Tuesday, 21 May 2013

CATATAN INI SEKADARKAN UNTUK MEMBUKA MATA

SIAPA PEMBERI RASUAH PALING BESAR DI MALAYSIA?

Apabila seseorang bersuara lantang menentang rasuah, maka persepsi ramai adalah dia bersih dari rasuah dan demikianlah anggapan orang ramai terhadap media yang paling lantang mendedahkan penyelewengan kerajaan dan rasuah pemimpin-pemimpin politik.

Untuk itu akhbar-akhbar di Malaysia sanggup menggadaikan nyawa ribuan manusia bagi menutup bahaya terbang dengan sebuah  syarikat penerbangan yang paling tidak selamat di Malaysia.

Akhbar-akhbar di Malaysia adalah juga penerima rasuah untuk menutup keburukan syarikat-syarikat besar. Bagaimana? (Akan menyusul tulisan saya nanti mengenai rasuah besar dari Air Asia kepada media cetak).

Demikianlah juga bagaimana akhbar-akhbar Cina menutup perihal orang Cina yang merupakan pemberi rasuah paling besar kepada orang Melayu.

Oleh kerana kerajaan yang ada sekarang didokong oleh orang Melayu, Raja Melayu, Perdana Menteri Melayu, KPN Melayu, KSN Melayu dan lain-lain kuasa Melayu, maka persepsi umum terutamanya bukan Melayu; yang menerima rasuah ialah orang Melayu, tetapi pada hakikatnya siapakah yang menggalakan rasuah dan mampu memberi rasuah di negara ini?

Saya percaya 99% yang memberikan rasuah ialah orang Cina, tetapi mereka tidak memberitahu apa yang mereka dapat, kemudahan yang dinikmati, harta dan wang berbillion sehingga melempah  keluar negara.

Tidak ramai Cina yang kaya dengan secara jujur, tetapi kerana kebijaksanaan mereka memberikan rasuah, melakukan penyelewengan, penipuan dan sebagainya. Cina yang jujur tetap miskin.

Apabila persaingan berlaku antara mereka untuk mendapatkan sesuatu kontrak kerajaan, maka yang gagal akan membuat fitnah untuk menunjukkan yang jahat ialah Melayu atau Bumiputra seperti apa yang mereka lakukan terhadap Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Taib Mahmud.

Apabila pecacai seorang ahli politik Cina membunuh diri kerana tidak dapat lagi menutup pekong ketuanya yang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM), maka  SPRM telah dituduh membunuhnya dan telah dijadikan isu perkauman.

Apabila seorang pegawai tinggi Kastam dibunuh kerana bersikap tegas dan mahu membantu menegakkan kerajaan yang bersih, parti Cina DAP tidak menghebohkan tentang kebaikkan pegawai ini seperti mudahnya mereka memburukkan pegawai SPRM dan membuat konklusi pecacai itu tidak berdosa, walaupun penyiasatan belum selesai.

Kenapa mereka tidak boleh segera membuat konklusi bahawa pegawai ini telah mati kerana enggan menerima rasuah dari orang Cina?

Inilah politik prejudis yang dimainkan oleh DAP selama ini. 

KETUA PENGARANG THE STAR TERUSKAN MISI POLITIKNYA

Wong Chun Wai
Akhbar The Star hari ini (21 Mei) melaporkan  berita tentang Pengarah Strategik PKR, Rafizi Ramli mendakwa lapan orang telah tidak dapat mengundi dalam pilihan raya 5 Mei lalu, kerana orang lain telah mengundi bagi pihak mereka.

Adakah akhbar The Star bersifat profesional dalam soal ini?

Apakah tidak terfikir oleh The Star sesiapa juga boleh membuat dakwaan yang begitu mudah. UMNO atau MCA juga boleh mencari orang untuk membuat dakwaan demikian. Kenapa The Star cepat percaya kepada laporan yang tidak berasas dan terus melaporkannya. 

Kalau bukan wartawan pun boleh nampak kelemahan asas berita ini, maka apakah The Star buta?

Oleh kerana laporan ini dibuat oleh seorang Melayu, The Star tidak seharusnya memperkecilkan keupayaan orang Melayu untuk melihat ini sebagai permainan perkauman yang bertujuan  untuk menghakiskan keyakinan orang Cina terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), salah satu institusi yang menjadi matlamat DAP.

The Star tentu tahu dalam keadaan sekarang jika laporan seumpama itu dibuat oleh UMNO atau MCA, tidak akan dipercayai, tetapi apa juga pembohongan yang dibuat oleh pembangkang, Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim ketika pengikut-pengikutnya berada dalam keadaan lupa diri tentunya diterima tanpa usul periksa.

Dan dalam hal ini sumbangan The Star cukup besar. 

The Star bukannya berusaha untuk membantu memantapkan keyakinan rakyat kepada kerajaan yang telah dipilih dengan sah tetapi menggunakan kuasa beritanya untuk membantu pembangkang menimbulkan keraguan rakyat kepada semua institusi kerajaan.

Dan dia cuba membodohkan Datuk Seri Najib dengan bermain wayang kulit dengan menonjolkan usaha untuk pemulihan keyakinan dan perpaduan. 

PENGHINAAN YANG TIDAK ADA TARANYA TERHADAP TUNKU ABDUL AZIZ

Tengku Abdul Aziz Tengku Ibrahim
Pengerusi DAP, Karpal Singh telah mengungkit perihal bekas Naib Pengerusi DAP, Tunku Abdul Aziz bin Tunku Ibrahim menerima pencen bulanan sebagai Senator atas ikhsan DAP.


Karpal mengungkit perkara ini kerana, katanya Tunku Aziz memilih untuk menikam DAP dari belakang secara berterusan setelah meninggalkan DAP.

Dia menolak sebagai salah tafsir dari Tunku Abdul Aziz mengenai demonstrasi jalanan dan rusuhan dengan nama Malaysia Spring yang dianjurkan oleh Penasihat DAP Seumur Hidup, Dr. Chen Man Hin.  

Ini adalah suatu penghinaan Karpal Singh terhadap Tunku Abdul Aziz, seolah-olah Tunku Abdul Azi tidak boleh hidup tanpa bergantung kepada pencen kurniaan DAP, seolah-olah pemberian itu terlalu besar bagi seorang profesional seperti Tunku Abdul Aziz.

Sedikit sebanyak ungkitan ini tentunya menyentuh perasaan Tunku Aziz, kerana ungkit mengungkit bukanlah peradaban Malaysia. Kepada orang Melayu:

Pisang mas dibawa belayar
Masak sebiji di atas peti
Hutang emas boleh dibayar 
Hutang budi dibawa mati.

Tetapi kepada DAP dan ceti keturunan Benggali:

Jika hutang tak dibayar,
diburu dicincang sampai mati

Dulu Guan Eng hendak merasuah  RM50,000  bagi mengekalkan Tunku Abdul Aziz  dalam DAP dan sekarang Karpal Singh pula mengungkit apa yang hak bagi Tunku Abdul Aziz.

Betapa rendahnya pandangan Cina DAP dan Benggali DAP terhadap orang Melayu.

17 comments:

  1. sangat bertepatan. harap TS terus menulis dan mengungkapkan cetusan minda dan pengalaman TS sepanjang hayat.

    tk.
    //rashid ali

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa banyak kesilapan 'typo' dlm artikel abang zam ni.

      Delete
    2. kenapa byk kesilapan 'typo' & ejaan artikel abg zam ni. Tapi syabas cukup bernas & menarik. saya bersetuju , bahawa memang kaum cina lebih byk merasuah. saya pernah bekerja dgn institusi bank cina yg merausah kakitangan pentadbiran kerajaan demi mendapatkan bisnes cuma dlm bentuk yg disembunyikan.Dlm mendptkan kontrak kerajaan towkey2 cina lebih berani merausah pegawai yg menyediakan laporan "pre & post" projek.

      Delete
    3. Maaf. Akan dibetulkan. Berkerja seorang tanpa bantuan.Sudah jadi tabiat orang suratkabar semua nak dicepatkan.Lalu diposkan. Saya sedar kesilapan umpamanya BPR sekarang sudah SPRM.

      Delete
  2. Bravo Zam! Diatas keberanian mendedahkan apa yang orang lain tidak tahu, atau tidak nampak atau buat-buat tak nampak.Bangsa Cina yang penuh hipokrisi dimana apa yang kita kata rasis mereka tidak.Bapak segala perasuah adalah mereka tetapi mereka cuba menampakan penerima sahaja padahal budaya ini dimulakan dan disuburkan oleh mereka. Isu asimilasi sebagai rakyat Malaysia, sebenarnya mereka yang bermain wayang. Kita tuntut mereka agar menghapuskan sekolah vernakular, baru kita benarkan mereka bercakap pasal persamaan hak.Tentang hak Bumiputra, kita pertahankan walau beberapa generasi lagi agar kita dapat bermain sipadang yang sama dan bercakap tentang meritokrasi walaupun saya rasa segelintir dari kita dah bersedia.Tetapi malangnya kelompok ini yang telah lupa diri dan lupa akan masih ada lagi bangsa kita yang memerlukan bantuan dan dorongan.

    ReplyDelete
  3. Tan Sri,

    Naik Air Asia seperti naik bas Express, ketibaan selalunya terlewat dalam 15 minit, penumpang yang menunggu sudah sedia di pintu untuk menyerbu naik apabila semua penumpang turun. Tanpa membersihkan pesawat, penumpang akan naik dan terbang. Di sebelah sana penumpang sudah sedia menunggu dan belum sempat penumpang turun, penumpang baru akan naik dan terbang kembali. Bas Express pun ada juga rihat sampai 8 jam sebelum terbang semula.

    Jokiden sudah banyak kali juga menulis tentang pemberi rasuah tegar ialah kaum Cina. Yang menerima pula bukannya orang politik atau pemimpin politik. Sikit-sikit mungkin ada. Selebihnya ialah Pegawai Penguat Kuasa yang mempunya kuasa 'melulus'. Malangnya semua perbuatan rasuah dipalitkan kepada UMNO/BN

    STAR kini dikuasai oleh DAP bukan lagi oleh MCA, sebab itu berita sensasi sering dipaparkan dalam akhbar tersebut.

    ReplyDelete
  4. Saya rasa the star buat mcm tu sb nak tarik sisa2 pembaca cina supaya terus baca. Melayu pun dah tak berapa baca cina pun dah tak mau baca...so kita tunggu acara penutup je la

    ReplyDelete
  5. Sangat setuju... Memang dah lama tahu hal ini.

    Dah tiba masanya si pemberi diberi perhatian muka depan berbanding penerima. Penerima tetap bersalah tetapi mereka tidak semestinya peminta rasuah. Yang menjadi punca ini yang perlu diperangi dan dikutuk habis-habisan. Teknik & tektik seperti si pemberi menyogok rasuah dan menjadi kaya raya kemudian menyalahkan pula penerima sudah lapuk dan klise. Kita sekarang boleh menterbalikkan keadaan ini.

    Ibarat anak dara anda lari ikut teman lelakinya, anak dara seringkali dijadikan mangsa malah dipersalahkan. Sekarang masanya kita bawa teman lelaki yang 'melarikan' anak dara ke pentas utama.

    ReplyDelete
  6. Zam,
    Sampai kiamat pun mereka tak akan mengaku. Pokok pangkalnya mereka akan berterusan paparkan puak pemerintah (Melayu) serba tak betul. Gembar gemburkan insiden yang boleh aibkan orang Melayu walaupun samar samar belaka. Pada hemat saya tak perlulah kita gaduh tentang kesumat kesumat yang ada disanubari mereka, sudah lumrah. Tapi paling runsing bagi saya ialah berjaya nya mereka mengembeling populasi Melayu liberal untuk bersekongkol memalukan bangsanya sendiri.

    ReplyDelete
  7. semua orang tahu bahawa STAR milik MCA. Hakikatnya STAR mempromodikan DAP dan menyemai unsur rasist yang nyata. Dalam masa yang sama MCA sengaja membutakan mata mereka tentang hal ini dan sekarang'mencuci tangan' di atas krkalahan mereka dengan mengundurksn diri srpenuhnya dari memikul tanggungjawab menyrdarkan dan memulihkan kepercayaan kaum cina. Tuan nampak permainan cina2 rasist ini?

    ReplyDelete
  8. Salam. Memang betul kata2 tuan mengenai Cina... melaung melalak tolak korupsi padahal mereka lah yang paling banyak memebri rasuah. Boleh ke tuan buat satu kempen untuk menyedarkan kaum muda tentang oxymoron ini. Mereka yang telah termakan dengan dakyah DAP sepatutnya disedarkan yang korupsi tidak berlaku kalau tepok tangan sebelah sahaja. Yang memberi (iaitu Cina=DAP) sama teruk dengan yang menerima.

    ReplyDelete
  9. Dan dia cuba membodohkan Datuk Seri Najib dengan bermain wayang kulit dengan menonjolkan usaha untuk pemulihan keyakinan dan perpaduan.

    What are u talking about Tan Sri??

    Najib is already stupid. One no need to plan to fool him.
    He will walk and trip himself.

    We all have seen his stupid f&*k face like a sore loser with
    his wife when he announce the 'victory of GE13'.

    We need a fighter, a fighter with a brain. I think Tan Sri Muhyiddin will be suitable.

    The era of stupid leaders with f*&king poker face has gone.

    We need a leader in the like of Tun M or Sir Alex Ferguson.
    Other than they have a marketable look, they also carry some vital values in themselves. Experience, Wise, Sharp, No-Nonsense, Bold, Brave, Strategist, Hard-working, Committed and above all, they put their Club / Country in their hearts.

    Nothing less...

    Najib together with his wife can go and f*&k themselves. They tot by promoting themselves everyday throgh papers and TV will get them votes.

    Read Helen Ang blog and see how clever is the opposition is strategizing. You yourself were talking about how STAR is sabotaging BN.

    That f*&k face will never improve a bit even if were given tuition by Anwar Ibrahim how to strategize. One need smthng we all call BRAIN to think a formula.

    We need a new leaders 'yang dilahirkan' dengan semua nilai-nilai tadi. We have no time to train a new leader. Tan Sri Muhyiddin or Dr Zahid Hamidi look like they have what it takes to face the challenge like areal man.

    Please dun even mention hisham or kj. They are another motherf&*ker without balls and selfish.

    Thanks Tan Sri.

    Balun Cina2 ni lagi....Show them what you are made of...

    ReplyDelete
  10. Itulah sebabnya mereka mahu berkuasa,nanti pegawai kerajaan pun akan ramai orang mereka,ketua-ketua jabatan pun orang mereka senanglah mereka memberi dan menerima RASUAH hanya di kalangan mereka.Lebih mudah mereka membuat wang dan menjahanamkan hak rakyat,ketika itu orang Melayu Pakatan menangis tak berlagu dan sesal tak sudah kerana menaikan DAP.

    ReplyDelete
  11. Saya sudah hampir separuh membaca 'Di Depan Api, Di Belakang Duri'.
    (Akan pergi menziarahi Pak Said Zahari. Tak sangka yang beliau tinggal berdekatan rumah saya).

    Amat mengujakan sekali kisah sejarah Utusan, walaupun turutan peristiwa sering kedepan dan kebelakang dalam meniti sejarah. Bahagian paling saya suka ialah bagaimana ahli politik, terutamanya Al-Juburi semasa dalam UMNO, menggunakan akhbar untuk mempromosi diri beliau dalam usaha menjatuhkan Dr.M sebagai PM. Bertapa besarnya pengaruh orang surat khabar dalam mencorakkan politik tanah-air dan cara mereka diperkudakannya.
    Saya merasa hairan, mengapa MCA tidak dapat menggunakan kuasa politiknya untuk 'menjinakkan' The STAR. Saya sudah lama berhenti membacanya.

    Tidak sabar saya menunggu;
    "Akhbar-akhbar di Malaysia adalah juga penerima rasuah untuk menutup keburukan syarikat-syarikat besar. Bagaimana? (Akan menyusul tulisan saya nanti mengenai rasuah besar dari Air Asia kepada media cetak)."

    Selagi Tony Fernandes tidak memecat 'budak hanyiak' itu dan minta maaf, teruskan membongkar kemungkaran mereka. Nasib baik YB Wee Choo Keong telah membongkar niat jahat mereka dalam bergabungan dengan MAS yang merugikan rakyat, sehingga di bubarkan oleh PM.

    Hidup Utusan.
    RD.

    ReplyDelete
  12. Tan Sri,
    Kalau begitu semua org bolih ungkit lah ya bab pencen..kalau nak diikutkan UMNO pun bolih ungkit bekas menteri yang skrg dah masuh sebelah sana contoh mcm Mat Taib dll lagi..
    Wasalam..

    ReplyDelete
  13. Tan Sri,
    Sejak lepas GE13,orang-orang China di Bandar bersorak sana sini ikut DAP tapi orang China yang duduk dekat dengan kampong main lagu senyap sunyi. Hari Wesak semua pergi sembahyang. Yang sombong pun dah mula friendly. Kalau orang UMNO kampong boikot kedai mereka,mereka semua boleh bungkus tikar pergi Pulau Pinang. Kalau mereka tak jual harga barang murah, berkulat le produk mereka. Peniaga orang PAS pun tak berani cerita pasal politik takut kena boikot. Kena banyakle rasuah orang China kena bagi secara halus ia itu bagi banyak diskaun tak terpampang.

    ReplyDelete