Wednesday, 24 December 2014

25 MELAYU TERNAMA ANGGAP UMNO TIDAK PEDULIKAN KAUM LAIN DI NEGARA INI.

Bekas Duta yang menjadi jurubicara kepada 25 orang Melayu ternama,  Datuk Noor Farida Ariffin meanggap suara rhetoric di Perhimpunan  Agung UMNO baru baru ini tidak mengambil kisah terhadap  kewujudan  bukan Melayu di negara ini.

Katanya " kita mempunyai keutamaan; hak istemewa  dan kedudukan Bahasa Malaysia yang tidak boleh dicabar tetapi kita masih tamak dan kita mahu  menapikan hak kaum lain di negara ini (Lihat interviu penuh dengannya di  Sunday Star 14 Disember 2014).

Ini adalah pandangan berat sebelah seorang Duta . Benarkah orang Melayu menapikan hak bukan Melayu di negara ini? Bukankah rhetoric Melayu itu  kerana  cabaran terhadap hak hak mereka yang termaktub  dalam perlembagaan.

Sesudah lebih 50 tahun merdeka,hak mereka telah diganggu gugat, dihina dan dicabar  oleh bukan Melayu malah social kontrak sudah tidak dihiraukan sehingga keperingkat  seolah olah mereka tidak lagi terhutang budi kepada  Melayu  sebaliknya Melayu yang terhutang budi kepada mereka.

Ini samalah dengan sifat Tan Sri- Tan Sri dan  Datuk -Datuk  yang sesudah bersara melupakan  keistemewaan  yang diberikan dalam masa perkhidmatan kerana mereka  seorang Melayu sedangkan pada masa yang sama ramai juga bukan Melayu yang lebih layak untuk menjadi duta  dan sebagainya dari mereka sendiri.

Mereks ini   baru  nampak ketidakadilan  kepada orang lain setelah kemabukan dan  kekenyangan.Inilah kaduk naik junjung dan  kacang yang lupakan kulit.

20 comments:

  1. 25 ekor berok. Kalau UMNO dari awal2 lagi mengamalkan MERITOCRACY, 25 ekor berok ni sudah tentu tak layak memegang sebarang jawatan.
    Luckily UMNO has learned from it's previous mistakes. Now, only really qualified individuals should be given positions. At least in the future, we won't have 25 dumbasses trying to berlagak pandai.
    So what if she was a "duta".....I still think she is a dumbass. After all, even SARAH PAILIN was made a GOVERNER of an AMERICAN STATE!
    To the 25 beroks, woi, tak payah nak berlagak la woi. You are an embarrassment to some of the other REAL Tan Sris dan Datuk Seris.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dgn pandangan tuan/puan ini....To me these 25 Prominent twits do not deserve what they had....MORONS are not born but cultivated and sure as hell these are very cultivated and cultured Morons...thery forgot they sit on their fart-holes just like everyone else....and that is where their brains lies (in them)

      Delete
    2. Tan Sri Dr Yahya adalah pakar bedah jantung pertama di malaysia. Beliau tak boleh digrpkan bersama yg lain.

      Saya tak tahu pendirian atau imannya.

      Delete
    3. u mean to say Najib is qualified as PM?????hahaha buat lawak cara lain la bang....hahaha...u really struck my urat gelak la kawan...hahaha...

      Delete
  2. Mereka nie sepatutnya pie Masjid, solat, zikir, ingatkan mati... dah dekat nak mampos pon masih sibok pasal Moderate, Liberal, Najib ah Jib Gor..

    Tak payah back up Ah Jib Gor Pemimpin Banggang tuuh

    ReplyDelete
  3. Salam Tan Sri,

    1. Tindakan 25 Melayu ternama ini dilihat sebagai agenda halus pihak-pihak tertentu untuk memecahbelahkan orang Melayu secara tidak langsung menjejaskan sokongan kepada UMNO.

    2. Agenda untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada hanya dapat direalisasikan sekiranya UMNO lemah dan orang Melayu berpecah belah.

    3. Pelbagai kaedah digunakan termasuk menganjurkan beberapa siri demonstrasi haram sebelum PRU 2013 lalu bagi mewujudkan 'Malaysia Spring' utk menjatuhkan kerajaan menemui jalan buntu.

    4. Justeru itu, jalan terbaik adalah melemahkan sokongan orang Melayu kepada UMNO sekaligus menjejaskan kedudukan parti itu pada PRU akan datang.

    5. Dari sudut lain pula, tindakan 25 Melayu ternama ini bagi menimbulkan persepsi bahawa kepimpinan Dato Sri Najib Tun Razak amat lemah malah tidak lagi dihormati. Dato Sri Najib Tun Razak juga akan terhakis kredibilitinya sebagai Perdana Menteri dan ini memudahkan lagi usaha menjatuhkan kerajaan UMNO/BN.

    6. Lebih buruk lagi, pembangkang memperolehi keuntungan apabila tugas mereka selama ini memfitnah kerajaan menjadi lebih mudah. Bahkan agenda mereka menawan Sabah dan Sarawak serta menguasai Johor sebagai strategi mengambil alih Putrajaya berjalan lancar sepertimana direncanakan.

    7. Perlu diingat, selain menjatuhkan UMNO, Sabah dan Sarawak juga perlu ditawan sekiranya mereka berhasrat menakluk Putrajaya pada PRU akan datang kerana kedua-dua negeri itu adalah "fix deposit" BN.

    8. Justeru itu, Dato Sri Najib Tun Razak perlu segera menangani isu ini serta kritikan terbuka beberapa pihak terhadap kepimpinan beliau selaku PM. agar kredibiliti beliau tidak terus dipertikaikan.

    9. Dalam kata lain, Dato Sri Najib Tun Razak perlu bertindak ibarat 'menarik rambut dalam tepung, rambut tak putus, tepung tak berselerak'.

    Wallahua'alam..

    ReplyDelete
  4. MEREKA2 BARU TERLEPAS DRP SANGKAR

    ReplyDelete
  5. Datuk Zam, apa salah kalau kita anggap memo dari 25 "Melayu tersohor" (- betul ke?) sebagai feedback. Kita boleh bersetuju untuk tidak bersetuju. Tetapi kita tidak boleh melebelkan mereka yang tidak bersetuju dengan kita dengan label-label yang merendahkan mereka.

    ReplyDelete
  6. Duta tak bercahaya paridah tu ckap bgi phak The Star.
    Paridah tu yg buleh jdi duta sebab paridah Melayu.
    Sedarlah diri paridah poi
    Kalu dh lma dok luak negara paridah terasa liberal sngat psai apa mai blik sini???
    Hang buat kpala pulak.Tunjuk Lagan kununnnnn.Perrrdahhhh


    Wawa

    ReplyDelete
  7. Ini lah golongan PENGEMIS KAYA. Perlu di layan ?

    Jika suara-suara jembalang ini di biarkan, apa akibat nya ? Sudah-sudah lah melayan ekstremis lupa daratan ini. Bangang lah PM Najib (maaf kekasaran bahasa) jika masih di buai kesombongan 25 yang begitu retorik yang jelas nya " di pergunakan" pihak-pihak pengkhianat yang sudah nyata menampakkan provokasi melampau terhadap Kerajaan, Umno dan Melayu Islam.

    Bila perkara bodoh ini mesti berakhir ? Undang-undang telah tersedia namun tidak efektif menjaga majoriti rakyat yang cintakan perpaduan, kedamaian dan masa depan negara yang berdaulat. Sudah letih dengan sikap PM Najib yang bercakap tidak serupa bikin...

    ReplyDelete
  8. Datuk Zain,
    Sesungguhnya En. Najib yang kurang bercaliber mahupun pilihan kabinetnya telah memalukan warisan Melayu UMNO kita. Korupsi kroni dan ketidakupayaan dah memuncak dengan aturan berbillion 1MDB itu yang tidak tertanggung-jawab dengan cukup integriti. Mana dapatlah mereka menanangi hal-ehwal2 masyarakat yang pelbagai itu? Apatah lagi terhadap perperangan worldview yang sedang melanda Malaysia?

    ReplyDelete
  9. suara kena lantang sikit, dapatkan perhatian umum.. baru lah boleh dipilih jadi calon DAP pada PRU14 nanti

    ReplyDelete
  10. We don't owe your shit.This is MY country.

    ReplyDelete
  11. Salam Tan Sri.

    Tepat sekali yg Sdra katakan....mereka umpana 'kadok naik junjung'.

    Mereka tiada Jatidiri Bangsa.

    Cuma Alat mudah yg dipergunakan oleh The Star.... Wong Chun Wai bersama Dap kafir lakhnat untuk mengelirukan org Melayu agar bergaduh sesama sendiri.

    Hakikatnya...merekan ini mndpt tempat dimsyarakat dan menjadi senang lenang dgn pencen bersara yg besar adalah kerana mereka Melayu.

    Mengaku sbgai...Kumpulan 25 'eminent Malays' ?

    Lebih baik jgn jadi Melayu langsung sebab Melayu yg sebenar tidak akan mendambakan diri pd Cina kafir Lakhnat Dap yg rasis dan yg anti apa saja Melayu dan Islam.

    Org yg hina dan bodoh sahaja akan membenar diri diperalatkan....dan mereka ini memang tergolong org yg begitu.

    Lebih baik sahaja jgn mengaku diri sbgai org Melayu.

    Dan jgn memandai2 bersuara seakan2 kamu mewakili org Melayu yg majoriti pula.

    Org Melayu majoriti pun tidak pernah menganggap atau meminta awak 25 menjadi wakil atau jurucakap kami....lebih2 lagi mengutuk dan berkata2 pd perkara yg tidak betul terhadap bangsa sendiri.

    Sial sekali org2 seperti ini yg suka diperalatkan kafir lakhnat yg nak menjatuhkan bangsa Melayu dan Islam.

    Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pencen gomen sebat jugak. Gi la sedekah kat Mercy ke , mangsa banjir etc yg boleh digunakan semua kaum.

      Delete
  12. Woi Faridah Andartu... Apa kes sangat yang ko ingat ko tu Melayu Ternama? Yang aku ingat, masa ko jadi Duta yang bertanggungjawablah, Pulau Batu Putih kepunyaan Johor jatuh ke tangan Singapore... Lagi nak mengaku Melayu Ternama? Menggadai negara adalah.

    ReplyDelete
  13. Kalau tak silap si Faridah ni lah yang menjadi ketua pasukan guaman Malaysia di ICJ Belanda dalam kes Pulau Batu Putih dan akhirnya Malaysia kalah dan hilang hak kedaulatan pulau tersebut kepada Singapura. Patutnya dia berasa malu atas kehilangan maruah negara....

    ReplyDelete
  14. Kalau tak silap saya ada yang jadi pengarah syarikat glc dan gic. Elok berhenti lah. Lagi pun depa jadi pengarah bukan menyumbang sangat, asyik sebat kemudahan syarikat sahaja.

    ReplyDelete
  15. Siapa yang menamakan mereka ini MelayuTernama? Kalau mereka sendiri menganggapkan diri mereka Melayu ternama lebih baik kita pang girl mereka Melayu Perasan, atau Melayu masuk bakul angkat sendiri, atau Melayu tak Sedar Diri.

    ReplyDelete