Thursday, 1 January 2015

SIDANG GOLF NAJIB OBAMA BINCANG KES ANWAR IBRAHIM

POLITICAL ASYLUM  UNTUK PELARIAN POLITIK 



ANUAR IS THE LIABILITY TO AMERICA

KOMEN A. Kadir Jasin
5. So it doesn’t surprise me a bit if the US President, Barrack Obama, and members of administration had whispered to Mohd Najib to go easy on Anwar during their Hawaii golf outing and at other occasions - A Kadir Yasin.( lihat komen A.Kadir Jasin sepenohnya di bawah)

KOMEN:

safiai saad1 January 2015 at 09:57
Salam New Year 2015, to Zam.
I was suprised that you begin your new year with interesting theory that Obama was persuading Najib to allow Anuar to go free from his legal charges.

The question is without any pretention or mala fide motives, is that the way Obama conduct his foreign policy.Yes America love to have Anuar as Malaysia PM since his policy is consistent with America interest, such as human right.LBGT right,free market economy,geopolitical interest.
Remember he was a harvard professor of law. He is talking about rule of law, law due process,adversorial court system and most important thing is ratio desendidie must be more.certain and supported by the evidence.Otherwise the our whole legal system will breakdown. Then we become the world laughing stock.Nobody will trust our legal system.

He does not want Anuar since Anuar is the liability to America especially he has the networking of Muslims intellectual.Palestine and Israel will be delima face by both leaders, believe me.
The written judgement will be read in entirety by the whole world,so dont think the world will care about Anuar but more about the justice.
Zam you read too much in between the line.Anuar should be punished for his crime at the same breath he should be free if there is no solid evidence to subtantiate the charges.I think this is what the world want to see.
Golf diplomacy,Ping Pong diplomacy as practiced by Richard Nixon,Football diplomacy as practiced by Nelson Mandela are just the methodology to open bilateral talks between the countries. The basic Grund Nom ramain intack.
I rest my case Zam, have a pleasant holiday. Rest assured you will not be recalled as others...ha ha ha
SIDANG GOLF NAJIB OBAMA.....

Berasaskan fakta dan logik, tidak dapat ditolak kemungkinan Presiden Amerika Syarikat,Obama mengambil kesempatan ketika bermain golf dengan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib di Hawaii baru-baru ini untuk membangkitkan kes Anwar Ibrahim yang sedang menunggu keputusan rayuan ulangbicara mengenai kes liwat2.

Ini  memandangkan bahawa Naib Presiden AS  Joe Biden telah menyuarakan kritikannya terhadap keputusan Datuk Seri Najib  mengekalkan Akta Hasutan 1948 yang dicurigai sebagai  bertujuan untuk menekan  Ketua Pembangkang  Anwar Ibrahim, gulongan aktivis dan kalangan akademik.

Duta Amerika di Malaysia Joesph Yun juga senada dalam pekara ini yang menyebabkan  beliau dipanggil oleh Wisma  Putra untuk mendapatkan  penjelasannya.

Mereka tidak akan bersuara jika itu tidak merupakan pandirian Amerika Syarikat khususnya Presiden Obama yang mewarisi   ideologi luar negara  kuasa besar itu yang percaya pada hak  untuk menentukan corak  kebebasan dan demokrasi di mana-mana juga di dunia. .

Pada pandangan saya, jalan yang sebaiknya bagi Amerika Syarikat untuk membantu Anwar Ibrahim atas nama kemanusiaan dan kebebasan  ialah dengan  memberikan Suaka  Politik ( Political Asylum) kepada Anwar Ibrahim sekiranya beliau dijatuhkan hukuman bersalah oleh Mahkamah Rayuan Malaysia atas tuduhan liwat2. 

Sebagai Pelarian Politik, beliau hendaklah diiizinkan  oleh AS  untuk menjalankan gerakan politiknya bagi memerdekakan Malaysia selaras dengan kehendak AS.

20 comments:

  1. Pasti ke Obama dan Najib bincang mengenei Anwar atau berkenaan perkara lain sebagai ASEAN Economic Community ?

    http://landdestroyer.blogspot.com/2014/11/asean-economic-community-why-for-what.html#more

    ReplyDelete
    Replies
    1. TPPA yang menghalalkan campur tangan ahli korporat Amerika yang berkepentingan diri dalam pentadbiran negara Malaysia pada semua bidang dan lapisan masyarakat kita.

      Delete
  2. Tidak semestinya betul.Semuanya hanya spekulasi sahaja.

    ReplyDelete
  3. Ahmad Abdullah KL1 January 2015 at 09:24

    Suatu alternative yang baik dan sekiranya dipersetuji oleh Amerika Syarikat maka tentunya ia akan mengeratkan lagi hubungan Malaysia dengan AS disamping memulihkan imej politik Datuk Seri Mohd Najib.

    ReplyDelete
  4. Salam New Year 2015, to Zam.
    I was suprised that you begin your new year with interesting theory that Obama was persuading Najib to allow Anuar to go free from his legal charges.

    The question is without any pretention or mala fide motives, is that the way Obama conduct his foreign policy.Yes America love to have Anuar as Malaysia PM since his policy is consistent with America interest, such as human right.LBGT right,free market economy,geopolitical interest.
    Remember he was a harvard professor of law. He is talking about rule of law, law due process,adversorial court system and most important thing is ratio desendidie must be more.certain and supported by the evidence.Otherwise the our whole legal system will breakdown. Then we become the world laughing stock.Nobody will trust our legal system.

    He does not want Anuar since Anuar is the liability to America especially he has the networking of Muslims intellectual.Palestine and Israel will be delima face by both leaders, believe me.
    The written judgement will be read in entirety by the whole world,so dont think the world will care about Anuar but more about the justice.
    Zam you read too much in between the line.Anuar should be punished for his crime at the same breath he should be free if there is no solid evidence to subtantiate the charges.I think this is what the world want to see.
    Golf diplomacy,Ping Pong diplomacy as practiced by Richard Nixon,Football diplomacy as practiced by Nelson Mandela are just the methodology to open bilateral talks between the countries. The basic Grund Nom ramain intack.
    I rest my case Zam, have a pleasant holiday. Rest assured you will not be recalled as others...ha ha ha

    ReplyDelete
  5. TS.. klu spekulasi..
    Elok pendamkan saja
    Spekulasi boleh hasilkan fitnah

    Yg nyata.. Najib main golof di sana !
    Itu fakta yg tepat.. bergambar lagi...
    Mainlah golof di mana atau bila2 masa saja
    Tp kenalah pikir jawatan yg disandang
    Tanggungjawab yg dipikul

    Bg seorang pemimpin besar
    Tanggungjawab mendahului segala2nya
    Turun jika x mampu
    Jgn smpi diminta turun...
    Apatah lagi kalau dipaksa turun !!!

    ReplyDelete
  6. Spekulasi saya tidak bersifat melulu tetapi suatu analisis yang berasaskan fakta dan logik. Harus diingatkan saya tidak mengatakan Najib yang membangkitkan pekara ini tetapi tidak mustahil bagi Obama tidak membangkitkannya.

    Bukan semua pemimpin dunia dapat bermain golf dengan Obama tetapi pameran besar-besaran Najib bermain golf dengannya telah menggambarkan betapa erartnya hubungan antara Malaysia dengan AS sekarang ini berbanding dengan sebelumnya. Namun demikian saya tidak percaya yang Obama akan melupakan tanggunguawabnya sebagai kuasa besar untuk campurtangan dalam urusan negara asing.

    ReplyDelete
  7. Memanggil seseorang untuk bermain golf dengannya (obama) adalah satu penghargaan yang sangat tinggi kepada seseorang itu.
    Seseorang itu jika menolaknya dengan pelbagai alasan sudah tentu menjadi satu kejutan kepada dunia.
    Selepas penghargaan dunia begitu tinggi dibuat, takkan jika obama meminta sedikit atau sesuatu favour - itu pun tidak boleh ditunaikan (?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengikut pengalaman saya sebagai pengurussn tertinggi dalam sebuah syarikat, mereka yang mengajak saya bermain golf ada udang di sebalik batu.

      Delete
  8. Soalnya sekarang di manakah Anwar Ibrahim berada. Ada mesej tahun barunya yang mendoakan keselamatan Malaysia tetapi dari mana dia berdoa? Dia pun bercuti hujung tahun macam menteri-menteri juga. Patutnya dia pun berada di tengah -tengah kesengsaraan mangsa banjir.- Sulaiman Ahmad

    ReplyDelete
  9. Kita sebagai rakyat kenalah sentiasa mendoakan kebaikan untuk pemimpin kita. Semoga Allah memudahkan segala urusan pemimpin kita dan memakmurkan negara dan seluruh rakyat kita.

    ReplyDelete
  10. Sdr Tan Sri Zam and Sdr Safiai Saad,

    1. I have all a long believed that Anwar’s 2nd sodomy case is more than just a criminal or a legal issue. Sodomy, forced or consensual, is a crime in Malaysia. But when it involves a person of Anwar’s status, it has the potential of giving birth to a second wave of political renewal for him and a tricky diplomatic issue for the government.

    2. Some people in Umno and the BN had tried to make it an election issue, but didn’t work. Anwar was not silenced and the BN did miserably in the 2013 GE.

    3. That the Federal Court is taking an extraordinarily long time to rule on his appeal against his conviction and jailing does not help to curb speculations that something is amiss. It compelled the Judiciary to issue a statement explaining the judgment process.

    4. Anwar is a more well-known and popular (if not more powerful) than Mohd Najib in the US political circle and the academic elite compared to Mohd Najib. Naturally he commands more respect and generate more interest in the US than Mohd Najib. Then again in the US sodomy is not wrong unless rape is involved.

    5. So it doesn’t surprise me a bit if the US President, Barrack Obama, and members of administration had whispered to Mohd Najib to go easy on Anwar during their Hawaii golf outing and at other occasions.

    6. They know they can apply diplomatic pressure on Mohd Najib because they know that the Malaysian Prime Minister is desperate to be seen as by the world as a moderate and a worthy ally of the US.

    7. The court may proceed with its decision on Anwar’s appeal but political necessities may see him suffering less indignation and punishment.

    8. And despite his age and his waning influence over Pakatan Rakyat’s parties, especially PAS, he will remain a force to reckon with for some time to come.

    10. If jail had not stopped Anwar from influencing politics, I think political asylum will have the same effect. Remember Ayatollah Khomeini toppled the Shah of Iran while in asylum in France?

    Wallahuaklam. Thank you.

    ReplyDelete
  11. Interesting thought Kadir Jasin. Something to ponder upon. Hmmm political asylum offer overseas, interesting.. Then what about his appeal at the federal court? Wouldn't that make our judiciary system a farce?
    I bet Anwar would take such offer either. I think he would rather be here taking his chances than living a boring and mundane life abroad, isolated from the kicks and punches of Malaysian politics.

    ReplyDelete
  12. Sudah menjadi kelaziman pemikiran orang politik kebiasaannya melebihi jangkauan sebenar. Segala-galanya boleh dijadikan spekulasi dan yang paling membahaya spekulasi dan imaginasi mereka diterjemahkan ke dalam penulisan yang akhirnya akan mengundang fitnah dan onak. Bagaimana mungkin kita dengan mudah memberikan sesuatu perkara yang kita anggap sebagai fakta padahal ianya hanyalah andaian kita semata-mata... Tak perlu rasanya kita bersangka-sangkaan jika ianya mengundang kepada fitnah yang bakal memecahbelahkan keadaan...Atau itukah yang yang kita mahu????????Tepuk dada tanya selera...Allah kurniakan akal untuk berfikir.. Ilmu untuk memimpin ke jalan yang benar... jari jemari untuk mempamirkan kebenaran......wallahuaklam..

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum Tan Sri Zam.

    Dato Kadir berkata..." If jail had not stopped Anwar from influencing politics....".

    Adakah ini bererti bahawa Anwar wajar
    sahaja 'lepaskan'.

    Maksud saya...perlukah ada campur tangan dari pemerintah agar jika Anwar dijel....dan seperti teori sdra Zam...Najib perlu berusaha atau mempermudahkan/menolong agar Anwar mndpt suaka politik diAmerika kelak?

    Pandangan Dato Kadir bahawa pengaruh Anwar tetap ada...sama ada berada didlm jel atau jika mndpt 'Suaka Politik' diAmerika.

    Dan ini dpt kita lihat dari sejarah pemimpin dunia....bilamana org2 ini masih berjaya menjatuhkan atau pun melakukan campur tangan semasa berada diluar negara jika mndpt suaka politik.

    Contoh yg diberi...Ayatollah dan saya menambah...Thaksin.

    Tetapi..saya kira lebih baik sahaja dihukum jel sahaja dari 'debebaskan' dgn suaka politik.

    Kekuatan Anwar akan lebih jika berada diAmerika berbanding berada didl jel.

    Kita harus juga melihat secara realistik bahawa dia menjadi lebih berpengaruh cuma setelah keluar dari jel dan menubuh PR...selepas GE12.

    Jadi...diantara 2 pilihan...jika Najib wajar memilih....jelkan sahaja...jika didpti bersalah.

    Apa yg nak dirisau sngat....'either way...he is gonna be a problem...but would even be worst if he is free in America'.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  14. yg saya amat pelik ialah bagaimana washington post (yg dulu mempunyai artikel anuar sokong dasar keselematan israel), tetiba tahu najib (org lain pun nyampah nak ambik tahu) sedang bermain golf. dan angle ambik gambar pun seolah olah utk memastikan yg tukang ambik gambar dpt full image. kemudian gambar itu di viral kan dgn secepat nya melalui top PRK facebook account. jadi memang semua ni di rancang. sedang kan nak tahu KJ kat mana bercuti, susah nya. termasuk la menteri lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KJ..
      Hilangnya entah di mana

      Dtgnya...
      Hanya utk zumba

      Cibai la lu KJ
      PM dah suruh pendekkan cuti
      dia buat bodoh jer

      Delete
  15. Memandangkan ini hanyalah spekulasi, bagaimana pula sekiranya Najib membisikkan ke telinga Obama..lupakan saja peranan Anwar sebagai perantara hubungan Malaysia-US memandangkan dia berkali-kali gagal ke Putrajaya setelah meyakinkan US...Najib sendiri mampu menggalas tugas Anwar untuk mengikut kehendak US disebabkan beliau masih berkuasa sebagai PM.

    ReplyDelete
  16. We should get back to basic. If Anwar is guilty, punish him. If he is not guilty set him free. Itu saja. Kalau sesiapa memandai2 lebih dari itu, letih nak menjawab di akhirat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam tuan.
      Setuju sangat dgn tuan.Nampak sekarang ni kebenaran telah mula memihak kpd Dr M.Cuba bayangkan apa akan berlaku pada orang melayu/islam kalau AI berjaya jadi PM.Upside down!

      Delete