Friday, 9 January 2015

ANTARA KUTUKAN NAJIB DAN KUTUKAN MAHATHIR.

Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib dan juga  Mantan Perdana Menteri Tun Dr.Mahathir Mohamed bersama mengutuk serangan ke atas pejabat akhbar mingguan Charlie Hebdo di Paris yang membunuh 12 orang yang menunjukan kepada dunia bahawa Malaysia tidak bersama dengan sebarang tindakan keganasan puak pelampau.

Bagaimanapun terdapat perbezaaan dalam kesederhanaan yang dapat difahami  dengan jelas dalam kutukan bersama itu.

Najib mengutuk tindakan itu tanpa berlapik, mengutuk sepenuhnya (Outright Condemantion) tetapi Mahahir disamping menegaskan bahawa pembunuhan itu tidak sepatutnya berlaku,beliau  berkata " Ini adalah akibat  dari akhbar itu tidak menghormati agama Islam dan Nabi Muhammad SAW."

Katanya, "Walaupun  orang Islam tidak sepatutnya membunuh tetapi sudah tentu ada yang akan marah dengan tindakan provokasi yang dilakukan sebelumnya."

Demikianlah  Tun Mahathir membina penghormatan terhadap Malaysia sebagai  sebuah negara Islam yang  merdeka dan  bermaruah dalam menghadapi usaha-usaha memburukan Islam oleh pihak Barat dari masa kemasa.

Demikianlah kesederhaaan di bawah pimpinan  Tun Mahahtir   dan terserahlah kepada seluruh umat Islam di negara ini  terutama kaum terpelajar dan pemimpin pemimpin  Islam. para ulama dan para  pejuang Islam di negara ini  untuk memberikan penilaian terhadap  wasatiah Islam  Datuk Seri Najib.

25 comments:

  1. Abbas Said Kepong.9 January 2015 at 14:46

    Tan Sri Zam, engkau betul-betul bangang ,kan Najib takut Obama marah. Dia tidak mahu golfnya dengan Presiden US itu disia-siakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salutation kat depan tu dah sopan dah dengan panggilan Tan Sri, tiba-tiba pulak keluar perkataan 'bangang'. Kecelaruan personaliti barangkali..

      Delete
  2. That magazine not only ridicule Islam but the Jews, Buddism and Christian and pope as well but they don't kill, only Muslim do.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Are you sure the killing occurred because of the reason you stated?

      Delete
    2. Wahhabis do every damn thing when they freak out. And you didn't know? Mostly other innocent Muslims are the victims. The injured Muslim policeman was pleading for his life: I bet he was asking the mad dog to spare the life of a fellow Muslim.

      Delete
  3. Mulanya suara sahaja yang bunyi macam Anwar tetepi bila aku pandang muka Najib, rupa nya semakin menyerupai Anwar.

    ReplyDelete
  4. and so a malay liberal and a true malay can be distinguished

    ReplyDelete
  5. TUN dah FREE tp najib brjwtn PM.
    Dlm politik kene ada PLAYSAFE.
    Antra terpksa,d pksa n sukarela.

    tkan tu pon x bole pkir...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahathir today and Mahathir when he was the Prime Minister is the same. He never compromise his principle or his stand. Only people who dont follow his politic see him as playing safe in politik. Dia sanggup ambil risiko besar untuk kepentingan bangsa dan agama ketika menjadi Perdana Menteri dan bukannya menjadi alat kepada Barat..

      Delete
    2. Sdr Tan Sri,

      Setuju dgn Anon 9/1/15 16.25:

      TUN dah FREE tp najib brjwtn PM.
      Dlm politik kene ada PLAYSAFE.
      Antra terpksa,d pksa n sukarela.

      Tan Sri masa jadi menteri tentu sekali sekala guna kaedah pura pura itu.

      Tan Sri, nak bantai pun jgn terlihat gelojoh & bangang kita.

      Delete
    3. Aku bet jawapan TDM sama saja samada berjawatan atau dah pencen...jawapan najib pun sama, berjawatan ke pencen, its in the DNA...nasib la...

      DS

      Delete
    4. ayahanda tun tetap sama samada dia pm /mantan....

      Delete
  6. The stupid old man never insult anybody? What cock is he talking about? So it's ok to go k*&% his whole family?

    ReplyDelete
    Replies
    1. You sound like a rabid dog which lost its delicious bone!

      Delete
  7. Betapa biadApnya komen encik abbas said kepong.dr m sememangnya bijak dan sinis .tak perlulah en abbas hendak membangangkan orang.keep on writing tan sri! Biar pedas asal beradab.

    ReplyDelete
  8. Saudara Zam tidak boleh mengharapkan Najib menjalankan peranan politik yang sama seperti Tun Mahathir yang kerana keceluprannya maka Anwar Ibrahim dijadikan alat oleh kuasa besar untuk menggugat negara dan UMNO hingga sekarang ini.
    Suasana politik yang sama dirasakan oleh rakyat hingga sekarang. Anwar masih bepengaruh. Tidak ada bezanya sokongan penuh dengan sokongan separuh tetapi dalam mendekati hati dan sokongan Amerika dan menghapuskan prasangka AS maka eloklah kita menunjukan sokongan yang tidak berbelah bagi seperti yang dilakukan oleh negara negara lain juga.
    Kita hanya sebuah negara kecil dan suara kita hanya besar bila diterima sebagai suara ASEAN dan negara - negara Asean juga harus dipastikan sokongan mereka kepada kita jika kita hendak mengetuai mereka dan mereka bukan semuanya negara Islam.
    Kita juga mempunyai musuh dalaman dari pelampau Islam. Maka itu suara Najib dalam soal mengutuk tindakan kejam di Paris oleh pelampau Islam harus dilihat dari perspektif yang luas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apekah suara kita besar bila mewakili ASEAN ? Bagaimane dgn Singapura yg sentiasa berkiblatkan Amerika/Israel mungkin jadi 'duri dlm daging' bagi ASEAN kecuali utk kepentinganya akan setujuan dgn kita....

      Delete
  9. TS..

    Najib bangang..




    Mat Umno Pendang

    ReplyDelete
  10. Zam.....Najib is mindful of our current position in UN.....While you are mindful of your jaguh kampung mentality.......and you call yourself as a wartawan.
    Please lah......write something that helps our country come out from our current hopeless situation......value of ringgit,environmental issues,lazy and corrupted civil service (MyEG), education mess,declining standards in sports, illegal immigrants.....banyak lagi lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zam, Dont write something that have been written by many. This chap ask you to repeat what have been said by others. He dosenotr understand jounrnalism and trying to be clever and ending with exposing his own shallownes. He cannot accept your writing that can open people mind and by doing so expose himslef as an outdated thingking man. You have shown that you are not projecting the kampong mentality but advance mentality.

      Delete
    2. Dear hopeless Anon @21:35.

      If you are not lazy,Rm are plenty to grap.If you are not stupid,Rm are plenty for you capitalize.I think you know how certain people,especially the bisness comunity people do their bisness here.Bribe bribe bribe money money money and more money.If they refuse to take,threaten or kill them!.If this country is govern by lazy stupid and corrupted servant howcome Dapigs are full of rich people and so eager to grap Putrajaya.Just to get morepower and more more money right! Sjk C,Sjk T really mess our education system.Ask those immigrant how they value country.They are willing to put their live at risk just to free themselve from hopeless situation backhome.And you are inhopeless situation! Its either you are lazy stupid or unable to flock to Putrajaya......and banyak lagi lah.

      Delete
  11. Mawardi, Ulu Kelang.9 January 2015 at 23:00

    Ya ya ya Kampung mentality that care by leaders dan read by you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Darwis Balingan.9 January 2015 at 23:06

      Adakah awak fikir mewakili pemikiran Mahathir sebagai kampung mentality atau fikiran -fikiran Najib dan Abdullah Badawi yang tidak dibaca dan tidak dipedulikan oleh orang ramai sebagai urban mentality atau oudated mentality atau irrelavant kepada generasi sekarang.

      Delete
  12. Adakah kenyataan Menteri Pertahanan Hisamuddin Hussein bahwa serangan keganasan yang berlaku di Paris juga mungkin berlaku di Malaysia merupakan suau kenyataan yang berhemah.

    Tidak dapat tidak kenyataan ini menyebabkan orang ramai terutamanya orang Islam bertanya apakah di Malaysia juga ada akhbar yang memprovokasikan orang Islam dengan siaran gambar kartoon Nabi Muhammad? .

    Hal ini memang berlaku di era Abdullah Badawi menjadi Perdana Menteri di mana New Straits Times menyiarkan kartoon Nabi dua hari berturut- turut tetapi kerana penasihat atauy Ketua Pengarang ketika itu orang yang rapat dengan JPM maka dibiarkan tanpa sebarang tindakan. Kartoon itu diambil dari sebuah akhbar Scandinavian yang juga dipetik oleh akhbar France yang diserang itu.

    Atau adakah kerana Perdana Menteri Malaysia memberikan sokongan tanpa berbelah bagi dalam kutukan negara negara Barat terhadap pembunuhan di Paris itu ?
    Atau adakah kerapatan hubungan Malaysia dengan Amerika Syarikat menyebabkan timbul prasangka Hishamuddin bahawa kejadian seumpama itu mungkin berlaku di Malaysia dan juga kerana Malaysia di lihat semakin rapat bersekongkong dengan Amerika dalam menentang mereka yang mahu mempertahankan maruah Islam dan Rusullullah tanpa menunjukan kesedaran kenaapa hal itu berlaku seperti yang dinyatakan oleh Tun Mahathir?.

    Saya rasa kenyataan Hishamuddin itu tidak kena masanya.Kita tidak seharusnya menimbulkan bahwa kita berada dalam keadaan yang sama dengan France yang telah memprovok umat Islam di negara itu sekian lama dan kerana itu ada orang Islam yang sanggup mati demi untuk mempertahankan maruah Nabu Muhammad SAW.

    Adakah kita telah mempunyai orang Islam yang memprovokasikan orang Islam sendiri untuk kebebasan,liberalsime dan menentang kedudukan agama Islam dalam Perlembagaan atau kerana kita membiarkan bergerak kumpulan 25 orang ternama mencabar undang-undang Islam di negara ini? Ini semua mesti di jawab oleh Hishamuddin kerana membuat kenyataan yang boleh menimbulkan ketakutan yang tidak perlu di kalangan rakyat negara ini.

    ReplyDelete