Sunday, 3 August 2014

PUNCA SEBENAR DAP ANGGAP KHALID IBRAHIM PENGKHIANAT

TERKINI:

KRISIS SUDAH TIDAK ADA JALAN KELUAR.
Dengan pendedahan penyalahgunaan kuasa Menteri Besar Selangor  Khalid Ibrahim oleh Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution yang dokumennya akan disebarkan mulai esuk  dan   tindak  balas Khalid mencabar  supaya diadukan kepada pihak berkuasa  dan akan mengambil tindakan udang- undang kepada pihak yang menuduh , maka krisis PR dan juga kerajaan negeri Selangor memasuki keadaan yang semakin meruncing dan membayangkan tidak ada lagi jalan keluar sebaliknya sedang menunggu suatu letupan besar. Bacalah berita terkini yang dipetik dari The Star online di bawah ini.

PUNCA SEBENAR......

Kenaapa DAP bagitu marah dengan Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim dan meanggap beliau sebagai pengkhianat kepada Pakatan Rakyat (PR)  apabila anggan menyerahkan jawatan  MB Selangor kepada Wan Azizah isteri  Pemimpin Agung PR Anwar Ibrabim.?

Jawapannya mudah sahaja dan tidak perlu analisis mendalam. Pemberi rasuah yang paling besar di negara ini ialah  orang Cina. Budaya mereka baik dalam MCA atau DAP dan pada umumnya sama sahaja . Orang Melayu tidak banyak wang untuk merasuah dan malu untuk melakukan sesama sebangsa.

Pengharapan adalah sama dari kalangan usahawan dan perniagaan Cina dari  DAP terhadap kerajaan pimpinan Khalid Ibrahim. Apa gunannya kuasa kalau tidak boleh dibahagikan rezki antara ahli parti yang akan dapat membalas budi untuk meluaskan dan memperkuatkan parti.

Anwar Ibrahim yang pernah berada dalam UMNO dan pernah menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan  cukup memahami stratiji ini. Parti Keadilan juga ada kroni dan DAP tentunya mempunyai  penyokong parti yang mengharapkan peluang besar dalam perniagaan dan keusahawanan di negeri Selangor yang kaya raya.

Mereka mengharapkan segala "kemudahan" yang dinikmati selama ini oleh kroni UMNO,MCA, MIC dan lain lain parti komponen BN  akan juga dirasakan oleh mereka tetapi Khalid Ibrahim seorang profesional yang sukar untuk dirasuah dan dipergunakan telah amat mengecewakan mereka.

Khalid  tidak pandai bermain politik wang dan inilah   juga  yang menyebabkan beliau tidak popular ketika berada dalam  UMNO. Maka itu PAS yang mimpikan sebuah kerajaan yang bersih tidak faham kenaapa Anwar mahu Khalid Ibrahim digantikan dengan isterinya sedangkan beliau yang paling lantang bercakap menentang rasuah,kroni dan sebagainya.

Selain dari itu Khalid  juga berhati- hati dalam pekara yang menyentuh kesucian dan kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi negara, Sultan sebagai ketua agama dan kuasa majlis agama dan istitusi agama yang berkuasa dalam kerajaan negeri. Hal ini terserlah dalam masalah bible,hudud dan lain- lain. Jiwa Khalid masih nasionalisme  UMNO.

Inilah sebab utama Khalid dianggap tidak berguna oleh DAP dan menyokong Wan Azizah isteri Anwar Ibrahim yang dikira  mudah untuk dipergunakan bagi mengalirkan sumber kewangan negeri bagi kepentingan politik  dengan menggunakan kepakaran suaminnya yang telah mempelajarinya semasa dalam UMNO dan BN.Malah Anwar Ibrahimlah yang merintis politik wang dalam UMNO.

Jika BN telah melakukannya maka apakah salahnya PKR melakukannya tetapi tidak bagi Khalid Ibrahim yang tidak bijak bermain politik.

Khalid tidak seharusnya lagi  dianggap sebagai loyalist kepada Anwar Ibrahim kerana beliau telah menjadi punca kepada hilangnya maruah dan penghormatan Anawar  pada   pandangan umum bila Khalid  menampar mukanya  dengan menolak isterinya Wan Azizah kepada taraf pembantu rumah PKR.


Selangor MB crisis: Bring it on, Khalid tells PKR
  

PETALING JAYA: Beleaguered Tan Sri Khalid Ibrahim (pic) has denied any accusations of wrongdoings as alleged by PKR, following the party’s latest attempt to ‘expose’ him.

In a statement, Khalid said the accusations levelled against him were “categorically untrue” and “very serious”.

PKR secretary-general Datuk Saifuddin Nasution Ismail was reported to have said that the party planned to release a document on Khalid, in an attempt to convince the party’s allies on the need to remove him.

Instead, the Selangor Mentri Besar said the party should immediately report him to the authorities if they believe the allegations to be true.

“If Datuk Saifuddin believes them to be true, he and his associates should immediately lodge a report with the Malaysian Anti-Corruption Commission, the Royal Malaysian Police and Bank Negara, as well as immediately expose any all evidence to substantiate his claims.

“Failure to do so can only invite speculation that these accusations are politically motivated and in bad faith,” he added.

The Port Klang assemblyman also said he pledged his commitment to cooperate fully with any and all investigations.

“I also reserve my right to initiate any legal proceedings arising from defamatory statements made against me.

“In the meantime, I will continue to serve the people of Selangor to the best of my ability, with the fullest commitment to transparency, accountability and good governance,” he said.

Saifuddin was reported to have said that the document detailed court cases where Khalid was involved in an out of court settlement with Bank Islam over the RM66.67mil Kumpulan Guthrie Bhd shares when he was the group’s chief executive officer.

The 40-page document also highlighted a land deal to a public-listed property corporation under the state government’s affordable housing programme below a market price.

The copies of the document would be distributed to all Pakatan Rakyat leaders beginning Tuesday.










20 comments:

  1. UMNO pulak apa? Penerima rasuah terbesar di Malaysia? UMNO memang pengkianat Melayu yang paling besar

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar en.anuwar. sbb umno la en. anuwar berjaya jadi ketua punasihat keadilan dan dpt bergelumang dgn rakan lelaki dan pompuan serta rasuah NKVE dan IPP dll. jadik elok sangat umno terima rasuah utk kecemerlangan en anuwar dan taiko lim. klu tak de UMNO nanti en anuwar dan taiko lim nampak tersanggattt lah korup dan jahat.

      Delete
  2. Patriot negara.3 August 2014 at 11:25

    Kera UMNO pengkhianat Melayulah maka Universiti- Universiti di negara ini sekarang dikuasai oleh para cerdik pandai Melayu,ramai doctor Melayu ,jurutera dan profesional Melayu,PNB yang membahagikan saham saham utama kepada orang Melayu dan dapat menyelamatkan negara ini dari pengkhianatan Anwsr Ibrahim dan dapat menguasai negara ini selama ;lebih 50 thun dan sedang menhancurkan PR dan Najib meningkatkan nama di dunia antara bangsa dan Malaysia berani menentang Yahudi.Cakap pakai otaklah bahlol.

    ReplyDelete
  3. Kerana umno pengkhianat Melayu juga lah maka BN terus di terjui oleh Umno dgn dasar memberi kuota tertentu pada Melayu dan Bumiputra.Semenatara itu Kerana Pas pembela Islam lah,PR di kuasa oleh DAP,sehingga nama Allah boleh di gunakan oleh Keristian utk nama tuhan mereka yg 3 dalam 1,Rumah judi dan pusat maksiat sudah banya di hapuskan oleh Pas di selangor,Calrsberg pun sudah di tutup.

    ReplyDelete
  4. http://www.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=332082:why-dap-pkr-turned-on-their-prized-mb-khalid-sold-1172-acres-land-below-market-for-kickback?&Itemid=2#axzz39J5Z6NlLKhalid caught off guard
    Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim has always prided himself on being one up on the state’s previous administrators because of his background as an investment banker.
    He has time and again said that his experience in the corporate world has been useful in dealing with developers wanting a piece of the action in the abundant land held by the state.
    However, a deal that the state had entered into with Tropicana Corp Bhd in April last year has caught the mentri besar flat-footed.
    Under the transaction, Tropicana acquired 1,172 acres from the state for RM1.3bil to be paid over 20 years as the land is being developed.
    Under the terms of payment, Tropicana had to fork out RM50mil as deposit and make two advance payments over a period of six months. The remaining is to be paid with interest over various schedules stretching over 18 years.
    However, what Tropicana has done is carve out a portion of the land to Eco World Development Group Bhd for a cash payment of RM470.57mil.
    This has got the state all riled up because Tropicana has been able to monetise the deal faster that it had envisaged. Now Khalid is seeking an accelerated payment schedule for the land.
    He wants RM844.2mil, which in the state’s opinion is the present value of the land.
    But whether he gets it or not is something for Tropicana to decide. This is because the agreement does not restrict Tropicana from disposing a portion of the land to reduce the cost of holding it.
    Khalid has played his cards well in the consolidation of the water assets in the state so far. He has also got the state better deals in many of the land transactions.
    But he appears to be side-footed in this particular transaction.
    Khalid had requested Tropicana to pay up in full on Thursday March 27th.
    His excuse is Danny Tan had realised the full value of the deal so he has contravened an agreement made thus pay up now. However Danny Tan view is that an opportunity arise for them to realise so it is not for the state to dictate.
    Whether Khalid missed on that or something else is happening.
    In summary, Khalid sold a 1,172 land for RM1.3 billion to be paid over 20 years but now asked for cash term at RM844.2 million It looks like a loss but there is the interest factor. And Khalid will use this for his political answer.


    Full article: http://www.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=332082:why-dap-pkr-turned-on-their-prized-mb-khalid-sold-1172-acres-land-below-market-for-kickback?&Itemid=2#ixzz39J6joGiV
    Follow us: @MsiaChronicle on Twitter

    ReplyDelete
  5. Salam Tan Sri....

    Sy setuju dgn Patriot Negara....kerana Umnolah kita Melayu berjaya smpai ketahap ini.

    Cuma kebelakangan ini...sejak selepas berhenti Tun M....dan dari GE12...dan GE13...hingga kehari ini...Umno yg dipimpin kelihatan goyah dan kurang lagi menyegat.
    Banyak sngat isu2 berbangkit dan kontroversi.

    Tetapi sy tetap menyokong cuma kecewa dgn kewibawaan ramai pemipin2 nya.

    Tetapi masih percaya....bahawa ianya tetap relevan dan boleh diperbaiki demi bangsa dan ugama

    Anonymous 11.17 memang bahlul dan dengki.

    Berbalik pasal isu ....Khalid yg hendak disingkir ini.

    Kalau bukan Wan Azizah pun Dap tetap mahu Melayu yg cuma tunggul kayu.....serupa lembu..atau bahlul....dan tiada jati diri saja sbgai MB....asalkan ikut cakap mereka.

    Tetapi sy berpandangan bahawa Khalid bukan lagi menjiwai Umno..dan ini ada baiknya....kerana kalau dia menjiwai Umno dlm tugas sbgai MB Selangor .dia serupa saja dgn MB yg lepas2...penuh kontroversi dan penyelewangan.
    Sebaliknya org seperti Khalid wajar dicontohi oleh ramai pemimpin Umno dewasa ini.....kerana ini pasti dpt mengembalikan kepercayaan rakyat pd parti untuk memerintah.

    Umno bukan 'perfect'..
    Memang ada pisang yg busuk dlm satu tandan....tetapi tidak bererti semuanya busuk.

    Hebat sngat kah PR.?
    Sedangkan Pkr dan Dap...masih terang2 dgn Nepotismanya...
    Laki bini...bapa anak...semua dirangkum dan memegang jawatan tertinggi.

    Lihat saja dgn isu ini... Khalid pun nak diganti dgn bini pula.
    Lepas satu hal ke satu hal...bini diseret untuk kepentingan diri....kesian..
    Ini kira kerja 'desperate yg last kopek' agak nya sebelum berehat di penjara.

    Kepentingan rakyat bagainana pula?

    Org Kedah kata...."Anwar ni sembang saja deraih....tapi hampeh....mcm ayam dok kokok ....tapi jubuk penuh tahi.

    Khalid telah kini menjadi 'stumbling block' buat dia dan Dap.....jadi yg sebaiknya biar bini yg ambil alih....walau pun tiada pengalaman dan tak bersesuaian....kot2 boleh ada lagi kontrol.

    Apa yg susah sngat nak faham?

    Harap2 hasrat menyikir Khalid terkubur dan ditentang kuat oleh Pas.

    Terima kasih.



    ReplyDelete
  6. Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP, Anthony Loke Siew Fook berkata cadangan untuk membentuk kerajaan negeri Selangor (BN PAS) adalah satu pengkhianatan bukan sahaja kepada PKR dan DAP tetapi kepada rakyat Selangor khasnya kaum Cina yang memberikan mandat kepada pakatan pembangkang dalam Pilihanraya Raya Umum ke 13.

    Apakah kemenangan DAP bukan dengan sokongan Melayu PAS. Jelas DAP tidak dapat melihat masaalah dengan seimbang malah merasakan seolah olah kaum Cina sudah cukup kuat.

    Ini adalah satu kenyataan bongkak yang sangat menyinggong perasaan kami penyokong Pas.

    ReplyDelete
  7. Anonymous 3 Aug 2014 1117 tu mungkin Dap operative atau melayu malap yg dok pandu roket Dap pd Pru13...

    ReplyDelete
  8. Annuar nak lantik bini dia jadi MB hanya supaya mereka Dap dan Annuar boleh buat apa yang hendak. Khalid tidak mahu ikut telunjuk mereka itu saja. Supaya senang mereka merompak negeri Selangor sebanyak banyaknya kerana mereka tahu mereka tak akan lama memrintah Selangor. Orang orang Melayu Selangor pun dah sedar diri. Oleh itu Dap sekarang melenting lenting cuba nak pysyco orang Pas jika keluar PR. Seronok juga kita tengok bagaimana masaalah ini akan diselesai olh Annuar. Pas kali ini mesti tegas ,jangan biar mereka dalam Pas yang pro Annuar mengontrol keputusan yang akan dibuat .Jangan tunduk pada mereka . Ingat ahli ahli grassroot memerhati anda semua

    ReplyDelete
  9. PEMBERI RASUAH PALING BESAR ORANG CINA DAN PENERIMA RASUAH PALING BANYAK IALAH ORANG MELAYU TERUTAMA DARI PEGAWAI KERAJAAN; POLIS,KASTAM, IMIGGRASI TETAPI YANG DIANGGAP PENERIMA RASUAH IALAH ORANG POLITIK.

    ORANG POLITIK DAPAT DUTI BERI PADA RAKYAT JUGA UNTUK CARI PENGARUH TETAPI PEGAWAI PEGAWAI KERAJAAN KAYAKAN DIRI SENDIRI,

    ReplyDelete
    Replies
    1. taik kucing hang la azran
      org politik amalkan rasuah lg celaka..
      lg memusnahkan negara
      tp boleh lepas.... undang2 di tangan org politik

      azran ni pasti talibarut org politik..
      nak menghalalkan rasuah org pilitik..
      x cukupkah dan tukar nama "rasuah" ke "politik wang" ????


      aku - umno pendang

      Delete
  10. Rasuah ibarat bisnes. Tiada bisnes jika tiada jual beli. Cina jual melayu beli. Cina bagi rasuah melayu terima. Jangan salahkan cina sematamata. Kita kan satu Malaysia sama sama boleh suburkan rasuah dan musnahkan negara atau sama sama benteras rasuah dan majukan negara.

    ReplyDelete
  11. Anwar berjaya mengheret Hadi masuk dlm kelambu untuk selesaikan bersama isu penggantian MB Khalid dengan Wan Azizah.

    Jika gagal atau bermasalah atau jika anwar ke sg buluh, Hadi diamanah untuk pastikan Wan Azizah dinobat sebagai MB in or at whatever cost.

    ReplyDelete
  12. Kenapa rasuah di malaysia sangat teruk sedangkan di singapura kes rasuah sangat rendah?...adakah kerana sifat orang melayu itu sendiri yang senang dibeli dengan duit?? Bagaimana singapura melatih rakyatnya khususnya pekerja sektor awam utk bekerja dengan tegas dan tolak gejala rasuah?..adakah sebab purata gaji yang tinggi?. Kenapa rakyat singapura hilang rasa hormat dan takut ketika berada di atas jalan2 raya di malaysia sedangkan bila kembali ke negara sendiri boleh mematuhi peraturan kerana takut disaman dengan pihak berkuasa yang tegas?.harap malaysia mengenakan caj2 tambahan yang sepatutnya kpd rakyat singapura...mgkin ini salah satu income kepada kerajaan yg sdg tenat skrg....disebabkan perbezaan nilai wang yang tinggi rakyat singapura dapat berbelanja sakan di malaysia contohnya di mydin gelang patah...dpat menikmati subsidi yang diperuntukkan kerajaan untuk rakyat malaysia...pemantauan pihak berkuasa sangat2 dialu-alukan...hrp kerajaan teruskan kembali projek jambatan baru menggantikan tambak johor dan tdk tunduk pd singapura...

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasuah ni bukan sektor awam saja, sektor swasta pun belambak. mungkin jabatan kaji cuaca & armed forces saja bebas rasuah kot?

      Delete
  13. Saya rasa Wan Azizah sesuai jaga cucu-cucunya sahaja dan menjadi blogger sepenuh masa.

    ReplyDelete
  14. Putera Gunung Jerai.4 August 2014 at 15:41

    Dulu punya UMNO memang Ok.
    UMNO hari ini ada sikit karut.

    Politik wang.buat harta,kejar jawatan.
    DAP tahu penyakit UMNO.

    Yang beri nyawa pada DAP hari ini ialah orang MCA dan Gerakan.

    Melayu pula retorik banyak sangat.
    Pas tipu Melayu nak bawa masuk syurga.Kader kader politik Pas kelentong tengah jalan.

    PKR hanyalah impian Pak Sheh nak jadi PM.
    Kalau tak dapat MB pun tak apa.

    Akhirnya isteri dia yang dapat.

    Sokong tulisan TS Zam.
    Tahniah kerana berani bersuara yang benar.

    ReplyDelete
  15. Tuan Zam.terima kasih kerana membuat komentar spt sy minta tempuhari.walau bagaimana sekali pun keputusan pada pihak istana.yg penting kod mykad 10

    ReplyDelete
  16. Today a policeman demanded RM50 from me. I asked him to go fucking himself and get the money from you. Happy now?

    ReplyDelete
  17. Stephen Tan Keluang5 August 2014 at 22:33

    Of course you didn't give because your are dont have much money but the rich Chinese , taukeh and so on will give to police ,imigeresen,custom and many oficers of govement agenceis that can help them to make more money.Not many Chinese like you because the culture of the Chinse is to betray the law and order.

    ReplyDelete