Saturday, 21 September 2013

MCA GERAKAN HANYALAH COPYCAT KEPADA DAP

BN memasuki Pilihanraya 2008 dengan keyakinan tinggi dalam suasana kebebasan baru berasaskan kemenangan cemerlang 2004. Maka itu parti parti komponennya terutama  MCA dan  GERAKAN percaya bahawa mereka akan  mendapat keyakinan lebih tinggi  masyarakat  Cina atas persaingan dengan  DAP diatas landasan perkauman.

Tetapi apa yang dilakukan mereka adalah  gambaran kehilangan keyakinan diri. MCA dan GERAKAN gerun dan gentar melihat ancaman  DAP  dan wartawan wartawan di NST, The Star dan juga akhbar akhbar  Cina yang senada dalam  membantu DAP di bawah  kebebasan baru.

Kebebasan telah memperlihatkan luahan berani  perasaan terpendam  orang Cina dan India  terutama yang berada di dalam akhbar akhbar Cina dan Inggeris dari  tekanan perasaan adanya  Kedaulatan Raja, Kedudukan Islam dan Hak Bumiputera.

Antara apa yang dilakukan oleh mereka tanpa menghiraukan perasaan orang Islam dan Melayu  dalam pilihanraya ke 12 ialah  siaran gambar kartoon Nabi  Muhamad SAW yang di ulang ulang  oleh NST ,kelemahan PLKN (Program Latihan Negara ) di perbesar-besarkan seolah olah ada tekanan terhadap bukan Melayu,buku 13 Mei  yang ditulis oleh orang DAP dipromokan dengan mendakwa kerajaan mengharamkannya ( Ini kerja The Star) dan berbagai bagai lagi isu sensitif.Reaksi marah orang Melayu menambahkan populariti DAP.

The Star merasa selamat untuk mempermainkan isu  isu ini dengan lebih bijak  dan halus oleh kerana NST sebagai  akhbar UMNO sendiri  telah menjuarainya. Ia mengambil Q dari NST.

Pindaan Perlembagaan  terhadap Akta Hasutan selepas 13 Mei untuk melindungi parti parrti komponen Perikatan yang dihasratkan oleh Menteri Dalam Negeri Tun Dr Ismail tidak lagi berkesan malah MCA dan MIC turut bermain di dalamnnya

Tetapi bagi masyarakat Cina, apa gunanya mereka memileh MCA atau GERAKAN  yang hanya menjadi COPYCAT kepada DAP, yang cuba untuk hidup diatas  isu isu popular dan perkauman DAP. Tentunya DAP lebih  bebas untuk  menunjukan kelebihannya,lebih agresif ,lebih berani,lebih berinisiatif  dan lebih dirasakan keikhlasan dan kesungguhannya oleh masyarakat Cina kerana apa yang diperjuangkannya adalah prinsip asalnya.

DAP mendedahkan belang sebenarnya masyarakat Cina termasuk  yang tersembunyi memendam rasa dalam MCA selama lebih 40 tahun.

Apakah yang telah  MCA dan GERAKAN dapat dari sanada dengan DAP dalam kempen pilihanraya 2008 dan juga dalam 2013. Kerusi MCA merosot dan GERAKAN kehilangan kuasa di Pulau Pinang ,MCA lumpuh  dalam Pilihanraya 2013 kerana dilihat bukan lagi dirinya sendiri,bukan peribadinya,sebalinya sebuah parti yang hilang arahdan identiti.

Tetapi apakah MCA dan GERKAN  belajar dari kesilapan ini?

Tidak samasekali sebaliknya MCA masih cuba untuk terus bersaing  dengan DAP dan dalam ketakutan turut mempertahankan akhbar akhbar Cina yang sejak merdeka  tidak pernah berganjak dari memperjuangkan kepentingan pelajaran ,kebudayaan Cina dan pengasingan orang Cina dari aliran  perdana negara ini (Kecuali Lee Kuan Yew yang dapat mengajar mereka bahawa sebenarnya mereka berada di Singapura dan bukan di Taiwan, Hong Kong atau China )

Yang paling terkini dapat dilihat  apabila Presiden MCA Chua Soi Lek ikut dalam  arus  nasional  membantah  kepulangan  abu pengganas komunis  Chin Peng  ke negara ini tetapi ada pemimpin MCA lebih melampau dari DAP dengan membangkitkan tentang melitan Islam yang dibunuh di luar negara di benarkan di bawa pulang ke negara ini.

Seorang Pegawai  Biro Penerangan MCA, Datuk Heng Kie bercakap seperti tidak mengetahui sejarah bahawa pemimpin pertama  MCA Tan Cheng Lock juga telah cuba di bunuh oleh pengganas komunis dan dia juga tidak berfikir  bahawa jenazah militan Islam yang di kebumikan di sini  tidak melakukan keganasan berpuluh tahun terhadap rakyat negara ini untuk menjadi dendam kesumat bagi membangkitkan kemarahan bila di bawa pulang.

Apabila akhbar akhbar  Cina mempertikaikan Stratiji Pemerkasaan Ekonomi Bumiputera yang diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib  baru baru ini ,seorang pemimpin MCA  telah mempertahankan mereka dari kritikan UMNO.

UMNO  mesti bersikap tegas terhadap MCA kerana MCA pun bukanlah lagi merupakan parti yang mewakili orang Cina sebaliknya melukut di tepi gantang.Kehilangan Pulau Pinang kepada DAP pun tidaklah wajar di kesalkan sangat  kerana semasa BN berkuasa pun ia di kuasai oleh parti GERAKAN  yang  asalnya pun  sedarah dengan DAP.

Apabila berlaku  13 Mei, sebenarnya  maysarakat  Cina telah ditolak lebih 15 tahun kebelakang kerana ia membangkitkan dinamisme orang Melayu dan pemimpin pemimpin mereka yang tidak kehilangan perhetongan sebaliknya merangka stratiji yang adil ,bijak dan konstruktif bagi mempercepatkan kemajuan orang Melayu di berbagai bidang.

Orang Melayu bukanlah suatu bangsa yang bodoh kerana   mereka telah dapat mengekalkan pemerentahan beraja yang demokratik selama lebih 50 tahun.

MCA harus tetap diatas pendirian  untuk tidak sertai kerajaan. Suatu keputusan Presiden MCA yang sangat wajar untuk masa depan orang Cina. Sikap ini akan dapat mengajar orang Cina untuk merasa dan mengisafi  apa yang mereka hilang tanpa perwakilan Cina dalam kerajaan untuk selama empat tahun akan datang.

Dalam pada itu MCA harus mengkaji semula apakah keuntungannya dengan terus menjadi copycat kepada DAP yang tidak memberikan keuntugan kepadanya sebaliknya semakin menghakiskan maruahnya dan menjadikannya sebagai parti yang tidak lagi berpengaruh di negara ini

Published: Sunday October 13, 2013 MYT 3:55:00 PM 
Updated: Sunday October 13, 2013 MYT 7:39:55 PM

Loh Seng Kok blasts Mukhriz for accusing MCA of being racist

   
Email
Facebook
23
PETALING JAYA: An MCA leader has lambasted Kedah Mentri Besar Datuk Mukhriz Mahathir for accusing the party of being racist.
MCA central committee member Loh Seng Kok (pix) dismissed Mukhriz’s allegations that the party was racist as “utterly false”.
“The MCA has always taken a wide-minded approach towards any issue and we have never issued racist statements in order to win over the Chinese at the expense of the other races.
“We have always dealt with issues in a logical manner regardless of whether it involves Malays, Indians or Chinese or any other race,” said Loh, who is also MCA publicity bureau deputy chairman, in a statement.
He was responding to a news report quoting Mukhriz who questioned whether MCA and Gerakan were trying to be “more racist than DAP” to woo Chinese votes.
Mukhriz, who is running for the Umno vice-president post in the coming party elections, also denied that the Kedah government practised a racist policy, saying that national schools need more help than Chinese schools.
Loh said it was regretful and shocking for Mukhriz to accuse MCA as racists simply because they disagreed with his statement that he will not help Chinese schools as the Chinese community did not vote for Barisan Nasional in the previous general polls.
He pointed out that the Chinese community had contributed much to the development and progress of the nation, just like any other community.
“It is essential that racial harmony be maintained as it is the main factor in allowing a country to grow, and it is unfortunate that some political leaders had decided to play up racial issues instead to win support,” he said.
Loh urged Mukhriz and other Umno leaders to stop playing up racist issues seeing that the Umno elections were just around the corner.
“If they want to win the support of their party members, they should do so based on their achievements in the party to prove that they are the better candidate,” he said.
Loh said MCA will not allow anyone to undermine or pawn the nation’s racial harmony for their own personal gains.






13 comments:

  1. Also, The Star should be banned. It belongs to MCA but pro DAP. That is very obvious. So MCA = DAP. UMNO should do something.

    ReplyDelete
  2. Cina adalah satu bangsa yg sangat kiasu. Walaupun mereka suka "keuntungan" tetapi "fear of losing (kiasu)" adalah sama penting dalam kehidupan seharian mereka.

    BN boleh menggunakan sifat kiasu ini dalam merangka strategi mendapatkan semula undi kaum Cina. Selagi Cina tak menyokong BN, banyakkan program-program dan polisi-polisi yg menguntungkan negara tapi nampak seperti merugikan kaum Cina.

    ReplyDelete
  3. SANGAT BENAR.....

    ReplyDelete
  4. Buang sajalah MCA tu dari BN. Wakil MP mereka hanya sekelumit je. Teruskan dengan agenda Melayu dan perkasakan ekonomi dan pelajaran bangsa kita dan jangan terkejut di PRU14 nanti semua Melayu termasuk dari PAS dan PKR akan menyokong UMNO apabila melihat dan merasai end result of agenda ekonomi Melayu kita nanti.

    PM Najib kena berani berubah menjadi Melayu tulin dan tinggalkan Ah Jib Gor tu...

    ReplyDelete
  5. NST bukan ke UMNO punya? Cina dah Bosan kut itu pasal MCA dah tak tentu arah DAP pulak ingat dia buat semua Betul. UMNO patut tendang MCA/Gerakkan keluar BN dan amik DAP masuk. Cina veteran dan Cina lepas 13 Mei majority undi DAP sebab kena tipu dengan Anwar. I respect CINA kerana mereka lebih bersatu dari Melayu especially bila kepentingan mereka di personal. Kalau kena kat Melayu , cuma banyak cakap dan condem , action elek, pi Tanya Ketua Pemuda KJ. Boikot barang cina ada scess ka.. he he he. Kalau berani boikot lah Astro yang dok ulang ratus kali siri siri samapai boleh hapal dialog. Ada berani kah?

    ReplyDelete
  6. Jokiden banyak kali mengatakan MCA dan Gerakan mestilah tenggelam dan timbul bersama UMNO. Jika mereka cuba bersandiwara maka mereka pastinya ditolak oleh orang Cina, orang India dan Orang Melayu.

    60 tahun bersama UMNO, tetiba sahaja hendak menjadi juara orang Cina dengan mengikut acuan DAP, maka MCA dan Gerakan telah terjun dengan labu-labunya.. biarka..biarkan.. Yang mereka kejar tidak dapat, yang mereka kendung pula berciciran.

    ReplyDelete
  7. aku dah tanya lama dah, sapa boleh gerenti parti2 cina tak boleh bersatu? umno & pas masih bercakaran selagi ada bulan & bintang. cina terus untung, melayu tetap rugi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu Pas pun untung kalau terus bercakaran dgn Umno,sebab mereka lah yg akan lebih banyak mendapat faedah dari polisi Umno.Umno mahu memperkasakan ekonomi Bumiputra,siapa yg akan dapat lebih,Melayu Umno atau Melayu Pas?.Ramai yg berniaga kecil-kecilan mahu pun besar-besaran adalah org Pas,terutamanya Melayu Kelantan,Terengganu dan Kedah,yg ramai masuk ke IPTA pun mereka juga.Mereka 'haramakan'polisi assobiayah Umno,tapi diam-diam merekalah yg balun lebih.Jadi bukan MCA dan The Star saja permainkan Umno,Pas pun sama.Pimai,pimai Melayu Umnolah yg rugi,mereka hanya untung masa pmilihan Umno boleh makan free dan dapat duit poket.

      Delete
  8. Mereka serupa. Jika madu di beri tetap tuba bagai balasan. Sekarang semua terserlah. Mereka inginkan semua nya ! Mereka jadikan chin peng yang begitu kejam terhadap Melayu sebagai hero atau pahlawan dan idola mereka

    Sayang nya melayu bermusuh sehingga tergadai apa yang bukan sepatut nya. Jika Haji Hadi ingin bermuzakarah, silakan. Apa rugi nya ? MCA sudah memulakan langkah mereka.

    ReplyDelete
  9. MCA dan Gerakan dah tak berfungsi lagi..

    Saya bekerje di sebuah syarikat Cina yg besar. Tak ade yg sebut MCA atau Gerakan. Semua mereka sokong kuat pada DAP. Cina2 sahabat saya yg baik pun dah besama DAP. Macam PAS adalah 'parti kito' pada org Kelantan. DAP adalah 'parti kito' pada Cina. UMNO di mana?? BN - hanya tinggal satu bendera dan symbol saja di t-shirt2 contractor, pengangkut sampah, ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau org Melayu dan Bumiputra bersungguh-sungguh menjayakan iltizam kerajaan utk menaikan taraf ekonomi mereka melalui Agenda Memperkasakan ekonomi Bumiputra yg baru di lancarkan,baru org Cina akan buka mata.Org Melayu kena berkerja keras supaya berjaya dan kurang kan sebanyak mungkin agar batuan kerajaan yg di perolehi tidak jatuh ketangan kaum Cina.Misalnya kalau dapt kontrek jangan terus sub pada mereka dan org Melayu ambil 5-10 % untung atas angin,atau sebahgian besar barang keperluan kontrek di ambil dari mereka.Kerajaan pula kena ujudkan semula agensi seperti PERNAS yg membekalkan bahan kontrek kepada peniaga Bumiputra pada satu ketika dulu.Org Cina hanya akan bertukar arah jika mereka merasa kepentingan ekonomi mereka terjejas.

      Delete
  10. Hanya orang yang di luar yang penuh dengan kebencian pada Shahrizat memikirkan dia akan kalah tetapi sebenarnya pengaruhnya cukup kuat dan berakar umbi di kalangan wanita sekian lama dengan berbagai projek yang diberikan bantuan keawangan yang melimpah kepada semu anggota wanita. Maka itu hanyalah masib sahaja yang akan memberikan kemenangan kepada Maznah kerana dia tidak bersedia dari awal.

    ReplyDelete
  11. Teruskan agenda nasional untuk Melayu. Inilah masanya cantas "org tgh" yg mkn hasil penat lelah rakyat kebanyakkan(Melayu). Lihat di SEKTOR SWASTA apa org kita dapat? Kami warga kilang lama dah makan hati berulam jantung. Najib, jgn kasi muka pd kontraktor Cina pd masa sama kasi pg Melayu yg terbukti layak. Tak percya lihat TTPR kes pemaju tipu pembeli syarikat mana yg terbanyak? Jwpn dia Cina lah. Habis kami ni apa? Melayu saja sokong Melayu ka? Tentulah kami nak perubahan. Buang trus vernekular school dan hadkan private school. Buat pa buat polisi yg akhirnya ada saluran untuk 'cheat'. Why LKY boleh buat pd bangsa sendiri kita x boleh?

    ReplyDelete