Wednesday, 27 February 2013

POSTER USTAZ AZHAR IDRUS DIKENCINGKAN

Poster promo ceramah Ustaz (?) Azhar
Idrus yang ditampalkan di tandas Masjid
Kampung Gajah, Perak
Oleh: Rosle Azmi

Ramai pendakwah bebas yang sebenarnya tidak bebas. Mereka sebenarnya adalah pendakwah politik. Tetapi banyak orang secara jujur menerima mereka sebagai pendakwah tulin, terutama kerana pakaian  mereka yang ditambah pula dengan janggut sunnah nabi.

Kebebasan dari pemikiran politik menyebabkan mereka tidak sedar kecendorongan politik seseorang pendakwah atau ustaz yang memberikan kuliah agama di masjid-masjid atau di tempat-tempat umum lainnya.

Umpamanya Ustaz (?) Azhar Idrus yang mendakwa diri sebagai Pendakwah Sejuta Ummah yang sekarang dianggap sebagai pendakwah selebriti.

Orang ramai terutama anak-anak muda mestilah sedar, bahawa Ustaz (?) Azhar ini sebenarnya adalah pendakwah "Agama Pas" yang jauh berbeza dengan agama Islam yang dianuti oleh umat Islam di negara ini. Kita boleh hadir di majlis ini untuk berhibur, kerana uztaz sekarang lebih baik dari "Raja Lawak."

Baru-baru ini telah tersiar di dalam Harakahdaily suara rasmi PAS, bahawa Ustaz (?) Azhar telah memberikan penjelasan mengenai apa yang dimaksudkan oleh Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan kata-katanya, bahawa penerima bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM) seperti "ayam dan lembu." Dia menyatakan kenyataan itu telah disalah tafsirkan. Maka dia pun mentafsirkan mengikut ajaran agama Pas.

Apa perlunya Azhar memberikan penjelasan bagi pihak Nik Aziz atau bagi pihak Pas? Azhar Idrus (Ustaz?) bukanlah seorang pendakwah bebas seperti yang cuba digambarkan kepada ramai selama ini, tetapi sebenarnya telah sah sebagai pendakwah politik Pas. Tidak salah untuk sesaorang ustaz atau pendakwah  untuk berkempen bagi mana-mana parti politik, tetapi janganlah menyamar.

Walaupun dinafikan, tetapi naskhah terkini Harakah
(25-28 Februari) mengesahkan apa yang dikatakan oleh
Nik Abdul Aziz
Ketika singgah bersembahyang di Masjid Raja Azlan Shah di Kampung Gajah, Perak baru-baru ini, saya telah menemui poster mempromosikan majlis ceramah Ustaz (?) Azhar Idrus di dalam tandas masjid itu, selain dari dilekatkan di papan kenyataan dan di tembok-temboknya.

Yang  lebih menarik poster itu diletakan di atas mangkuk buang air kecil, yang tentunya setiap orang yang kecing berdiri di situ tidak dapat mengelakkan dari memandangnya.

Ini adalah suatu usaha promoter yang bijak yang telah meniru langkah Air Asia dalam kempen "Say No To Airport Tax" yang  merupakan suatu cara pengiklanan yang berkesan yang sudah lama dilakukan di negara-negara maju.

Bagi saya yang telah mengenali kecendorongan Ustaz (?) Azhar ini kepada Pas dan setelah disahkan oleh Harakahdaily, maka melihat poster ini ketika sedang kencing, maka berkatalah di hati saya, memang layak poster ustaz (?) Azhar Idrus berada di sini.

27 comments:

  1. Tan Sri, (Haha.. kono sobut jugak)

    Jika tengok video budak janggut ni di youtube pada masa PRU12 dulu oii bukan main lagi dio berkempen untuk Pas.

    Maksud kata-katanya menjurus kepada mengundi UMNO/BN tu haram dan semua orang mesti mengundi Pas.. Dia ni memang teruk walaupun pakai kereta ferrari..

    ReplyDelete
  2. Kalau betul, ini adalah masjid pertama yang saya ketahui mempunyai tandas untuk kencing berdiri.

    Betul ker ??? Bagaimana orang yang buang air dalam masjid nih nak beristinjak ?? Setakat nih tak pernah lagi saya jumpa masjid, dimana-mana yang ada tandas untuk kencing berdiri.

    ReplyDelete
  3. Nurulhuda. kg pasir.27 February 2013 at 16:05

    Dipersilakan ke masjid kg Gajah dan lihat sendiri. Apa susahnya nak basuh kencing,bawa timba berisi air basuhlah. Terima Kasih kepada masjid ini yang berfikiran moden yang tak menyusahkan orang berseluar. Hari hari kita ka supermarket,mall dan sebagainya adakah tempat kencing duduk. Orang orang yang tak boleh befikir bagini yang mudah tepengaruh dg dakwah karut atau ustaz(?) Azhar ulama celebrit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pernah lagi tengok. Pasal tuh saya muskil.

      Delete
  4. Awang Hitam, Manor.27 February 2013 at 16:07

    Saya telah kencing di sini. Sukur kerana dapat kencing pada tempat yang sesoai.Bodohnya orang Pas yang letakan poster ditempat yang hina ini.

    ReplyDelete
  5. Saya langsung tak minat dan tak pernah mendengar puak-puak agama bercakap politik, terutama yang nampak selekeh dan berjanggut. Saya anggap mereka pemalas nak cukur atau trim janggut dan misai. Penceramah berbayar atu cari maka, lagi saya benci. Mereka adalah ejen perpecahan ummah. Saya amat tidak setuju puak agama menerajui pemerintahan negara. Saya anggap mereka kurang bijak untuk memajukan ekonomi dan kesejahteraan negara yang berbilang kaum dan agama ini. Puak agama mesti di pisahkan dari politic. Jadi Islam tidak pisahkan agama dari politic, puak Kristian akan ikut bawa agama mereka kedalam Gereja. Puak fanatic di kalangan kedua-dua agama ini akan mencetuskan kebencian, permusuhan dan mempolitikan apa saja sehingga menimbulkan perkelahian yang akan membantutkan kemajuan. Lihat saja di dunia ini. Mana ada negara yang diterajui puak agama yang maju dan makmur dan tidak memerlukan pertolongan, peralatan mesin, makanan atau kelengkapan perang dari barat.

    RD.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lagi satu yang saya benci ialah bila penceramah agama ini banyak sangat berlawak2 dlm menyampaikan 'ilmu' dia tu. Sesuai ke?

      Delete
    2. Banyak berlawak adalah method sesuai untuk menarikgolongan muda. Tentu tidak sesuai untuk golongan lain seperti encik yang sukakan ceramah jenis serius dan berwibawa, tapi seperti saya lebih gemar kaedah seperti ini. Lagipun pernah ustaz azhar idrus merendah diri mengaakan ceramahnya sekadar pembuka mata menarik umat mempelajari ugama, jika hendak ilmu lebih dalam carilah ustaz lain.

      ps: saudara zam mohon hapuskan penggunaan captca pada blog ini. walaupun berguna, ia agak menyebelkan untuk memberi komen.

      Delete
    3. dear encik di atas.. cari hukum berjanggut dlm islam. takut sgt baca komen awk psl janggut.

      Delete
  6. Man Banun Sg Petani.27 February 2013 at 19:05

    Saya mahu beritahu saya juga singgah untuk ke tandas di masjid Kg Gajah ini. Memang benar tandas kecingnya bermangkuk .mulanya saya kencing sekali tetapi bila terlihat gambar azhar idrus saya terkejut dn terkencing sekali lagi.minta maaf azhar.Terkejut saya ialah kerana biasanya kata ustaz ustaz hanya syaitan banyak berada menunggu man usia di tempat kotor

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah..kah..kah. maafkan saya kerana terpaksa gelak sdr Man, sebab tengok gambar pun you boleh terkencing, belum lagi tengok orangnya.. Kih..kih..kih..

      Delete
  7. Orang Pas mungkin akan kata ini dilakukan oleh BN tetapi saya percaya pastinya dilakukan oleh orang Pas sendiri yang ghairah untuk tulong Pas. Jika tidak masakan poster ini juga ada di papan kenyataan dan juga dilain lain tempat di masjid itu.

    ReplyDelete
  8. Kalau dia betul ustaz takkanlah tempatnya di mangkok kencing. Mungkin yang buat kerja ini orang yang benci dengannya atau pun penyokong Pas yang buta hati dan buta perut yang dibutakan akal oleh Allah Subahanuwataala untuk melakukan sesuatu yang sesoai dengan manusia yang berpura pura.

    Semuga orang ramai tidak lagi lekas terpengaruh dengan orang politik yang bekupiah puteh dan berjanggut sebagai orang yang bebas. Ustaz Azhar ini ustaz cari makanlah.Hati hatilah dengan mereka yang berpakaian bagini.Amatilah ucapan mereka.

    ReplyDelete
  9. ZULKARNIAN PAYA JARAS.2 March 2013 at 15:34


    USTAZ MASJID DERGA YANG BIADAP.
    Baru baru ini saya singgah sembahyang di Masjid Derga Alur Setar. Seorang ustaz memberi tazkirah tafsiran quran tetapi sebelum memulakan pentafsirannya dia telah menceritrakan tentang hukiman kesalahan trafik yang lebih baik di Cina yang bersifat untuk mengajar dan tidak menghukum.

    Dia ingat semua orang bodoh macamnya dan tak faham apa tujuannnya untuk menimbulkan kebencian pada polis malaysia dan juga kerajaan kerana ada hukuman trafik yang dibantah oleh Pas baru baru ini. Dia ceritakan pengalaman lawatannya ke Cina

    Dia tidak tahu Cina baru keluar dari tekanan komunis dan melakukan sesuatu dengan cara yang ketinggalan zaman walaupun dlm beberapa hal telah maju.Tapi dia asyik baca harakah sahaja maka tafsirannya ikut harakah.

    Inilah anasir subersif di Masjid dan bolehlah kita sifatkan ustaz ini tidak amanah dan menyalahgunakan kedududukan dan peluang yang diberi kepadanya.
    Dalam beberapa hal dia boleh disifatkan sebagai ustaz biadab kerana tidak tahu mengenang budi.
    Qariah jangan biarkan dia berharajalela menyesatkan umat Islam setempat. Buang dia.

    ReplyDelete
  10. MEK MOLEK KELANTAN4 March 2013 at 06:08

    INILAH BUKTI MASYARAKAT KITA TERMASUK GENERASI BARU LEBIH SUKA HIBURAN.AZHAR BIJAK MENGENALI MASYARAKATNYA MAKA DIA MELAYANI MEREKA SECARA MERAPU.

    INI JUGA MEMBUKTIKAN BAHAWA USTAZ USTAZ USTAZ DAN MASYARAKAT KELANTAN ADALAH SEBAHAGIAN BESARNYA SUKA MERAPU MAKA MERFEKA PILIH TOK GURU MERAPU SEKALIPUN NEGERI MEREKA KOTOR,PERUT MEREKA KOSONG,RUMAH MEREKA BURUK.

    TOK GURU DAN USTAZ(?) AZHAR TAHU MENCANDUI MEREK DENGAN HIBNURAN UNTUK BERKUASA DAN UNTUK CARI WANG DENGAN DENGAN GUNA AGAMA.MAKA MEREKA RASA SUDAH BERADA DISURGA.

    HIDUPLAH USTAZ YANG MERAPU,RUMBU DAN PENJUAL UBAT,PENJUAL AIR ZAM,PENJUAL KISMIS TERANG HATI LULUS PEREKA. ANAK2 MELAYU TAK PERLU STUDY,MAKAN KISMIS BANYAK BANYAK HARI HARI YANG SEBENARNYA BUKAN DARI ARAB TETAPI DARI THAILAND.

    ReplyDelete
  11. salam tan sri abang zam, tak baik kencingkan ustaz kami, tak cukupkah nikmat yg Allah beri kepada tan sri,di dunia semua abang dapat, tapi dapat ke ilmu kewartawanan abang menjadi pembela di hari penyesalan kelak, bayangkan dihari dimana pangkat, kenalan, raja, menteri, peminat, anak, isteri pun tak dapat menolong kita, dan janganlah kita termasuk orang -orang yang menyesal,beramalah dengan sisa umuryg tinggal, amin.

    ReplyDelete
  12. Progresif Islam.1 April 2013 at 19:11

    Barangkali Abang Zam mahu menyedarkan sebahagian umat Islam terutama anak anak muda yang kurang ilmu agama dari disesatkan oleh ustaz karut Raja Lawak yang ilmu agama pun tak seberapa agar mereka tidak ikut masuk ke neraka bersama ustaz Azhar in.

    Nampaknha si kuntau itu ini adalah salah seorang yang terpengaruh sehingga tidak nampak siapa sebenar ustaz Azhar ini.Demikianlah dulu Al Arqam menyesatkan orang Islam. Bagi orang yang cetek agama,asalkan bekupihan putih,simpan janggut sejemput,sudah boleh dipercayai.

    Gambar ustaz Azhar ini bukan sahaja patut dikencingkan tetapi patut diberakan.Wahai orang orang yang berilmu, Selamatkanlah dia di dunia sebab anak muridnya tak akan dapat menulongnya di akhirat untuk membawanya ke surga kerana mereka pun akan masuk keneraka yang akan ddidahului oleh kuntau.

    ReplyDelete
  13. Khalifah Rahisd. KB1 April 2013 at 19:20

    Insaalah ilmu kewartawanan Zam akan dapat membantunya ke surga kerana Islam tidak sahaja ilmu tauhid fiqah dan sebagainya tetapi jufa dalam semua ilmu yang membuka fikiran manusia.

    Umpamanhya Zam menyelamatkan oerang Islam dengan tulisannya dari disesatkan oleh guru guru agama yang tidak qualified.


    Seorang doktor yang mengubati penyakit atau Zeti Gabnor Bank Negara mungkin lebih besar pahalanya dari seorang alim kerana telah menyelamatkan umat Islam Malaysia dari menderit kerana dia pandai menguruskan ekonomi negara dengan ilmunya

    Islam tidak hanya ada dalam ilmu ilmu yang disebutkan sebagai ilmu agama tetapi dalam setiap ilmu yang mempunyai unsur kemanusiaan dan berfaedah kepada manusia.

    Zaman ,orang seperti kuntau ini tidak dapat melihat dunia dengan kedua belah mata.

    ReplyDelete
  14. Beza org yg cerdik dan bodoh ialah ilmu!!!! kalau tak tahu hukum hakam agama duduk diam saja....jgn pandai2 bagi komen

    ReplyDelete
  15. Bila org jahil bagi komem aku nk tergelak.. Agak2 yg komen kutuk ustaz nie berapa puluh hadis soheh yg dia hafal dn dapat huraikn? Kalau betul tk puashati boleh jumpa ustaz depan2

    ReplyDelete
  16. Org buat blog ni...
    Mcm pndai sgt ..
    Nk kte2 org ni tk btul lh...
    Dh tiggi sgt ilmu ke..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang dalam blog ni mmg x tinggi ilmu, tapi kami belajar dan punyai fahaman yg berbeza.. lebih baik mengkaji dari dudok goyang kaki

      Delete
  17. Tak elok ckp mcm tu.. Ni mesti kerja org yg mmpunyai hasad dengki.. Klau lah org2 dengki ngn kmu letak gmbr kamu dlm tandas mcm ne? Tk kn lh org tu smpai bodoh sgt g letak poster dlm tandas melainkan org yg hasad dengki amek n lekat kt tandas..ceramah yg diberi kita harus terima yg mana mndtgkan kebaikan.. Tak pun kmu je lah jd ustaz n bg ceramah sbb sy nk tau gak ape kebaikan yg kamu ade selain bijak dlm mengaibkan org.. Astagfirullah halazim..

    ReplyDelete
  18. Nurulhuda : kencing berdiri bkn moden..tp xlepas siksa kubur nanti..wallahualam..

    ReplyDelete
  19. Baik dengar ceramah Ulama Syeikh Nuruddin...baru je aku dengar dia cakap pasal cantik dalam Islam...aku tak faham puak puak agama yang simpan janggut sampai ke dada...pastu dengan baju serabai kononnya Islam...bau apatah lagi..menurut Syeikh Nuruddin Nabi s.a.w sentiasa bersih, harum, wangi dan kemas, janggut nya di sisir rapi.

    Lagi satu aku paling tak suka ustaz yang suka buat lawak..cakap je ramai ramai gelak..ada je lawak lucu..jawapan yang lu fikirla sendiri nabil..yang buat org keliru...setahu aku la ceramah agama ni ada malaikat yang hadir..sepatutnya setiap ceramah tu memberi keinsafan di hati..berbekas di sanubari...mendatangkan takut akan Allah...menyentuh jiwa nurani mengenang setiap dari dosa yang telah kita lakukan...setakat nak pergi ceramah nak dengar lawak jenaka baik je tengok Maharaja Lawak..ulama akhir zaman semakin ramai ini lah yang di katakan Nabi menjelangnya hari kiamat wallahualam..

    ReplyDelete
  20. Mmg BRIM tu penipu.. dia bagi kita bantuan lepas tu naikkn harga barang lebih dari nilai bantuan.. sapa yg bodo saja sokong BN.. org bijak sokong PAS... Ak x rasa yg pelekat poster kat tandas tu wakil pas, tapi anjing kurap umno.. najib naikkn harga minyak turunkn harga kangkong apa kes? Egt kereta kat rumah tu isi kangkong teros bleh jalan ka?dah tau BN menang kali ni depa akn naikkn harga minyak ampa p sokong lagi.. mcm bodo ja penyokong BN.. sedaq la hampa tu x kaya mana pon.. kalo setiap 5 tahon harga barang naik mmg ank cucu kita mampoih woo nk hidop esok2.. aku bukan nk megah la, ak naik lamborghini aventador pon x penah2 aku sokong umno, ak ahli perniagaan aku tau la untong rugi bila sokong umno tu, memang ampa rasa untong dlm jangka masa dekat, tpi sebenarnya merugikn ampa dpa masa akn datang..

    ReplyDelete