kenapa nk hancurkan,,,bukan mcm 1MDB yang hancrkan negara dan menkayakan Jho Low...menipu rakyat Malaysia...

    ReplyDelete
  4. Zaman TunM boleh kira dengan jari berapa sangat bantuan dia untuk kaum bumiputra. Tengok Sabah? Zaman Najib Sabah terutama Kota Kinabalu boleh dikatakan setanding dengan Kuala Lumpur. So siapa yang sebenarnya bedal duit rakyat untuk diri sendiri, anak2, menak2kan dan kroni..??? TunM ke PokAjib..??

    ReplyDelete
    Replies
    1. TDM telah menyediakan master plan dan blue print untuk sabah dan serawak..pembangunan telah berjalan mengikut peringkat..infra..civil..commercial. Sekarang kita nampak kk telah maju..perlu diinggat pembangunan bukan datang dalam masa 6 tahun..tapi 20 tahun. Bersyukur pada tuhan dan Berterima kasih lah pada TDM

      Delete
    2. Hahah..what an a$$hole you are. I am sabahan, what i c just flower flower here n there. Are u blind a$$hole? That IMf**ker should be kicked out long time ago for being incompetent, useless, clueless, balls-less, brainless...everything single thingless cheater, liar,pondan,bapok. Those are his qualities and traits. Are u one of his a$$ licker?

      Delete
  5. Ni ada satu lagi blog pencinta 1MDB & Najib..

    http://musramrakunman.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. Anon 12 June 2015 at 17:09, tanyalah juga kepada KM kenapa Sabah tak berapa membangun di zaman TunM.

    ReplyDelete
  7. zaman tun m jg kroni..siapa xkenal ananda,ytl n so on..bailout utk company anak dia brp dah??proton dh 30thn knp masih nk mtk injection dr kerajaan??xbagi marah kerajaan

    ReplyDelete
  8. TV3...lipat ganda kan kerja anda untuk menyerang legacy TDM..perlu buat yang lebih dasyat lagi...kata orang..alang-alang jadi anak kurang ajar baik teruskan jadi anak derhaka.

    ReplyDelete
  9. Sedih..saya guna persona....cuma kena jaga servis utk elakkan masalah besar...kenapalah kejam sangat nk lingkupkan syarikat yang membawa jenama negara sendiri..mereka tak tahu ke berapa ramai anak melayu yang mencari rezeki di proton..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak menakan saya guna proton saga sedan sampai la. Cikgu pencen (chinese man) kat sekolah saya pun guna proton saga. Dua-dua plat PBT (lewat 80an atau awal 90an)
      Depa servis ikut jadual. Setiap 2 bulan drive dari penang pi shah alam utk buat medical follow up dia (mak menakan saya) . Kagum sangat dgn kereta proton saga.

      Delete
  10. Proton dia sabotaj tapi Petronas dia rembat duit pulak.

    ReplyDelete
  11. Jpm guys takut beb...kalau pm turun maka abislah mereka.i am a bit sad why they didnt knew to diiferentiate between country pride n personal.kalau macam ni maka come august..somebody is toast

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya terlepas keretapi ni : )
      boleh beritahu ada apa bulan august ni
      pemilaihan umno ka

      Delete
  12. Rasanya time Najib dah dekat benar dah ni.......

    ReplyDelete
  13. Tuhan maha kaya.

    Percayalah Najib dan bini akan tumbang dgn cara yg mengaibkan sekali berkat doa dari rakyat yg mereka aniayai.

    Segala kemungkaran yg dia lakukan akan tetap dihukum Allah.

    Memang masa dia dah dekat...terlampau dekat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai yang sudah hilang kepercayaan kepada Najib... Mudah-mudahan bukan setakat mengaibkan, Najib dan bini akan tumbang dgn cara paling hina dan jelek!

      Delete
    2. Astafirullahalazim.....bawa mengucap. Mereka pun saudara seagama kita. Sanggupkan engkau memakan daging saudara kamu sendiri.

      Delete
  14. Bodohnya org Tv3,banyak orang Pekan makan gaji kat Proton..kilang tutup korang nak beri VSS pakai duit 1MDB ka..otak letak kat lutut.

    ReplyDelete
  15. Tan Sri Mohd Ashraff Abdullah( Maaf tersilap Dato) . Janganlah perkecilkan atau undermind people intelligence.Semua orang dalam TV3 pun boleh baca kecetekan berbohong. tak ada kereta lainkah selain dari proton sampai tiga malam berturut-turutnak burukan.

    Gempak keling bolehlah.Orang Melayu tak makan gempak sekalipun dari Dato.Tak usah melebihi bubur dari sudu ,dah banyak orang termuntah.

    Jika awak(oh terlupa Dato ) nak mengampupun awak ingatlah awak pernah juga j penyokong kuat Tun Dr.Mahathir, Sekarang jadi apa?. Semua orang di TV3 dok ketawakan awak hari -hari. Jagalah maruah sedikti kalau nak cari makanpun.Jangan hilangkan martabat mamak. Pistol tak boleh selamatkan maruah.Tengoklah apa dah jadi pada orang Anwar di TV3. Awak hanya tunggu masa dan giliran sahaja.Porah

    ReplyDelete
    Replies
    1. dorang di tv3 suku tu perasan abis....rating tinggi konon..hahahah lawak sekali. tapi ada juga pekerja yang kerja sebab nak cari makan sara famili..yg dorang2 ni x da pilihan. management tv"3/4" ni f**ked*p punya manusia. muka dah tebal mcm kulit gajah..tu pasal x tau malu.

      Delete
  16. Memang satu kaum pun mamak kitol.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko ini..nak hina mamak pilih2 la oi....bukan semua mamak kitol. saya salute mamak sebab dapat juga merasa makan mee goreng mamak..

      Delete
  17. Harta awam adalah amanah bagi semua pemimpin. Amanah ini amat berat bagi mereka dan ramai yang gagal memikulnya. Satu ciri yang semakin pupus dari dada pemimpin kita ialah takut kepada Allah.

    Mereka yang mencuba, mereka yang membantu, mereka yang memakan dan mereka yang mempertahankan, mereka yang membenarkan adalah melakukan dosa besar yang boleh menyeret mereka ke dalam neraka. Mungkin kerana iman yang tipis, amaran masuk neraka tidak mendatangkan sebarang gerun dihati mereka, walahualam.

    Marilah kira bersatu di belakang pemimpin yang bertaqwa. Mungkin mereka kurang sedikit kecekapan memimpin dan mengurus dan kadangkala politically naive, tetapi kepimpinan mereka di bimbingan Allah. Itu yang penting bagi sesiapa yang beriman kepada balasan akhirat.

    ReplyDelete
  18. Mahathir patut guna segala kebolehan bagi menjadikan model proton paling tinggi jualan di malaysia dan mendapat pasaran luas diluar negara. Jangan ashik kritik kerja PM. Beliau bukan lagi PM. Dah bersara tu buatlah perangai orang bersara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Strateji Mahathir mudah dibaca:-

      Dalam pemilihan UMNO tahun 2014. Anak dia Mukhriz kalah tipis dengan calon terdekat Naib Presiden iaitu Hushamudin.

      Najib sudah pasti akan tonjolkan Hishamudin sebagai Timbalan Presiden UMNO dimasa depan. Jika Hishamudin naik jadi Presiden UMNO dia akan lebih memilih Khairi Jamaludin sebagai Timbalannya. Jadi Mukhris semakin tercicir.

      Mahathir maki gelabah sebab jangka hayatnya semakin hampir tamat. Jadi inilah masanya dia bentes Najib sampai tersungkur. Mahathir akan gunakan segala alasan untuk menjahanamkan Najib asal Mukhris dapat naik dengan selamat.

      Inikah negarawan ulung Melayu yang Malaysia bangga2kan. Bilamana Melayu Malaysia menjadi pengemis dinegara sendiri. Saat itu Mahathir sudah berada dialam barzakh. SIAPA YANG RUGI DAN MEREMPAT JADI HAMBA CINA DIMALAYSIA? ANAK CUCU KITA ORANG MELAYU.

      KESIAN MELAYU DIPERBIDOH2KAN PEMIMPIN PEMIMLIN BANGSAT.

      Delete
    2. Kau yang bangang dan bangsat.Kau baca tapi tak faham,atau kau seorang cina Bintang 3.

      Delete
    3. Hello sdr anon 1508hrs. Awak ni tak belajar dari sejarah. Celik2kanlah mata hati jangan jadi Pak Kadok. Menang sorak kampong tergadai.

      Delete
    4. Negara ini penuh dengan orang yang lebih bijak dari Tun,jadi amatlah rugi bila kamu tidak menjadi pemain yang memajukan negara,memajukan Proton,sebab Tun sudah jadi orang yang tak berguna lagi.Cipta lah sejarah baru dengan kehebatan anda itu,sebab mengkritik Tun adalah baik untuk mempamerkan kehebatan diri anda.

      Delete
    5. negara mmg ramai org lg bijak dr tun, tp tmpt org org bijak ni dah kena ambik dgn org lebih bijak lg seperti ahmad maslan, nazri aziz, tunku aziz, salleh said keruak, pemandu teksi, ni semua pilihan najib.. ni semua golongan bijak yg menjadi bahan cacian dan lawak jenaka rakyat setiap hari... saya ulang setiap hari!! jd sokonglah kepiminan najib si pahlawan bugis, mudah mudahan lebih byk lg projek dan contract dr najib...jgn lupe pakai lesterine utk cuci mulut dan lidah lepas jilat bontot dia, kerana takut nnti dpt sakit, jd xblh nk jilat bontot najib , silap silap najib cari penjilat lain maka projek, contract dan soru pun terlepas... sekian.

      Delete
  19. Baru hari tu jadi bahan lawak orang. Tak pernah dalam sejarah PM dipersendakan macam tu. Sekarang ini pulak. Adeh! Patutlah Tun menggunakan perkataan bodoh untuk 1MDB. Makin lama semakin menyerlah kebodohan yang ditunjukkan Najib dan kumpulan PRnya. Tak adake idea lain? Sampai orangpun maki hamun. Lepas ini apa pulak kebodohan baru yang akan dipamerkan.

    ReplyDelete
  20. APAKAH TV3 ANTI NASIONAL, ANTI MELAYU ?
    KAN YANG MAKAN GAJI KAN PROTON TU RATA RATA ANAK MELAYU.
    DEPA BAYAR INCOME TAX KAN !
    Tv3 NAK LINGKUPKAN MELAYU DAN PROTON KE ?
    KALAU BEGITU PM NAJIB MESTI AMBIL TINDAKAN DRASTIK TERHADAP TV3...... BANGANG, bodoh bahlol...

    ReplyDelete
  21. boikot jer berita tv 3..biar rating jatuh...kalau bukan kita yang sokong proton sapa lagi nak sokong..proton perlu bagi peluang rakyat malaysia bagi idea dalam rekabentuk dan teknologi..saya yakin proton akan kembali manjadi pilihan rakyat malaysia seperti mana model wira

    ReplyDelete
  22. Ingat-ingatlah. Mereka yang bekerja dengan Proton pun merupakan pengundi juga. Engkau tabur pasir dalam periok nasi mereka, mereka akan balas semasa pilihanraya nanti. Begitu juga dengan ramai pengguna Proton sekarang ini. Undi kami akan menentukan nasib Najib.

    Untuk menyelamatkan 1MDB, 1 Malaysia Di perBangangangkan. Untuk menyelamatkan Penasihat 1MBD, 1 Malaysia DiBinasakan.

    ReplyDelete
  23. SAYA RASA JANGKA HAYAT KEUNGGULAN KETUANAN BANGSA MELAYU AKAN BERKUBUR TIDAK LAMA LAGI JUSTRU RAMAI ORANG YANG BERBANGSA MELAYU SUDAH SEMAKIN MELALUT DAN SALING TIKAM MENIKAM DARI BELAKANG.

    SILAKANLAH BERPOLITIK TERUS TERUSAN BANGSAKU ORANG MELAYU. BILA MELAYU SUDAH TERSUNGKUR DIKAKI ORANG CINA. KELUAR AIR MATA DARAH PUN SUDAH TJDAK BERGUNA. SILAKAN BERPESTA TAN SRI.

    ReplyDelete
  24. panglimo potaseh13 June 2015 at 17:51

    Kalau Menteri Pelancungan, Nazri seronok sangat-sangat bila nilai ringgit jatuh menjunam. Sekarang tiba masanya giliran saya seronok pula bila proton di tibai kiri kanan.

    Saya harap TV3 terus jelah jangan berenti tibai proton sehingga satu hari nanti harga proton akan jatuh merudum ... tapi janganlah tibai proton sampai kilannya ditutup pula.

    Jika harga merudum ... yang dapat menafaat rakyat juga. Dah lama sangat proton makan untung berganda-ganda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jiwa pengkhianat bangsa, atau kau bukan Melayu.Orang yang suka tengok bangsa sendiri jatuh adalah sebangsat-bangsat manusia.Jiwa pendatang.

      Delete
  25. Mmg patut pn mrk peliceh Tun M... semua pemimpin terdahulu pan sama bila mrk berseteru semasa mrk maka TV3 lh tmpt mrk menjatuhkan lwn, prnh sultan pn mrk hina....semasa Tun M nk jatuhkan Tun Ghaffar, DSAI, Ku Li n pemimpin pemimpin pembangkang pn TV3 mrk gunakan. tak mustahil Mahyuddin nak jatuhkan Zahid 1 hari kelak akan gunakan lidah resmi umno (TV3).... krn mrk ini budaya umno... jgn hangpa semua lupa.....

    ReplyDelete
  26. Anon 22:37,
    TDM nak jatuhkan Tun Ghafar?
    Dari mana awak dapat cerita ini?

    ReplyDelete
  27. Kenapa bodoh sangat tv3 ni..kalau nak hentam TunM pun janganlah sampai burukkan proton.Apa dia ingat orang kat luar ni naif sangatkah tak boleh kesan ada political issue dalam hal ni.Semakin meluat dengan puak2 ni.

    ReplyDelete
  28. Mangsa raba tangan kuti14 June 2015 at 18:15

    Datuk Mohd Ashraf teruskan perjuangan suci anda, anak mamak pantang undur,sekali berjuang biar sampai terbentang sebagai hamba abdi yang setia lagi hina,biar mati berbau daki,biar kubur dikencing,di maki dan dicaci,biar doa tidak sampai ke roh yang kotor demi untuk Najib dan Wang. Selamat berjuang mamak kuti.

    ReplyDelete