Saturday, 23 August 2014

MAHATHIR DID THE RIGHT THING

Salam brader zam.. Mahathir did the right thing - Stop showing support to Najib!!! Otherwise no one will respect Najib. Overshadowed by Mahathir. Najib holds the power, Mahathir has retired. I am pretty sure Najib may seek advise from veterans alike. Like a father-son situation, 'withdrawing'support means allowing the son to run the country. Najib is doing so much now..lets help him out..esp to eliminate those out to destroy Umno!-ANONYMOUS.

15 comments:

  1. Perbuatan benar dalam ruang lingkup Perlembagaan Malaysia. Selain dari itu, perubahan pentadbiran memang patut di 'transformasikan' mengikut bidang biasa dan iktisas perlu di kemaskinikan selaras pembangunan negara. Sebab kenapa ? Kakitangan kerajaan sudah ramai menjadi gunting dalam lipatan. Jika boleh di hidupkan kembali kursus kenegaraan yang memberi nilai tambah kakitangan yang lebih berwibawa dan bersemangat kesatuan yang mantap.

    Apa yang perlu, sergahan politik baru yang di bawa Umno kemudian menjadi 'copycat' PR yang menjadikan PM Najib kelihatan lebih kalut, sentiasa merestui pengkhianat negara dan pembangkang.

    Tun M menegur, mungkin dar hati yang ikhlas agar Umno tidak berpegang kepada norma-norma berlawanan Islam, memisahkan kelompok rakyat, akur vernakular dan melampaui batas bajet yang tidak mengizinkan atas nama konsultan dan mengubah dasar perdagangan Malaysia, mengimpot barangan sehingga visi Malaysia menjadi negara pembuat / pengeluar menjadi kabur. Pengeluar juga merangkumi bidang pertanian negara.

    Melayu tidak ingin melihat Umno musnah dan akhir melibatkan Malaysia.

    Kita mahu Najib sentiasa bersama majoriti kita dalam keadaan 'berwarisan' dan bersama jamaah masyarakat. Lebih prihatin mengawal politik, ekonomi dan
    bersama membina sosio ekonomi rakyat
    majmuk.

    Tiada yang lebih baik jika rakyat negara pelbagai menjadi makmur dalam
    1Malaysia nya impian nya. Musuh Umno sudah menampakkan diri
    Melayu tidak ingin melihat

    ReplyDelete
  2. Salan Tan Sri.

    Sy pasti.....teguran dan kritikan hingga tiada lagi mahu menyokong atau 'Withdrawing Support' caraTun M disini....bukan maksudnya...'membenarkan DS Najib memimpin ikut cara dia' tanpa apa2 input dari Tun M lagi....

    Tetapi..

    Menyuruh DS Najib ubah cara yg sedia ada dan memperbaiki segala apa kelemahan atau letak jawatan saja.

    Itu yg sebenarnya.

    Sebab....Tun M sudah 'fed up' dgn cara DS Najib memerintah kerana selepas 6 tahun lebih memegang jawatan.....kesan pd rakyat dlm banyak segi dan perkara2 dama ada kos sara hidup yg tinggi....ekonomi negara yg menguncup....jurang ekonomi yg masih lebar antara Melayu dan Cina....ketegangan kaum...dsb masih tidak kelihatan dipantau dan tiada tanda2 pemulihan.

    Tun M betul dlm teguran nya.

    DS Najib mengecewakan....dah hampir 6 tahun.....sy percaya DS Najib tetap sama...lemah... lesu dan tidak tegas.

    Mana mungkin boleh berubah.

    Rakyat....terutama Melayu dlm Umno mesti mencari pengganti....kerana DS Najib tidak layak.

    Sy takut bahawa harapan bangsa untuk Najib menjaga hak Melayu dan Ugama akan menjadi lebih sukar dgn adanya pemimpin yg lembik seperti DS Sri Najib..


    Terima kasih

    ReplyDelete
  3. ingat tdm boleh flip-flop ka? once he made a decision, he will never change. walaupun dia doktor perubatan tapi pemikirannya seperti seorang jeneral.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya tepat sekali. Walaupun beliau tidak memakai serban dan menyimpan janggut, tiada istilah U-TURN dalam kamus hidup beliau.

      Delete
    2. Ya ka mamu...keluar umno masuk balik..patut keluar tak masuk2..budus

      Delete
    3. kita cakap mengenai apa2 dasar yg dia buat, tak pernah u-turn. dia dah buat keputusan agar pak lah letak jawatan. keluaq umno adalah strategi dia, najib jadi pm baru masuk balik. bila buat keputusan utk berperang, tak boleh main chup chup, strategi boleh berubah mengikut keadaan.

      Delete
  4. A prime minister has to have a good sense of chivalry in his breast and a good head on his shoulders - a host of consultants cannot do your part for you . . .

    ReplyDelete
  5. Sir,

    Not to spoil your weekend, but you have to read this shocking news about close relationship between DuSable Capital Management and Najib. Read below.

    Najib should explain to Malaysians why 1MDB invested US$500mn into solar business in Kedah via a NEWLY set-up Private Equity Fund based in USA that is closely linked to OBAMA? Why must 1MDB go through that US-based company to invest in a Malaysia company? Something is not right somewhere. Go search for DuSable Private Equity and you will see the following news. The next GLC that will join 1MDB is Tabung Haji with investment of US$200 million!!!

    http://www.thestar.com.my/Business/Business-News/2014/04/23/1MDB-and-US-firm-in-solar-tieup-Both-parties-will-jointly-invest-in-countrys-largest-50MW-solar-farm/

    http://www.bloomberg.com/news/2013-10-10/obama-fundraiser-said-to-seek-1-billion-for-private-fund.html

    ReplyDelete
  6. Salam Saudara Zam, I want to ask a simple but a meaningful question. I noticed that the television is showing a lot of programs on unity but in Bahasa Melayu. I wonder if there are programs of same applies to the Chinese and Indian network. If non, I think the government is thinking that we, the Malays, are not looking forward to unity. But if you look at the blogs and comments, the others are making lewd comments on Malays, Constitutions and Islam. So I think, it is better for the government to channel the efforts towards them too. Be it in the advertisement.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya mempunya fikiran yang sama dengan saudara dan selalunya tertanya kenapa banyak program yang bersifat patroitik adalah dalam siaran yang ditujukan kepada orang Melayu atau yang kita tahu penonton dan pendengarnya adalah orang Melayu sedangkan yang lebih memerlukan rawatan ini adalah bukan Melayu.

      Tetapi mungkin saya silap kerana tidak menonton,tidak mengetahui, tidak memahami program seumapamnya juga disiarkan dalam program program radio dan TV dalam bahasa Cina dan Tamil.

      Jka tidak ada,maka pihak menteri yang berkenaan wajar sedar dan melihat kelalaian atau ketidak adanya kesedaran dalam hal ni..

      Delete
  7. Teguran Tun menepati sasaran tetapi tidak mendapat sambutan, rakyat pun dah cakap benda yang sama dan di kepala masing2 pun tersimpan nak ajar umno cukup2 lepas ni...sekarang pun hidup bukan atas umno yang bagi makan

    ReplyDelete
  8. masa mahathirlah berlambak cina dengan keling jadi billionaire. Mahathir pejuang melayu?jangan tipulah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang Melayu pun ramai yang jadi kaya zaman dia bro. Mungkin tak sampai takat billionaire tapi millionniare ramai la. Kalau ada duit 1 juta dalam bank kira millionaire la tu.
      Tapi tak boleh nak diukur dari segi itu jugak sebenarnya. Beliau adalah PM yang paling lama yang memerintah Malaysia. Hampir 22 tahun. Ekonomi berkembang pesat pada zaman beliau. Negara mula menjadi kaya-raya pada zaman itu juga. Beliau pun pandai bab cari duit sehingga Petronas boleh untung berbilion-bilion saban tahun. jadi negara tidak terlalu bergantung kepada kutipan cukai da eksport semata-mata untuk meneruskan kelangsungan tadbir urus negara.Kerajaan pada zaman beliau tidak pernah nampak terdesak. Tak pernah nampak kemaruk wang. Naikkan harga minyak mendadak, naikkan cukai, cari dan kutip hutang-hutang lama, mengenakan caj semberono. Di zaman beliau, benda tu semua tak ada.
      Ketika beliau mula memegang tampuk pemerintahan negara, miskin tegar berada pada paras lebih 30 peratus. Orang Melayu masih ramai yang hidup kais pagi dan tinggal di kampung-kampung. Apabila beliau left office after 22 years, kadar kemiskinan turun mendadak sehingga ke paras kurang 3 peratus. (tak percaya boleh check dekat jabatan statisitik dan perangkaan).
      Pada zaman beliau jugalah golongan pertengahan dan profesional Melayu tumbuh macam cendawan. Ini berikutan hasil daripada polisi dan program beliau yang mahukan peluang dibuka seluas-luasnya bagi orang Melayu untuk turut serta menikmati hasil kekayaan negara yang selama ini dimonopoli dan dikuasai oleh hartawan-hartawan bukan Melayu dan suku-sakat elit bangsawan.
      Cukup sampai di situ. Sekadar bercerita saudara Zam. Menulis ala kadar di ruangan komen petang-petang begini seronok juga. Sambil pekena pisang goreng dan teh-o panas.

      Delete
    2. Siapa sebenarnya pejuang Melayu pada pandangan anda?
      Nik Aziz?
      Anwar?
      Samad Said?......

      Delete
  9. DS Najib dan penyokongnya janganlah risau tentang teguran Dr M itu.Dia bukan kemaruk hendak jadi PM semula.Masaalahnya Dr M bila jadi orang biasa berhubung dengan akar umbi itulah ceritanya.Teguran yang Dr M buat adalah isu dari bawah dan golongan pertengahan.
    Demokrasi apa kalau tak boleh buat teguran.Teguran akar umbi dibakul sampahkan.Saluran media tak jalan.Kena bodek baru jalan setelah tapisan.Nak harap UMNO sudah tak boleh lagi.UMNO sudah lari lari dari mendengar dan luahan hati orang ramai.Mesyuarat UMNO isu dia elaun JKKK dan projek .Lain lain kurang perhatian.
    Dr M punya teguran memang wajar kerana baru DS Najib buka mata.Penasihat DS Najib banyak tukang jenaka dan lawak.
    Kita minta kalau boleh Menteri sekarang jadilah penasihat yang baik pada DS Najib.Jangan Menteri dan orang kelilingnya pun tumpang berebut rezeki dengan rakyat.

    Semoga Dr M terus sihat .Pemikiran dan bimbingannya masih ada yang boleh pakai.

    ReplyDelete