Tuesday, 17 September 2013

" MAGNETIC" KHAIRY JAMBATAN KE PERDANA MENTERI.


KOMEN:


Magnetic? A contrived act, rather. His attractiveness to the non-malays is suspect. We know the kiasus are always looking for ways to get their foot in the door towards the corridor of power. They would do anything, even abandoned MCA and went for broke last GE13. So, this 'magnet' (magnate?) could be their perfect vehicle given his records of running down the Malays even until now, and his past political, admin and financial indiscretions during the premiership of his sleepy FIL. Those stuff revealed the real character behind the (phony) facade of political and intellectual 'sophistications' which suits them fine.

The latent force of Mukhriz on the other hand should not become a spent force if he fails to run for VP.

KEKUATAN MUKHRIZ TIDAK TERPANCAR.

Saya tidak pernah menolak kemungkinan Khairy Jamaluddin akan menjadi Perdana Menteri sebaliknya dalam posting saya yang pertama bagi pelancaran blog ini setahun lalu saya hanya mengatakan Khairy akan menjadi Perdana  Menteri Malaysia di hari tua.

Memandangkan performancenya yang impressive dengan keterampilan  karisma yang merangkumi  kepetahan bercakap,keberanian berintraksi dengan lawan,,intelektualiti,konsistensi , kepintraan dan pendekatan yang bersifat liberal  maka beliau  adalah magnetic  yang tidak sahaja menarik gulongan muda Melayu (termasuk di luar UMNO) tetapi juga bukan Melayu.

Beliau telah menampakan keupayaannya untuk menjadi jambatan UMNO yang tua  kepada gulongan muda dan kesenimbongan UMNO dengan imej baru  yang diperlukan untuk menghalang kepupusan yang ditakuti dan dibimbangi oleh Mantan Presiden UMNO Tun Dr.Mahathir.

Magnetism Khairy  menyeluruh kepada mereka yang  mengharapkan kepimpinan yang selari dengan penghayatan dan harapan generasi baru.

Bagaimanapun  perjalanan Khairy yang lebih cepat kearah citanya citanya mungkin akan terbantut jika beliau tidak berupaya atau sengaha tidak menghiraukan  sensitivit kaumnya sendiri demi untuk popularit yang bersifat multiracial dan universal.

Umpamanya mahukan Ketua Menteri  Sarawak Taib Mahmud berundur dan mendakwa jeritan Utusan Malaysia  Apa Lagi Cina Mahu sebagai tidak disenangi oleh  Datuk  Najib sedangkan Najib sendiri dalam kehalusan keperibadiannya tetapi kerana tekanan melampau orang Cina  terloncat juga kata kata tanpa sedar Tsunami Cina bila BN di tolak oleh orang Cina secara tontas dalam Plihanraya ke 13.

Setakat ini tidak nampak saingan yang berpotensi kearah laluan mudah Khairy  kepada Perdana Menteri  yang bertahan  kepada kedudukan  Ketua Pemuda UMNO yang  secara auotomatis menjadi Naib Presiden UMNO.

Pencabarnya yang paling berpontesi  hanyalah Datuk Mukhriz anak kepad Mantan Perdana Menteri Tun Dr.Mahahir yang disamping pendedahannya kepada dunia antarabangsa dan keluarga yang elitis  tetapi ketertiban dan keperibadiannya  dalam langkah langkahnya mencari populariti  politik  tetap  berjijak kepada asas kejatian diri politik UMNO. Sejauh ini tidak ada kata katanya yang mengguris perasaan kaumnya sendiri semata mata untuk mendapat pengiktirafan dunia  liberaslisme.

Khairy juga mungkin mempunyai rasa kejatian diri tetapi dalam keterburuannya telah  menampakan liberalismenya  yang hilang  kewarasan dan pertimbangan  yang  ada kalanya menjijak perasaan bangsanya

Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman telah di tolak  oleh orang Melayu kerana liberalismenya,tolak ansurnya,sikap tidak apanya dan digantikan dengan Tun Abdul Razak yang dengan kebijaksanaan dan ketegasannya sekaligus mengembalikan  keyakinan Melayu dan bukan Melayu terhadap negara ini.

Samaada Mukhriz  akan berani menghalang  laluan selesa  kepada Khairy ke takhta Perdana Menteri  adalah sedanng  ditunggu  dengan debaran oleh seluruh rakyat  termasuk bukan Melayu.

Adakah kekuatannya segagah tajuk temuramahnya  dengannya di NST kelmarin " I AM HERE TO CHART A NEW COURSE"?

Jika Mukhriz  mengambil keputusan untuk bertanding  Naib Presiden UMNO maka memang benar beliau akan chart a new course untuk membawa wajah kepimpinan muda kepada UMNO. Bukan itu sahaja malah beliau akan meletakan  masa depan Khairy  dalam keadaan tidak pasti.

 Kekuatan Mukriz  tidak terpancar  seperti Khairy, sama sahaja popularity Tun Abdul Razak tidak terserlah seperti Tunku tetapi sebaliknya membakar dan merebak seperti api dalam sekam memberikan kekuatan diri diatas keyakinan ahli UMNO dan  orang Melayu.

Inilah kekuatan tersembunyi Mukhriz.

Apakah sikap apologetic kepada bukan Melayu boleh menjadi magnetic kepada Khairy atau akan membunuh samasekali masa depannya?

Semua ini bergantung kepada samaada Mukhriz melihat  masa depannya hanya sekadar menjadi Menteri Besar Kedah atau lebih dari itu dan jika beliau tidak mengambil risiko dari  persaingan politik yang runcing dan genting  kali ini untuk menentukan masa depan Melayu dan UMNO  maka keyakinan ahli UMNO juga akan pupus terhadapnya kerana dalam suasana politik baru manusia merampas masa keemasan  dan bukan  munungu masa

Khairy telah melakukan ini sekalipun menjadi tidak popular mulanya tetapi muncol kembali dengan kekuatan yang lebih bersinar dan lebih besar.


FROM Roky's bru 
16 September 2013.

"I AM HERE TO CHART A NEW COURSE"


MM: "I'm still in two minds about (going for VP)". Read the interview here
MuM4VP? Mukhriz Mahathir is a late bloomer in Umno not by chance and not even by design, but by the sheer will of an unrelenting father. Tun Dr Mahathir Mohamad would not allow his children to hold key positions in the party so long as he was the party president ... and he was party president for many, many years. By the time Dr M stepped down as Prime Minister and Umno president in 2003, Mukhriz was already 39, too old to be in the Umno Youth, too green to be among the seniors. By the time he contested for the Umno Youth chief post in the 2009 party elections, he was already 45. By comparison, Khairy Jamaluddin was just 33 in 2009 and had won the Deputy Chief of Umno Youth's post uncontested in 2006, when father-in-law Abdullah Ahmad Badawi was PM and Umno president. 
How you start, early or late, does not decide the finish, not in Umno. Today Mukhriz is the chief minister of Kedah and a real contender for one of the three Vice President posts in Umno. With talks that Ali Rustam, Isa Samad and Musa Aman are all pulling out of the VP race and the President, Deputy President and Wanita chief posts probably seeing no contests, Mukhriz's move on the vice presidency of the party is being closely watched by millions of Umno members and Malaysians.  
And, not least, by the three incumbent VPs. Recently, Shafie Apdal was quoted as saying that he, Zahid Hamidi and Hishammuddin Hussein team up like "a sleek football team" but unless he's talking about bringing back the dreary days of Anwar Ibrahim-led Wawasan Team, Shafie - or for that matter his two sleek team mates - would do well to prepare for the worst. 
Mukhriz should be making an announcement on his candidacy before Friday prayers this week.



  

24 comments:

  1. Aidid Guntur.Kedah.17 September 2013 at 11:44

    Kedudukan Mukhriz sebagai Naib Presiden UMNO akan lebih kuat dan lebih berarti dari seorang yang menjadi Naib Presiden dengan menumpang kepada Ketua Pemuda dan kedudukannya sebagai Ketua Pemuda pun bukanlah diatas kekuatan sendiri.

    Kareer politik Mukhriz akan berakhir dengan hanya sekadarkan menjadi MB. Sayang semangat juang Mahathir tidak ada seorang pun anaknya. Mereka lebih mementingkan kekayaan dan kedudukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apapun buat masa sekarang KJ adalah tokoh paling layak jadi ketua pemuda...hmmm akhramsyah tu?? Hmmm organisasi macam MAYC pun dia tak berupaya nak dapatkan respect orang macam mana pulak nak dptkan respect dari bahagian pemuda umno pulak??

      Delete
  2. Zam adalah ejen provacateur yang berniat jahat.

    ReplyDelete
  3. Jika Mukhriz bertanding maka ia akan membawa senario baru dalam pesaingan Naib Presiden UMNO yang akan melihat semakin banyak iklan dari Shafie Afdhal dan juga Hishamuddin.

    Yang untung Utusan Malaysia. Mereka berdua nampak macam cacing kepanasan dan diantara dua merekalah yang akan terguling. Please Mukhriz enter the ring, give them knock out.

    ReplyDelete
  4. Nyatalah bahawa legacy feudal dan croynism akan selama-lamanya berada dan berkerak dalam umno. najib, hishamudin dan sekarang mukhriz pula akan masuk gelangang berbaris untuk menjadi perdana menteri malaysia sekiranya hayat umno masih gagah...inilah legacy umno yang akan memendekkan umurnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika Najib dan Hishamuddin mungkin benar tetapi apakah anak Mahathir termasuk dalam legacy feudal. Bukankah Mahathir yang telah mencantas sedikit dari kuasa raja supaya mereka tidak terlalu bermarajalela sehingga keperingkat meminda perlembagaan negara?

      Janganlah bercakap ikut sentimen tanpa membuat pertimbangan berasaskan fakta dan sejarah.

      Delete
    2. Mahathir mencantas atas sebab almarhum Sultan Johor Tunku Iskandar suka buat hal. Pernah tembak orang, pukul dan pernah tampar Mufti Johor. Takkan nak biarkan Sultan buat kerja itu. Kaum kerabat diraja pon ada yg suka buat hal. Kekadang didiamkan saja. Kita mmg sayang Sistem Diraja kita tp jgnlah smpai mmbuat prlakuan jenayah dan dgn kekebalan imuniti itu, maka mereka boleh buat apa yg mereka suka. Tak boleh begitu.

      Delete
  5. sudah menjadi tradisi dari zaman kemerdekaan, perdana menteri malaysia merupakan Presiden UMNO..dan sekiranya ditakdirkan di masa hadapan si Kitol menjadi perdana menteri dan pada masa yang sama menjijak, mengeji dan menghina bangsa sendiri, maka adalah patut langkah si kitol dihalang dan dicantas dari sekarang!

    pemimpin umno yang lemah dan ingin mengejar populariti di kalangan bangsa lain dengan menghina serta menjijak bangsa sendiri amatlah tidak layak menjadi pemimpin UMNO!

    Lupakah kita bagaimana rakusnya di Kitol bersama2 budak tingkat 4 melakukan onar sewaktu pemerintahan Tun Dol Tido?!

    Janganlah sesekali lupa wahai orang UMNO atas onar dan dosa telah si kitol lakukan sebelum ini!

    Cantas!!

    ReplyDelete
  6. 'Khairy Jamaluddin akan menjadi Perdana Menteri' what? excuse me...he is an asshole.
    mukhris pulak? - what do you expect from the emperor's son..huh!

    ReplyDelete
  7. Definitely there are better then homsexual dan liar to be the PM of Malaysia.Right?.

    ReplyDelete
  8. Kerry wanna turn UMNO to be more 'centrist' to suit his liberal ideals. That is his statement and motto.

    So, what say UMNO members?

    ReplyDelete
    Replies
    1. If UMNO members still elect him as their Ketua Pemuda, UMNO will be a lost cause.

      So it is up to UMNO members to chart their path or as this imbecile KJ always say 'Money can buy you votes'.

      Delete
  9. Magnetic? A contrived act, rather. His attractiveness to the non-malays is suspect. We know the kiasus are always looking for ways to get their foot in the door towards the corridor of power. They would do anything, even abandoned MCA and went for broke last GE13. So, this 'magnet' (magnate?) could be their perfect vehicle given his records of running down the Malays even until now, and his past political, admin and financial indiscretions during the premiership of his sleepy FIL. Those stuff revealed the real character behind the (phony) facade of political and intellectual 'sophistications' which suits them fine.

    The latent force of Mukhriz on the other hand should not become a spent force if he fails to run for VP.

    ReplyDelete
  10. apologetic? Itu lah kelemahan Melayu yang terlalu Aoplogetic. Di atas nama Melayu Hishammuding mohon maaf kerana menghunus Keris dan masih tidak Malu untuk memimpin melayu. Melayu perlu tukar menjadi Aggressor dalam memcapai matlamat Ekonomi, pendidikan dan kuasa bukan feminine seperti yang kita Nampak dalam kepimpinan Najib dan cabinet dapor nya, Pembahruan Najib ada lah window dressing sahaja. Kalau Najib benar benar iklas, first thing he should do is to limit PM. Umno Presiden tenure to 2 terms including GLC heads probrably 3-5 years. Then who ever sudah pencen from Government post be it cabinet minister, GLC head or Ketua Polis, Tentera dsbnya let them retire and enjoy life. There are many more qualified unretired people around. One topmost thing is when a PM is no more PM, do NOT make them ADVISOR to anything. This practice must STOP Oh one ore thing, on billions dollars spent for Palaces while there are so many poor people of Malays, Indians plus Chinese around, what does it meant?. This people got BRIM 500Rm each while forgive me the elites got Billions? Will they be someone form UMNO who has quality as a leader that have guts to say NO to all this spending? I will respect Mukhriz if he goes for VP. Will anyone challenge Najib?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku setuju bab yang hunus keris tu. Hishamuddin tak perlu mintak maaf. You tak ada buat salah apa pun. Keris adalah simbol orang Melayu. Senjata tradisional yang digunakan oleh orang Melayu turun-temurun. Sesuatu yang patut kita banggakan. Lagipun Hisham hunus di perhimpunan agong Umno. Semua yang ada kat situ umat Melayu. Diaorang punya hal la nak buat apa dekat situ. Sama seperti perhimpunan parti-parti komponen lain. Kami tidak pernah campur apa yang diorang nak buat.
      Hisham bukannya hunus keris masa mesyuarat kabinet. Atau hunus keris di tempat-tempat yang tak sepatutnya. Dia hunus keris tu sekadar simbolik. Menyatakan perjuangan yang belum selesai. Kita tak ada pun 'making fun' kat tarian naga atau atau memperlekeh upacara budaya maysarakat lain. Kalau kita buat macam tu, melompat mereka tuduh kita rasis. Kalau mainkan isu keris tu berlebih-lebihan, duduk ulang berita pasal benda tu saja. Itu tidak rasis pula.
      Kita sekarang dah lemah. Nak 'defend culture' pun kita pun takut. Takut dituduh rasis. Takut dituduh ekstremis. Orang Melayu malu dan sopan tidak bertempat.

      Delete
  11. Honestly speaking, I am seeing KJ as a very vocal, approachable and energetic person. He has his own "karisma" which can attracts attention of an ordinary people like us. Mukhriz Mahathir looks decent and smart too but yet he does not look like a "fighter"...both KJ and Mukhriz can be a good future leaders in UMNO and also for the country... it's very difficult to predic the future of UMNO if the leaders keep on fighting for posts while pampering the members to leave in their own comfort zone....

    ReplyDelete
  12. yeah KJ is a very vocal, approachable and energetic person just like someone who used to be the Deputy Prime Minister those days! having those traits does not mean he is qualified to be Prime Minister of Malaysia. The same person can also be a hypocrite, liar, cunning, vengeful and corrupted. This guy has shown how cunning, ambitious, hypcrite and corrupted he can be during his FIL's time as the PM.

    So be careful who you choose to be your leader!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. You are right Bro! Kijang Jantan akan lupakan Jerat, tapi Jerat TAKKAN lupakan Kijang Jantan.

      A chinese wiseman's words has said this: BEWARE of a man who smiles but not smiling in his eyes.... itulah tanda orang hipokrit atau dalam bahasa lainnya, seorang yang munafik.

      Jadi, apa lagi Melayu mau?

      Delete
  13. tringt kata2 dari zam sblm plhnrya 98.."menang tu dh pasti cuma majoriti je x tau" dgn pnuh takbur..akhirnye...kahkahkahkah

    ReplyDelete
  14. zam how much did you get to write this articel,

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 15:55,

      how much did you get to comment in this blog? 0.10 sen?

      Delete
  15. TS Zam.
    Biarlah mereka berebut jawatan dalam UMNO.
    Sorang anak mantan PM.
    Sorang menantu mantan PM.

    Sepatutnya UMNO kena berani lahirkan tokoh anak orang biasa.
    Mereka berdua ini bukan tahu susah payah jerit rakyat akar umbi.

    UMNO pun bukan makin kuat.
    UMNO makin lemah.
    Pertandinga dalam saja hebat.
    Bila PRU 14 UMNO jadi pembangkang.
    Nak kata apa waktu.
    Apa ada pada jawatan.

    Waktu itu didapati ramai kontraktor Melayu akan lari karana hilang cari makan.

    Waspadalah kalau sayang UMNO.

    ReplyDelete
  16. Khairy tidak boleh jadi PM, sebab apa? Sebab UMNO tidak berubah dan kalah dlm PRU. Kalau UMNO berubah mnjadi kuat skalipun, KJ tidak akan jadi PM sebab ada lagi yg paling layak jadi PM, lebih bersih, toleran dan bukan seliberal beliau.

    ReplyDelete
  17. aku tetap sokong khairy

    ReplyDelete