Sunday, 12 January 2014

BUKAN ISA, TETAPI MAHATHIR YANG PERLU DIKUATKUASAKAN SEMULA

KIT SIANG: KONSPIRASI  UMNO BN UNTUK JATUHKAN KERAJAAN NAJIB

Penasihat DAP Lim Kit Siang telah mensifatkan seruan mantan Menteri Penerangan Zainuddin Maidin (ZAM) untuk mengembalikan Tun Dr. Mahathir ke dalam kerajaan bukan sahaja sebagai undi tidak percaya kepada Datuk Seri Najib, tetapi langkah baru dalam konspirasi dan plot golongan reaksionari dan anti demokrasi dalam UMNO dan Barisan Nasional untuk menjatuhkan kerajaan dengan segera (Sila baca sepenuhnya posting terkini  Lim Kit Siang terkini di bawah posting saya)

BUKAN ISA TETAPI MAHATHIR....

Tun Dr. Mahathir
Lim Kit Siang
Bukan ISA atau Akta Keselamatan Dalam Negeri yang diperlu dikuatkuasakan semula, tetapi Tun Dr. Mahahtir yang perlu diberi kuasa semula.

Beliau perlu dikembalikan dalam pemerintahan negara bukan untuk mengambil alih jawatan Perdana Menteri, tetapi untuk membantunya menghadapi ancaman perkauman dan agama yang getir dan runcing yang membakar semula setelah lebih 50 tahun merdeka di samping tekanan ekonomi.

Jika ISA dikembalikan semula sekalipun tetapi tidak ada political will dan semangat yang keras, keberanian dan kebijaksanaan untuk melaksanakannya secara berkesan, maka tiadak ada gunanya. Apa yang penting diberikan tempat lebih dahulu kepada Dr. Mahathir dalam kerajaan.

Apabila orang yang benar-benar memahami kuasa seperti Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar dan Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk  Dr. Wan Junaidi Tuanku Jaafar menyuarakan sokongan bersama terhadap anjuran Dr. Mahathir supaya dipulihkan ISA, maka itu menunjukkan betapa  menyeluruh perasaan berat yang dirasakan rakyat yang tidak boleh dipandang ringan oleh Perdana Menteri.

Di bawah KPN adalah jentera yang dapat merasakan denyut nadi rakyat dari akar umbi hingga teratas sekali.

Kabinet mesti membuat keputusan pantas untuk memberikan tempat kepada Tun Dr. Mahatir bagi membolehkannya memainkan peranan memberikan sokongan moral kepada Perdana Menteri untuk memantapkan pemerintahan negara dan memulihkan keyakinan rakyat sebelum ISA dipulihkan. Pengalaman Tun Dr.Mahathir selama lebih 20 dalam menangani masalah negara terutama dari segi keselamatan tidak seharus disia-siakan.

Jika Najib dan kabinetnya sanggup melakukan ini, maka Najib tidak akan diihat sebagai seorang pemimpin yang lemah tetapi sebagai anak jati negara yang  lebih mengutamakan kepentingan rakyat dari kepentingan dirinya.

Tun Dr. Mahathir tidak perlu ditanya lebih dahulu, tetapi hendaklah dipaksakan ke atasnya untuk menerima tanggungjawab ini kerana Allah telah memberikan kesihatan dan umur yang panjang kepadanya adalah untuk memberikan kesempatan baginya menyelamatkan negara.


The Empire strikes back – the plot for a putsch by reactionary anti-democratic forces thickens with the call for a return of Dr M to Putrajaya

The Empire strikes back – and the plot for a putsch by reactionary anti-democratic forces thickens with the call for a return of Tun Dr. Mahathir Mohamad to Putrajaya.
The blog by former Information Minister and one of Mahathir’s top propaganda minions, Tan Sri Zainuddin Maidin, for the return of Mahathir to Putrajaya to help the Barisan Nasional federal government “tackle raging racial, religious and economic issues” is not only a vote of no confidence in the Prime Minister, Datuk Seri Najib Razak but marks a new stage in the conspiracy and plot by reactionary anti-democratic forces in UMNO and Barisan Nasional government for a putsch.
Recent signs and developments that the plot and conspiracy of the reactionary anti-democratic forces in UMNO and Barisan Nasional government for a putsch, whose objective seems to be still fluid ranging from a minimum programme for a halt and change of the various transformation programmes launched under the Najib administration regardless of the extent of their implementation to a maximum programme for a change of Prime Minister, include the following:
*Growing disenchantment of the public at the lack of leadership and direction by the Prime Minister, who seemed to have lacked the political will and vision to end the spate of highly divisive racial and religious issues in the country;
*The escalation of a campaign to create a “hot-house” atmosphere of national instability and unrest caused by a slew of racial and religious controversies, the latest being the illegal and unconstitutional raid by Jais on the Bible Society of Malaysia;
*The demand for restoration of the Internal Security Act, first made by Mahathir himself but immediately supported by the Inspector-General of Police, Tan Sri Khalid Abu Bakar who was prepared to hazard the charge of being insurbordinate to the Prime Minister and the fulsome support by the UMNO media, Utusan Malaysia; and
*Call for the return of Mahathir to be the “de facto” Prime Minister before the ultimate call for a new Prime Minister.
Zainuddin Maidin is testing the waters whether the country is prepared for a return of Mahathir to Putrajaya.
Malaysia does not need a return of Mahathir to Putrajaya or a resurrection of the past Mahathirish policies which have caused the loss of millions of the best and brightest talents from Malaysia who could have taken Malaysia to a higher and faster rate of economic development, even ensuring that Malaysia would have already become a high-income developed country as is the case with Singapore, South Korea, Hong Kong and Taiwan which were more backward and underdeveloped than Malaysia in the early decades of Malaysia’s Independence.
Mahathir and Mahathirism must bear the greatest responsibility for Malaysia’s failure to fully exploit its natural and human resources, resulting in the lack of good governance; rampant corruption, cronyism and abuses of power; the destruction of institutional independence of the civil service and important bodies like the judiciary, the police, the anti-corruption agency, the Elections Commission; disregard for human rights and a catalogue of national ills in the 22-year premiership of Mahathir.
The return of Mahathir and Mahathirism will be the worst answer for the solution of Malaysia’s many problems, which stem from the lack of political will and vision to steer the country towards a new direction as a united, harmonious, just, democratic and competitive Malaysia.
Print Friendly







34 comments:

  1. MOHD NASIR BUKIT TINGGI.12 January 2014 at 06:40

    Datuk Seri Najib harus memikirkan bila Ketrua Polis Negara sendiri dan Menteri Dalam Negeri melihat kelemahan kuasa di tangan mereka tanpa ISA sedangkan hanya beliau merasakan berkuasa maka terbentang luas kepada rakyat penilaian politik telah mengatasi penilaian keselamatan dan tentunya ini tambah menghakiskan keyakinan rakyat kepada Najib apabila orang yang mengawal rumahnya sendiri sudah tidak yakin kepada pagar yang mengelilinginya.

    ReplyDelete
  2. Ya Ya Ya saya setuju. Imej Mahathir lebih besar dari ISA sendiri.

    ReplyDelete
  3. Dalam sistem demokrasi, PM mesti seorang wakil rakyat. Maka TMM tak mungkin jadi PM semula.

    Tapi jika TMM menerajui PEMANDU, keadaan akan berubah menjadi lebih baik.

    Hanya pendapat Rakyat yg kini tersiksa.

    ReplyDelete
  4. Saudara Zam, Najib Razak telah gagal. Najib adalah pemimpin yg lemah,mendengar desakan pembangkang supaya EO dan ISA di mansuhkan. Tak lama lagi...pembangkang akan desak Najib berundur....hujung2 Najib pun akan bungkus kerana suka sangat ikut cakap pembangkang,maklumlah mendengar denyutan nadi rakyat. Lepas ni melayu akan jadi tukang sapu sampah di bumi sendiri akibat tindakan2 PM yang tak boleh nak fikir startegi utk lemahkan pembangkang. Eloklah Najib resign. Org Melayu dah benci dan meluat dengan kerenah dia kerana terlalu lemah menangani anasir2 seperti agama islam di perlekehkan,melayu di maki hamun,melayu di hina. Pada masa zaman Tun M, kita tidak akan dengar bemda2 mcm ni terjadi. Najib is worst than Pak Lah.

    ReplyDelete
  5. Character is like a tree and reputation like a shadow. The shadow is what people think of it; but the tree is the real thing.
    Things may come to those who wait, but only the things left by those who hustle.
    (Abraham Lincoln)

    Mohon hamba ini, jangan perwira negara tunggu lama lagi, kita perlu pertolongan Dr. Mahathir untuk Malaysia tercinta kita sekarang.

    ReplyDelete
  6. AKU SOKONG...SEBAGAI ANAK JATI MELAYU DARI KAMPUNG, AKU TAK MAHU TGK NEGARA KITA PUNAH RANAH GARA2 KELEMAHAN KERAJAAN MENANGANI ISU KESELAMATAN NEGARA...
    INI BUKAN SOAL PENCURI MENCURI LEMBU
    INI BUKAN SOAL PEROGOL MEROGOL MANGSANYA
    INI BUKAN SOAL PEMBUNUH MEMBUNUH MANGSANYA
    INI BUKAN PEROMPAK YG MEROMPAK BANK
    INI BUKAN PENGEDAR DADAH MENGEDAR DADAH

    TAPI ... INI SOAL KESELAMATAN NEGARA.. NEGARA DIMANA MAJORITINYA ORG MELAYU BERAGAMA ISLAM DAN BERADAB SOPAN..
    INI SOAL MARUAH AGAMA ISLAM TELAH DIPIJAK
    INI SOAL BANGSA MELAYU SUDAH BERPECAH AKIBAT TERMAKAN FAHAMAN SYAITAN
    INI SOAL BANGSA CINA YG BERANI MENCABAR PERLEMBGAAN NEGARA
    INI SOAL ANWAR IBRAHIM NAK JAHANAMKAN NEGARA....
    TAK KAN NAK TUNGGU PRU 14 BARU NAK BUAT...
    SEKARANG RAKYAT YG SOKONG BN SUDAH TIDAK NAMPAK AKUR JANJI BN...RAKYAT BN TIDAK PANDANG ITU SEMUA...SEBAB ITU DAH JADI SOAL KE DUA... SOAL PERTAMA YG DIPANDANG IALAH KEADAAN NEGARA DI BAWAH DATO NAJIB SEMAKIN HARI SEMAKIN REBAH MENYEMBAH BUMI... INI YG RAKYAT NAMPAK....
    SEKARANG DATO NAJIB JGN TANGGUH LAGI .. DENGARLAH KELUH KESAH RAKYAT YG DAHAGAKAN KEMAKMURAN NEGARA SEMASA ZAMAN TUN.. ITU YG RAKYAT MAHUKAN ..BUKAN MANIFESTO BN YG GAH SBLUM PRU 13 DAHULU...

    KEPADA BARISN KABINET ... UTAMAKAN NEGARA DAHULU...
    1 MALAYSIA.....
    PERLEMBAGAAN NEGARA DIDAHULUIKAN.....
    PERPADUAN RAKYAT DIUTAMAKAN........

    INILAH SLOGAN YG DAPAT MENGEMBALIKAN MARUAH KERAJAAN YG ADA SEKARANG.... KEPADA RAKYAT MALAYSIA BERAGAMA ISLAM,, SAMA2 KITA BERDOA AGAR PEMIMPIN KITA BUKA MATA SELUAS-LUASNYA APA YG RAKYAT MAHUKAN.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Padan muka bodoh sangat undi UMNO dan Najib. Kos hidup naik, negara hancur koranglah yang bertanggungjawap jadi tukang sorak.

      Delete
    2. habis .. nak undi bongok mcm kau ? cuba cite sikit ape melayu dapat dekat negeri Pakatan Cina dan pAS sesat kau tu ?

      Delete
    3. Mungkin bodoh undi UMNO, tapi lagi bodoh kalau undi pembangkang. Kalau kita lihat sekarang, belum pun berkuasa mereka dah kucar kacirkan hubungan kaum di Malaysia. Bayangkan kalau mereka berkuasa, hancur Malaysia mereka kucar kacirkan.

      Delete
  7. ada berani ka Najib...lakukan perkara nie,,,perkara ini tak popular...nanti org cina tak sokong lu US pun tak sokong sama Ajibkor

    ReplyDelete
  8. Betul juga seperti saudara katakan. Sekurang-kurang nya PM Najib menjadikan Tun M sebagai Penasihat yang di lantik secara rasmi, memiliki kuasa sanggaan di mana, keputusan bersama boleh di lakukan dalam mesyuarat kabinet.

    Mungkin ramai yang panas bontot, malah hangus terbakar kelak.

    Walau apa pun ISA mesti di kembalikan demi generasi akam datang. Rakyat Malaysia dari segi kopolitikan masih di tahap minda kelas tiga terutama melibatkan sensiviti agama dan perkauman. Orang Melayu tiada masaalah kerana kita bangsa pilihan Allah SWT juga terbukti dalam lipatan sejarah. Bukan Islam sentiasa tiada intergriti nasional kerana cita-cita memegang tampok kuasa.

    Amerika yang konon nya GAH, perlu kepada akta-akta ini sehingga ia melibatkan pengumpulan data maklumat terakam yang di kawal sepenuh nya oleh kerajaan Uncle Sam ini yang kerap takut kepada bayang sendiri demi menjaga kepentingan neo-zion laknatullah.

    ReplyDelete
  9. Telah tiba masanya ISA dikembalikan semula dibawah pimpinan TDM.

    ReplyDelete
  10. Jom kita petition supaya Tun Mahathir kembali mentadbir negara.

    ReplyDelete
  11. Tidak ada gunanya dihidupkan semula ISA tetapi takut untuk menggunakannya. Ianya sama macam tiada ISA juga.

    ReplyDelete
  12. Kerajaan kita pegang knp nk takut laksanakan undang2. ISA untuk semua kaum dan utk kebaikan semua kaum juga. Memanglah utk tahun pertama atau kedua kita akan meghadapi sedikit masalah tetapi lama kelamaan rakyat akan mula faham dan menghargainya. Tolonglah Datuk Najib dengarlah keluhan dan kebimbangan kami ini...tolonglahhhh

    ReplyDelete
  13. patutnya zaman Pak Lah lagi diambil Tun M jadi penasihat. Cemburu dan ego dan dikrlilingi oleh tembok2 kebal 'penasihat' berkepentingan, negara sudah kerugian peluang untuk bergeraj laju dan maju jaya.
    Paklah dan Ah jib gor tiada 'telur' utk memanggil Tun M sebagai pwnasihat.
    - mdnor

    ReplyDelete
  14. نعوذ بالله من ذلك Tak cukup lagi kah bala untuk negara ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab dah cukup dan tak mahu bala lagi la yg kita nak Tun jadi PM semula!

      Delete
  15. Kalau najib dengar cakap ketua polis negara - kita wajar ragu2 samada yg bersetuju itu najib yg kita kenal? - jawapannya tak mungkin isa diperkenalkan semula sebab isa tidak kenal siapa yang 'akan kena' atau 'boleh kena' - termasuk najib sendiri.

    Isa dimansuh tergesa-gesa ketika di ambang kepercayaan umno akan tewas pilihanraya13 - dimansuhkan untuk menyelamat siapa?

    Apakah umno dalam kedudukan selesa boleh menang pru14? Cadangan mengadakan semula isa akan menjadi kemarahan sebahagian rakyat? Najib tak akan popular? Itu boleh merosak image dan kempen 'we love pm'? Malaysia akan jadi thailand...rakyat berbaju jingga mampu merampas kuasa?

    Memahathirkan muhyiddin mungkin satu penyelesaian yg lebih baik.

    ReplyDelete
  16. 110% setuju dengan pandangan TS. Tun adalah orang yang paling layak demi untuk menyelamatkan bui Malaysia dari terus dihancurkan Najib dan para punah sihat nya (PEMANDU)

    ReplyDelete
  17. Tiga kemneterian yang amat lemah dizaman DS Najib.

    1.KDN .isu PATI/jenayah/gensterisma dll.
    2.Kementerian jaga harga barang.Kelamkabut dan susahkan penghidupan rakyat.
    3.Kementerian Pelajaran.Isu pertukaran guru pun tak cekap untuk diatasi.

    Puncanya Menteri tak cekap.Kabinet pula cincai sahaja.

    ReplyDelete
  18. He has Sold Out to Najib..
    Dah tak bolih pakai lagi....

    ReplyDelete
  19. Aku setuju dengan pandangan ZAM dalam isu TDM kembali menguasai Putrajaya bagi mengekang keresahan rakyat. Kalau dinegara hebat seperti Rusia pun Mr. Putin bolih kembali menjadi presiden bagi kali kedua. Why not Tun Mahathir(TDM) sebagai PM?. Well may be for short period to put things in order and later to pass the baton to Muhyiddin or other but not to the current 3 vice presidents. These are weaklings and only surface and make noises during UMNO PAU only.

    By the way, aku dengar Lim Kit Siang dah mula panas jubur dengar TDM akan kembali. Old nemesis coming back lah Kit and you will be going away soon! Good for you, nanti kena serangan sakit jantung susah pulak he he he

    ReplyDelete
  20. saya sokong Din Pekan. UMNO better wake up.

    ReplyDelete
  21. Ha ha ha siapa zam nak jatuhkan Najib?Apa pengaruh Zam dalam UMNO. Kit Siang bermimpi di siang hari kerana takutkan bayang bayang.

    ReplyDelete
  22. Now the whole world knows how afraid is Lim Kit Siang towards Tun Dr Mahathir,the moment theres a suggestion to bring back Tun into the government Lim Kit Siang shivers and is peaing inside his pent.Kit Siang amat takut dan gerun pada Tun sebab Tun pernah sumbat Kit Siang dan Karpal kedalam Kem Kamunting.

    ReplyDelete
  23. Membawa TDM kembali memerintah negara secara tidak langsung bukan satu cadangan yang bijak. Di kala negara hendak menuju ke status negara maju sedikit masa lagi, ini ialah langkah yang amat dangkal. Cukuplah TDM memerintah selama 22 tahun. Apakah kita terlalu ketandusan kepimpinan sehingga seorang moyang berusia hampir 90 tahun hendak kita bawa masuk.
    TDM mungkin sesuai untuk 1980'han dan 1990'han...tetapi tidak sesuai untuk abad ke 21.

    sri hartamas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun had proven himself to be a pragmatist and what makes you say that he's not fit for the 21st century? Did he say anything or act in anyway that shows he's a dinosaur? He is a visionary which means he's far and away more advanced in thought than you if not most of us!

      Delete
  24. Najib's days in office are over.Not that we like him less but we love Malaysia more.Muhyudin must take over.The present "Pemandu" must leave.Let Muhyidin starts afresh.Some heads must roll over.We must save Malaysia from further deterioration.

    ReplyDelete
  25. Kata Hang Tuah tak melayu hilang didunia. kembalikan Tun jadikan dia sebagai chief pemandu . tengok gelagat kit siang belum ada apa2 dah mula terkencing hanya dengar nama Tun.Kembalikan kegemilangan melayu dan islam. jom kita ramai-ramai mulakan gerakan sokong Tun kembali

    ReplyDelete
  26. Singapura ada Lee Kuan Yew sebagai Senior Minister..mungkin diatas sebab yg sama..

    Tun MM boleh jadi senior minister pada Najib.

    Sesuatu drastik perlu dilakukan.

    Tarik balik subsidi toll di kawasan pembangkang. Buat apa beri subsidi pada mereka yg tak sokong kita (dan tak akan lagi sokong kita).. Dia orang pakai, dia orang bayar la..

    ReplyDelete
  27. Memang gelabah betul Kit Siang bila dengar cadangan Pak Zam ni. Dia ni memang tau kalau DrM diberi peluang memerintah semula.... memang lunyai puak2 Dap dan PAS kena tenyeh macam dulu. Kalau setakat oemimpin2 sekarang... kacang putih je.

    Read between the lines... Kit Siang's articles shows much2 cowardness and hatred towards one of our best Malay leaders

    ReplyDelete
  28. denial syndrome kerajaan semakin parah....

    ReplyDelete
  29. Tak perlu la bawak tun masuk sebab kesihatan tun bukan macam dulu lagiiii....cukuplah kalau buat perkara-perkara tertentu seperti yang tun biasa amalkan ketika berkuasa dulu ke dalam pentadbiran sekarang.

    Keadaan pasti akan lebih baik.

    ReplyDelete