Sunday, 19 October 2014

MEMANG BENAR MELAYU PUN PENDATANG

Memang benar Melayu adalah juga pendatang seperti yang didakwa oleh wakil Gerakan Johor Tan Lai Soon di mesyuarat perwakilan parti itu hari ini tetapi Melayu adalah pendatang paling awal yang terkuat, berani dan bijak dan kerana itulah mereka menjadi sultan dan raja yang dihormati dari sejak sejarah awal negara ini.
 
Benar seperti kata Lee Kuan Yew, Perdana Menteri Singapura bahawa mereka berasal dari Lanun tetapi apabila orang Cina datang untuk mencari rezeki di Tanah Melayu mereka terpaksa menyembah lanun-lanun ini yang sudahpun menjadi raja dan sultan.
Apabila penjajah Portugis datang menyerang Melaka sultan dan rakyatnya yang terdiri dari orang Melayu yang berjuang menentang mereka. Penjajah British yang datang kemudian mengiktiraf kedudukan Raja Melayu di negeri-negeri Melayu di Semenanjung Tanah Melayu dan ketika itu tidak ada orang asli yang menjadi raja.
Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew pernah membuat dakwaan yang sama tentang kedudukan orang Melayu sebagai pendatang dan Perdana Menteri yang pertama Tunku Abdul Rahman menjawab dalam bukunya Looking Back (Page 120).
"My own submission is that he may be right in regard to the Singapore but my own family, for instance, were Mongols from India, Shipwrecked on the coast of Langkawi more than 1,200 years ago when on their way to China. Marong Maha Wongsa founded the dynasty and the Sultanate of Kedah has lasted to this very day."
Tan Lai Soon adalah dari Parti Gerakan yang asalnya bersama DAP menghayati inspirasi Lee Kuan Yew untuk menjadikan negara ini Republik Sosialis dan menghapuskan pemerintahan beraja. Jiwa gerakan tidak ada bezanya dengan DAP dan akan terserlah dalam isu-isu tertentu. Parti ini tidak sesuai untuk berada dalam BN.
Sebenarnya saya tidak mempersoalkan kesetiaan orang Cina sebagai pendatang tetapi orang Cina menghadapi krisis identiti sebagai rakyat Malaysia kerana di samping tidak mahu dipanggil pendatang , mereka mahu dikenali dengan bahasa pendatang.
Saya sendiri adalah pendatang, bapa saya keturunan India dan ibu saya keturunan Arab tetapi saya menjadi Melayu dari segi Perlembagaan kerana selain dari beragama Islam saya juga mengamalkan adat istiadat Melayu dan tidak merasa asing atau malu menggunakan bahasa Malaysia.
PETIKAN DARI MALAYSIAN INSIDER: MELAYU BUKAN BUMIPUTRA
With the exception of the Orang Asli and natives of Sabah and Sarawak, everyone. else in Malaysia is a pendatang (immigrant), a Gerakan delegate said at the party’s national conference today.
Johor delegate Tan Lai Soon said not only were the Chinese and Indians pendatang, but the Malays were not natives of Malaysia either as they had emigrated from Indonesia.
"Except for the natives of Sabah and Sarawak and the Orang Asli, everyone else in Malaysia is a pendatang," Tan said during the party's 43rd National Delegates Conference.
- See more at: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/malays-also-pendatang-not-only-chinese-and-indians-says-johor-gerakan-deleg#sthash.GdJ46yBV.dpuf

29 comments:

  1. Tak perlu kita tunggu komen p.m dah tentu orang melayu mengetahui.....!!!!!binasa negara kerana kau najib......!!!!

    ReplyDelete
  2. Ini lah hasil dan akibat nya apabila UMNO membenarkan Pemdidikan dan Sekolah Cina ditambah pula dengan asuhan ibubapa kaum itu sendiri terhadap anak2 mereka.

    Nak Salah Siapa? Dengan pimpinan UMNO yang ada sekarang? Hancur UMNO walaupun kami sayang UMNO ni.

    ReplyDelete
  3. Rahman Yaacob, Johor.20 October 2014 at 05:42

    THE MALAYS WELCOMED THEM TO OUR FOLD
    (From Political Awakening by Tunku Abdul Rahman Putra pg 31):

    "One thing I can say is that when we fought against the Malayan Union the others took no part in it because they sad this is purely a Malay concern and not theirs.

    "They also indicated that they owe their loyalty to their countries of origin and for that reason they oppose the Barnes Report to make Malay the national langguage.

    "If we were to hand over the Malays to these so-called Malayans when their nationality has not been defined there will be a lot of problems ahead of us. The Malays welcomed them to our fold."

    Ya Tunku your are right, after we welcomed them, they really bocome a hell of problem to this country.

    ReplyDelete
  4. So the cinabengs and kelings are really for real to an all out assault to question the amicable agreement reached just in 50 years of Tanah melayu!

    Well if the malays-muslim-bumiputeras are continuously bombarded as if what is happening now, a cornered cat may just do the 'UNTHINKABLE'.

    By writing something to reaffirm the so called 'LKY's theory', this article is not helping to mitigate....malays are infact nusantaras!

    The cinabengs in Indonesia somehow realised for their survival they have to assimilate to the extent of giving up having their names (in their chineseness names) and culture 'compromised'. However, their economic grip are still intact. So these bunch of cinabengs are really gracious in having to compromise in Indonesia but not the cinabengs of Malaysia coming from brute-triads ancestry.

    If all hell breaks loose the 1990s riot in Indonesia may just see a repeat on the attack on the cinabengs here in Malaysia. The possibility is not impossible for that to happen.

    You can sit within the comfort of your study and front the computer but when these things do happened, then it is way to late to turn back time!



    ReplyDelete
  5. Dato,

    Org melayu bukanlah pendtg. malah mereka sentiasa berada di nusantara ini. kemudian barangkali bergaul dgn negara2 jiran.

    Empire sriwijaya, majapahit malah lebih awal dr itu Funan, champa, dan sebagainya adalah empire org2 melayu. Mereka berkembang di situ dan tidak pernah ada record mengatakan mereka berasal dr tpt2 lain.

    merekalah leluhur kita yg hebat sejarahnya. sejarah leluhur kita adalah sejarah gemilang bukan setakat hanya bermula dr sultan muhammad jiwa atau parameswara. nenek moyang parameswara juga adalah org2 melayu walaupn beragama hindu atau budha ketika itu.

    Ketika itu samalah seperti org2 asli org2 melayu juga adalah org peribumi di nusantara. barangkali ada org2 melayu menjadi lanun tp ini samalah seperti mana2 bangsa, ada yg jahat ada yg baik, ada yg menjadi kerabat dan menteri ada yg menjadi lanun, samalah seperti sekarang ade yg menjadi si kitol, ada yg menjadi negarawan yg beriman, ada yg menyertai IS ade yg menjadi moderate.

    Mana2 inttelect sejarawan akan dpt membuktikan hakikat ini. Malah kajian DNA kita ada membuktikan kitalah penghuni nusantara sejak dari dulu lagi. hakikat ini tidak dpt disangkal lagi.

    kita harap jawapan kepada cauvinis adalah berdasarkan kajian terperinci dan harapan saya bknlah seperti jawapan dato kerana ini hanya akan merendahkan bangsa kita sendiri. Para jemaah menteri terutamanya yg berada di dlm so called parti tunjang melayu sekurang2nya haruslah mengetahui hakikat ini.

    Dalam pada itu kita turut tertanya2 apakah jawapan yg akan diberikan bapa liberal kita pm najib sekiranya diajukan soalan sebegitu dr cauvinis.

    Melayu hampa.

    ReplyDelete
  6. Daerah ini dulunya dikenali sebagai Kepulauan Melayu. Disebelah kanannya ialah benua China sementara disebelah kirinya ialah Benua India.
    Kepulauan Melayu menjadi Indonesia, Malaysia dan lain-lainnya setelah dijajah oleh orang-orang Eropah.
    Dengan penjajahan ini mereka membawa masuk orang-orang dari benua India dan China untuk bekerja dengan mereka.
    Mereka inilah sebenarnya pendatang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org melayu juga org 'asli' ttpi lebih kedepan tamadunnya berbanding org 'asli' yg lain. Justeru mereka menguasai wilayah nusantara ini

      Delete
  7. salam Zam...izinkan saya memetik apa yang dah saya katakan sebelum ini dalam ruangan Zamkata sebelum ini mengenai perkara ini.....harap pembaca dapat menghayatinya sekali lagi dan bukan hanya membabi buta bercakap tak bersikap positif untuk insaf mengenai keadaan yang berlaku.....terima kasih......

    Inilah masalahnya kalau manusia di Malaysia ni atau sebelumnya Semenanjung Tanah Melayu tak geti-geti belajar sejarah negara....tu sebabnya di sekolah rendah dan menengah bila kena sabjek sejarah yang banyak cirit ialah bebudak Cina dan India....sebabnya tak faham atau tak mau faham mengenai kepentingan pelajaran sejarah itu....apa yang berlaku sekarang adalah rentetan sebahagian daripada finomena bodh dan bebal sejarah negara.....jadinya apa nak dihairankan kalau disebut siapa Melayu itu dan penduduknya tentu dijawapnya semua adalah pendatang....soalnya...siapa yang silap dalam soal ini?...adakah guru yang mengajar tuu tak cerdek pasai sejarah atau pelajar ketika itu mengantuk dila diajar mengenai sejarah...jadinya tak fahamlah manusia pendatang benua Cina dan India ini....bab LKY tuu dah jadi sejarah pengajaran pemimpin Melayu dulu tapi mungkin bukan sekarang kot....kita sebut pemimpin dulu zaman Tunku Abdul Rahman yang kini bakinya tinggal Tun Dr Mahathir aja....kenapa mereka ni begitu sensitif dan berhati-hati bila LKY berkata sesuatu mengenai Malaysia dan Melayu.....? sebabnya mereka dah melalui proses penipuan halus serta putar belit LKY untuk menguasai Malaysia....kalau kita cuba lihat sejarah dikaca TV ketika Tunku terajang keluaq LKY dan Singapura dari Malaysia, LKY adakan wawancara khas mengenai perkara itu dan menangis tersedu-sedu....ada yg kata dia gembira kerana akhirnya Singapura merdeka sendiri bukan ditangan British tapi sebenarnya nangisnya LKY tuu kerana hajatnya nak menguasai satu Malaysia melalui Malaysia Malaysiannya tuu tak kesampaian....tapi ingat...walau dia dah keluaq tapi benihnya ada juga dia tinggalkan.....DAPlah....siapa lagi....? masalah pemimpin sekarang dan muda yang ada tidak berapa faham dan mudah terima apa yang dicadangkan kepada mereka sehinggakan Iskandar Malaysia tuu dah nak terjual kalau tak dijaga dengan LKY dan Singapura...kan pelik kalau dah tau pemimpin Singapura tuu semua jenis kiasu tapi tiba-tiba terlalu baik dan bekerjasama menjayakan Iskanadar Malaysia.....apa sebabnya....? sejarah tak lupa betapa LKY amat berhajatkan kawasan Johor Selatan tuu tapi tak kesampaian melalui politik...malangnya pemimpin sekarang dan muda ni tak baca yang tersirat.....kawasan emas tuu dah dikuasai LKY dan Singapura melalui kuasa ekonomi dan sumber kewangannya.....selepas ni apa pulak yang pemimpin kita nak jual kat LKY....? tu sebabnya yang boleh mengajar LKY ni cuma Tun Dr M sahaja.....sebagaimana yang berlaku dalam keadaan sekarang dalam DAP.....pemimpin tertuanya seperti Lim Kit Siang, karpal Singh dll tuu masih ada lagi dan berkuasa manakala pemimpin tua dan lama Melayu dalam Umno sudah tiada....yg ada tuu lah sekarang tapi tak matang dan agak kabur permainan dan kehendak DAP yang sememangnya seibu sebapa dengan PAP Singapura....siapa yang dok mengkaji dan melihat rancangan asal mereka untuk direalitikan...? tiada sebenarnya....yang faham cuma Tun Dr Mahathir sahaja.....bayangkan kalau ore tua ni dah tak ada.....bungkui terui Umno dan Melayu pun terbarai....itu yang yang Anwar Ibrahim seronok sangat tuu.....dan kita sebagai orang-orang yang dipinggiran hanya boleh menggigit jari menuggu Singapura disatukan dengan Malaysia...maka berakhirlah kuasa dan kepimpinan Melayu di tangan DAP dan PAP Cina yang tak ada belas kasihana langsung dengan jenis Melayu seperti mana LKY lakukan di Singapura....kalau dah berlaku seperti itu...tak perlulah kita terjerit-jerit seperti sekarang.....bukankah kita ramai yang sokong Pakatan Rakyat (PR) kerana nak Anwar jadi PM dan DAP Lim Kit Siang Timbalannya.....hai Melayu......elok sangatlah tuu....janganlah kita menangis dikemudian hari kerana itu kehendak kita....cheers....

    Tun Mai Ulat Bulu
    abang Tun Mai Ulat Gonggok

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betoi Tun Mai.

      Melayu yg buta sejarah lah yg la ni dok kena tipu dgn Cina Dap kapiak lakhnat...dan setengah Cina dari MCA dan ramai yg dlm Dap.

      Yg Melayu cerdik dlm Umno...pula dok jaga geng2 dan kroni masing2...

      Najib dgn hampir 80% 'Yes men' dia...Tpm dan Naib2 termasuk....juga ketua pemuda yg entah apa2.

      Malaysian Bar Council yg presiden nya Cina bersama Dap kapiaq lakhnat dan Pkr haram jadah serta Pas yg keldai dok henram saja apa saja Melayu.

      Malah Bar Council dan peguam2 Cina dan India dok kaji apa yg didlm 'Malaysian Constitution' dgn pertolongan peguam2 Cina dari Singapore dan Dap kapiaq lakhnat nak cuba rungkai semua.

      Itu lah yg Gerakan ni sanggup kata yg Melayu pun Pendatang mcm depa yg Cina....supaya kita hilang kita punya Hak..

      Ini statement yg boleh dikira rasis dan cuba menghasut.

      Dizaman Mahathir atau Dato Harun...Cina ni dah kena jel kerana menghasut.....tetapi zaman Najib...dah biasa pula.

      Kalaulah negara ini Cina yg punya dan dipimpin Dap kafir lakhnat.....mana2 Melayu yg bersuara seperti Gerakan ini dah kena jel sy rasa......mungkin tak ada Melayu yg berani langsung....mcm diSingapore.

      Sebab itu org tua2 kata...baik berpada2....belajar dari pengalaman.

      Delete
    2. Saudara Hidup Melayu, kalaulah kita ada pemimpin yang berfikiran seperti saudara ini, tentu Melayu yang ada sekarang ni tak seperti sekarang. Meh kita tubuh parti belasah Melayu biaq mereka sedaq. Amacam?

      Tun Mamat
      Suku Sakat Tun Mai Ulat Bulu

      Delete
    3. Tak sangka abang kesayangan saya tiba-tiba dok ikut cerita ni. Ingat dah tak mau campuq lagi. Pasai dah keluaq balik cerita ni, adik pun nak tumpang sekaki jugalah apa yang difeedback dulu. Saudara Zam, minta izin disiarkan semula jawapan saya pada ulasan abang kesayangan saya ni. Terima kasih.


      "WAH....Nampaknya abang begitu bergaya sekali menggambarkan suasana sebenar melalui mata hati yang marah secara halus. Adik terpegun tapi setuju apa yang dibicarakan. Ditakdirkan satu hari Lim Guan Eng jadi PM, agaknya barulah Melayu yang ada sekarang ni nak sedar walau sebelum tuu dah banyak kali disudukan dengan akibat bersekongkol dengan DAP ini. Adik setuju sangat jika ditakdirkan berlaku demikian Melayu semua gigit jari. Adik berjanji tidak akan menangis dan marah kerana itukan hak Melayu yang mahukan DAP menang dan menguasai negara Melayu ini. Marilah kita sama-sama gigit jari dan menunggu hari-hari yang dikatakan itu. Adik tidak akan sedih jika itulah ditakdirkan. Ini bukan dikira mengimbau masa lalu apatah lagi mengusik Melayu yang tak sedar diri tetapi memahami realiti yang berlaku. Jika ada Melayu yang masih masih dengan apa abang katakan ini, biarlah dia terjun ibarat si luncai dengan labunya. Elok saja kita katakan biarkan, biarkan. Sebabnya.....'NO ACTION TALK ONLY'.....terima kasih abang kerana menyedarkan orang macam adik betapa Melayu suka lupa dan tak sedar diri....kasihan Tun Dr Mahathir.....berpuluh tahun berjuang kini dihina pulak.....

      Tun Mai Ulat Gonggok
      Adik Kesayangan Tun Mai Ulat Bulu

      Delete
  8. terima kasih Zam kerana menyiarkan sepenuhnya apa yang tersurat....harap Melayu yang ada di negara ini sedarlah betapa kita sekarang ini dah ibarat telur di hujung tanduk....anytime boleh terbarai.....

    ReplyDelete
  9. Man Banun Sg Petani.20 October 2014 at 10:00

    Tidak lama selepas Gerakan Presiden Datuk Mah Siew Keong meminta anggota anggota parti komponen BN supaya tidak membuat kenyataan yang bersifat perkauman, orang partinya sendiri menyakitkan hati orang Melayu dengan mengatakan Melayu bukan bumiputra.

    Kerana kenyataan yang sama juga pernah dibuat oleh Lee Kuan Yew yang mahukan raja raja Melayu dihapuskan kerana bukan bumiputra maka Tunku membuat keputusan dari katil sakitnya di London untuk menyingkirkan Spore dari Malaysia.

    Apakah tidak wajar bagi Presiden Gerakan untuk menyingkirkan anggota partinya yang membuat kenyataan yang bersifat perkauman itu,yang menyinggong perasaan orang Melayu sedangkan beliau berjanji akan berbuat demikian.

    Katanya"parrti members who make racist remarks will be sacked" Saya nak tengok beliau bertindak.

    ReplyDelete
  10. TSZ,
    Gejala mempersoal dan mengungkit pelbagai isu secara sengaja atau tidak tanpa menghiraukan sensitiviti orang Melayu telah lama berputik atas dasar demokrasi dan keterbukaan.
    Suara suara lantang orang Cina makin bergema dibantu dengan anggukan secara diam dan terang terangan oleh kelompok Melayu liberal.
    Tan Lai Soon bukan bersaorangan merasa apa yang beliau rasa, cuma beliau berani meluah perasaan yang terpendam pada kebanyakan orang Cina.
    Mereka semakin assertive dalam pelbagai tuntutan dan perlu tonjol diri mereka sebagai underdog untuk dapat simpati dunia luar.
    Mereka juga perlu mengungkitkan keadaan yang boleh bawa embarrassment kepada orang Melayu dimana susah dan sulit untuk orang Melayu mempertahankan diri.
    Isu nama " Allah " adalah satu contoh.
    Pesta Oktoberfest adalah budaya Bavarian (Germany) dan saya tidak nampak kenapa perlu di import dan ditonjol di bumi Malaysia ini. Kalau nak minum beer, minumlah, tiada larangan untuk non Muslim.
    Dan diadakan pula acara, "I want to touch a dog.Tidak boleh terima kah oleh mereka yang kita orang Melayu tidak mahu anjing sebagai binatang peliharaan ?
    Pernahkah secara berleluasa berlaku penganiyaan kepada anjing oleh orang Melayu di kampung atau bandar?
    Nampak nya sudah bermula inisiatif untuk mengubah sikap dan budaya Melayu Islam ikut acuan mereka, lebih lebih lagi dengan sokongan Melayu liberal.
    Mereka mengguna sepenuh penuhnya laungan demokrasi dan keterbukaan untuk mencapai matlamat dan tujuan mereka.

    ReplyDelete
  11. http://riwayatmelayu.blogspot.com/2014/10/melayu-itu-pribumi-asia-tenggara.html

    ReplyDelete
  12. Ceh...dak nak masuk 58 tahun MERDEKA , ini masih lagi jadi ISSUE? Lebih baik le UNITED as ONE and BUILT THE COUNTRY rather then expoliding such nonsense issue. 50 over years malay, indian , cina semua tiggal bersama , bekerjasama, hormat menghormati, visining each other when Raya ka, deepavali ka, CNY ka.. so APA NI? Stupid, dumbell people doing stupid things!

    ReplyDelete
  13. Ini teori lama yang keluar dari orang yang buta sejarah atau sengaja buta. Didendangkan semula kerana lemahnya Melayu.

    Ke mana perginya pemuda UMNO, Ke mana hilangnya Perkasa.

    Jgn terkejut kiranya kita berdiam diri, teori ini akan didendangkan dengan lebih kuat dan merdu. Saya yakin ramai cina yang setuju dan sokong teori ini. Tindakan tegas mesti dilakukan sekarang.

    Tapi jgn harap dari kepimpinan sekaranglah.

    ReplyDelete
  14. Biarkan Pak Pandir terjun dgn labu labunya....biarkan...biarkan....inilah melayu sekarang...

    ReplyDelete
  15. India + Arab = Melayu?

    ReplyDelete
  16. Adapun Zam termasuk dalam definisi Melayu menurut perlembagaan Malaysia. Jika Zam maksudkan "memang benar Melayu adalah juga pendatang", adakah merujuk kepada Zam sendiri?

    ReplyDelete
  17. Orang Melayu bukan pendatang....penghuni asal daerah Nusantara yang telah dipecah dan diperintah oleh Britsh dan Belanda ....tapi kalau mamak memang pendatang....macammana boleh masuk UMNO dan mengaku Melayu taktahulah pulak

    ReplyDelete
  18. http://www.youtube.com/watch?v=k4KFKsXK4fs

    ReplyDelete
  19. Except the monkeys, we are all pendatangs. But you must realize why Zam is so stuck on this issue. You must see what is behind.

    1) we are here first. You are pendatangs.
    2) since we are here first, this country belongs to us and not you. And the constitution can go to hell.
    3) since this country belongs to us and not you, WHAT BELONGS TO YOU ACTUALLY BELONGS TO ME.
    4) You have so much wealth, you must niw give some OR ALL to me!!!

    THAT IS HIS AGENDA.

    And those that spew similar nonsense. In that regard, Zam is no different than Perkasa and ISMA.

    ReplyDelete
  20. Did we do that to Chinese? When we get power we share with the chinese after independence. We can go on own but our humanity greater then greed and we let the Chinese live and become the citizen of this country with the expectation they know how to kenang budi but typical chinese they only remember what they give and never appreciate what have been given to them. That is why Malays ask apa lagi Cina mahu?
    Very unprortunate for this country to have this kind of human being. Very metrealistic.Even when they die they want to bring the car to the grave.

    Every where they the same. Only Chinse can teach the Vhinse . Taht is Lee Kuan Yew.

    ReplyDelete
  21. Inilh yg dibanggakan oleh seorang Prof (wanita) ahli parti yg membela bangsa/agama kononya mengatakan kita merdeka dr Inggeris tanpa perjuangan 'buluh runcing' spt Indonesia.... semua diaturkan oleh Inggeris bagi keadilan kaum utama Melayu. Cina n India.....tidak spt di Indonesia etnik pribumi berjuang dgn darah mengusir Belanda, setelah mrk merdeka mrk benar2 merdeka n 'mengindonkan' semua kaum menjadi "Bangsa Indonesia" tiada sekolah aliran cina.n tamil cuma 1 aliran Indonesia saje. Ape kita Malaysia boleh lakukan spt mrk? jawapanya "TIDAK".... setiap perjanjian dlm kemerdekaan dulu semua diaturkan Inggeris n dipersetujuan oleh ke 3 kaum utama baru TAR boleh lauangkan MERDEKA MERDEKA MERDEKA..... skrg ape dh jadi....ahli Umno tanyalh Prof yg berasal dr Melaka yg totok menyokong Umno tu.....

    ReplyDelete
  22. Written by The Editors of Encyclopædia Britannica
    Malay Archipelago, largest group of islands in the world, consisting of the more than 17,000 islands of Indonesia and the approximately 7,000 islands of the Philippines. The regional name “East Indies” is sometimes used as a synonym for the archipelago. New Guinea is usually arbitrarily included in the Malay Archipelago, though the Andaman and Nicobar Islands in the northwest and the Bismarck Archipelago in the east are not. The principal islands and groups of the Republic of Indonesia include the Greater Sundas (Sumatra, Java, Borneo, and Celebes), the Lesser Sundas, the Moluccas, and western New Guinea. The main islands of the Philippines include Luzon (north), Mindanao (south), and the Visayas in between. Other political units in the archipelago are East Malaysia (Sabah and Sarawak), Brunei, and Papua New Guinea.

    The archipelago extends along the Equator for more than 3,800 miles (6,100 km) and extends for 2,200 miles (3,500 km) in its greatest north-south dimension. Situated between the Pacific and Indian oceans, the islands of the archipelago enclose the Sulu, Celebes, Banda, Molucca, Java, Flores, and Savu seas. They are separated from mainland Asia (west) by the Strait of Malacca and the South China Sea, from Taiwan (north) by the Bashi Channel, and from Australia (south) by the Torres Strait.

    Structurally, the archipelago divides into three parts: the Sunda Shelf, the Sahul Shelf, and the area of recent tectonic activity that lies between the two. The islands, with the exception of the northern Philippines, lie within 10 degrees of the Equator.

    ReplyDelete
  23. sepatutnya orang asli usir semua pendatang tak kira melayu cina india.....

    ReplyDelete
  24. Orang asal tanah ini ialah beruk orangutan. Beruk Orang2 Utan tak kira bangsa dan agama perlue bersatu padu menghalau melayu butoh, cinabeng babi and keling mabuk balik ke negara2 asal masing2!!! Baru akan ada keamanan yg sejagat mcm dalam planet of the Apes.

    ReplyDelete