Friday, 4 October 2013

MCA: BAHASA MANDARIN PENTING, TAK TAHU BAHASA NASIONAL OK

LEE KUAN YEW TIDAK NAMPAK MASA DEPAN BAHASA CINA.

Telah berkali- kali kita mendengar pemimpin pemimpin MCA dan lain lain  pemimpin berbagai pertubuhan  Cina di Malaysia  menekankan pentingnya  bahasa Mandarin kepada rakyat Malaysia tanpa  memberikan perhatian terhadap   kelemahan orang Cina rakyat Malaysia berbahasa Malaysia.

Terkini Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata rakyat Malaysia mesti dilatih dalam berbagai bahasa terutama Mandarin yang nilai ekonominya menjadi bertambah besar kerana China menjadi kuasa kedua ekonomi dunia.

Saya samasekali tidak menolak faedah mengetahui berbagai bahasa terutama bahasa Inggeris tetapi kenaapa dalam memahami konsep ini, orang Cina di Malaysia tidak meanggap penting mengetahui bahasa Malasyia sedangkan mereka hidup dalam alam persekitaran Melayu.

Penekanan  Chuan Soi Lek terhadap kepentingan bahasa Mandarin adalah  lebih dalam semangat chauvanisme untuk melihat pengikhtirafan terhadap pendidikan Cina terutama bahasa Cina. Inilah yang telah disekat malah  dibunuh di Singapura.

Rakyat Malaysia akan lebih berbangga  jika Soi Lek menekankan kepentingan Bahasa Melayu bila berucap kepada orang Cina untuk mengeluarkan mereka yang masih hidup dalam kefanatikan kecinaan tetapi sebaliknya Soi Lek  langsung tidak menampakan kesedaran dalam hal ini, tidak prihatin, tidak merasa malu,tidak ambil kisah dan tidak merasa terhina  dari nilai nasional kerana sebahagian besar kaumnya masih tidak dapat bercakap dalam bahasa Melayu dengan faseh seperti beliau sendiri.

Tentunya beliau sendiri tidak merasa tersinggung bila melihat tidak ada pemidang dalam Bahasa Malaysia di dalam sesuatu perjumpaan masyarakat Cina. Seolah olah bahasa Malaysia tidak ada kena mengena dengan mereka.

Sebenarnya pandangan Chua Soi Lek dalam hal ini  berbeza dengan Menteri Mentor Singapura Lee Kuan Yew  yang tidak menampakan keyakinannya  terhadap masa depan Mandarin untuk menjadi bahasa antara bangsa sebaliknya masyarakat Cina di  negara Republik Rakyat China sendiri akan suatu masa nanti menggunakan bahasa Inggeris.

Ini  dapat dilihat  dari pandagannya   dalam forum di Business School For The Wolrd  di Singapura yang membicangkan samaada China  Kawan atau Musuh  yang di sertai  oleh wartawan wartawan,intelektual dan ahli  perniagaan Asia (Lihat youtube video  Bahasa Inggeris Lee Kuan Yew on Whether China is Friend or Foe  23 ogos 2012).

Lee Kuan Yew yakin  kemaraan ekonomi Asia  yang akan menjadi kuasa ekonomi  menerusi sistem sekular dalam masa 20 tahun akan datang tidak akan dapat dielakan.

Mengenai samaada China akan menjadi sebagai musuh atau kawan,Lee Kuan Yew percaya hal ini akan ditentukan oleh  perubahan pemikiran orang Cina menerusi pengetahuan bahasa Inggeris.  Lee Kuan Yew yakin  bahasa Inggeris akan menjadi bahasa perhubungan  antara orang Cina dengan orang luar

Katanya, jika struktur  politburo Cina terus kekal seperti sekarang  maka gulongan berbahasa Inggeris  di China akan bertambah besar seperti dulunya  generasi Cina di bawah pengaruh Komunis Soviet Unon  pandai  berbahasa Soviet.

Katanya lagi,mungkin dalam  perundingan bahasa Cina akan digunakan  tetapi generasi baru  Cina akan bercakap dalam bahasa Inggeris dengan orang asing kerana mereka mendapat dididikan Barat,Phd dari Amerika,Britain, Jerman dan lain lain negara Eropah.

Peleknya kenapa  Soi Lek merasa perlu untuk menyuarakan kepentingan Bahasa Mandarin   kepada rakyat Malaysia  di Forum Dunia Ekonomi Cina yang tentunya dihadiri oleh orang orang Cina  yang memang percaya kepada masa depan Bahasa Cina dan kenaapa  Soi Lek tidak menekankan kepada hanya penggunaan bahasa Mandarin sahaja di Malaysia dan tidak lain lain  dialect?.

Yang perlu ditekankan oleh Soi Lek sebagai mewakili masyarakat Malaysia ialah  orang Cina di luar China dan di China  perlu mempelajari bahasa Melayu Malaysia /Indonesia untuk berintraksi dengan rakyat Nusantara ini   kerana hubungan persahabatan rakyat  dua negara dengan  Republik Rakyat  Cina semakin diperlukan bila  Amerika Syarikat dan Barat   merasa China menjadi ancaman kepada mereka dari segi keselamatan dan ekonomi.

Dalam pada itu ekonomi Malaysia dan Indonesia juga berkembang dengan pesat yang juga diperlukan oleh kalangan perniagaan  Cina dan negara China. Maka kenaapa hanya Mandarin menjadi lebih  penting?.

Bahasa Inggeris juga perlu bagi mencairkan pemikiran perkauman orang Cina saperti yang dilakukan oleh Lee Kuan Yew terhadap Cina Singapura.


Soi Lek tidak seharusnya diyakinkan oleh orang tertentu  di  The Star sendiri  terutamanya manusia seperti June Wong ( sekarang Ketua Pengarang?) yang tidak mempunyai jiwa  Malaysia dan  memandang rendah kepada Bahasa Malaysia  yang terbukti  dalam sebuah  rencananya memperlihatkan  tidak puas hati  sekadarkan tambahan masa bagi  Bahasa Inggeris tanpa menghapuskan Sekolah Kebangsaan.

Orang orang seperti ini temasuk dalam jenis wartawan yang dikatakan oleh Lee Kuan Yew "Standard Western Journalist thingking" bila ditanya  seorang watawan Inggeris  dalam forum yang sama, samaada Singapura boleh maju sekiranya Singapura terkongkong dan masih  tidak dapat berfikir di luar kotak. Kata Lee Kuan Yew  jika tidak ada kebebasan di Singapura maka Singapura tidak akan maju dan  dia  tidak akan berada di Singapura.

Nasib baik pemimpin pemimpin Melayu tidak berfikir di bawah tempurung, jika tidak June Wong tidak dapat hidup mewah di Malaysia walaupun tidak pandai berbahasa Malaysia dan tidak menjiwai Perlembagaan Malaysia.



44 comments:

  1. Ahmadi Hassan. KL4 October 2013 at 21:40

    Saya sendiri dah nak meluat dan muak tentang penekanan pemimpin pemimpin Cina terhadap Bahasa Cina. Bahasa Cina tidak akan hapus selagi ada negara Cina dan bahasa Cina boleh dipelajari di sekolah sekolah di Malaysia sebagai suatu bahasa dan bukannya bahasa yang bermertabat di negara ini oleh kerana adanya mashyarakat Cina. Masyarakat Cina harus anggap bahasa itu adalah bahasa asing kepada mereka seperti mana anggapan mashyarakat Cina Singapore. Jika ditekankan sebagai bahasa ibunda maka masyarakat Cina akan kembali kepada chauvinisme Cina. Mereka belajar bahasa mandarin sebagai bahasa asing dan bukannya bahasa rasmi Singapura.

    ReplyDelete
  2. ITULAH GUNA LAGI PENDEKATAN BERLEMBUT DENGAN MEREKA INI YANG ASALNYA PENDATANG HARAM DARI TANAH BESAR CHINA???DIIBARATKAN KADUK NAIK JUNJUNG DAH SEKARANG NI...JANGAN PIKIR PENGUNDI CINA SAHAJA DATUK SERI,PERLU DIINGAT YANG BANGSA MELAYU JUGA ADALAH PENGGUNDI DATUK SERI JUGA...AMBIL TRAGEDI PRU-13 SEBAGAI PEDOMAN...TENGOK APA TUN BUAT DAHULU DAN JADIKAN SEBAGAI RUJUKAN WALAUPUN MENGGUNAKAN ACUAN SENDIRI..

    ReplyDelete
  3. Soi Lek BETUL. Tal salah kalau di ajar Mandarin pada Melayu sekali. China akan menjadi kuasa ekonomi dunia. termasuklah'Cina Malaysia' Ada faham.
    China pun mengalakan rakyatnya belajar bahasa Ingerris kerana mereka sedar to be on top is to know English Malaysia saja yang tak reti reti sampai Bahasa Ingerris pun nak di pinggirkan. Sebanarnya tidak Rugi diwajibkan pengajaran Bahasa Malaysia, Inggeris, Mandarin dan Arab khas pada Melayu supaya lebih memahami Alquran dengan lebih bermakna. Kalau melayu tahu Mandarin, baru orang cina pandang tinngi sebab dah tak boleh mengumpat dalam bahasa dia depan melayu seperti sekarang. Look at the advantageous. Tahukah satu hari kelak ramai orang Malasyia akan pergi ke China untuk berkerja, termasuk Melayu, Jadi salahkah Soi Lek. Yang didepan mata kita Ah Gib Gor buat apa pun ok je walau pun banyak keraguan, orang UMNO khusus nya tak kisah je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan salah faham. Saya memang menyokong penuh bagi orang Melayu menguasai semua bahasa dunia tetapi yang saya marah ialah kenaapa akhbar The Star dan juga pemimpin MCA tidak ambil berat menekakan kepentingan Bahasa Malaysia kepada orang Cina Malaysia yang tidak dapat berbahasa Malaysia dengan faseh seperti Cina Indonesia atau seperti orang China Thailand faseh dalam bahasa Thai.

      Bahasa Cina di Malaysia menanamkan benih perkauman di kalangan orang Cina seperti juga hanya mengetahui bahasa Melayu tidak dapat membuka fikiran orang Melayu.

      Delete
    2. Another Meyu yg bodoh sombong. Berlagak tau Alquran..typical lebai produk ceramah. Isunya cina ni ramai yg rasis talam 2 muka..cakap tu alsan saja. Sebenar gula2 utk kabur mata supaya isu chauvanist rasis mereka tercapai. Bukan ikhlas. Tengok mereks mengundi..isu roti gardenia tak pakai tepung cina jual..satu msia cina boikot. Glc beli sykt cina..bukan melayu dlm lokap..alvin kutuk melayu.. namawee..dong zhong ..diskriminasi sykt cina..chin peng ada dia org kesah.. sokong adalah. Buka mata.. jgn naive sgt.

      Delete
    3. Setuju ZAM, Bukti pemiliki Hotel Lok Ann di KL kerana MRT ambil aleh hartanya. Tengok The Star kain rentang dan Nota warna merah yang dilekatkan tak de Bahasa Malaysia mau pun English walau pun dah berdekad jadi rakyat Malaysia. Sebab itu lebih baik Melayu pun belajar Mandarin selain master dalam Bahasa Malaysia dan kenalah juga Master dlaam English.

      Delete
    4. Anonymous5 October 2013 11:26
      Awak yang benar benar naïve. Masih bermimpi bawah katil. Bahasa Malayia bahsa kebangsaaon, tapi tidak boleh menakluk dunia seperti juga Bahasa Arab walaupun ianya bahasa al quran., itu reality. Melayu tak kemana jika tak terima reality, seperti anda. Anda terus melabelkan CIna talam dua muka, racist bila 90% cina skong DAP., bagaimana yang 10%? racist juga?. Benarkan CIna sokong DAP sebab racist atau bosan dengan kepuraan Najib aka Ah Gib Gor? Tidak dinafikan ada yang terang terang 'Racist' seperti Namee, etc.Tapi Nazri UMNO beri muka pada Namawee, Najid kamceng dengan Dong Zhong walau pun teran terang racist, Hishamuudin minta maaf kerana keluarkan keris di PAU, yakni perhimpunan MELAYU, apapula kata anda? Apa yang Chua Lek kata ada benarnya. Memang ramai CIna tak pakai Bahasa Malaysia , seperti apa yang terjadi di hotel Lok Ann. Kalau Melayu pandai mandarin, sudah tentu kita tau apa yang diconteng oleh mereka dan itu adalah kelebihan kita untuk lebih mudah megenal mereka. Tapi ini tidak terjadi. Ramai CIna tau Mandarin , English dan Bahasa dibandingkan Melayu yang ramai tahu Bahasa, kurang efficient Eglish . Mungkin kesilapan kita ialah bila menukar Tanah Melayu kepada Malaysia dan Bahasa Melayu kepada Bahasa Malaysia atau kesilapan kita MERDEKA?

      Delete
    5. Not interested in learning mandarin,, bahasanya kasar..english pun dah cukup. Well the new generation chinese in china pun dah ckp english. ..

      Delete
  4. belambak rakyat china dok belajaq bahasa omputeh kat sana tapi cina pariah kat sini pulak dok sebok dgn bahasa mandarin. tok nenek depa cakap mandarin ka? kita masih terhegeh2 & terus bagi muka lagi...mana maruah?

    ReplyDelete
  5. Who gives a fuck about BM?

    ReplyDelete
    Replies
    1. maybe ur momma ass?

      Delete
    2. Looks like time we ban speaking writing and ads in Chinese around here. Tungu apa lagi??. who gives a fuck about these China celup ( yes thats what the Mainland Chinese consider you guys ) here.

      Delete
    3. Malaysian Chinese are not accepted by Singapore's Chines are e neither by Republic of China. They only suit to Taiwan's Chinese who are very chauvanistic.

      Delete
    4. Malaysian Chinese = boondocks hillybilly kampung Chinese.. They still insist on hanging on to their laborer and peasant great grandparents ways. Even the wealthy and educated ones still keep their famine and hunger- stricken , low class ancestors table manners. Their favourite sitting position is still that UGLY squat at airports... train stations etc.Man, dont they love to squat like they are pooping everytime.

      Delete
    5. Malaysian chinese ... penghasut yang bermuka muka.

      Delete
  6. Azim Aras. Kg Pisang.5 October 2013 at 06:42

    Saya percaya orang Cina yang pandai berbahasa Inggeris tidak lagi akan menggunakan bahasa Cina tetapi akan berbangga atau lebih bersifat practical untuk menggunakan bahasa Inggeris kerana lebih expressive.

    Lihat sahaja orang India yang berpendjdikan Inggeris mereka langsung tidak mahu menggunakan lagi bahasa mereka kerana merasa dianggap rendah. Orang Cina adalah termasu dalam gulongan yang merasa rendah diri dengan orang Inggeris terutama Cina Malaysia.

    ReplyDelete
  7. I dunno, Zam.

    Here I am looking at the latest list of the world's top universities (THES).

    Not one in the top 20 conducts courses in BM.

    Even the National University of Singapore (NUS), which is ranked 26th in the THES list, teaches all its programmes and courses in English.

    I guess that says much about the value-add proposition, or the lack thereof, for BM.

    Maybe Lee Kuan Yew got it right in this area after all?

    ReplyDelete
  8. Pendekatan kerajaan Melayu Malaysia terhadap rakyat cinanya ternyata gagal, berbanding dengan pendekatan yang diambil oleh Indonesia, Thailand dan Filipina. Oleh itu kerajaan mesti bertegas dan gunakan pendekatan yang sama seperti negara-negara jiran itu sebagai jalan penyelesaian kepada kemelut perkauman yang tak sudah-sudah ini.

    Orang cina - secara umumnya, termasuk presiden MCA, apatah lagi ketua-ketua dan ahli DAP - sudah terbukti tidak melihat kepentingan menghayati perlembagaan negara seperti yang dipersetujui dalam 'kontrak sosial' pra-merdeka. Mereka tidak peduli dan tidak mahu belajar dari kehalusan hati budi orang Melayu untuk mencapai kehidupan pelbagai kaum yang aman sejahtera dan harmoni. Sebaliknya mereka lebih bersifat bongkak, menghina dan kiasu apabila melihat orang Melayu tidak pantas merebut kekayaan seperti mereka.

    Mereka lebih melihat orang Melayu sebagai pemakan sisa-sisa kejayaan ekonomi mereka, orang suruhan yang hanya layak dipinggirkan dan didiskriminasi dan yang boleh diperalat dan dirasuah untuk melompat ke tahap ekonomi dan sosial yang jauh lebih tinggi dari asal usul mereka sendiri sebelum sampai ke Tanah Melayu dulu (kuli, hamba abdi, amah, pelacur, gundik, penjenayah dll). Mereka langsung tidak melihat orang Melayu sebagai rakan kerja, rakan niaga, rakan kongsi, jiran tetangga, sahabat handai, dan rakyat senegara. Sebab it mereka tidak akan bertolak ansur apabila perlu memberi ruang dan bantuan kepada orang Melayu untuk belajar dan berusaha mencapai tahap ekonomi yang lebih baik.

    Mereka 'demand' meritokrasi kerana mereka tahu bahawa dengan sikap dan tahap usaha orang Melayu yang ada dari dulu sehingga sekarang, mereka pasti menang dan maju jauh kedepan (tanpa meritokrasi pun mereka sudah di depan) dan akan menguasai segala-galanya. Sekarang mereka berusaha untuk mencorakkan cara hidup di Malaysia berlandaskan pandangan/acuan hidup mereka sendiri (dengan atau tanpa meritokrasi) dengan cuba merampas Putrajaya dari kuasa Melayu (PRU13). Kalau usaha ini berjaya, bak kata chin peng, lebih kurang "....Melayu hanya sesuai dijadikan kasut sahaja....!"

    ReplyDelete
  9. Ini adalah strategi UMNO atau Dr M selama ini untuk 'divide and rule'. Selama ini UMNO memang mahu semua kaum hidup dalam kelompok sendiri sahaja tanpa komunikasi. komunikasi hanya pada peringkat teratas / pemimpin. Maka adalah untuk kebaikan politik UMNO bahawa orang Cina atau India tidak tahu BM dan hanya pelajari bahasa ibunda mereka supaya segala propaganda terhadap orang Melayu akan Berjaya tanpa ganguan dari kaum lain. Ini adalah reality. Tetapi disebabkan era internet, cengkaman terhadap saluran komunikasi sudah kurang. Maka fikiran dan pandagan orang bukan Melayu mulai mempengaruhi orang melayu dan ini banyak mengurangkan pengaruh UMNO di kalangan orang Melayu,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi komen tanpa berfikir.....ini lah dia. Tak perlu dijawab tapi takpe lah.....!

      Siapa yang lancarkan 'era internet' di Malaysia dengan 'Multimedia Supercorridor' (MSC)nya sekitar tahun 1996-97? Dr Jekyll dari parti tupperware ke? Salah satu dari guarantee di MSC ialah: "...Tiada sebarang tapisan ke atas internet..." atau lebih kurang begitu. 'Divide n rule' konon. So, kalau itu lah strategi Dr M, bodoh piang lah dia. Ini lah 'reality' tanpa logic yang anon 12.31 hayati atau fahami.

      So, Dong Zong yang mempertahankan pengembangan SJKC sehingga anak cina tak tahu nyanyi lagu Negaraku pun adalah hasil strategi UMNO juga lah.....kahkahkah!

      Orang Melayu terpengaruh dengan fikiran orang bukan Melayu? Kalau ada pun hanya segelintir orang Melayu bandar dan berjaya sikit yang tidak sedar diri kerana kejayaan mereka atas landasan DEB yang diperjuangkan oleh UMNO. Sebaliknya UMNO terus kuat dengan penambahan kerusi yang lebih tinggi pada PRU13....realiti atau ilusi ni mat oi?

      Delete
    2. UMNO Apoligist,

      Kalau Melayu sudah kuat lagi gagah lagi perkasa lagi bijak apalah yang dikisahkan dengan tindak tanduk etnik lain.

      Melayu Singapura, golongan minoriti Singapura yang berdiam diri seribu bahasa di bawah pihak yang memerintah mereka. Adakah mereka tidak ada lagi deria meminta atau memberontak? Atau adakah Lee Kuan Yew sangat mahir dan berkesan mengekang Orang Melayu Singapura?

      Kalau anak jadi kurang ajar jangan salahkan anak sahaja. Selidiklah juga sahsiah ibu bapanya!

      Delete
  10. Bahasa melayu is no where selagi melayu tidak menguasai ekonomi.
    Untuk menguasai ekonomi org melayu tidak perlu mendesak org cina faseh bm...lantak dia lah kalau dia bodoh bab itu...
    Untuk majukan ekonomi org melayu, skill perhubungan perlu ditingkatkan dng mewajibkan juga mandarin Dan English mesti lulus di peingkat spm.
    Jika cina dipaksa lulus bn kenapa org melayu tidak dipaksa lulus English Dan mandarin...
    Bodoh Sangat ke org melayu?
    Dan syarat tambahan - melayu juga mesti lulus Arab.

    Melayu mesti dipaksa kerja keras untuk maju.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya sokong pendapat ini tetapi soal pokok yang dibincangkan oleh Zam ialah tidak ketidakmampuan orang Cina berbahasa Malaysia dengan baik sekalipun sudah lebih 50 tahun merdeka.


      Soal bahasa Malaysia berkuasa bila ekonomi Melayu kuat telah tidak berlaku. Lihatlah betapa orang Melayu menguasai bank dan juga institusi kewangan dan berkuasa di GLC tetapi mereka sendiri tidak mengalirkan wang iklan ke akhbar Utusan Malaysia untuk membantu memajukan Utusan Malaysia yang tidak disokong oleh pengiklan bukan Melayu kerana bimbangkan Utusan Melayu mejadi suara kuat Melayu atau Utusan Melayu mempunyai kekuatan ekonomi. Adik Najib sendiri di CIMB tidak membantu.Ini cerita lama,ghazali Shafei pun bercakap demikian tetapi tidak berlaku.

      Delete
  11. Saya amat tertarik dengan coretan yg diutarakan oleh ZAM berkenaan bahasa Mandarin dan penekanan oleh parti-parti yg berteraskan Cina Malaysia. Namun apa yg saya ingin ulas di sini mungkin sedikit berbeza dengan pendapat beberapa para komentar yg lain. Ini memandangkan latarbelakang saya berbeza dengan anda. Kerana saya adalah contoh orang-orang Melayu yg mendapat pendidikan Cina secara total bukan sahaja di negara ini bahkan mengikut sunnah Nabi, tuntutlah Ilmu walau ke negri China.

    Dalam beberapa tulisan saya di akhbar khususnya di Utusan Malaysia, mungkin ketika itu ZAM adalah Ketua Pengarang agaknya, saya menulis mengenai pendidikan Cina di Malaysia yang mana kita sebagai orang-orang Melayu juga harus membuka mata bahawa dalam keghairahan kita mempertahankan serta memertabatkan bahasa Melayu, kita jangan lupa bahawa mempelajari bahasa Mandarin adalah satu keperluan dan survival dalam sektor perekonomian Malaysia.

    Sesungguhnya tidak rugi bagi orang-orang Melayu mempelajari bahasa bukan ibunda khususnya bahasa Mandarin. Maka dengan itu keujudan sekolah Cina dan sistem pendidikan mereka akan memperkayakan minda kita yg kreatif. Sebagai contoh di mana saya mengambil intipati dalam budaya dan pemikiran tamaddun Cina yg berusia 5000 tahun yg disatukan dengan tunjang akar Islam Melayu, maka lahirlah satu bentuk pemikiran yg kritis yg lahir dari pengggabungan itu.

    Mungkin anda berminat untuk membaca tulisan dalam blog saya mengenai,"Isu sekolah vernakular : ke mana haluan SJK Cina".

    http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/isu-sekolah-vernakular-ke-mana-haluan.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Tuntutlah ilmu hingga ke negeri China" bukanlah hadis. Soal bahasa juga soal pemikiran dan jiwa yang besar. Tidak pernah ada mana-mana pakar bahasa atau pecinta bahasa yang menafikan keperluan mempelajari bahasa-bahasa lain. Penjajahan sebenar adalah penjajahan bahasa. Keterjajahan ini yang kita runsingkan. Bahasa melambangkan bangsa negara. Persoalan adakah bangsa Malaysia itu tanpa memerlukan bahasanya yang tersendiri. Dalam konteks Malaysia inilah yang dimaksudkan penulis.

      Delete
  12. Oi Melayu-layu sekalian. DiMalaysia tak ada Bahasa Malaysia faham. Yang ada hanya BAHASA 'Ketuanan Melayu. Tai sungguh aneh sekali kenapa Indonesia tempat asal orag MELAYU ada Bahasa Indonesia

    ReplyDelete
  13. Salam TS,

    1. Semenjak CSL ambil alih kepimpinan MCA, ada yang tidak kena beliau lakukan. Bertambah teruk zaman Pak Lah. Rasis CSL amat tebal, di sokong pembantu kua WCK dan terakru ketua pemuda MCA. Semua nya berkisar sekolah cina dan bahasa mandarin.

    2. Kini MCA sudah serlahkan mereka bersama DAP di mana sebelum ini cuba di selindungkan. Maklum lah, satu bangsa dan satu lidah memperkasakan mandarin. Tujuan tidak lain. Menyatuka suara cina.

    3. Hakikat nya CSL tahu B.Melayu dan B.Inggeris amat penting di rantau ini. Dulu LKY terhina kerana wartawan akbar singapura tidak tahu berbahasa melayu apabila sesi temubual di Indonesia. Kenyataan selepas itu LKY menggalakkan kaum cina Singapura mesti belajar kembali B. Melayu !

    4. CSL bermain opera cina. Sengaja membelakangkan Dasar Negara. Selari perjuangan DAP memperkasakan cina untuk memerintah Malaysia. Hakikat nya anak-anak muda cina amat meminati evangelista ! Pangkal nama kristian dan mengamal cara hidup kristian. Berbahasa Inggeris. Menguasai Bahasa Melayu. Keterujaan hidup glamor, hidup bergaya mewah dengan gaji lima angka dan susana moden. Percayalah, generasi ini bukan lagi pendokong tradisi berniaga turun temurun.

    CSL bermimpi di siang hari. MCA sudah di gadai....

    ReplyDelete
  14. tiada siapa halang pembelajaran bahasa baik mandarin, arab, tamil, inggeris atau lain lain bahasa tetapi sikap orang cina yang enggan menguasai bahasa kebangsaan merupakan sesuatu yang tidak boleh diterima. mengaku rakyat malaysia konon tetapi bahasa kebangsaan negara ditolak.



    usabukata

    ReplyDelete
  15. Sedih 50 tahu lebih merdeka CIna tak pandai berbahasa Malaysia tapi yang paling Sedih 50 tahun lebih Merdeka berapa ramai CIna masuk Islam? Inilah kegagalan DAKWAH Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Kedua-duanya ' Failed'!

      Delete
  16. Tan Sri,
    Media cetak dan elektronik boleh main peranan untuk memperkasakan bahasa Melayu. Tetapi, cuba tengok pengisian kandungan seperti di dalam akhbar Utusan dan Radio Bernama 24.

    Kalau Utusan, tak habis cerita pasal politik. Kalau Radio 24, tak habis cerita pasal bola dan jampi serapah Tok Bomoh. Jadi, bagaimana Melayu nak bicara soal yang lebih besar?

    ReplyDelete
  17. I believe the Chinese cherish their culture and their language is part of their strong culture. Their success is generally due to their strong traditional culture. I admire them for this.

    ReplyDelete
  18. Sebenarnya elok semua orang Melayu belajar bahasa Mandarin supaya tidak mudah di hina depan-depan mereka dan sebenarnya kerajaan dari dulu lagi sepatutnya adakan satu mata pelajaran bahasa Mandarin diSMK seperti mereka belajar bahasa Melayu di SJKC sekarang .Jadi semua pihak tidak rugi dalam hal ini.

    ReplyDelete
  19. Adakah negara mempunyai pakar poliglot? Usaha melahirkan poliglot harus ada utk mencapai status negara maju, dan ini harus digalakkan di kalangan anak2 melayu.

    Negara tk rugi apapun kalo org cina masih tk fasih brbahasa kebangsaan!!

    Apa yg perlu kita fikirkan ialah membina semangat jatidiri ank bangsa utk menjadi pendakwah/ usahawan/ cendiakawan yg hebat > dan mampu berurusan/ berinteraksi dgn 40 juta umat Islam di China, dan dgn umat Islam di seluruh pelusok dunia.

    ReplyDelete
  20. Saya menyanjung fikiran besar sepertiini. Ini tanda keyakinan diri sendiri. Inilah yang dimiliki oleh generasi muda Melayu yang tidak bimbang dengan orang Cina kerana mempunyai kesanggupan untuk bersaing . Mereka melihat j orang Melayu telah menguasai institusi pelajaran,kewangan,berkerja di luar negara sebagai profesional( asal dari SPM yang dihina oleh Star) ) dan sebagainya. Tidakj seperti generasi saya yang melihat Cina dan India di mana mana,,tidak ada doctor Melayu malah tidak ada jujurawat Melayu.

    Bahawa prang Cina mahu dikenali dengan dg budaya mereka dalam masyarakat berbilang kuam ini adalah lebih baik. Insaalah jika orang Melahu terus berkuasa dalam masyarakat berbilang kaum,kita akan dapat melihat kesilapan mereka dan mereka jug akan menyesali kesilapan mereka. Telah lama saya fikirkan pekara ini .biarlah si luncai terjun dengan labu labunya tetapi Melayu mesti buktikan kemaraan mereka.Adalah suatu rahmat Cina menunjukan belangnya: 13 Mei dan Tsunami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak spelling error , betulke commented by Datuk Zam?. Just to comment 'jika orang Melahu terus berkuasa dalam masyarakat'. Kenapa Jika bukan "Pasti". Jika merujuk pada harapan yang mungkin jadi dan tidak.
      Penagih dadah/Gam/Petrol ramai Melayu dan pembekalnya Cina.
      Penoton Video Lucah marketnya Melayu dan pembekalnya CIna
      Video ciplak rompak pembelinya majority Melayu dan pembekalnya Cina.
      MARA 100% Melayu tapi harapan pada Chinese company for employement maka majority pengangor adalah Melayu.
      Tiada tanda turun penagih dadah bangsa Melayu yang ada peningkatan.
      Jadi, jika diatas tak jadi maka orang Melayu akan terus berkuasa dalam masyarakat'
      jika tak jadi faham faham saja lah..
      Kepada yang dihormati Datuk Zam, NST adalah kepunyaan UMNO and it should be used to counter the STAR tapa NST is a boring Newspaper seperti UTUSAN yang tak berani tegur PM jika ada keraguaan, ooops PM adalah Majikan UTUSAN

      Delete
  21. Orang Jepun tak pandai cakap Inggeris atau Mandarin lebih maju dari US. Orang Korea tak pandai bahasa Inggeris atau Mandarin lebih maju dari China. Skrg, orang cina di cina dok sibuk belajo bahasa orang putih nak majukan diri tu apa. High impak journal research semuanya dalam bahasa Inggeris bukannya Mandarin.

    ReplyDelete
  22. kasihan sekali MalaysiaL,itulah akibatnya jika mengamalkan 3 sekolah berbasis kebangsaan,sehingga rakyat china dan india pun tak kenal lah tuh faham bahasa malay/or malon.
    saya patut bangga sebagai orang INDONESIA ,bahwa Indonesia dirahmati Allah
    meskipun Indonesia tuh delah berbagai macam penduduk suku,budaya,ras,golongan,bahasa,etnik,dan agama tapi kami tetap dipersatukan dengan rasa nasionalisme cinta Indonesia cinta bahasa. saya setuju perkataan anda ,china Indonesia memang berbeda dengan china malaysiaL ,sebab bagi china indonesia sudah berbaur dengan orang pribumi dan saling menghormati,nama-nama china pon tak kenang lagi pakai nama china ,sebab china disini sudah pakai nama bahasa Indonesia ,dan juga hanya ada 1 aliran sekolah berbasis nasional ,tidak memandang suku,ras,dan agama ! jadi disni semuanya bersatu padu ,ramai china fasih cakap bahasa Indonesia lebih ramai china malon tak fasih bahasa malay. inilah yang ditetapkan undang-undang Indonesia NKRI NO:12 KPBN perundangan lembaga tata cara konstitusi persatuan Indonesia.
    saya pernah tuh berlibur ke malaysia di KL,lepas tu saya seronok jalan-jalan ke Petaling Jaya dan Pavilion saat hendak belanja ke petaling jaya ,saya sempat guna cakap bahasa melayu pada china-china apek tu ,yang saya heran dan bingung malah ramai dia bilang "do you can speak english ?'' not malay " I can't
    dehal kan diakan orang malaysia npe tak happy guna cakap malay ,,ape lagi kata malon malingsial lebih happy lagi orang bangla pandai cakap melayu dalam 3 bulan ketimbang orang china malaysiaLL yang sudah hidup membusuk dan mati negara malaysia tetapi masih kurang nasionalisme !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak Malaysia bahagia.10 December 2013 at 05:31

      Oleh kerana Malaysiasiallah maka ramai orang Indonesia datang menumpang nasib baik Malaysia. Awak orang Indonesia yang ketinggalan zaman dan tidak membaca. Hanya lima juta orang Cina di Indonesia
      menguasai ekonomi Indonesia tetapi Malaysia dapat menguruskan orang
      Cina disamping mengkayakan diri mereka. Sekarang di Indonesia sekolah Cina dibenarkan semula.Awak datang sekejap ke Indonesia sangkakan yang tak boleh cakap Melayu itu orang Cina Malaysia tetapi di Malaysia ramai pelancong dari Cina.Pelawat Cina takut ke Indoneisa kerana sejarah Indonesia kejam pada orang Cina tidak dapat dilupakan oleh mereka. Cina faseh berbahasa Indoneisa bukan berarti mereka cintakan bangsa Indonesia sebaliknya memandang rendah pada orang Melayu Indoneisa yang rata rata miskin dan terpaksa kerja dengan mereka. Di Medan lagi dahsyat. Ramai Cina tak bergaul dengan Melayu ,Bukan Malaysia yang sial tetapi Indonesiasiall Rakyatnya merempat cari makan di Malaysia..

      Delete
    2. sorry ,,jangan samakan Indonesia dengan Melayu or Nusantara sebab kami dah sangat berbeda dengan bangsa biadab malaysiaL ! Indonesia tu bukan bangsa melayu sebab ramai suku,ras,etnik dan bahasa. bila dikata bukan melayu !! meskupun ade melayu di Indonesia
      hahaha... bilang je lah kau tu sirik sama Indonesia ,,mana ada pelawat orang china takut ke Indonesia ,yu tau dari mana Najib keh ?? (tak disokong china BN BN)hahaha...fuck,yu tengok lah tuh kat you tube ramai bangsa china hendak berlibur ,ke BALI,BANDUNG, dll.. bila nak lihat pula memang lah benar pula ade sekolah china tapi dengan berbasis national bangsa padu itu sendiri ialah Indonesia tak dibenarkan berbasis budaya china dan juga sekolah tuh multi etnis boleh masuk orang Indonesia (batak,jawa,padang,dll...) jd disini semua berbaur seling menghormati tak ade racist sebab semua dah dilupakan sejak tragedi Mei 1998 dan kembali bersatu. china malaysial ade keh buat macam tu ??? guna malay pon tak mau cemana sayang negara
      ape lah tu guna [ 1 MalaysiaL ] hahaha..... bangangnye :D bagaimana dengan tragedi berdarah di malaysiaLL bangsa china pon dibunuh semua 13 mei 1969 !!! hahaha tp tuh sejarah masih mendekam di hati para china-china malaysiaLL hingga tak mau berbaur asimilasi sama orang melayu ,,ni lah salah pemerintah perlembagaan malaysiaLL !
      hahaha...yu masih tak percaya ,,,semua china(TIONGHOA INDONESIA) begitulah kami sebut china tu >>"tionghoa'' dalam arti lahir di Indonesia dan mengabdi pada negara ,, tak macam malaysiaL sebut orang china pon china tak tau mana china malaysiaLL mana orang china ,hahahaha...hari hari malaysial selau gaduh dalam ras etnik ,,
      di Medan memang banyak orang Hokkian (tu mereka guna bila sesama Hokkien Lang la) lu cai bo ar ??? tapi bukan berarti tak mau bergaul hanya saja pemerintah sedang mengusahakan pendekatan ras etnik di yang ada di kota medan sehingga bisa ber-asimilasi sama orang setempat.
      Penang lagi Dahsyat............. :D dan juga Johor and Mallaca ,ramai china disana sama sekali tak tahu bahasa malay dengar kata malay je pon jijik atau mau muntah... hahahaha.
      malaysiaLLL memang bodoh bentar lagi pon dah macam bangsa singapore lah kerana china-china malaysiaL mahukan sama seperti singapore yang dulunya pendiri bangsa melayu sekarang hilang ditelan bumi dan dikuasai orang-orang china di singapore. hahahaha....
      bulshit malaysiaLL ....and than Indonesia tetap jaya selamanya bukan orang melayu jangan salah Indonesia yah Indonesia ,,,pede amat lah kau bilang melayu saya kaui saya pon bukan melayu,,prettt... saya ni orang jawa bukan melayu :D
      bukan Indonesia yang sial tetapi malaysiaLL rakyatnya jadi penjaga gerbang burckingham oleh puan-puan pendatang china,india,england dan bangla wkwkwkwkwk
      poor malon malingsiaLLL
      good bye

      Delete
  23. waduuuuhh jangan begitu mas 'anonymous'..gak usah ikut campur urusan negara orang.maaf kalo saya terkesan menggurui,
    untuk semua orang malaysia,saya yakin Anda semua bijak dan tidak mudah terpancing oleh komen-komen negatif yang immature,tidak semua orang Indonesia jahat dan tidak semua orang malaysia jahat pula.di mana-mana pasti ada yang jahat dan baik

    ReplyDelete
  24. Saya orang Indonesia, dan saya yakin andainya kita dan orang Malaysia (terutama melayu) memartabatkan Bahasa Melayu (bukan bahasa Malaysia ataupun Bahasa Indonesia) sebagai bahasa Pemersatu Nusantara maka tidak akan ada orang-orang Chauvinis yang bangga dengan Ke-Indonesiaan atau Ke-Malaysiaannya hanya untuk menghina saudara sendiri dengan sebutan "Malon" ataupun "Indon". Ini china memang kurang ajar, diberi tempat menumpang hidup di bumi Nusantara malah mau "menjajah". Semua china sama baik di Indonesia maupun di Malaysia, cuma "penjajah asing" yang tak sadar diri hidup menumpang di negeri orang.
    Pengetahuan bahasa asing memang harus dikedepannya tapi bukan malah "membunuh" bahasa sendiri. kemurnian bahasa harus dijaga. Saya menghargai bahasa Jawa, Bugis, Dielek-dialek melayu di Sumatera, Kalimantan dan Semenanjung Malaya, bahasa-bahasa di Papua, Sulawesi, Timor dan lain-lain (bahasa dayak, iban, etc) sebagai "Bahasa Daerah" bukan bahasa pemersatu seperti Bahasa Melayu di Nusantara. Negara boleh berbeda tapi kesatuan melayu tak boleh sirna. kita 'welcome' dengan pendatang dari sudut dunia manapun selagi mereka 'welcome" terdapat budaya dan agama kita. Salam Perdamaian dari Palembang.

    ReplyDelete
  25. Negara Thai dan Indonesia mewajibkan setiap warga negaranya menggunakan nama yang bercirikan bangsa negara mereka sendiri, dan lihatlah kesannya. Malaysia masih terkial-kial dengan isu sebegini, loh wajibkan saja warga di negara ini dengan nama yang bercirikan nama Melayu habis cerita. Bahasa Jiwa Bangsa. Jika tidak 'penjajahan sebenar ialah penjajahan bahasa' akan terus berlaku dalam kalangan warga bangsa Malaysia kita.

    ReplyDelete
  26. aku baru tau kalau di malay masih meributkan soal etnis.koq beda banget sama di indonesia.mungkin penyebabnya karena orang melayu nya sendiri,soalnya aku pernah denger katanya orang melayu hanya bisa berteman sesama melayu saja dan juga sesama agama islam saja.beda sama orang indonesia yang bisa berteman sama etnis dan agama mana saja.aku juga punya teman sekolah keturunan china dan agamanya kristen tapi kami bisa berteman selayaknya kepada teman2 dari etnis lain yang ada di indonesia

    ReplyDelete